Mitä tekisitte tässä tilanteessa? Apuja?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei tiedä...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei tiedä...

Vieras
Käytin vauvan allergioiden vuoksi lastenlääkärillä ja lääkäri antoi vaihtoehdoiksi joko lopettaa imetyksen tai ruveta dieetille. Vauva allerginen siis vehnälle, maidolle ja munalle. Kauran, rukiin ja ohran kohtalosta ei vielä ole tietoa. Vauva pian 8 kk.

Eli tosiaan, joko lopetan imetyksen kokonaan tai poistan ruokavaliostani allergisoivat ruoka-aineet ja jatkan imetystä. Jos en enää jatka, siirrytään ensin soijamaitoon, ja mikäli se ei sovi (soija oli myös hieman koholla testien mukaan), on vuorossa erikoiskorvikkeet...

En tiedä yhtään mitä teen...kai mä sit jatkan kuitenki imetystä? Vauva ei ole ikinä huolinut pulloa, nokkamukista on joskus pikku hörppyjä ottanut. On siis ihan tissitakiainen vielä. Onkohan vaikeaa vältellä noita edellä mainittuja ruoka-aineita? Onko kellään kokemusta? Tuntuu, että nuo on just ne mitä on joka paikassa ja mitä on tottunut käyttämään. Ja jos joku muu vilja vielä osoittautuu allergisoivaksi vehnän lisäksi niin...

Mitä teen??? Mitä te tekisitte?

Aika niukka dieetti sulle tulisi. Lapsellani oli vilja- ja muna-allergia pienenä ja välillä oli hankalaa miettiä ruokia. Vehnäallergiselle ei käy vehnätärkkelys ja sitä tuntui olevan joka paikassa. Lihaliemikuutioissa, jopa jäätelössä. Joissakin elintarvikkeissa lukee muunneltu tärkkelys ja jos sisältää viljaa, pitäisi olla mainittu suluissa perässä, mut mä en luottanut tähän kuin tiettyjen tuotteiden kohdalla. Luontaisesti gluteenittomat leivät on järkyn makuisia ja tosi kalliita. Mä ehkä sun kohdalla lopettaisin imetyksen, kun lapsi on kuitenkin jo noin iso eli syö muutakin.

Mielestäni voit jo luopua imettämisestä. Tuon ikäinen oppii nopeasti nokkamukista juomaan. Ja on todella vaikeaa vältellä noita ruokavalioita ellei sitten kokoajan valvo mitä suuhunsa laittaa. Allergisen lapsen kanssa on muutenkin hankalaa, niin miksi lisäisit stressiä vielä vahtimalla omaa syömistäsi.

siskollani oli aikoinaan sama tilanne vaaville ei käynyt edes soijamaito..hän sit aloitti maidottoman ja viljattoman ruokavalion..lisäksi lapsella oli astma joten imetys oli hyvä asia henkisestikkin ...hän imetti näin melkein kaksi vuotta...itse kärsi vaurioita kynnet ja hiukset kärsi mutta oli sesen arvosta. samalla hän pelasti keskosena syntyneen poikalapsen hengen jonka äidiltä ei tullut maitoa ja poika ei kestäny korvikkeita....uskoisin et tekisin juuri näin eli imettäisin ja olisin itse ruokavaliolla. ja napsisin vitamiinejä...ja halvin vaihtoehtokin se olisi erikoismaidot maksaa ja eivät siltikään välttämättä sovi....

mä ryhtyisin imetysdietille heti, ja viikossa pitäis vauvalla helpottaa. sen jälkeen soija-altistus (jos soija jo nyt koholla, luultavasti allerginen), ja sitten vielä ehkä almiron-altistus. teidän elämää nimittäin helpottaa jos ainakin rintamaito käy sen ajan kunnes löytyy sopiva korvike.
noi ei ole mahdotomia dietata, nimim. kokemusta on

Niin voiko hellä ja rakastava äiti ollakin lapsensa hyvinvoinnin este?

Kun kerran noinkin monta allergisoivaa ainetta lapsellasi on, niitä varmaan löytyy lisää sitä mukaan kuin nuo edellämainitut yleisimmät ovat nousseet esiin. Vaikka olisitkin itse poistamassa sitä mukaa tuotteita ruokavaliostasi, oireet voivat vain jatkua ja lapsesi "kärsimys" sopimattomasta ruuasta jatkuvat.

Esimerkiksi maidon proteiineja ja vehnän ainesosia on erittäin monissa ruoka-aineissa lisättynä, jos aloitat välttelyn olet aikamoisessa ravintoainesopassa.

Olet hienosti imettänyt jo 8 kk, enemmän kuin moni pystyy tai haluaakaan. Et rakasta lastasi yhtään vähempää jos aloitat allergisen lapsen hoidon heti ja korvaat lapsen tarvitseman ravinnon korvaavilla tuotteilla. Kaikki lapset ovat oppineet pois tissistä ja jos ruokavalio-ongelmien kanssa painiskeleva lapsesi on nälkäinen, ruoka pullostakin kelpaa hyvin. Tiedäthän että näistä erityisruokavalio tuotteista saa Kela-korvauksia, kun ne maksavat enemmän kuin tavallinen ruoka

Kiitos vastauksista. Arvelinkin että noiden ruoka-aineiden välttely on aika haastavaa ja varmaan myös stressaavaa...Toki sekin tietysti onnistuu, jos ensin perehdyn kunnolla mitä voin ja mitä en voi syödä. Voisin tehdä itselleni tietyn ruokavalio-rungon, jonka mukaan sitten söisin päivästä toiseen. Onko se sitten mielekästä, en tiedä ja luulen että pidemmän ei...

Ja kun vauva tosiaan on jo noinkin iso...onko kellään tietoa, paljonko tuo soijamaito maksaa ja kauanko se riittää? Vauva syö jo viisi ateriaa päivässä, ja rintamaitoa ei päivisin paljon uppoa. Öisin sitäkin enemmän, luulen että on jo tapa...

Eli soija-maidolle altistus, iholle vai? Jos punoittaa tms, annanko yhtään suun kautta vai jätetäänkö siihen, ja siirrytään esim. almiron peptiin? Paljonko 8 kk ikäisen tulisi saada maitoa vuorokaudessa?

En muistanut lääkäriltä siinä hötäkässä kaikkea kysyä, kun pää oli jo niin sekaisin...

Yhteistyössä