Mitä tekisitte mun tilanteessa, asiaa raskaudesta ja töihin paluusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eli syksyllä pitäisi palata töihin 3-vuoden kotona olon jälkeen. Olen pomolle sanonut että tulen ja lupautunut tekemään vuoroa myös ennen töihin paluuta mikäli on tarve. Nyt kuitenkin olen raskaana.. kerronko pomolle nyt heti että en tule syksyllä töihin vai annanko sen olla siinä uskossa että tulen ja kerron vasta myöhemmin? Soitteli mulle viime viikolla että tulisinko kesällä töihin ja palkanlaskija tarvitsee myös kirjallisen selvityksen kuinka pitkään olen vielä kotona. Jos laitan palkkikselle että syksyyn asti, niin periaatteessa valehtelen, koska jään äitiyslomalle kun hoitovapaa loppuu. Mutta raskaus on tosiaan niin alussa, että mitä vain voi tapahtua ja suunitelmat muuttua. Sitten lisäksi onko törkeetä olla töistä pois 6-vuotta putkeen??

Mietin jopa jos irtisanoudun työstä kun vauva on syntynyt, tuskin palaan koskaan kyseiseen työpaikkaan. Ja ajattelen myös sitä että inhottavaa käyttää työsuhde etuja kun ei töitäkään tee.. ehkö olen liian kiltti. Tiedän että mulla on täysi oikeus pitää työpaikkani, mutta mutta...

Mulla vähän sama tilanne, yllätysraskaus. Pomo soitteli 2v jälkeen töihin mutta pakko oli kertoa että vuoden päästä sitten... Ei se 6v pois mitään törkeetä ole, mutta mulle nää 2 olis riitänyt. Kaipailin jo töihin vaikka lapsiani rakastan. Olisin siis itse pomolle ilmoittanut 2n ultran jälkeen vasta.

minä en kertoisi ennen ekaa ultraa ja "maagista" 12 viikon rajaa. Eli odottaisin että olisin ns. varmoilla vesillä. Tottakai myös tuon ekan ultran jälkeen voi jotain tapahtua mutta sillä logiikalla voi tapahtua vaikka synnytyksessä. Riskein aika raskaudessa on yleensä ekat 12 viikkoa. Sitäpaitsi jos oelt valmis menemään myös kesällä extraksi niin mikäs siinä sitten on ongelmaa. vai jäiskö toi kesäextraus pois raskauden takia?

kertoisin heti, eipähän tarvi sit myöhemmin selitellä... ja jos niin ikävästi käy et raskaus keskeytyy, ni sit ilmotat siitäkin! Saa pomo luvata heti sun sijaiselle pidemmän pätkän..

raskaana olevia naisia syrjitään töissä siltikkin vaikka ei saisi esim.ei palkata jos raskaana jne.Ite en sääli työpaikkoja yhtään..kannattaa käyttää kaikki edut hyödykseen..tää on miun mielipide, mutta oon saanu työelämässä paskaa niskaan ni en ite kyl yhtää sääli työnantajaa..ainakaa kun oon kaupungilla duunissa. Töitä ehtii kyllä tehdä..koko elämähän nykyään kuluu melkeen työntekoon..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mietin jopa jos irtisanoudun työstä kun vauva on syntynyt, tuskin palaan koskaan kyseiseen työpaikkaan. Ja ajattelen myös sitä että inhottavaa käyttää työsuhde etuja kun ei töitäkään tee.. ehkö olen liian kiltti. Tiedän että mulla on täysi oikeus pitää työpaikkani, mutta mutta...

no et tietenkään irtisanoudu! Voi olla 6 vuoden jälkeen vaikeuksia työn saannissa...

Alkuperäinen kirjoittaja hamraana:
kertoisin heti, eipähän tarvi sit myöhemmin selitellä... ja jos niin ikävästi käy et raskaus keskeytyy, ni sit ilmotat siitäkin! Saa pomo luvata heti sun sijaiselle pidemmän pätkän..

Mä peesaan tätä. Vaikka et ko. työpaikkaan enää haluaisikaan, ethän halua jäädä kiinni valehtelusta?

