Mitä tekisitte? kasvatusasiaa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ymmyrä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

Ymmyrä

Vieras
Meillä on reilu 5v tyttö joka on vuoden verran saanut ulkoilla itsekseen pihalla, alkukankeuden jälkeen on sujunut tosi hyvin ja rajoja ja sääntöjä noudatetaan. Nyt on kuitenkin ongelmaksi muodostunut pihapiirissä asuva samanikäinen poika jolta tyttö oppii pahoja tapoja. Poika on ns. vapaassa kasvatuksessa ja hilluu vähän miten sattuu, osaa myös uhkailut, kiroilut, lelujen rikkomiset ym. ihanat asiat. Jos pihalla keksitään jotain tyhmää, on varma että tuo poika on jutussa jotenkin mukana.
Olemme miettineet kieltäisimmekö tyttöä leikkimästä tuon pojan kanssa mutta jotenkin se vaan tuntuu hankalalta toteuttaa ja kaikenlisäksi julmalta.
Tänään kuitenkin isä yllätti tytön hokemasta pikkuveljelleen "sano paska, sano vittu". Meillä ei ikinä käytetä tuollaista kieltä eikä missään lähipiirissäkään, lapsi on kotihoidossa eli ei ole hoidostakaan voinut oppia. Kysyttäessä sanoi että tuolta pojalta oli sanat oppinut ja hän onkin ainoa lapsi pihapiirissä jolta olen minäkin tuollaista kieltä kuullut joten on hyvin todennäköistä että siinä syyllinen.
Nyt alkaa olla mitta täysi, tuolla lapsella on niin huono vaikutus kun vaan olla voi. Mutta onko liian julmaa jättää yksi leikeistä pois kun aina tulee toitotettua että kaikki pitää ottaa mukaan? Vai pitääkö alkaa itse ulkoilemaan tytön kanssa pihalla vaikka hän itse käyttäytyisi nätisti, ettei vaan tuo poika tule terrorisoimaan paikalle? Olen kerran pojalle sanonut että tyttäremme ei voi enää leikkiä hänen kanssaan jos hän käyttäytyy noin rumasti, hän lupasi että ei hän enää, nyt hän on nätisti. Mitäs siihen sitten sanot..
Mitä te tekisitte vastaavassa tilanteessa?

Yhteistyössä