Mitä tykkäisit, jos lapsesi ulkoilee 3-4 tuntia päivässä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pph"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pph"

Vieras
Melkein säässä kuin säässä ja eri maastoissa? Mutta askartelu ja muu näpertely olisi sitten vähäisempää? Itse tykkään ulkoilla, mutta en niinkään käsitöistä välitä. Osa tuntuu tykkäävän siitä tosi paljon, että ulkoilemme ja lapset todella nauttivat ulkoilusta ja retkistämme. Osalle taas tuntuisi olevan tosi tärkeää, että jo 3v. askartelisi tosi paljon. Itse vanhempanakin tykkään että lapsi liikkuu ja ulkoilee. Maistuu ruoka ja unikin paljon paremmin. Jos omat lapset ovat päivänkin sisätiloissa niin kyllä he ns. hyppivät seinille... Ovat niin tottuneet ulkoiluun. Eli kumpaa haluaisit korostettavan päivähoidossa: ulkoilua vai käden töitä. Ja lapsiryhmä siis iältään 3-5v.

Lapsen kehon ja mielenhallinta lähtevät suurista asioista jatkuen aina pienempien suoritusten hallintaan eli ensin kiipeillään puussa ja myöhemmin tarvitaan sormia näpertämään tuosta puusta jotakin ja myöhemmin tuo puu muuttuu kynän hallintaan jne...

Lapset sairastavat paljon ja en veisi toipilasta itse edes ulos. Perhepäivähoidossahan on monesti ongelmana se, että nuhainen, yhden kuumeettoman päivän kotona ollut lapsi menee hoitoon ja heti joutuu ulos reippailemaan. Siskoni lapset jos ovat kipeinä, on tiedossa pitkäksi venyvät flunssat mikäli he menevät heti hoitoon (on niin paljon kokemusta). Omani eivät kipeinä ulkoile ja koskaan ei ole mitään jälkitauteja tullut. En siis missään nimessä veisi tuollaiselle hoitajalle.

Meidän 3vee ei ole kiinnostunut askartelusta, vaikka on ihan taitava siinä, osaa leikata ja piirtää, mutta ei pidä siitä ollenkaan. Kyllä minä sitä ulkoilua arvostan enemmän, vaikka olen itse käsityöihmisiä. Lapset ovat meillä kotihoidossa, kerhossa käy tämä 3-vuotias pari kertaa viikossa. Usein muu ryhmä tekee jotain askartelua ja meidän lapsi tekee, jos on juuri silloin siitä kiinnostunut. Yleensä ei ole. Enemmän pidän siitä, että ulkoilevat kerhossa ja lapsi saa purettua energiaansa.

No kyllä se lapsi tarvitsee erilaisia virikkeitä, kädentöitä, ulkoilua, liikuntaa, kilellisiä harjoituksia (loruja, satuja yms), ohjattua ja vapaata leikkiä. Vanhempana toivoisin, että kaikkea olisi oikeassa suhteessa. Tiedän tosin myös sen, että perhepäivähoitajilla ulkoilu on keskeisessä asemassa, joten varmasti vanhemmat hoitopaikkaa valitessaan ottavat tämän asian huomioon. Jos haluaa enemmän pedagogisia toimintoja on syytä hakea päiväkotiin. Ryhmäperhepäiväkoti on jotain näiden kahden väliltä ehkäpä.

Mä kyllä arvostan monipuolisuutta ja kokemusten herättämistä. Ulkoilu toki on hyväksi, mutta niin on laulaminen tai itsensä tulkinta askartelun tai piirtämisen keinoin.

Jos ulkoilu on nököttämistä hiekkalaatikolla, niin korostaminen kuulostaa vain riman ali menemisellä, mutta jos taas se on todellista "löytöretkeä" luontoon, niin se kuulostaa ihanalta. Minusta siihen voi hyvin yhdistää askartelun eli askartelussa korostuu sitten luonnon antimet ja aiheet.