älä nyt sille pommolles kerro. Riippuen vähän työehtosopimuksesta, niin sun tarvii kertoo vasta 2kk ennen ku oot jäämässä töistä pois/tulossa töihin takasin. Pomot vetää aina taloon päin vaikka oisvat ollet kuinka "kilttejä ja ihania". Ja tottakai käytät palkallisen äitiysloma edun, sulle kertyy myös PALKALLISTAlomaa äitiyslomasi ajalta, jotka voit sitten pitää toisen mammalomasi jatkoksi.

Missään nimessä ei nyt kannata irtisanoutua. vaan nautit eduista jotka sinulle kuuluu, mietit irtisanoutumista sitten kun asia ois oikeasti ajankohtainen ja olisit menossa takasin töihin

jätän kyllä nuo kaikki vuorot tekemättä, mitä mulle tarjottaiin. Otin niitä siksi vastaan, että pääsisin taas kärryille hommasta. Mutta nyt ei tarvitse niitä asioita miettiä hetkeen. Taidan ilmoittaa pomolle että jatkan viel kotona ja varmasti ymmärtää tilanteen mikäli raskaus menee kesken. Kiitos teille- mietin vielä tuota työpaikan kirjoilla olemista..

Alkuperäinen kirjoittaja tyty86:
raskaana olevia naisia syrjitään töissä siltikkin vaikka ei saisi esim.ei palkata jos raskaana jne.Ite en sääli työpaikkoja yhtään..kannattaa käyttää kaikki edut hyödykseen..tää on miun mielipide, mutta oon saanu työelämässä paskaa niskaan ni en ite kyl yhtää sääli työnantajaa..ainakaa kun oon kaupungilla duunissa. Töitä ehtii kyllä tehdä..koko elämähän nykyään kuluu melkeen työntekoon..

No just tällasten takiahan niitä syrjitäänkin. Käytetään täydet edut eikä käydä töissä 6 vuoteen.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
älä nyt sille pommolles kerro. Riippuen vähän työehtosopimuksesta, niin sun tarvii kertoo vasta 2kk ennen ku oot jäämässä töistä pois/tulossa töihin takasin. Pomot vetää aina taloon päin vaikka oisvat ollet kuinka "kilttejä ja ihania". Ja tottakai käytät palkallisen äitiysloma edun, sulle kertyy myös PALKALLISTAlomaa äitiyslomasi ajalta, jotka voit sitten pitää toisen mammalomasi jatkoksi.

Missään nimessä ei nyt kannata irtisanoutua. vaan nautit eduista jotka sinulle kuuluu, mietit irtisanoutumista sitten kun asia ois oikeasti ajankohtainen ja olisit menossa takasin töihin

No ei tarviikaan kertoa mutta siitä tässä ei ollut kyse. Mun mielestä valehtelu ei ole hyvä asia. Ja mun mielestä kannattaa irtisanoutua tietenkin vasta äitiysloman jälkeen.

Siis jos en ole ollut töissä kolmeen vuoteen ja uusi äitiysloma alkaa juuri kun hoitovapaa loppuu, voi olla että muutama työpaivä siihen väliin tulisi. Niin kertyykö tältä uudelta äitiyslomalta palkallista lomaa? Uusi ä-raha on kela minimi, koska kuopus kerkii täyttämään kolme ennen laskettua-aikaa.

Siis jos en ole ollut töissä kolmeen vuoteen ja uusi äitiysloma alkaa juuri kun hoitovapaa loppuu, voi olla että muutama työpaivä siihen väliin tulisi. Niin kertyykö tältä uudelta äitiyslomalta palkallista lomaa? Uusi ä-raha on kela minimi, koska kuopus kerkii täyttämään kolme ennen laskettua-aikaa.

No sit palaisin töihin ja tekisin niin paljon ku jaksaisin ja nostaisin sitä äitiysrahaa enempi.

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Mutta ei ehkä kannata kuitenkaan irtisanoutua, voihan sitä mieli muuttua sitten parin vuoden päästä.

Niin voihan se olla että haluankin töihin sitten ennen kun tuleva vauva täyttää kolme.. no taidan kertoa pomolle että tää on tilanne ja katsotaan asiaa uudelleen äitiysloman jälkeen. saan vähän pelivaraa..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No sit palaisin töihin ja tekisin niin paljon ku jaksaisin ja nostaisin sitä äitiysrahaa enempi.

Voisin palatakkin, mutta en tiedä onko se sitten oikein lapsille (kaksi) että ne viedään päiväkotiin hetkeksi. Jos lasten hoito onnistuis muuten (mummit ja pappat) ni varmaan menisin hetkeksi töihin. Mutta tällaista vaihtoehtoa ei ole.

