Mitä tekisitte

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunutystävä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunutystävä

Vieras
Kutitin kaverin alle 2v lasta ja se yht äkkiä naurun seasta sanoi että "älä lyö"?! Mitä ihmettä, pitäisikö huolestua? Sanoisitteko tai tekisittekö jotain? Puhuu muutenkin välillä lyömisestä esimerkiksi, sanoi kerran minusta että "Maija lyö" vaikka en todellakaan ole lyönyt!!!! Ja Joisatin muistakin ihmisistä sanoo välillä että se lyö... Mikähän tässä on nyt taustalla, pitäisikö jutella kaverini kanssa vai kysyä neuvolasta vai mitä? Pari kertaa olen kuullut lapsen sanovan myös ihan selvästi "vittu" sanan josat äiti kyllä väittää hänen sanovan tippu tai jotain muuta mutta ei kyllä kuulosta siltä. ja eikä kuulosta normaalilta että noin pieni puhuu lyömisestä ja kiroilee...

huolehtisin omista asioistani nyt tässä tapauksessa :D siis jos sen lapsen äiti on vaikka kieltänyt että älä lyö? ja näköjään lapsi kutsui kutittamista lyömiseksi niin en oikein usko että olisi lasta lyöty sen perusteellakaan.. ja toi kirosanajuttukin voi ihan olla sitä normaalia 2-vuotiaan puheenkehitystä että kirjaimet etsii vielä paikkaa. mikä sun ongelma oikein on?

Luultavasti 2 v vasta harjoittelee, mitä lyöminen tarkoittaa ja mitä tapahtuu jos lyö. Kielletäänkö joka kerta vai vaan joskus. Oma 2 v aloitti lyömisestä puhumisen kertaamalla/komentamalla että Kaisa ei saa lyödä, Erkki ei lyö Mattia, Pekka lyö... jne. päiväkotikavereiden nimiä. Eli oli nähnyt kun toinen lyö ja siitä oli tullut toruja. Nyt voi lyödä esim. äitiä ja todeta perään että Minna lyö äitiä tai ei saa lyödä äitiä. Komentaa myös äitiä, isää jne. olemaan lyömättä. Ja sitten me keskustellaan aiheesta ja todetaan, että kukaan ei saa lyödä.

Meillä oppinut "älä lyö" siitä, että itse välillä lyö ja pitää sitten komentaa. Ei vielä hahmota täysin, mitä tarkoittaa (1,5v). Lapsen hieman vanhempi serkku mieltää tällä hetkellä lyömiseksi kaiken, mikä sattuu. Eli jos toinen vaikka vahingossa tönäisee. Äläpä siis ole huolissasi.

ei helvetti! jos 2-vuotias huutaa korvat punasina ypäri kauppaa ja äiti kantaa/ottaa kädestä et nyt mennään niin sä oot varmaan juuri niitä äitejä jotka kauhistelevat ettei nyt vaan lapseen satu!!
mun lapsi on huutanut kitarisat vilkkuen pihalla ku oon tyhmä ja kun otan kädestä kiinni, tai kun kannan ekaluokkalaista sisälle kun ei muuten saa niin että "Äiti, älä lyö, muhun sattuu!" ja mä EN lyö lapsiani!

2-vuotiaalle kutittaa-sana voi olla vielä vieras ja siksi hän käyttää sen sijalla tutumpaa sanaa. Lapselle kaikki ikävän tuntuinen koskettaminen voi olla lyömistä, koska sanavarasto ei vielä riitä erityyppisten kosketusten erottamiseen.

Yhteistyössä