Normaalin päivähoitopäivän aikana minusta ehtii tehdä kumpiakin, tosin ei tuollaiset 3-5-vuotiaat tuntikausia keskity askartelemaan. Isompia töitä ei tarvitse joka päivä tehdä. Kerta, pari viikkoon riittää ja pienempiä sessioita yhdistettynä vaikka siirtymiin.

Lapseni ulkoilee päiväkodissa 3-4 tuntia ja kotona ´1-4 tuntia päivästä riippuen. Ehtii sitä askarteluakin. Yhteisleikit kehittyvät hyvin ulkona. Vastaukseni on tykkäisin.

En pidä askartelua tuossa vaiheessa vielä ihan hirveän tärkeänä. Minusta on ok, että ulkoillaan paljon. Toivon kuitenkin, että ns. vapaaseen leikkiin on jonkin verran aikaa sisälläkin, sillä etenkin 1-3-vuotiaiden on minusta jotenkin helpompi aloittaa yhdessä oikeita leikkejä sisällä. Ulkona touhataan ja liikutaan sitten. Toki kesäaikaan hiekkalaatikolla pystyy leikkimäänkin, mutta etenkin talvella menee pienimmillä ulkona olo pelkäksi istuskeluksi.

Viesti karkasi keskenkaiken. Eli kyllä kumpaakin pitää olla. Ja juuri sillä tavalla kuin lapsen kerhossa, jos ei halua askarrella, niin sitten ei ole pakko, vaan ohjaaja antaa lapsen piirrellä tai leikkiä hiljaa tai lukea sen ajan.

Lapset sairastavat paljon ja en veisi toipilasta itse edes ulos. Perhepäivähoidossahan on monesti ongelmana se, että nuhainen, yhden kuumeettoman päivän kotona ollut lapsi menee hoitoon ja heti joutuu ulos reippailemaan. Siskoni lapset jos ovat kipeinä, on tiedossa pitkäksi venyvät flunssat mikäli he menevät heti hoitoon (on niin paljon kokemusta). Omani eivät kipeinä ulkoile ja koskaan ei ole mitään jälkitauteja tullut. En siis missään nimessä veisi tuollaiselle hoitajalle.

Pitää ottaa huomioon, että se kuumeeton päivä on ohjenuora niille vanhemmille jotka mieluiten toisivat lapsen jokaisena arkipäivänä hoitoon oli kipeitä tai ei. Kyllä järjellä ajateltuna pitää ymmärtää että lapsi tulee hoitoon sitten kun on hoitokunnossa, eli jaksaa KAIKKI hoitopäivään kuuluvat asiat, leikin, ohjatuntoiminnan ja sen ulkoilun. On totta, että kipeänä lapset eivät ulkoile, mutta kipeänä lapset eivät myöskään tule hoitoon.

Välillä sieppaa koko tämä sairaslapsi asia. Useimmat vanhemmat ovat vastuullisia, mutta sitten on nämä, ku eivät vaan tajua. Kokeileppa itse mennä reippaana töihin ku on tuore flunssa päällä, vaikka ei kuumetta oliskaan. lihakset kipeenä, päähän sattuu, nenä vuotaa ja väsyttää. Todella upeeta! Sitten ku soitetaan ni ollaan vihaisia työntekijöille, ihan kuin me purkista annettais pöpöjä lapsille. Siksi siellä niitä pöpöjä on ku sairaita lapsia pidetään hoidossa. Kyllä kaikenhuippu oli yks äiti joka sanoi että repussa on panadolia.

Riippuu millaista se ulkoilu on. Jos nökötetään puistossa, jossa ei ole muuta virikettä kuin hiekkalaatikko ja keinut (johon hoitaja ei lapsia nosta) ja välillä käydään kävelyllä lapset rattaista kiinni pitäen, niin en tykkäisi. Näitäkin on nimittäin nähty.

Minusta tuo on aika paljon, saisi olla monipuolisempaa toimintaa, vaikka et itse siitä tykkäisikään. Sehän ei ole tärkeintä, mistä sinä nautit.