Älä hyvä ihminen irtisanoudu työstäsi. Äitiysrahakin pienenisi valtavasti käsittääkseni. Mun itsekin pitäisi ilmoittaa työnantajalle että aion olla neljännen vuoden putkeen pois. Sitä paitsi haaveilen kolmannesta lapsesta ja jos haaveet toteutuisi, olisin ainakin 6 vuotta pois putkeen. Itsekin mietin että miten kehtaan olla niin kauan pois ja olen lykännyt nytkin työnantajalle ilmoittamista mutta tän kuun aikana aion sen tehdä sanoi mitä sanoi. Ei ole tullut mieleenikään irtisanoutua päinvastoin olen onnitellut itseäni siitä että mulla on vakityöpaikka takataskussa. =)

Mulla on aika lailla samanlainen tilanne. Töihin pitäisi palata hoitovapaalta elokuussa. Esikoinen on silloin kaksi ja puoli vuotias. Seuraava raskaus on kuitenkin juuri alkanut ja laskettu aika on marraskuun puolivälissä. Töissäoloa tulisi siis pari kolme kuukautta ennen kuin uusi äippäloma alkaisi. Aikaisempien keskenmenojen vuoksi pelkään kuitenkin että tämäkin raskaus keskeytyy. En siis tiedä milloin uskaltaisin kertoa uudesta raskaudesta pomolle. Mietin myös, että kannattaako mun mennä pariksi kuukaudeksi töihin, kun koko organisaatio on mennyt uusiksi eikä vanhaa työtänikään enää ole.

Tietääkö joku, saanko siitä jotain etua, että on pari kuukautta töissä ennenkuin uusi äippäloma alkaa. Vai kannattaisiko jatkaa hoitovapaata siihen asti?

Alkuperäinen kirjoittaja Sama juttu:
Mulla on aika lailla samanlainen tilanne. Töihin pitäisi palata hoitovapaalta elokuussa. Esikoinen on silloin kaksi ja puoli vuotias. Seuraava raskaus on kuitenkin juuri alkanut ja laskettu aika on marraskuun puolivälissä. Töissäoloa tulisi siis pari kolme kuukautta ennen kuin uusi äippäloma alkaisi. Aikaisempien keskenmenojen vuoksi pelkään kuitenkin että tämäkin raskaus keskeytyy. En siis tiedä milloin uskaltaisin kertoa uudesta raskaudesta pomolle. Mietin myös, että kannattaako mun mennä pariksi kuukaudeksi töihin, kun koko organisaatio on mennyt uusiksi eikä vanhaa työtänikään enää ole.

Tietääkö joku, saanko siitä jotain etua, että on pari kuukautta töissä ennenkuin uusi äippäloma alkaa. Vai kannattaisiko jatkaa hoitovapaata siihen asti?

Jos sun LA on ennenkun nuorin lapsista täyttää 3, niin saat saman ä-rahan tulevasta lapsestakin. Meillä valitettavasti ylitettiin tää raja reilulla kk. Mutta lapsia ei tehdä vaan saadaan.. Onnea raskaudesta?

Alkuperäinen kirjoittaja Sama juttu:

Jos sun LA on ennenkun nuorin lapsista täyttää 3, niin saat saman ä-rahan tulevasta lapsestakin. Meillä valitettavasti ylitettiin tää raja reilulla kk. Mutta lapsia ei tehdä vaan saadaan.. Onnea raskaudesta?

Joo. Mutta mietin, että kannattaako mun mennä töihin pariksi kuukaudeksi pomon kiusaksi vai olisiko parempi olla kotona siihen asti, että uusi äitiysloma alkaa. Pomolle varmaan olisi helpompaa, jos pysyisin kotona. Mutta, menetänkö minä siinä jotain etuja? Saanko esim. uudelta äitiyslomalta silti uusia lomapäiviä?

Onko muuten ihan törkeetä laittaa vaikka sähköpostia pomolle,,, kun en millään haluis soittaa sille tästä asiasta. Ei meijän pomo kuitenkaan mikään mun paras ystävä ole. Tuntuu hassulta kertoa pomolle asiasta, kun edes kaikki ystävät/sukulaiset ei tiedä asiasta. Ja en kyllä kertoiskaan jos se ei just nyt sattuis kyselee näit työkuvioita.