Mitä tekisitte tässä rahatilanteessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvoja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neuvoja

Vieras
Mä siis työtön, mutta nyt saisin työkeikkaa. Sitä ei olisi joka päivälle, mutta kumminkin taloudellisesti hyvinkin kannattavaa + mielekästä. Työtä on noin 10-14 päivää kuussa ja antaa sitten mahdolisuuksia jatkoon.

Saan nyt siis ansiosidonnaista päivärahaa + asumistukea noin 150 + elarit + 1 lapsen yh-päivärahan. Otin tuon keikkahomman toki.

Mutta mutta... tajusin justiinsa, että millä mä maksan ensi kuun vaihteessa vuokran + laskut ja millä eletään? Koska palkkaa tältä syyskuun keikoista saan sitten lokakuun 15. päivä ja sovitellun päivärahan saan vasta sen jälkeen, kun mulla on palkkakuitti siitä palkasta... Sitten se rupeaa pyörimään, mutta mitä tekisin nyt aluksi? Soitan joka paikkaan että maksan 15. päivä?

Lainaa en oikein keltään voi saada kuin ehkä max 100 e, se on ehkä pakko yrittää saada varalle... Mulla ei oo enää elossa vanhempia, lapsen isä ei oo tekemisissä (on nähnyt laitoksella ja kerran vahingossa eräässä yleisötapahtumassa). Hänen vanhemmatkaan eivät tapaa lasta.

Mulla ei tässä kuussa jäänyt käyttörahaa kuin 120 e + loppukuusta tulee lapsilisä, kun oli niin paljon laskuja ja maksan ne kaikki nyt pois kun päiväraha tulee. Laskut siis: puhelin ja netti (edullisia, kuussa yht. 50 e) + sähkölasku + vakuutus (koti ja tapaturma lapselle) + tv-lupa ... ja tytöllä on 5-v synttärit ihan kohta eli niihin oon varannut vähän budjettia juhliin (varasin 50 e, jolla hankin tarjottavat tytön juhiin ja vähän koristeita, ilmapalloja, lahjan ostin jo aiemmin kun löysin edullisesti ellan ja aleksin uusimman levyn).. Jos ei mee kaikki, niin siitä jää ehkä muutama euro.

Eli onko paikkaa, josta saisin korotonta lainaa hetkeksi? sinne 15. päivä asti. Sossuko? Kyllä me ruuassa pysytään tuolla rahalla mitä on, mutta mitään ylimääräistä ei saa tapahtua, siis että tarvitaan lääkkeitä tai vastaavaa.

Soittele kaikkiin paikkoihin ja pyydä maksuaikaa ja selitä tilanne. Käytännössä jokainen puoti antaa sen 2 viikkoa ylimääräistä maksuaikaa jos oot aiemmin hoitanu laskus kunnialla.

Vie jotain (koruja, elektroniikkaa, soittimia, tauluja) kanikonttoriin ja hae pois kun oot saanu palkan.

Laskut voit soitella ja ilmoittaa maksupäiväksi 15pvä. Jos se siis heille sopii, toivonmukaan sopii. Sossusta voi aina pyytää tukea. Mutta jos vielä tässä kuussa saat seuraavan päivärahan ja seuraavan sit ens kuun 15päv, siis palkan, niin et sä sossusta varmaan paljoa saa mutta jonkin verran kyllä. Laskuja kun ei toimeentulossa huomioida.

Saatko siis tässä kuussa vielä muuta kun ton lapslisän?

[QUOTE="Juu";21949775]Soittele kaikkiin paikkoihin ja pyydä maksuaikaa ja selitä tilanne. Käytännössä jokainen puoti antaa sen 2 viikkoa ylimääräistä maksuaikaa jos oot aiemmin hoitanu laskus kunnialla.

Vie jotain (koruja, elektroniikkaa, soittimia, tauluja) kanikonttoriin ja hae pois kun oot saanu palkan.[/QUOTE]

Mulla ei oo oikein mitään todella arvokasta, ja onko siinä panttilainaamossa kova korko jos sitten kumminkin haluaa lunastaa takaisin?

Varmaan joka puoti antaa, mutta ainakin vuokrasta joutuu maksamaan korkoja vaikka on ilmoittanut (onneksi ei kumminkaan paljoa).

Laskut voit soitella ja ilmoittaa maksupäiväksi 15pvä. Jos se siis heille sopii, toivonmukaan sopii. Sossusta voi aina pyytää tukea. Mutta jos vielä tässä kuussa saat seuraavan päivärahan ja seuraavan sit ens kuun 15päv, siis palkan, niin et sä sossusta varmaan paljoa saa mutta jonkin verran kyllä. Laskuja kun ei toimeentulossa huomioida.

Mulla tulee ehkä huomenna tai maanantai-tiistai-välillä päiväraha, joka häviää saman tien... maksan siis kaikki laskut + vuokran (nytkin siis muutaman päivän myöhässä, mutta oon soittanut) + elarit saan, mutta sekin on jo noissa laskuissa kiinni.

