Mitä tekisitte sijassani?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Minea"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Minea"

Vieras
Tyttö (eskarilainen) käy veljensä (ekaluokkalainen) kanssa voimistelussa ja nyt on jonkun aikaa ollut ongelmana se, että isompi poika (ekaluokkalainen) kiusaa tyttöä. Viime kerralla oli lyönyt kasvoihin! Vetäjät eivät ole huomanneet mitään, mikä on sinänsä ymmärrettävää kun on sali täynnä lapsia. Varmasti poika myös osaa katsoa ettei aikuiset huomaa. Minua niin kiukuttaa kun ennen tyttö tykkäsi käydä siellä. Nyt itkee ennen lähtöä. Olen sanonut, että lyö takaisin, mutta tyttö on kovin arka. Tämä poika kyllä tietää mitä tekee, koska sanoi kiusaavansa aina. Tekee muille myös kiusaa, mutta en tiedä minkälaista. Olin yhden kerran seuraamassa ja tyttö sai olla rauhassa. Olisin muuten aina mukana, mutta pienin 3-vuotiaamme jää jalkoihin siellä ja mieheni on töissä usein. Kiitos jos joku sanoo mielipiteensä.

käsket kertoa vetäjälle asiasta aina kun tapahtuu jotain ja kerrot myös ise heille etukäteen, että osaavat seurata tilannetta. voit myös olla paikalla aina kun voit. rohkaise ja kannusta tyttöäsi.

Juttelisin ohjaajan kanssa asiasta ja pyytäisin tarkkailemaan ko. poikaa, että voivat rangaista huonosta käytöksestä. Tai sit puhuisin suoraan tän kiusanhengen vanhemmalle/vanhemmille.

Itse kyllä kehottaisin. Pitkäaikaisen kiusaamisen kohteeksi joutuu aina ne lapset, jotka ei osaa puolustautua kunnolla. Näin olleen olen kyllä omille tytöille opettanut, että ketään ei saa lyödä, mutta puolustautua saa aina ja jos joku lyö, niin tätä saa lyödä takaisin.

Mua on kiusattu koulussa ja mä inhosin sitä että siihen ei mitenkään puututtu. sanottiin vaan että lyö takaisin tai hauku takaisin ei auttanut ja inhosin sitä kun oma moraali sano ettei ketään lyödä tai haukuta.

Lisään viielä että musta oli väärin että mut jätettiin selviytyyn kiusaamisesta yksinään. Mun mielestä se ei ollut mun vika eikä ollut oikein että mun olis pitänyt se ratkaista käyttämällä väkivaltaa vaikka se oli mulle luonteenvastaista. Mun mielestä tuollain sanomalla se vastuu kiusatuksi joutumisesta siirrettiin yksin mulle ja jos ensaanut sitä ratkaistua se oli oma vikani ja piti vaan kestää.

Viimeksi muokattu:
Minä meinaan kyllä selvittää asian. On väärin, että sellaisen kiusanhengen takia tytön harrastus on muuttunut vastenmieliseksi. Tiedän kyllä, että tyttö ei lyö takaisin. Ei anna moraali myöden. Menen ensi kerralla mukaan ja otan asian puheeksi pojan vanhemman kanssa ja juttelen vielä ohjaajan kanssa.

Mua on kiusattu koulussa ja mä inhosin sitä että siihen ei mitenkään puututtu. sanottiin vaan että lyö takaisin tai hauku takaisin ei auttanut ja inhosin sitä kun oma moraali sano ettei ketään lyödä tai haukuta.

Lisään viielä että musta oli väärin että mut jätettiin selviytyyn kiusaamisesta yksinään. Mun mielestä se ei ollut mun vika eikä ollut oikein että mun olis pitänyt se ratkaista käyttämällä väkivaltaa vaikka se oli mulle luonteenvastaista. Mun mielestä tuollain sanomalla se vastuu kiusatuksi joutumisesta siirrettiin yksin mulle ja jos ensaanut sitä ratkaistua se oli oma vikani ja piti vaan kestää.

Ei minun mielestäni täysin siirretä vastuuta kiusatun harteille... toki osa vastuusta siirretään, mutta kyllähän sitä joka tapauksess jokainen on jossain määrin vastuussa siitä, miten vaikeista tilanteista selviytyy... ei aina voi vain syyttää keskittyä syyttämään muita ja heittäytyä itse avuttomaksi.
Jos sinullekin olisi opetettu, että jos joku lyö sinua, on ihan oikein lyödä takaisin, olisit ehkä osannut paremmin puolustautua, sen sijaan että olisit käynyt sisäistä kamppailua itsesi kanssa siitä, onko se nyt oikein vähän läppästä vai ei.

mun edesmennyttä pikkuveljeä kiusattiin koulussa isompien taholta. Jaksoija kesti aikansa kunnes eräänä kauniina päivä anto samalla mitalla takas ja tempas isomman pojan selälleen. Sai olla rauhassa kun tajusivat ettei vissiin kannata. Kiusaajasta ja pikkuveikasta tuli sit ihan kavereita niin kauan kun veli oli vielä elossa.

Yhteistyössä