Mitä tekisitte tässä tilanteessa? Esikoisen paino-ongelmista...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Mä olen täälläkin kertonut miten esikoinen pääsi tuossa alkuvuodesta vähän pyöristymään. Kesäkuussa oli kouluuntulotarkastus ja silloin poitsu oli normaalipainon ylärajoilla.

Nyt oon huomannut että hän karttelee tilanteita joissa joutuis olemaan alasti tai vähissä vaatteissa muiden poikien kanssa. Esim. liikuntatunnin päätteeksi hän ei halua mennä suihkuun. Nyt on loppukuusta hänen jalkkisryhmänsä päättäjäiset, joita vietetään saunomalla ja makkaraa paistamalla. Poika sanoi heti ettei halua saunaan. Jne.jne. Eli siis todellakin pojalla on itsetuntokomplekseja itsensä kanssa.

Otin asian puheeksi tänään pojan kanssa ja hän kertoi itkien seuraavat jutut:

Hän oli synttäreillä kesällä, jossa yks poika sanoi ettei meidän poitsu voi mennä semmoista narukävelyä kun se naru katkeaa. Lisäksi yks naapurintyttö oli sanonut ettei ekaluokkalaisen kuulu painaa niin paljon kuin mitä meidän poitsu painaa.

Selitin että todennäköisesti molemmat johtuu enemmän pituudesta. Että tuo tyttö ei ymmärrä että poitsu on myös paljon pidempi kuin "perus"ekaluokkalainen. Ja että tuo poika varmaan myös tarkoitti sitä että kun kerran poitsu on muita pidempi, niin varmasti myös painavampi.

Mä luulen että sain piristettyä vähän poikaa, mutta miten saisin hänet ymmärtämään että hän on tosi hyvän kokoinen nyt. Hän on siis kesän aikana laihtunut aikalailla ja on nyt sangen sopusuhtainen. Viime viikolla poika oli käynyt vaa'alla ja tullut kertomaan miehelleni että painaa 37,7 kg. Mies oli sanonut vaan että "jaaha", sillä meillä on yhteinen sopimus ettei puhuta pojalle hänen lihonneen tai laihtuneen. Hetken kuluttua mies oli ehdottanut että mittaavat pituuden. Se oli 141 cm.

Eli poika on 141 cm ja 37,7 kg. Lisäksi hän urheilee PALJON, jalkkistreenejä on kolmesti viikossa, siihen päälle sporttikerho kerran viikossa, usein pelejä ja lisäksi sitten vielä ne perinteiset ulkoriehat.

Mutta miten mä saan pojan ymmärtämään että hänessä ei ole mitään vikaa ja myös hienotunteisesti ymmärtämään että hän on nyt PALJON hoikemmassa kunnossa kuin silloin kesälläkin vielä?

hankala juttu. Poikahan on tosiaan pitkä ja varmasti tuo paino on hänelle sopiva. Voisko puhua jotain että lihakset nyt vaan painaa enemmän, poika kun urheilee, ja ettei silloin oikein kannata vaakalukemia tuijottaa. Onko jotain kuvia mitä olis otettu ja vois verrata?lähinnä siis vaikka puhua pituudesta verrattaessa?

Katoin tosta käyrästöstä, niin pojalla on "ylipainoa" 14% eli ihan normaalipainoinen on.

AJan kanssa sanoisin vastaukseksi kysymykseesi.. Ajan kanssa se helpottaa, jatkakaa samaan malliin, suhtaudutte juuri niin kuin pitää.

Alkuperäinen kirjoittaja äitee:
Katoin tosta käyrästöstä, niin pojalla on "ylipainoa" 14% eli ihan normaalipainoinen on.

AJan kanssa sanoisin vastaukseksi kysymykseesi.. Ajan kanssa se helpottaa, jatkakaa samaan malliin, suhtaudutte juuri niin kuin pitää.

Mistä käyrästä sä katsoit?

