Mitä tukia saan kun menen töihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kun ei tiedä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kun ei tiedä

Vieras
Aloitan 20h/vk työt. Lapsemme on kotona tietenkin silloin kun minäkin olen. Kotihoidontukea olen saanut miehen tulojen takia aina minimimäärän, eli sen reilut 200e ja lapsilisän. Muita tukia ei ole tullut.
lapsilisäähän ei voi poistaa, mutta miten käy kotihoidontuen minimiosan? Saanko jotain tukia sitten enemmän kun käyn töissä?!?

lapsi menee yksityiseen päiväkotiin. Eli että lapsilisä on ainut mitä jää...? Eipäs sitten taitaiskaan kannattaa töihin mennä noin pientä tuntimäärää tekemään :P

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
lapsi menee yksityiseen päiväkotiin. Eli että lapsilisä on ainut mitä jää...? Eipäs sitten taitaiskaan kannattaa töihin mennä noin pientä tuntimäärää tekemään :P

Niin siinä ikäväkyllä käy. Yksityiseen päiväktoiin saat kelasta haettua yksityisenhoidontukea kyllä.

Jos lapsi menee yksityiselle, niin saat itse valita otatko yksityisen hoidon tuen vaiko kotihoidontuen siihen asti kun lapsi täyttää 3v uotta. Lisäosa varmaankin poistuu jos sitä olet saanut.

Alkuperäinen kirjoittaja äippä 84:
et ainakaan enempää tukia saa... ja riippuu paljonko tienaat, saattaa hyvinkin olla että menetät tuon kotihoidontuenkin...

Kotihoidontuki ei riipu tuloista, vaan siitä, onko lapsi ulkopuolisessa hoidossa. Jos lapsi pystytään hoitamaan kotona vaikka itse on töissä, saa silti kotihoidontuen.

Juu, siis mitään lisiä en ole koskaan saanut, vaan kaiken minimissään.
Entäs jos saisin junailtua työtuntini iltaan tai viikonloppuun, saanko silloin tämän kotihoidontuen? Entä esim. kesä- ja heinäkuulta kun lapsi on lomalla tarhasta, saanko silloin kotihoidontuen? (Näille kuukausille täytyy keksiä joku muu hoito, varmaan isovanhemmat täytyy kattoa ne tunnit kun olen töissä).

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
et ainakaan enempää tukia saa... ja riippuu paljonko tienaat, saattaa hyvinkin olla että menetät tuon kotihoidontuenkin...

Kotihoidontuki ei riipu tuloista, vaan siitä, onko lapsi ulkopuolisessa hoidossa. Jos lapsi pystytään hoitamaan kotona vaikka itse on töissä, saa silti kotihoidontuen.

Tarkasti ottaen kunnallisessa hoidossa. Mikä tahansa ulkopuolinen käy kunhan se ei ole kunnallinen. Yksityinen pph, -tarha, mummo, pappa, serkku, naapuri...

Alkuperäinen kirjoittaja Piipi:

Tarkasti ottaen kunnallisessa hoidossa. Mikä tahansa ulkopuolinen käy kunhan se ei ole kunnallinen. Yksityinen pph, -tarha, mummo, pappa, serkku, naapuri...

Niin siis kunnallisessa, aivan juu...

Alkuperäinen kirjoittaja Ap tyhmänä yhä:
Entäs jos saisin junailtua työtuntini iltaan tai viikonloppuun, saanko silloin tämän kotihoidontuen? Entä esim. kesä- ja heinäkuulta kun lapsi on lomalla tarhasta, saanko silloin kotihoidontuen? (Näille kuukausille täytyy keksiä joku muu hoito, varmaan isovanhemmat täytyy kattoa ne tunnit kun olen töissä).

Saat aina kht.n niin kauan kuin lapsi on alle 3v. eikä ole kunnallisessa hoidossa.

niin tietenkin... sekoitin tuohon lisäosaan...

Jos et vie lasta kunnalliseen hoitoon, voit hakea kotihoidontuen perusosaa ja saatkin siihen saakka kunnes menee kunnalliseen hoitoon tai hän täyttää 3v.

Saat aina kht.n niin kauan kuin lapsi on alle 3v. eikä ole kunnallisessa hoidossa.

