Mitä työtä tekevät ne, jotka eivät voi päivää-paria hoitaa sairasta lasta, noudattaa hoitoaikoja ym.?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jep"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"jep"

Vieras
Ihan mielenkiinnosta kyselen. Kun näissä ketjuissa, joissa puhutaan kipeän lapsen viemisestä päiväkotiin, viemisestä ja hakemisesta näkemättä hoitajaa ja mihin aikaan sattuu jne., tulee aina se perinteinen tuhahdus, kuinka "kaikki eivät ole perusduunareita".

Itsekin joudun hankalasti perumaan tapaamisia, jos vaikka sairastun itse, ja joskus jotain juttua voi joutua siirtämään pidemmälle, koska joku pääsisi lähiaikoina vasta neljän jälkeen ja minun työaikani loppuu klo 16. Mutta pidän ennemmin rajoistani kiinni kuin rikon itseni ja perheeni - 30 viikkotunnista minulle maksetaan. Haluaisin kuulla, mitkä ovat niin tärkeitä töitä, että menevät yli oman lapsen terveyden, vai onko kyse vain työnantajan huonoista järjestelyistä, jotka työntekijä ottaa kantaakseen, ja selittää sitä ukospäin vakuuttamalla, ettei vaan ole perusduunari?

Ihan mielenkiinnosta kysäisen, että mitäs tällaiset ketjunaloittajat ovat mieltä, jos joku pieni kauppa olisi suljettu, kun työntekijän lapsi on sairaana? Olen aikoinani ollut töissä useammassakin paikassa, jossa oli vuorossa vain yksi myyjä. Jos ei saanut sijaista, tuli oltua kipeänä töissä. Mahdollisten sijaisten lista oli pitkä, mutta monta kertaa kävi niin ettei tekijää löytynyt.

Voin vain kuvitella mikä valitus tulisi palstalle, kun joku kioski tai muu pikkuputiikki olisi kiinni työntekijän lapsen sairastuttua...

Sinä et ainakaan kovin kummoisessa asemassa ole, jos työaikasi päättyy joka päivä kellontarkasti neljältä. Kun riittävän korkealle mennään, ei ole enää työaikoja, on vain vastuita ja velvotteita, jotka täytyy hoitaa kellonajasta riippumatta.

Mutta nämä on toki valintakysymyksiä. Jos haluaa pitää rajoistaan noin tarkkaan kiinni, ei voi odottaa kovin kummia uraltaan. Riippuu toki työpaikastakin, julkisella sektorilla pääsee pidemmälle, vaikka olisikin joustamaton.

Yksinhuoltajalla ilman kattavia tukiverkkoja ei toki ole valinnanvaraa, on varmasti pakko pitää rajoistaan kiinni. Ja vaikeaa se on kahden vanhemman taloudessakin, jos molemmat on johtavassa asemassa. Vähän toivoisi joustoa päivähoitojärjestelmätäkin, ettei ihan pikkujutuista nipotettaisi. Hieman typerää sekin, jos varmuuden vuoksi tai 15 minuutin venymisten takia pitää varahakija järjestää.

Sairaan lapsen hoito on sitten toinen juttu, jos ei pysty olemaan pois työstä, niin joko työnantaja tai työntekijä itse voi järjestää hoitajan kotiin.

[QUOTE="viera";29283586]Ei ole olemassa sellaista työtä mistä ei vois olla pois sairaan lapsen vuoksi. Kyse on arvovalinnoista.[/QUOTE]

Käytetään nyt se kirurgikortti. Entä, jos työkseen parantaa vielä sairaampia lapsia?

Ne on kirurgeja.

Mieheni on kirurgi pienessä sairaalassa jossa kukaan ei tule paikkamaan päivää jos olet poissa. Ne leikkaukset yksinkertaisesti perutaan ja siirretään toiseen ajankohtaan. Kriittiset tapaukset menevät muutenkin läheiseen suurempaan sairaalaan. On aika ikävää potilaan kannalta että toimenpide johon on varautunut esim. pitämällä taukoa Marevanin otossa ja ollut syömättä/juomatta jne. perutaan koska tohtorin lapsi on kuumeessa. KAIKKI olettaa että hoitajavaimo (minä) jään pois ja minun tilalle tulee sijainen (vaikka ei aina sekään onnistu vaan joku muu saa tuplavuoron). Toki jos lääkäri itse on sairas, näitä leikkauksia joskus perutaan/siirretään myöhemmäksi.

