Mitä tuleman pitää; 14v. kännäsi ja seurauksena LS-ilmoitus. Nyt kutsu sos.toimistoon. AHDISTAA!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yöunensa menettänyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Toi on kyllä syvältä. Itekin vedin pellit seis-kännit kerran vappuna 15-vuotiaana. Idiootti teini kun olin. Vanhemmilleni ei seurannut muuta kuin huoli ja häpeä ja kyllä hävetti muakin ja sain opetukseni. Täytyy sit muistaa valistaa omaa lasta, kun se aika koittaa, et tulee sitten ls-ilmo jos ei ole tosi varovainen. Ja tietysti valistan muutenkin, mut teinit nyt on teinejä. Itekin olin vaikka omissa vanhemmissa ei ollut mitään valittamista. Oli rajoja ja rakkautta.
Mä olin jotain 4-5v kun join kunnolla sahtia salaa niin paljon että sammuin, sittten oli kyllä rapulakin kova. Eikä ole juoppoa tullut :)

Niin, onhan se tavallaan resurssien tuhlausta, mutta on siinä pointtinsakin. Onhan se hyvä, jos joku nuori tosissaan pelästyy ja jättää kokeilut siihen. Ja toisaalta on myös paljon vanhempia, jotka suhtautuvat nuoren alkoholinkäyttöön löperösti ja näyttävät sen vielä lapselleenkin. Hyvä, että silloin edes jotain kautta herätellään sekä nuoria että aikuisia.

tuo on ihan sairasta. Ja ei, eivät ole omani juoneet vielä, ja ei, en juonut mitään itse alle 18v, mutta en kyllä ymmärrä että ls-ilmo lähtee jos teini/yläkoululainen kokeilee kerran alkoholia. sairasta!

Tavallaan, MUTTA (isomutta) siellä tulee kuitenkin aina esille se yksi tapaus jossa Nella 14v dokailee viikottain, vanhemmilla sama kuvio ja nuoren päihteidenkäytöstä ei välitetä, koulu menee päin prinkkalaa tmv. Silloin mielestäni on vähintäänki kohtuullista todeta että hyvä kun kaikki "haaviin" jääneet on jututettu.

Normitilanteessa tuosta ei seuraa mitään muuta kun se vaiva että nuoren kanssa käy keskustelemassa. Hyvässä tapauksessa nuorikin saa samalla pienen näpäytyksen ja kenties seuraava kokeilukerta siirtyy myöhemmäksi. En ylipäätään ymmärrä tätä suhtautumista nuorten alkoholinkäyttöön -"... Kun se nyt kuitenkin sitä kokeilee ja niinhän minäkin kuule jo 13vuotiaana.."

No sehän on ihan vitun hyvä että tällaisiin asioihin paneudutaan!
Todelliset tapaukset, niin kuin se 8v tytön kuoleminen viime äitienpäivänä Helsingissä, jäävät näin vähemmälle huomiolle.

:)

meidän pojalle kävi samalla tavalla 14-vuotiaana. Poliisit soitti mulle töihin että poika on otettu kaupungilta kiinni päihtyneenä kaverinsa kanssa ja viety Lastenklinikalle. Hain jäppisen sieltä pois. Seuraavana päivänä soitti sossut. Ne tuli käymään meillä kotona ensin ja sitten käytiin vielä kertaalleen heidän luonaan. Hiukan liiotellulta tuntui itsestänikin, mutta ajattelin että antaa pojan käydä koko rumba läpi niin näkee mihin moinen touhu voi johtaa. Oppi kerrasta, ei ole sen jälkeen ainakaan kärynnyt, mulle tai poliiseille.

Sossut kävi vaan juttelemassa perheen tilanteesta, ehkä 15min ja totesi että ei tässä ole aihetta mihinkään toimenpiteisiin, näytti olevan vain nuoruuden hölmöilyä ja kotona tuntuu olevan kaikki kondiksessa ja perhe voi hyvin. En kokenut mitenkään ahdistavana, töitään ne vain tekee.

Siis oikeestikko? Ei ihme, että todellisille ongelmille ei löydy aikaa, jos jokainen kokeileva teinikin on ls-ilmoituksen paikka... :(

jos poliisi saa kiinni alaikäisen kännissä niin heidän on pakko tehdä siitä lastensuojeluilmoitus.

Sit sinne mennää ja ne keskustelee lapsen kanssa alkoholista ja yleensäkki olemisesta.