Ahaa, että tämmöinenkin kommervenkki. No mun kannalta tietty oikeen kiva juttu, tekee vähän mielekkäämmäksi tuon työn aloittamisen noilla tunneilla.
Miksi kukaan sitten vie "parjattuun" kunnalliseen päivähoitoon kerta yksityiseen saisi niin paljon tukia ja itselle vielä kotihoidontuenkin?!
Yhden lapsen kk-hoito ois meidän laskujen mukaan n.200e tai hiukan allekin yksityisellä ja tämä summa kokopäiväisenä! Onko kunnallinen sit miten paljon halvempi?

Ahaa, että tämmöinenkin kommervenkki. No mun kannalta tietty oikeen kiva juttu, tekee vähän mielekkäämmäksi tuon työn aloittamisen noilla tunneilla.
Miksi kukaan sitten vie "parjattuun" kunnalliseen päivähoitoon kerta yksityiseen saisi niin paljon tukia ja itselle vielä kotihoidontuenkin?!
Yhden lapsen kk-hoito ois meidän laskujen mukaan n.200e tai hiukan allekin yksityisellä ja tämä summa kokopäiväisenä! Onko kunnallinen sit miten paljon halvempi?

En ole nyt ihan varma, mutta mielestäni et voi saada sekä yksityisenhoidontukea että kotihoidontukea yhtäaikaa...
ja ainakin meillä maksoi tyttöjen hoito kunnallisessa päiväkodissa tuon 200e per naama...

En ole nyt ihan varma, mutta mielestäni et voi saada sekä yksityisenhoidontukea että kotihoidontukea yhtäaikaa...
ja ainakin meillä maksoi tyttöjen hoito kunnallisessa päiväkodissa tuon 200e per naama...

juu näitä ei saa yhtaikaa, vaan pitää valita toinen. Kokoaikanen yksityinen hoito maksaa käsittääkseni jotain 400 ja 500 euron / kk välillä paikasta riippuen ja siihen saa tukia sitten sen maksimissaan kht+lisä. Eli maksettavaa jää noin 250 euroa kuussa.

Joku vois tarkentaa noita lukuja jolla on kokemusta yksityisestä hoidosta.

Tää seuraava on suora lainaus Kelan sivuilta Piipin antamasta linkistä. Tämän mukaan siis ymmärtäisin, että todellakin SAAN sen pahuksen kotihoidontuen kun lapsi menee yksityiseen päivähoitoon.

"Lasten kotihoidon tukea voi hakea perhe, jonka alle 3-vuotias lapsi ei ole kunnan järjestämässä päivähoidossa. Lasta voi hoitaa jompikumpi vanhemmista tai esim. sukulainen tai yksityinen päivähoidon tuottaja. Kun lasta hoitaa joku muu kuin vanhempi itse (ei kuitenkaan kunnallinen päiväkoti), vanhempi voi olla esim. työssä tai vuosilomalla. "

Lue vähän eteenpäin:

Perhe voi valita lapsikohtaisesti kotihoidon tai yksityisen hoidon tuen. Tämä tarkoittaa, että perhe voi saada lapsilleen samanaikaisesti sekä kotihoidon että yksityisen hoidon tukea. Samasta lapsesta ei kuitenkaan makseta molempia hoitotukia. Jos lapsi on kunnan järjestämässä osapäivähoidossa tai kokoaikaisessa päivähoidossa, tästä lapsesta perhe ei voi saada lasten kotihoidon tukea eikä yksityisen hoidon tukea.

Tää seuraava on suora lainaus Kelan sivuilta Piipin antamasta linkistä. Tämän mukaan siis ymmärtäisin, että todellakin SAAN sen pahuksen kotihoidontuen kun lapsi menee yksityiseen päivähoitoon.

"Lasten kotihoidon tukea voi hakea perhe, jonka alle 3-vuotias lapsi ei ole kunnan järjestämässä päivähoidossa. Lasta voi hoitaa jompikumpi vanhemmista tai esim. sukulainen tai yksityinen päivähoidon tuottaja. Kun lasta hoitaa joku muu kuin vanhempi itse (ei kuitenkaan kunnallinen päiväkoti), vanhempi voi olla esim. työssä tai vuosilomalla. "

Juu saat kotihoidontuen, mutta et samasta lapsesta ykstyisen hoidon tukea, vaan sun pitää valita kmman otat.

Yhteistyössä