No äkkiseltään tulis mieleen vaikka kirurgi, jjoka ei voi häipyä kesken leikkauksen tai välttis edes perua alkamassa olevaa, jonki sortin kuljettaja voi olla parinsadan kilsan päässä (vaikka illaksi kotiin ehtiskin), syyttäjä/tuomari/asianajaja ei voi noin vain rynniä ulos oikeuden istunnosta, poliisikaan ei aina voi irrottautua kesken työvuoron.. onhan niitä.

mä en ole vienyt kipeää lasta päiväkotiin, mut en kyllä ole ollut sairaslomallakaan lapsen takia.Isovanhemmat onneks on apuna sellaisissa tilanteissa.

olen töissä lounaskahvilassa, ja jos vaan mahdollista niin vien lapsen isovanhemmille, koska muuten töissä hommat ei ole ihan niin yksinkertaisia järjestää (onnistuu kyllä, mut helpompaa kaikille kun ei tarvitse )

välillä esim tarvitsisi sit kahvila pistää jo aiemmin kiinni, tai avata myöhemmin, ja asiakkaille se ei ole varmastikkaan kovin mukavaa? tai se, et joku toinen joutuu sen takia tekemään 12 tunnin työvuoron..helpompaa näin kuitenkin.

joskus toki tehdään niin et esim vaihdetaan työvuoroja ja sillä lailla onnistuu lapsen kanssa kotona olo, mut hyvin nuo on mummin hoivissakin osanneet sairastaa. Mies taas on yksityisyrittäjä, eikä ole mahdollista jäädä pois töistä, tai loppuu työt aika nopeasti.

Lääkärinä poissa jäädessä vastaanottoapulainen viettää mukavan päivän soitellessa potilaille peruen aikoja, joiden tilalle ei ole antaa uusia. Samalla saaden kaiken kiukun ja paskan niskaansa. Hän on mukava ihminen, jolle tulee paha mieli. Minä taas soittelen apulaiselle miettien mitähän kiireellisiä labroja on ehkä vastattuna ja mahdollisesti delegoin kiireellisiä lähetteitä kollegalle. Koen huonoa omatuntoa omasta sairastumisesta. Koen huonoa omatuntoa jättäessäni aamulla oudosti kitisseen lapsen särkylääkkein doupattuna mummolleen. Luojan kiitos olen nyt vanhempainvapaalla, itku meinasi tulla monesti kun esikoisen kanssa työntekoa yritin. En tiedä miten päivähoito onnistuu tulevaisuudessa, jos joku änkeää sisään työajan vikan vartin sisään käsi kolmella mutkalla niin enhän minä voi vaan lähteä päiväkodille ajelemaan vaan ylitöitä pukkaa... Tulen olemaan se paska äiti, joka on aina myöhässä, ei pysty sopimaan palavereja kuin parin kuukauden varoitusajalla ja useimmiten ei jää kotiin sairaan lapsen kanssa. Vaihtoehtoisesti olen moraaliton paska, joka kalliin koulutuksen jälkeen ei täytä velvollisuuksiaan tehden täyttä työaikaa, tai vielä pahempaa ja tekee vain satunnaisia keikkoja KEIKKAfirman kautta.

Jos minua ei olisi, mies varmaan hoitaisi väliin asioita noin tai sitten anoppi joutuisi hoitamaan :D

Hän on erikoisasiantuntijatehtävissä ja hänen työaikansa ovat vähän mitä sattuu, pitää esim. kesällä viikon ylimääräistä lomaa. Kun työssä tulee tiettyjä ongelmia, hän hoitaa niitä yleensä kellonajasta riippumatta. Samaten koskaan ei voi olla täysin varma, milloin pääsee palaamaan aina töistä kotiin, perusduunarituttavien on vaikea ymmärtää, ettei meillä eletä tavallista työaikaa. Yksikin on sitä mieltä, että kunhan asiat sopii tarpeeksi ajoissa, niin silloin tietää, että silloin on vapaata. Meillä taas sovitaan useimmat jutut mahdollsimman lyhyellä varoitusajalla, silloin ne yleensä onnistuvat. Pitkällä ajalla niitä ajankohtia voi joutua muuttamaan moneen kertaan.

Onpa kerran jäänyt miehen kaverin lapsen rippijuhlat väliin tai mieheltä jäi, me muut olimme juhlissa, kun tulikin hälytys töihin sunnuntaina. Jos mies ei noita hommia hoitaisi, niin firman useinpien työntekijöiden työt sitten kärsisivät tai jäisivät tekemättä kokonaan.

