Mitä tykkäätte tästä talomallista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minä

Vieras
http://www.kotitalo.net/kotitalo/default_talot.asp?taloid=257&category=

Kertokaa mikä on mielestänne hyvää, mikä huonoa, ja voitte myös linkittää mielestänne paremman talomallin samassa kokoluokassa.

En oikeen innostu noista huonejärjestelyistä, ku kaikki yhessä läjässä toisella reunalla taloo.. olihan siellä se yks kauempana mut... No, tiedän taas et moni haluaa huoneet just tolleen et ovat omassa rauhassa eikä ole olohuoneessa läpikulkua joka paikkaan.. mut muhun ei iske tuo.
Toisaalta, jos olis pakko tos asua niin ihan hvyä perustalo varmaan. Missä yläkerta, hih. Ehkä olen väärä arvioimaan tuota taloa..?

Huoneet pieniä koppeja. En pidä tupakeittiöistä, eteinen pieni ja kapea. Mutta jos pitää saada tuon verran huoneita halvalla noihin neliöihin, niin sitten varmaan ihan jees perusratkaisu.

Ihan hyvä "perus"talo. Hyvää on kaksi vaatehuonetta, tosin itse tarvitsisimme silti enemmän säilytystilaa, mutta se voisi olla ulkovarasto. Yhtenäinen keittiö/olohuone on minun mieleeni. Keittiössä näyttäisi olevan liian vähän kaappitilaa.

Hyvää että kodinhoitohuoneeseen pääsee ulkoa, mutta onko se sumppu kuitenkin kun se on noin pitkä ja kapea?
Entä miten toi eteinen, onko siinä tarpeeksi tilaa vaatteille jne?
Mun mielestä oikein kummassakaan ei ole hyvää sisääntuloa, aika pieniä.
Mutta keittiö, olohuone yhteys kiva, toisaalta keittiö täytyy olla aina siisti kun se on koko ajan esillä.
Mutta jos ette tarvitse noin montaa makuuhuonetta niin sitten mä ehkä siirtäisin seiniä jotta sais eteiseen hieman lisää tilaan.

Toi on sellainen perustalo, käytännöllinen.
Mä itse tykkään kerroksista, joten itselle en tuollaista ehkä ottais.
voisko tonne perämakuukammariin miettiä jotain muuta reittiä? Pienentää sitä työhuoneeksi ja lisätä tilaa kodinhoitohuoneeseen?

Itse tykkään tässä talossa juuri siitä, että makuuhuoneet ovat tuolla toisessa päässä. Saa lapset olla rauhassa nukkumassa, vaikka olisi illalla vieraita. Tykkään vaatehuoneesta eteisessä, tykkään isosta teknisestä tilasta, jonka aikoisin valjastaa osaksi kuivaushuoneeksi. En ole oikein innostunut noin avoimesta olohuone-keittiöyhdistelmästä. Mutta kertokaahan vielä muutkin omia mielipiteitä.

huonejärjestys ok. Huonekoot liian pienet. Kodinhoitohuone liian pieni. En tykkää vaatehuoneista, ottaisin mieluummin yhden isomman varaston/vaatehuoneen.

tai oikeastaan...

en sittenkään tykkää siitä miten tuo iso makuuhuone, khh ja pesutilat ovat. Haluaisin että makuuhuoneesta olisi käynti helpommin kylpytiloihin. Ja keittiössä tosiaan hankalasti toi saareke ja kaapit, tuntuu olevan tosi vähän kaappitilaa...

MIettikää tarkkaan olohuoneen järjestystä! Tollanen avoin tila on kiva, mutta tuleeko sinne myös televisio? Mikäli tulee, niin ottakaa huomioon sohvien ja telkkarin sijoittelu, nimittäin seinästä seinään katseluetäisyys on liian pitkä, eli kuvassa oleva ratkaisu ei ole käytännöllinen. Samoin keittiöt. Vaikka kuvissa on lähes aina kuuden hengen ruokaryhmä, kannattaa aina itse mitata että siihen todella sellaine mahtuu. Nää on näitä piirrosfeikkejä mitä tavis kansalainen ei hoksaa, näihin harjaantuu vain ajan kanssa. =)
Eteinen on sumppu. Käytävä ja vaatehuone yhdessä on huono ratkaisu. Vaatehuone tukkii käytävän muun liikenteen. Tosin, mikäli sitä ei paljoa käytetä, niin ehkä voi toimia.
Yleensä vessa sijoitetaan sisääntulossa toiseksi (khh) ja lavuaari ensimmäiseksi. Miksiköhän tuossa on toisinpäin?? Ne laittaisin eripäin.