Poika on oikein hyvän kokoinen, mutta en tiedä miten hienotunteisesti sanois tuon asian, kun tuntuu olevan aika herkkä toisten sanomisille. Meidän pojalla on paino-ongelma ja siitä on keskusteltu ihan niin ku asia on, mutta hänellä tilanne vähän toinen kun on lääkitys joka lisää ruokahalua ja hän tietää sen ja yrittää itse päästä tuon oireen herraksi!
Kai sen voi hänelle kertoa, että pituutta on tullut ja painoa ei niin paljon ollenkaan ja on oikein sopivan kokoinen nyt! Ja jos haluaa olla hoikempi, niin harrastukset ja pituuskasvu kyllä auttaa asiaan luonnollisella tavalla. Ehkä hänen kanssa ois paras käyttää puheessa sanoja sopivan kokoinen ja normaali... ne on sellasia positiivisia sanoja, ettei turhaan ala tarkkailla itseään.

Mä mietin että olisko se sitten vahingollista ottaa pojasta kuva ja vertailla sitä pojan kanssa tuohon "pyöreämpään" poikaan, eli siihen mitä oli kesällä? Voiko pojalle kertoa että toki oli normaalipainoinen kesälläkin, mutta että on niin paljon laihtunut nyt kuin mitä kuva kertoo? Vai voiko se osaltaan sitten lisätä painon tarkkailua?

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:

Mul on toi neuvolan Paperiversio pituus ja painokäyristä kotona.

Pitää vielä lisätä että meillä on koko perheellä ollut tämmöinen muutos terveellisempiin elämäntapoihin. Eli ihan avoimesti meillä puhutaan siitä että vaikkapa suklaamurot ei oo terveellisiä ja siks meille ei niitä osteta. Eli ei olla kauhisteltu että pitää laihduttaa, vaan ollaan innostuttu kasviksista ja ns. kevennetyistä ruoista.

Tuo valokuvajuttu voisi olla ihan hyvä. Eli onko teillä valokuvia kesältä pojasta ja ottakaa nyt tuore kuva. Niistä voisi poika itse katsoa kuinka on kasvanut pituutta ja kehittynyt muutenkin. Samalla poika varmasti huomaisi niistä sen painonmuutoksenkin vaikette siihen erityisesti huomiota kiinnittäisikään.

Ja se on totta, että lihas painaa enemmän kuin läski eli korosta myös tästä pojalle. Eli hän on niin urheilullinen, että lihasta on enemmän kuin normaalisti ekaluokkalaisella eikä tätä tarvitse hävetä. Päinvastoin, siitä voi olla ylpeä.

Alkuperäinen kirjoittaja r u u s a:
Sanonpa vielä, että ehkä voisi korostaa muita hyviä piirteitä, ettei nyt toi koko jää sellaiseksi ainoaksi "hyvän" ihmisen kriteeriksi.

No niinpä. Koulussakin on semmoinen "itsetunnon kohottaminen"-kampanja ja siinä kerrottiin että on tärkeää lapsen tietää missä on hyvä. Että mitkä on siis hyvät puolet ja vahvuudet.

Poika keksi yhden: hän on hyvä pelaamaan jalkapalloa :|

Okei. Mä toivoin että netistä olisit jonkun sivuston löytänyt.

Pitää vielä lisätä että meillä on koko perheellä ollut tämmöinen muutos terveellisempiin elämäntapoihin. Eli ihan avoimesti meillä puhutaan siitä että vaikkapa suklaamurot ei oo terveellisiä ja siks meille ei niitä osteta. Eli ei olla kauhisteltu että pitää laihduttaa, vaan ollaan innostuttu kasviksista ja ns. kevennetyistä ruoista.

Minusta tuo on sellanen asia jota voit käyttää puheissasi pojan kanssa, että hänen ei tarvi nyt huolehtia painostaan, kun te syötte terveellisesti ja kun hän kumminkin kasvaa pituutta koko aika ja on noin kova urheilemaan. Huonokuntoiset pojat ei jaksa urheilla, koko ei ole kaiken a ja o, vaan että on terve ja hyvä kuntoinen, ja lisäksi vielä oikein sopivan kokoinenkin.

