Mitä tekisitte tässä tilanteessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kauhistunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kauhistunut

Vieras
Mun miehellä todettiin reilu vuosi sitten munuaisvaskuliitti. Hoidoiksi määrättiin sytostaattihoidot minkä takia mies kävi tallettamassa spermaa spermapankkiin. Päätimme kuitenkin ennen hoitoja yrittää vauvan ja raskauduinkin juuri ennen hoitojen alkua.
Nyt meillä on 4 kk ikäinen poika. Olemme molemmat toivoneet suurta perhettä ja nyt homman nimi onkin että onkohan sytostaattihoidot vaikuttaneet miehen siittiöihin? Jos nimittäin ovat niin eikös meidän pitäisi ruveta jo seuraavaa yrittämään. Jos en tavallisesti raskautuisikaan niin talletettu sperma säilyy viisi vuotta eli nyt enää neljä vuotta. Ja jos haluamme enemmän kuin kaksi lasta, pitäisi ruveta yrittämään että tietää sytostaattihoidon vaikutukset. Mitä itse tekisitte?

Miehen sperman tämän hetkinen kunto kannataa tarkistuttaa ekaksi. Jos ei luonnollisesti onnistu kannataa hakeutua hoitoihin. Ne ei nimittäin ole mitään takuuvarmoja, vaikka olisi kuinka priimaa tavaraa. Saattaa kulua aikaa.

Luultavasti menisin asiasta lääkärin juttusille. Spermanhan voi tutkia uudestaan, jos toiveita siitä on, että se olisi kunnollista. Ja kyllä se sperma aika hyvin säilyy... Siskon miehen veljellä oli nuorena luusyöpä, jonka takia spermaa otettiin talteen. Se ehti jonkun 15 vuotta olla pakkasessa ja siitä huolimatta onnistui ihan hyvin saamaan lapsen. Koeputkihedelmöityksellä, mutta kuitenkin.

Ai, kun spermapankin siinä säilytyssopimuksessa luki että viisi vuotta säilyy.
No, millaselta lääkäriltä kannattaa varata aika? Onko semmonen mahdollista että jos hoidot nyt ovatkin vaikuttaneet siittiöihin nii voiko hamassa tulevaisuudessa olla kuitenkin ihan hyviä siittiöitä?

onpa teillä tosiaan vaikea tilanne, voimia!

jos molemmista tuntuu, että toinen pikkuinen saa tulla, niin miksi ette yrittäisi :) mutta jos on raskas elämäntilanne muutenkin vauvan ja miehen sairauden myötä, niin ehkä hieman säästäisin itseäni mahdollisesti lapsiluvun kustannuksella.. tarkoitan siis, että jos ajattelet teidän "uhraavan" jotakin tämän hetkisestä elämästä tulevien lasten vuoksi, niin sitten ei ehkä kannata... lapsia saa mm. adoptoimallakin (vaikka ei sekään helppoa) ja tuntuu, että tuo 4 vuotta riittää vielä kahteen lapseen, vaikka huomaisittekin että sytostaatit ovat vaikuttaneet siittiöihin.

eli, tekisittekö jo nyt toisen ilman tätä uhkaa? jos kyllä, antakaa palaa :)

ja jaksatteko varmasti muiden haasteiden kanssa huolehtia kahdesta lapsesta, joilla ikäeroa vain hieman yli vuosi? monet ovat väsyneet ja parisuhde kärsinyt jo ilman vakavaa sairauttakin... mutta onhan kahdesta pienestä tuplailokin :)

noh, itse tiedätte loppujen lopuksi parhaiten :)

No tajusin meidän tilanteenkin vasta hetki sitten itsekkin! Kun mun mies ei ulkoa päin näytä yhtään sairaalta, jaksaa käydä töissä ja tehdä vaikka vallan mitä, joten sairaus jäi vähän niinkun taka-alalle. Toki kaikki tarkistukset on säännöllisesti mutta nekin on kuin rutiinia. Kunnes sitten pari viikkoa sitten miehen polvi turposi ihan hullun lailla ja oli todella kipeä eikä kuulemma sitä ollut mihinkään lyönyt. No, käytiin lääkärissä ja ilmeisesti tauti on saattanut mennä vähän takapakkia. Vielä ei olla kunnon tuloksia saatu mutta ei ole pois suljettua etteikö mies voisi taas ruveta saamaan sytostaatteja.
Toisesta vauvasta ollaan puhuttu jo kun miedän pikkumies oli kaksi kuukautta. Uskon kyllä että jaksetaan kun tuemme toinen toisiamme. Vaikka nyt rupeamme yrittämään niin eihän sitä tiedä millon onnistuu. Mäkin imetän vielä, tosin saa myös kiinteitäkin. Ja mulla kuukautiset tuli takasin jo kolmeviikkoa synnytyksestä.
Kyllä oon aina aatellu että voisin adoptoidakkin mutta eikö se ole aika kallista?

Alkuperäinen kirjoittaja Kauhistunut:
Mun miehellä todettiin reilu vuosi sitten munuaisvaskuliitti. Hoidoiksi määrättiin sytostaattihoidot minkä takia mies kävi tallettamassa spermaa spermapankkiin. Päätimme kuitenkin ennen hoitoja yrittää vauvan ja raskauduinkin juuri ennen hoitojen alkua.
Nyt meillä on 4 kk ikäinen poika. Olemme molemmat toivoneet suurta perhettä ja nyt homman nimi onkin että onkohan sytostaattihoidot vaikuttaneet miehen siittiöihin? Jos nimittäin ovat niin eikös meidän pitäisi ruveta jo seuraavaa yrittämään. Jos en tavallisesti raskautuisikaan niin talletettu sperma säilyy viisi vuotta eli nyt enää neljä vuotta. Ja jos haluamme enemmän kuin kaksi lasta, pitäisi ruveta yrittämään että tietää sytostaattihoidon vaikutukset. Mitä itse tekisitte?

Kyllä se sperma silyy kauemminkin. Mun miehen spermaa on pakkasessa ja viiden vuoden jälkeen talletussopimus vain uusittiin.

Nii justiinsa. Eli viiden vuoden jälkeen sopimuksen voi uusia mutta uutta spermaa ei tarvitse sinne laittaa. No, luin sen paperin niin nopsaa että saattoipa olla että luin väärin:D
Kuulkaas, jos meill ei nyt normaalista lapsia enää tulekkaan nii paljonko hoidot maksaa?

Yhteistyössä