Ja tosiaan, kun lapset väistämättä ovat joskus nuhaisempina hoidossa, niin noin pitkät ulkoilut voi olla aika rankkoja.

[QUOTE="tarhantäti";23709787]

Välillä sieppaa koko tämä sairaslapsi asia. Useimmat vanhemmat ovat vastuullisia, mutta sitten on nämä, ku eivät vaan tajua. Kokeileppa itse mennä reippaana töihin ku on tuore flunssa päällä, vaikka ei kuumetta oliskaan. lihakset kipeenä, päähän sattuu, nenä vuotaa ja väsyttää. Todella upeeta! Sitten ku soitetaan ni ollaan vihaisia työntekijöille, ihan kuin me purkista annettais pöpöjä lapsille. Siksi siellä niitä pöpöjä on ku sairaita lapsia pidetään hoidossa. Kyllä kaikenhuippu oli yks äiti joka sanoi että repussa on panadolia.[/QUOTE]

Kannattaa ottaa huomioon myös se, ettei pelkkään kuumeettomaan flunssaan saa sairauslomaa. Harvalla on varaa olla palkatta pois töistä. Ja sitten on perheitä, joissa on sairaan lapsen hoito muutenkin vaikea järjestää, lasteni isä on yrittäjä ja minä opiskelija. Kuumepäivät ja mahataudit ollaan pois hoidosta, muuten on pakko viedä päiväkotiin. Ei elämä voi pysähtyä siksi että on lapsia.

Kyllä minäkin haluaisin molempia sopivassa suhteessa, lapsen motoriset kädentaidot kehittyvät siinä askarrellessa, sekin on tosi tarpeen.

Ja mielestäni 3 - 4 tuntia ulkoilua, jos se on esim. metsäretkiä on kyllä lapselle todella paljon, voi olla jopa liian paljon. En todellakaan halua, että lapseni olisi uuvuksissa, kun haen hänet kotiin hoidosta vaan että edessä on vielä useampi tunti yhteistä aikaa.

Kannattaa ottaa huomioon myös se, ettei pelkkään kuumeettomaan flunssaan saa sairauslomaa. Harvalla on varaa olla palkatta pois töistä. Ja sitten on perheitä, joissa on sairaan lapsen hoito muutenkin vaikea järjestää, lasteni isä on yrittäjä ja minä opiskelija. Kuumepäivät ja mahataudit ollaan pois hoidosta, muuten on pakko viedä päiväkotiin. Ei elämä voi pysähtyä siksi että on lapsia.

Pöh, kyllä kuumeeton flunssa voi olla sairasloman aihe. Itse olen poissa töistä, jos olo sitä vaatii. Minulla ei nouse kuume, eikä muuten lapsellakaan vaikka kipeitä voimme olla.

Väitätkö tosiaan, että terveydenhoitaja tai lääkäri ei kirjoita sinulle tai lapselle sairaslomaa, mikäli kuumetta ei ole todistetusti? Missä maassa?

Pöh, kyllä kuumeeton flunssa voi olla sairasloman aihe. Itse olen poissa töistä, jos olo sitä vaatii. Minulla ei nouse kuume, eikä muuten lapsellakaan vaikka kipeitä voimme olla.

Väitätkö tosiaan, että terveydenhoitaja tai lääkäri ei kirjoita sinulle tai lapselle sairaslomaa, mikäli kuumetta ei ole todistetusti? Missä maassa?

Kyllä minulta on joka kerta kysytty kuumeen perään kun olen saikkua hakenut. Lasten takia en ole koskaan hakenut todistuksia, koska kumpikaan meistä ei saa palkkaa kun on sairaan lapsen kanssa kotona. Eikä joka nuhan takia voikaan jäädä kotiin, poissaoloja tulisi todella paljon kun on kolme lasta perheessä.

Miten siis olet järjestänyt asian? Ovatko lapset päiväkodissa, jossa yksilöllisesti pidetään puolikuntoiset lapset sisätiloissa?

