Mitä tukia yh-äiti saa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mahd. tuleva yh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mahd. tuleva yh

Vieras
Olen kotihoidontuella kotona lapseni kanssa. Tuohan on sen n.314? miinus verot. Kunta maksaa noin 170? miinus verot ja sitten saan tieetenkin lapsiiän 100?. Käteen jää alle 500?. Tässä nyt pahasti näyttäisi, että ero tulossa mieheni kanssa. Töihin olen sopinut työnantajani kanssa palaavan 15.04.2010. Jos muutan siis lapseni kanssa kaksin, mitä tukia saan? Noilla tuloilla kun ei makseta edes vuokraa :(

Tuohon saa lisäksi sen kotihoidontuen hoitolisän, jos perheessä ei muuta tuloja ole.Taitaa olla n.160?. Lisäksi saisit varmasti asumistuen, ja lapsilisään tulee yh-korotus. Lisäksi sitten elatusapu.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Tuohon saa lisäksi sen kotihoidontuen hoitolisän, jos perheessä ei muuta tuloja ole.Taitaa olla n.160?. Lisäksi saisit varmasti asumistuen, ja lapsilisään tulee yh-korotus. Lisäksi sitten elatusapu.

Mitäköhän summia nuo on?

Lapsilisään saat korotuksen aina, mutta asumistuet ja toimeentulotuet riippuu sit ihan tuloistasi. Uskoisin, että ainakin kotihoidontuella ollessasi saat asumistukea ( kunhan ei oo liian iso kämppä ) ja kai se soskuki auttaa.

Itse olin töissä kun muutin lasten kanssa vuokralle niin sain vain korotetun lapsilisän. Mun vuokra oli liian halpa ku ei peittyny edes omavastuu osuus tai jotain sellasta muistelen.

Niin juu ja elatusmaksu tietenki mieheltä tai valtiolta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:

Mitäköhän summia nuo on?

Tosiaan hoitolisä on muistaakseni sen 160?-verot, korjatkoon joku jos sanon väärin. Lapsilisän yh-korotus on 30-40?, elatusapu lasketaan aina tapauskohtaisesti, usein tuo minimi on siinä 130?. Sen maksaa yleensä siis isä. Asumistuki taas riippu sitten tietenkin ihan siitä missä asuu ja mitä maksaa vuokraa.

Kahden hengen taloudessa saa asumistukea maksimissaan n. 57 neliöön, lisäneliöistä ei saa tukea. Kannata vuokrata mahdollisimman uusi asunto, sellaiseen saa kaikkein parhaimmat tuet.