No ei mun työ niin tärkeä ole siinä mielessä ettenkö vois olla sieltä lasten takia poissa, mutta siis se 3 päivän "sairasloma" minkä lapsesta saa on sitä varten, että siinä ajassa katsotaan olevan kohtuullista vanhemman löytää hoitaja sille sairaalle lapselle.
Eli toisin sanoen se ei oo edes sitä varten et sitä lasta hoidettas ite kotona, onhan se kuitenkin aika väärin et yksinhuoltajana et saa ku sen 3 päivää per lapsi ja jos 2 vanhempaa on niin sit voi olla molemmat sen 3 päivää ios tauti jatkuu.

Ja toiseen kysymykseen et miten niistä hoitoajoista on muka vaikea pitää kiinni, että minkälainen työ on sellainen niin
ite oon dösäkuski ja ajan kaukoliikenteen autoja niin ei sieltä oikein voi keskenkään pois lähteä ja jättää autoa ja asiakkaita matkan varrelle :)
Etenkin näin talviaikaan on kaikenlaista yllättävää matkan aikana!
Ja kun tosiaan olen se yh, niin en aina saa ketään ystävää hakemaan lapsia juuri sovittuun aikaan hoidosta.
Toki jos tiedän että mun lopetusaika menee hilkulle päiväkodin sulkemisajan kanssa niin sovin jo etukäteen jonkun vaihtoehtoisen hakijan olemaan Stand By-valmiudessa!
Ja ite olen määräaikaisella sopparilla niin ei oikein voi edes osa-aikaduunista keskustella...

Pienen kaupan esimiestehtävät ovat myös hankalat tuollaisissa tilanteissa. Kokemusta ei vielä ole, koska eka lapsi kyseessä ja olen vielä kotona. Mutta voin vain kuvitella...

Tähänkin asti on joutunut joustamaan vaikka kuinka ja tekemään järjestelyjä että myymälä saadaan auki ja pysymään auki. Työntekijöitä on aina liian vähän kun jokin sairastuminen sattuu. Ja on sitäkin meidän ketjussa käynyt että liike on ollut kiinni osan päivästä. Vihaista asiakaspalautettahan siitäkin on tullut.

En väitä tätä työtä tärkeämmäksi kuin lapsiani, mutta sen verran lojaali sitä työnantajalleen on, että vähintäänkin kamalassa stressissä olen toista tuntia asioita pyöritellyt ja soitellut puhelimella ennen kun voin jäädä hyvällä omallatunnolla pois. Tähän asti aina asiat ovat lopulta jotenkin järjestyneet.
Mutta ei siis tule kuuloonkaan minun tapauksessa vain ilmoittaa että "suljen nyt liikeen ja lähden kotiin, moro" Kenkää varmaan tulisi.

Mieheni on kirurgi pienessä sairaalassa jossa kukaan ei tule paikkamaan päivää jos olet poissa. Ne leikkaukset yksinkertaisesti perutaan ja siirretään toiseen ajankohtaan. Kriittiset tapaukset menevät muutenkin läheiseen suurempaan sairaalaan. On aika ikävää potilaan kannalta että toimenpide johon on varautunut esim. pitämällä taukoa Marevanin otossa ja ollut syömättä/juomatta jne. perutaan koska tohtorin lapsi on kuumeessa. KAIKKI olettaa että hoitajavaimo (minä) jään pois ja minun tilalle tulee sijainen (vaikka ei aina sekään onnistu vaan joku muu saa tuplavuoron). Toki jos lääkäri itse on sairas, näitä leikkauksia joskus perutaan/siirretään myöhemmäksi.

Hankala se on kesken leikkauksen sanoa, että sori hoitsut, jatkakakaa tästä, minun pitää nyt lähteä hakemaan lasta hoidosta...

Mutta eipä sitä hoitajanakaan voi aina tuosta vaan häippäistä.

mä olen kotiäiti, että en puhu itsestäni, mutta olen miettinyt että esim parturit, omat pienen kampaamon pyörittäjät - miettikääs nyt, kun joku morsian vaikka tiilannut niiltä hääkampauksen -> joo sori, mullon muksu kipee, laita itte tukkas. Ei varmaan tulis asiakkaita ihan kamalasti senkään jälkeen sille.

Tai joku kauppa? "Tänään ollaan kiinni, hakekaa maitonne muualta"
Tai olet jonkun toisen palveluksessa, vaikka ainoa (toinen) tyäntekijä ja oomistaja vaikka lomamatkalla? Joo teiän putiikki on ollut muuten koko viikon kiinni, siä nico-petteri kai vähän nuhanen niin ei tullu puksu paikalle.