Okei. Mä toivoin että netistä olisit jonkun sivuston löytänyt.

Joo, netissä olis ihan kiva se sellainen käyrästö :)

Mut jos jotain haluat et katon, ni voin kattoo?

Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Minusta tuo on sellanen asia jota voit käyttää puheissasi pojan kanssa, että hänen ei tarvi nyt huolehtia painostaan, kun te syötte terveellisesti ja kun hän kumminkin kasvaa pituutta koko aika ja on noin kova urheilemaan. Huonokuntoiset pojat ei jaksa urheilla, koko ei ole kaiken a ja o, vaan että on terve ja hyvä kuntoinen, ja lisäksi vielä oikein sopivan kokoinenkin.

Tää on aikas hyvin tiivistetty! Eli peesi tälle! :D

Kiitos Hyacint, tuo oli nyt oikeesti just sitä mitä hain. Miks en ite ymmärtänytkään :ashamed: .

Ja äitee: jos tiedät jonkun linkin sivustolle, niin kiltti olet jos tänne laitat sen :)

Ja suomalaiset pojat on keskimäärin vähän päälle 10v. 141cm pitkiä.
En tiiä kuinka vanha poikas on, siis onko kohta jo 8v. Mut voitahna kertoa hänelle että hän on saman mittainen kun n.10v. pojat, joten saakin painaa enemmän ku muut lyhemmät ikäisensä

En tiiä kuinka vanha poikas on, siis onko kohta jo 8v. Mut voitahna kertoa hänelle että hän on saman mittainen kun n.10v. pojat, joten saakin painaa enemmän ku muut lyhemmät ikäisensä

No niinpä. Ja poika täyttää huhtikuussa aina vuosia :)

Tämä on niin totta, ja toiset lapset voi ihan senkin takia pitää "isona", kun on niin paljon pidempi. Lapset ei osaa oikein erotella näitä asioita noin pieninä ja sanovat mitä sattuu sitten.

Mun tyttö (2lk) painaa 35kg ja on 134cm pitkä ja ei kyllä yhtään näytä lihavalta tai pullukalta! Tosi paljon hänkin liikkuu ja herkkuja syödään kerran viikossa kun on karkkipäivä (silloinkin n. 100g /lapsi). Tyttö on ruumiinrakenteeltaan suurempikokoinen, samoin kuin itse olen (ihmiset taivastelee mun hoikkuutta eikä kukaan usko, että painan 60kg eli painan enemmän miltä näytän). Mä luulen, että mulla ja tytöllä on paljon lihaksia niin silloin ei näytä niin suurelta mitä oikeasti painaa. Sunkin poika liikkuu tosi paljon ja varmasti lihaksiakin löytyy, toihan pituus-painosuhde on erittäin hyvä. Tosiaankaan ei tarvii laihduttaa tai tarviis poikasi olla huolissaan tai hävetä, mutta kyllä mä tiedän, että kavereiden sanat jää kummittelemaan päähän.

Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:

Tämä on niin totta, ja toiset lapset voi ihan senkin takia pitää "isona", kun on niin paljon pidempi. Lapset ei osaa oikein erotella näitä asioita noin pieninä ja sanovat mitä sattuu sitten.

Ja mä luulen että vaikka poika on aina ollut vähän ylpeäkin siitä että on muita pidempi, niin kyllä se varmaan myös vaivaa. Siis olla AINA isompi kuin muut. Ja takuulla häneen siksi kiinnitetään huomiotakin. Helpostihan sitä aikuisetkin sanoo poikaa isoksi ja esikoinen itse mieltää isoksi lihavan.

Esikoinen on vielä aika herkkäkin, ottaa itseensä tosi helposti. Ties miten paljon hän on näitä asioita pyörittänyt kun tosiaan itku tuli kun kertoi kesäisistä asioista.

Yhteistyössä