Itseäni suututtaa ja jopa huvittaa tämä palkatta pois oleminen töistä. Itse olen pph ja itsellä myös omat lapset vielä kotona. Ja sitten kun tuodaan näitä just ja just toipilaita. Hetihän se pöpö tarttuu omiin lapsiin ja tietenkin se olen sitten minä kuka olen palkattomalla kun lapset sairastaa. Ah mikä ihana oravan pyörä..

Ja tässä en nyt tarkoita, ettenkö tekisi lasten kanssa mitään käsitöitä.... Kyllä he piirtävät, maalaavat, muovailevat, leikkelevät saksilla vaikka silppua..... Mutta hienoja käsitöitä ei tulla tupsahtele joka viikko kotio päin ;-D Ja lauleskellaan - mehän lauletaan vaikka metsäretkellä, jos siltä tuntuu =) Ei siihen erillistä tuokiota tarvita. Luen myös paljon eli ulkoilusta väsyneet lapset saa rauhoitettua hyvin satuhetkellä.

Kuten sanoin: ulkoilu on monipuolista. Talvella luistelua, hiihtoa, mäen laskua. Kesäaikaan sitten metsäretkiä, palloilua, temppuratoja ulkona, vesileikkejä. Ei me pelkästään hiekkalaatikolla olla =)

Kyllähän ne päiväkodissakin yleensä ulkoilee sen 3 h päivässä riippumatta siitä, onko joku nuhainen. Ei siellä nuhaisia jätetä sisälle lepäämään. Mutta omasta mielestäni pienten lasten paikka ei oo ulkoilla "säällä kuin säällä", eivät yleensä nauti ulkoilusta esimerkiksi tosi kylmällä tai kovalla tuulella. Ja muutenkin monipuolinen toiminta on ihan positiivista. Lähinnä siksi, että vaihtelu virkistää, itse en usko siihen, että jollain lapsella tietyt taidot jäisivät kehittymättä jos hoidossa ei tehdä jotain. Onhan niillä lapsilla koti ja vanhemmatkin ja viikonloput, ja uskon, että lapset löytää keinot harjoittaa motoriikkaa jne. vaikka sitten itse. Mutta se on lapselle mielekkäämpää, kun on vähän vaihtelua, ja toisaalta myös tarpeeksi aikaa sisäleikkeihin.

[QUOTE="poikia3";23709851]Kyllä minäkin haluaisin molempia sopivassa suhteessa, lapsen motoriset kädentaidot kehittyvät siinä askarrellessa, sekin on tosi tarpeen.

Ja mielestäni 3 - 4 tuntia ulkoilua, jos se on esim. metsäretkiä on kyllä lapselle todella paljon, voi olla jopa liian paljon. En todellakaan halua, että lapseni olisi uuvuksissa, kun haen hänet kotiin hoidosta vaan että edessä on vielä useampi tunti yhteistä aikaa.[/QUOTE]

Lapsen motorinen kehitys tapahtuu alhaalta ylöspäin. Jos ei karkeamotoriikka ole kunnossa ei onnistu hienomotoriikkakaan =) Näin se vaan on. Itse en askarrellut juuri ikinä ennen kouluikää, mutta silti kouluaikaan käsityönumero oli 9-10. Mutta ulkoiltiin ja juostiin metsissä koko lapsuusikä eli karkeamotoriikka pääsi todella hyvin kehittymään =)

[QUOTE="vieras";23709899]Itseäni suututtaa ja jopa huvittaa tämä palkatta pois oleminen töistä. Itse olen pph ja itsellä myös omat lapset vielä kotona. Ja sitten kun tuodaan näitä just ja just toipilaita. Hetihän se pöpö tarttuu omiin lapsiin ja tietenkin se olen sitten minä kuka olen palkattomalla kun lapset sairastaa. Ah mikä ihana oravan pyörä..[/QUOTE]

Ei perhepäivähoitajien naurettava tes ole minun vikani.

Yhteistyössä