Muuta ei tule. En edes lottoa :).

No, ei kai jokainen lasku eräänny 1.päivä. Vuokrasta toki kannattaa sopia, mutta moni lasku kestää sen, että maksat hiukan myöhässä. Lainoja tms. ei kannata ottaa, jollei ole ihan pakko, ettet maksa turhaan korkoja.

Mulla tulee ehkä huomenna tai maanantai-tiistai-välillä päiväraha, joka häviää saman tien... maksan siis kaikki laskut + vuokran (nytkin siis muutaman päivän myöhässä, mutta oon soittanut) + elarit saan, mutta sekin on jo noissa laskuissa kiinni.

Muuta ei tule. En edes lottoa :).

LAita sossiin hakemus menemään ja selitä tilanne, voi sieltä jotain saada :) Kannattaa laittaa hekemus menemään pian, nykyään kun se käsittely vie parikin viikkoa paikkakunnasta tietty riippuen. Ettei voi elää pyhälle hengellä ens kuun ensimmäisiä päiviä ennen 15pvää.

Mä meinasin lähinnä, että jos yritän saada sossuun ajan lokakuun alkuun, ja pyytäisin jos voivat antaa mulle jotain rahaa 2 viikoksi, ja se sitten vaikka perittäisiin siitä 15.10. palkasta. En oo pahemmin sossussa käynyt niin en tiedä,onko mahdollista. Joskus muinoin sain tälleen "lainaa" kun opiskelin ja eka opintoraha tuli vasta joulukuussa, vaikka laitoin kaikki paperit vetämään heti.

[QUOTE="vieras";21949858]No, ei kai jokainen lasku eräänny 1.päivä. Vuokrasta toki kannattaa sopia, mutta moni lasku kestää sen, että maksat hiukan myöhässä. Lainoja tms. ei kannata ottaa, jollei ole ihan pakko, ettet maksa turhaan korkoja.[/QUOTE]

Ei, vuokra on 2. päivä ja toivon että ei tarvisi muuta laskua sitten soittaa kuin se puhelin + netti, mitkä tulee joka kuukausi. Ja päivähoitomaksu. Meille ei tule lehtiä tai oo muuta karsittavaa (autoa). Bussikortin otan itselleni ja sen oon siis laskenut jo noihin "laskuihin", mutta jollain mun on sitten työhön mentävä. Pyörä on, mutta aamuisin tulee aika hoppu.

LAita sossiin hakemus menemään ja selitä tilanne, voi sieltä jotain saada :) Kannattaa laittaa hekemus menemään pian, nykyään kun se käsittely vie parikin viikkoa paikkakunnasta tietty riippuen. Ettei voi elää pyhälle hengellä ens kuun ensimmäisiä päiviä ennen 15pvää.

Saan silloin siis sen lapsilisän (146,60) ja minimielarit kelalta 10. päivä. Joten hengissä ollaan, mutta mitään ei oikein saa tapahtua että tulisi mitään ylimääräistä kuprua.

Mun töihin vien eväät, koska siellä on melko kallista syödä. Lapsi syö aamupalasta välipalaan päiväkodissa eli kotiin tarvitaan iltaruoka + iltapala+ tietty viikonloput.

[QUOTE="saku";21949961]Käy kysymässä seurakunnasta. Siellä on diakoniatyö, joka auttaa mun mielestä tällaisssa tilanteissa.[/QUOTE]

Haittaako jos ei kuulu siihen? Itse mietin ihan että jos ei oo keikkaa, niin kävisin ruoa-avussa, mutta kuulemma se ruoka mitä sieltä saa ei paljon auta kun on enimmäkseen pullaa, vanukasta jne. mitä kaupat antaa. Se eisäästä, kun muutenkaan ei menisi noihin rahaa.

Joku "oikea" ruokakassi perusruokaa auttaisi enemmän, niin voisi pitää edes pientä vararahaa jos sattuu sairastuminen tai muu yllättävä kulu (toivon että lapsen kengät on sopivat vielä 1,5 kk...) Vai mitä sieltä diakoniatyöstä saa? Ruokakassin vai jonkun maksulapun kauppaan?

en tosiaan tiedä, mutta minulla on kuva että kaikki saisivat, tai sitten se on jokin toinen paikka missä näin on.
Ymmärsinkö oikein, ettei ap lla ole luottotietoja.
joka tap. täällä on hyviä neuvoja - jos on isompi vuokranantaja, eikä yksityinen henkilö, niin olisi kyllä mielestäni asiallista antaa maksuaikaa. Onko vuokra kallis vai edullinen, ne korot ei sitten hirveästi tee lisää, jos euromääräisesti pieni vuokra.