Tarkistakaa ts. mitatkaa että saunanovi todella mahtuu tohon ton suihkuseinän kans! Ettei tule sellasta stoppitilaa kun saunan oven avaa, ettei siitä pääse ohi kulkemaan.

Mitään muuta vikaa ei oo ko se et kokkaillessa vieraat vahtii olkkarista :D Meillä on hiukan tuon mallinen pohjaratkaisu, mut keittiön ja olkkarin välissä on lyhyt seinä ja siinä nurkassa hella.

Itse olen ollut tuollaista avonaista keittiö-olohuone systeemiä vastaan, juuri siksi, että sitten kaikki se touhu näkyy olkkariin, mutta toisaalta jos on vieraita, niin olisi mukava, kun samalla kun hääräilee keittiössä, niin voisi myös seurustella vieraiden kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Itse olen ollut tuollaista avonaista keittiö-olohuone systeemiä vastaan, juuri siksi, että sitten kaikki se touhu näkyy olkkariin, mutta toisaalta jos on vieraita, niin olisi mukava, kun samalla kun hääräilee keittiössä, niin voisi myös seurustella vieraiden kanssa.

Kattelin samaa, mutta tuossa on tuo aukko niin hyvässä paikassa, että siihen voi halutessa laittaa jonkunlaisen verhon, tai ihan vanerista kevyen seinän ja olkkarin puolelle korkean kaapin!

Keittiö on aina enempi tai vähempi sellanen sotku ja keräyspiste, että minä en haluaisi noin avonaista tilaa tuohon. Vähintäänkin hellat, tiskialtaat ja jääkaapit haluaisin piiloon, muulla ei niin väliä. Yleensä kun tulee kotiin sitä nakkaa päivän postin, laskut, tärkeät paperit, lasten paprut ja kaikki siihen keittiöön. Ne on sit siinä ku laitat ruokaa, ja tiskiä tulee ja ne lojuu kaikki siellä pitkin poikin. Ja ah, sit tulee vieraat! Ja siinä olet sitte sotkun seassa.
Keittiö pitää tossa olla kyllä aina ihan tiptop ja viimosen päälle. Hui, ei toimis mulla.

Mä tykkään! Olen itsekin tätä mallia joskus katsellut. Tosin mä kyllä itse muuttaisin tuon liesisaarekkeen jonnekin seinälle. Mä kun en saareke-jutuista tykkää yhtään. Muuten mua ei haittaa, vaikka olkkari ja keittiö on ikään kuin samaa tilaa, niin ne on nytkin :)

Meillä on 5-henkinen perhe ja olemme nimenomaan ajatelleet jotain tuon tyylistä pohjaratkaisua 1-kerroksiseen tulevaan hirsitaloomme. Huoneistoneliöitä tulisi olemaan vähän enemmän, nimittäin jossain 130-140 välillä. Lisäksi umpikuisti olisi jees.

En milloinkaan tällä perhekoolla rakentaisi mitään 180 neliöistä taloa, tilaa siinä olisi meille ihan liikaa. (huom! Puhun vain omasta perheestämme!) Tiedän sen siitä, että tällä hetkellä pärjäämme ihan hyvin tässä 93 neliöisessä rt-huoneistossa, oikeastaan kaipaisimme tähän vain yhtä makkaria lisää (nyt niitä kolme). Meille tärkein tila olisi juuri iso, noin 20 neliön keittiö sekä siihen yhteydessä oleva vähintään 20 neliöinen olohuone. Ne ovat varmuudella eniten käytetyt tilat tulevassa talossamme. Ja minusta on tosi jees, että vanhempien makkari on muualla kuin lasten makkarien vieressä.

Pitkänmallinen khh on epäkäytännöllinen! :kieh:
Toinen miinus on se, et en HENK. KOHT. tykkää / ole nähny yhtään toimivaa saarekekeittiöö... Muuten varmaan ihan jees.

Meillä liki samanlainen talo. Ja mä en tykkää et ulkoa tulee ovi suoraan kodariin. Parempi olis et olis eteinen ennen sitä jonne sais ulkovaatteet ja ne ei olis puhtaiden pyykkien kans saassa.
Ja sit jos vielä kodinhoitohuoneen yhteydessä olis vaatehuone niin aivan loistava ratkaisu olis.

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Muuten hyvä, ei hukkaneliöitä... Mutta tupakeittiöstä en minäkään pidä. Ehkä siihen voisi laittaa seinän tai "baaritiskin"?

Mä taas olen tykänny tupakeittiöstä ja en missään nimessä laittais siihen mitään väliseinää tai baaritiskiä.

Yhteistyössä