Mitä tukia aikuiselle opiskelijalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kihara
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kihara

Vieras
Mun tekisi ihan hirveästi mieli lähteä koulunpenkille takaisin. Mut kun taloudellinen puoli mietityttää. Onko aikuisen opiskelijan mahdollista saada mitään muuta kuin tavallista opintotukea? Minkähän suuruista tuo opintotuki muuten nykyään on? Opintolainaa mä en halua, asuntolainassa on ihan tarpeeksi..

Entä onko muita tukimahdollisuuksia? Iltakoulu ei mulla tule kysymykseen, kun en pienten lasten äitinä raaski olla kaikkia iltoja päivien lisäksi pois kotoa.

Mut kun aiemmalla koulutuksella ei ole mulle mitään virkaa ja nykyinen työ tympii ihan kympillä. Hakenut olen vaikka minkälaista työtä, mut kun ei mun aiempi koulutus vastaa niitä paikkoja. Kunhan huvikseni olen yrittänyt. Mut jelpatkaa, pliiiiiiis!

mä lähdin yli 20-vuotiaana opiskelemaan ammattikouluun, ja sain silloin vain ja ainoastaan kelan opintotukea... joka on siis pienempi kuin esim kelan työttömyyspäiväraha, ja opintotuen asumisllisäkin on pienempi kuin normi.... Joten.... eipä paljon aikuisia kannusteta opiskelemaan!!! Työkkärissä kyllä melkein pakottivat kouluun hakemaan.....

No juu, kolme vuotta amiksessa - yli 6000 opintolainaa - näkkileipää ja osamaksuja..... VAIKKA kävin sit vielä kaks vikaa vuotta iltatöissä suoraan koulusta! Että eipä tod ollut hääviä aikaa...

Nyt on kuitenkin hyvä mieli, sillä nykyisen työpaikkani sain sen ansiosta, että jaksoin kouluttautua ammattiin...! Että kannatti se kärsiä kuitenkin, vaikka elämäni kamalinta aikaa olikin.....

*Ja mulla siis ei ollut miestä kuka olisi mua tukenut taloudellisesti... Ihan omillani jouduin pärjäämään...

Lähde kokeileen oppisopimuksella??? Siinä saa palkkaa JA ammatillisen tutkinnon???!

Jos olet ollut töissä yli 10 vuotta, voit saada aikuisopintorahaa, sitä myöntä muistaakseni Koulutusrahasto. Mun mies opiskelee tällä hetkellä, ja saa tuota tukea, se on tavalliseen opintotukeen verrattuna tosi hyvä, hänellä 1000 EUR (miinus verot). En muista onko tulosidonnainen, mutta ainakin sillä tavalla rajallinen, että sitä voi saada muistaakseni jonkun 11-12 kk (?) ajan ja sitten se loppuu. Selvittele esim. http://www.koulutusrahasto.fi/, jos tuo työssäoloehto täyttyy (myös kesätyöt lasketaan), sitten voisit olla oikeutettu tuohon.

Huoh, ärsyttää kun joutuu niin paljon harkitsemaan. Jos olisinkin yksin, menisin. Mutta meillä on kaksi päiväkoti-ikäistä lasta, asuntolainan lyhennys 600 euroa kuussa ja mieskin saa palkkaa vain himpun verran päälle 2000 euroa, ennen veroja siis.

Että kait mun täytyy hylätä mun koulusuunnitelmat siihen asti, kunnes omat lapset on koulussa.. ettei tartte päiväkotimaksuja maksaa. Menee muuten vähän liian tiukille. Kun ei täällä asu edes sukua, joiden luona voisi pahoina päivinä käydä syömässä..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos olet ollut töissä yli 10 vuotta, voit saada aikuisopintorahaa, sitä myöntä muistaakseni Koulutusrahasto. Mun mies opiskelee tällä hetkellä, ja saa tuota tukea, se on tavalliseen opintotukeen verrattuna tosi hyvä, hänellä 1000 EUR (miinus verot). En muista onko tulosidonnainen, mutta ainakin sillä tavalla rajallinen, että sitä voi saada muistaakseni jonkun 11-12 kk (?) ajan ja sitten se loppuu. Selvittele esim. http://www.koulutusrahasto.fi/, jos tuo työssäoloehto täyttyy (myös kesätyöt lasketaan), sitten voisit olla oikeutettu tuohon.

Tosta en ole kuullutkaan ennen. Mut ei mulle ihan kymmentä vuotta taida tulla, vuotta vaille jää. Niin ja mä olen tuosta yhdeksästäkin vuodesta ollut viisi vuotta kotona lasten kanssa..

Kyllä, koulutusrahastolta kannattaa hakea tukea. Korjaan sen verran, että sitä rahaa saa jos on ollu väh. 5 vuotta töissä. Se miten kauan sitä saa (kuukausina) riippuu siitä miten kauan on ollut töissä. Summa taas riippuu työtuloista. Osa siitä on vakio (olikohan n. 500euroa) ja loput tuloon sidonnaisia tai jotain semmosta.

Alkuperäinen kirjoittaja Kihara:

Tosta en ole kuullutkaan ennen. Mut ei mulle ihan kymmentä vuotta taida tulla, vuotta vaille jää. Niin ja mä olen tuosta yhdeksästäkin vuodesta ollut viisi vuotta kotona lasten kanssa..

Muistaakseni äitiysvapaat lasketaan siihen aikaan mutta hoitovapaasta en oo ihan varma. Ite just alotin opinnot ja aion hakea tuota aikuisopintorahaa. Tosin ite en saa sitä kovin monelta kuukaudelta koska työvuosia on vain 6.

Kiitoksia vain tuosta koulutusrahasto-vinkistä. Kävin sitä äsken lukaisemassa ja kaiketi mä olisin oikeutettu sitä saamaan. Vitsit, kyllä tältä palstalta löytää aina apuja :)

Ehkei mun sittenkään tarvitse haudata kaikkia opiskelusuunnitelmiani!

Opintotuen lyhennyksetkin ovat nykyään vähennyskelpoisia verotuksessa, eli opintolaina kannattaa ottaa jos opiskelemaan lähtee :whistle:

Mä saan pelkkää opintotukea, käteen jää noin 260 euroa/kk. Jos olisin ollut töissä pidempään, niin saisin jotain aikuisopintorahaa tms.

Yhteistyössä