Alkuperäinen kirjoittaja klöä;21950251:
en tosiaan tiedä, mutta minulla on kuva että kaikki saisivat, tai sitten se on jokin toinen paikka missä näin on.
Ymmärsinkö oikein, ettei ap lla ole luottotietoja.
joka tap. täällä on hyviä neuvoja - jos on isompi vuokranantaja, eikä yksityinen henkilö, niin olisi kyllä mielestäni asiallista antaa maksuaikaa. Onko vuokra kallis vai edullinen, ne korot ei sitten hirveästi tee lisää, jos euromääräisesti pieni vuokra.

On mulla, mutten oo ehkä pankin mielestä mikään kinnostava asiakas... varmaan saisin luottokortin ja 10 % korolla lainaa (visassa kait on yli 9 % lainaa) mutta siinäkin on sitten maksamista.

On iso vuokranantaja eikä kukaan henkilö.

Uskon että soitan ja kysyn diakonia-avusta. Luin että se toimii niin, että voi tulla ilman ajanvarausta diakoniapäivystykseen maanantaisin ja torstaisin klo 10 -12. Päivystyksessä vahtimestari jakaa vuoronumerot noin 15 minuutin mittaiselle vastaanottoajalle. Voi myös varata rauhallisemman ajan erikseen diakoniatyöntekijöille. Keskusteluaikaan varataan tällöin yleensä tunti.

Ja talousavusta:

"
Talousneuvonta:

"Taloudellinen apu on osa diakonista apua ja tukea. Tukeen ja ohjaukseen ovat oikeutettuja seurakuntamme alueella asuvat henkilöt, joita on kohdannut odottamaton kriisi.

Diakoniatyöntekijät ovat saamistaan tiedoista vaitiolovelvollisia.

Avustus on tarkoitettu tilapäiseen, kertaluonteiseen hätään. Avustusanomusta tehtäessä selvitetään hakijan henkilöllisyys, osoite, taloudellinen tilanne sekä avun hakemisen syy. Hakijan tulee esittää asianmukaiset tositteet.

Diakoniatiimi harkitsee avustukset tapauskohtaisesti. Avun tarkoitus on kohdentua sinne, missä sitä eniten tarvitaan."

Onkohan tämä nyt sitten mikään odottamaton kriisi... hmm.

en nyt lukenut taaksepäin, mutta jos sulla oli lapsi(a), niin varaa se aika nyt vaan, ne diakonit sitten päättää onko odottomaton kriisi.
Onkohan nuo asumisneuvoja-systeemit yleisiä kaikilla paikkakunnilla /alueilla.
Jos on, niin kannattaa pyytää apuja siinä maksuajan hakemisessa sieltäkin, he ovat juuri sitä varten työtään tekemässä. Eli tulos on että kaikki voittaisivat - vrt. jos vuokranantaja ryhtyy liian äkkinäisiiin toimenpiteisiin, se tulee hänellekin kalliimmaksi kuin antaa sitä maksuaikaa, noin pääpiirteissään.
Nuo asumisneuvojat soittelevatkin vuokranantajille JOS NYT OIKEIN tämän muistan.

Että on luottokelpoinen, tarkoittaa, että sulla on ulospääsy tilanteesta tiedossa kuitenkin, ja on positiivista. Aika moni ihminen on joutunut ulkopuoliseen rahoitukseen turvaamaan tiukassa tilanteessa. Rohkeutta, kyllä se vielä iloksi muuttuu.

Alkuperäinen kirjoittaja klöä;21950303:
en nyt lukenut taaksepäin, mutta jos sulla oli lapsi(a), niin varaa se aika nyt vaan, ne diakonit sitten päättää onko odottomaton kriisi.
Onkohan nuo asumisneuvoja-systeemit yleisiä kaikilla paikkakunnilla /alueilla.
Jos on, niin kannattaa pyytää apuja siinä maksuajan hakemisessa sieltäkin, he ovat juuri sitä varten työtään tekemässä. Eli tulos on että kaikki voittaisivat - vrt. jos vuokranantaja ryhtyy liian äkkinäisiiin toimenpiteisiin, se tulee hänellekin kalliimmaksi kuin antaa sitä maksuaikaa, noin pääpiirteissään.
Nuo asumisneuvojat soittelevatkin vuokranantajille JOS NYT OIKEIN tämän muistan.

Että on luottokelpoinen, tarkoittaa, että sulla on ulospääsy tilanteesta tiedossa kuitenkin, ja on positiivista. Aika moni ihminen on joutunut ulkopuoliseen rahoitukseen turvaamaan tiukassa tilanteessa. Rohkeutta, kyllä se vielä iloksi muuttuu.

On mulla 1 lapsi, kohta 5 v. Taidan varata ajan ja mennä papereiden kanssa juttelemaan... jos eivät anna, ei se ota kuin tunnin elämästäni.

Sitten sossuun, jos saa tuolleen "lainaksi", siinä ei oo korkoja varmaan?

Vihoviimeinen vaihtoehto on mennä ja ottaa pankista joku kulutusluotto...

Yhteistyössä