Onhan näitä, mietin vaan....

Ja ensinnäkin jotkut palaverit - voi hoopon loopo, vaikka olisit ministeri kekäläinen niin palaverit pyrii ilman suakin :)

Jos joku kiska tai pikkukauppa olisi kiinni sairastumisen takia, ei se mua haittaisi. Toki voisi harmittaa kun en saisi pullaa tai koriste-esinettä just kun haluan, mitta ihmisiä ne työntekijätkin ovat, ihmisillä voi olla lapsia, ja lapset sairastuvat. Kerran myls minulle tehty ei-kiireellinen tutkimus siirtyi melkein kuukaudella työntekijän lapsen sairastuttua. Pänni hetken mut ajattelin että se on elämää ja tein koiran kanssa vähän pidemmän aamulenkin.

Lähinnä just mietin näiden korvaamattomien kohdalla, että joku varasysteemi on pakko olla, koska voihan työntekijä itsekin sairastua. Ennemmin olen ilman pullaa tai odotan vaikka leikkausta, kuin otan kaupan päälle vaikka noroviruksen.

Niin, ja minunkin on vähän hankala olla pois, onneksi mies ja isovanhemmat voivat hoitaa ellen ole itse sairas. Mutta jos sitä mahdollisuutta ei olisi, poissaolo olisi mahdollista ihan hyvin. Ja julkisella sektorilla olen töissä, etenemisen aika on sitten kun lapset huitelevat illat menoissaan. Jos on. Aikaa ei saa rahalla, joten tietyn rajan jälkeen en minäkään omaani myy.

mä olen kotiäiti, että en puhu itsestäni, mutta olen miettinyt että esim parturit, omat pienen kampaamon pyörittäjät - miettikääs nyt, kun joku morsian vaikka tiilannut niiltä hääkampauksen -> joo sori, mullon muksu kipee, laita itte tukkas. Ei varmaan tulis asiakkaita ihan kamalasti senkään jälkeen sille.

Tai joku kauppa? "Tänään ollaan kiinni, hakekaa maitonne muualta"
Tai olet jonkun toisen palveluksessa, vaikka ainoa (toinen) tyäntekijä ja oomistaja vaikka lomamatkalla? Joo teiän putiikki on ollut muuten koko viikon kiinni, siä nico-petteri kai vähän nuhanen niin ei tullu puksu paikalle.

Onhan näitä, mietin vaan....

Ja ensinnäkin jotkut palaverit - voi hoopon loopo, vaikka olisit ministeri kekäläinen niin palaverit pyrii ilman suakin :)

Palaverit pyörii ilman ministereitä, mutta se on vakavampi juttu, jos joku morsio joutuu itse kampaamaan tukkansa?

No yrittäjänä esimerkiksi se on helvetin hankalaa. Ei vaan voi jättää hommia tekemättä ja aina, läheskään aina, ei tuuraajaa löydy, vaikka kuinka etsisi.

Mä kannatan pienten lasten kotihoitoa jo ihan siitäkin syystä, että nää lasten sairastelut rokottaa ihan järjettömästi pienten firmojen taloutta. Puhumattakaan niistä muista työntekijöistä, jotka usein sitten joutuvat tekemään tuplavuoroa, koska sijaista ei vaan löydy. Itse aikoinani olin työpaikassa, missä pari äippää oli vähintään joka toinen viikko poissa, kun lapsi oli kipeä. Ei naurattanut kyllä silloin. Tuuraaja jos jostain saatiin, niin hänkin oli yleensä epäpätevä ja ne hommat kaatuivat silti muiden vakituisten työntekijöiden niskoille. :(

jos lapsi on sairas voin olla menemättä töihin, tottakai, mutta niin on kyllä käynyt että työaika on päättynyt ja en ole voinut lähteä kotiin, en vaikka olisi ollut lapsi haettavana, eikä myöskään siinä tilanteessa ollut mahdollista ilmoittaa siitä-.
Sitten sitä soitettaan heti kun voi ja pahoitellaan asiaa, minkäs teet
kyseessä onneksi ympärivuorokautinen päiväkoti, eli on siellä aina hoitaja

No ainakin ravintolayrittäjän on tosi vaikea olla pois, varsinkin jos on yksin työvuorossa. Tai ovi on kyllä helppo käydä laittamassa lukkoon, mutta asiakkaat harvemmin ymmärtävät. Ne jotka ovat juuri tuona päivänä tulossa syömään, eivät varmasti enää toista kertaa tule, jos lafka on kiinni.

Yhteistyössä