JOs ei mitää huolta ole sen enempää niin se jää siihen.

Tulisi nyt se Vaimo-Rakas paikalle sanomaan, että sen lapsen vanhemmat on kelvottomia kasvattajia tai lapsi hullu, muuten ei tälläistä tapahdu kuulemma normaaleille ihmisille...

No mut toihan on hyvä! Varmaan lapselle parempi ja muistuvampi rangaistus kun kotiaresti tai netin käyttökielto! Oma 13v ei vielä oo viinasta kokeillut, mut varmaan sen aika piakkoin tulee....ja jos jää kiinni yleisellä paikalla niin on vaan tyytyväinen, jos joku ls ilmon tekee!

Ei teitä siellä ristiinnaulita. Kyllä ne työntekijätkin ymmärtää, että ihan tavallisetkin nuoret tekee tuollaista eikä vanhemmat vaan pysty täysin estämään tuollaista, jos samalla haluavat antaa nuorelle jo sen verran vapautta kuin tuon ikäiselle kuuluu. Pojan kannalta ls-työntekijän luona vierailu voi olla hyvä asia, huomaa, että sekä te itse että yhteiskunta ottaa asian vakavasti ja asettaa hänelle rajoja.

Mä olen noiden omien teinien kanssa katsellut Poliisit-sarjaa, jossa poliisit puuttuvat nuorten alkoholinkäyttöön ja antanut näin valistusta heille, että ymmärtävät välttää alkon käyttöä ainakin julkisilla paikoilla.

Viimeksi muokattu:
Ihmeellisiä kommentteja minusta täällä. En ymmärrä, en... Onhan se tutkittukin, että alle 16-vuotiaana alkanut alkoholinkäyttö lisää riskiä alkoholismin kehittymiselle. Nuoren aivot eivät ole vielä valmiit. Yksittäiset kokemukset eivät kumoa tätä faktaa.
Minusta on hyvä, että asiaan puututaan. Jokaiseen tapaukseen. Koska muuten olisikin taas hirveän vaikea harkita, mistä tehdään ls-ilmoitusa ja mistä taas ei. Ja vanhemmat valittavat, kun heidän Heidipirkostaan on tehty ja taas naapurin Liisamaijasta ei ole tehty... Joo-o, nuoret kyllä kokeilevat, mutta kännit eivät kuulu lapsille ja nuorille, vaikka vanhempansa olisivatkin niin tyhmiä oleet.

Suomessa on täysin normaalia, että lapsi on kännissä. "Sehän kuuluu ikään". Jossain muussa maassa se taas olisi todella iso ja häpeällinen asia sekä nuorelle että perheelle.

Suomessa on täysin normaalia, että lapsi on kännissä. "Sehän kuuluu ikään". Jossain muussa maassa se taas olisi todella iso ja häpeällinen asia sekä nuorelle että perheelle.

Minusta se ei ole normaalia. Ei seksikään alaikäiselle. Silti en voi taata, että lapseni ei hölmöilisi kaveriporukassa. Vaikka itse join ensimmäistä kertaa ravintolassa 18v. Vaikka he saavat koulussa opetusta asiaassa.

En usko että tapahtuu mitään sen kummempaa.
Itse 14 vuotiaana kanssa jäin kiinni juomisesta kylällä, ja siitä tuli sitten lappu kotiin. Kutsu sinne juttelemaan sosiaali-ihmisten kanssa.
En sen tarkemmin kyllä muista edes enää, mutta ei siellä muuta ollut kuin pieni keskustelu. :) Osallisena se sosiaalityyppi, äitini ja minä.

alaikäisen juopottelu sossuviranomaisille teidoksi eli ls-ilmoitus jos on mukana ollut poliisi,ambulanssi tai jokin muu virkamies.
Ensimmäisestä kerrasta ei yleensä tarvitse mennä sossuun vaan tulee tieto kotia ja lapelle,että ilmoitus on tehty ja ei katsota,että siinä olisi sen kummepaa laiminlyöntiä takana. Nyt vaikuttaa ikä tai sitten on jo useamman kerran näin käynyt.

Itse katson kyllä laiminlyönniksi jos 14v juopottelee ja varastaa, silloin on kotona asiat jotenkin rempallaan. Näin on katsottu myös sossussa ja se on aina tiukempi paikka ja keskustelu. Useaan tällaiseen erheeseen ei ole varaa se on vaa koruton totuus.

Yhteistyössä