Me ollaan muutettu pois pk-seudulta, jotta meillä oli varaa siihen, että mä olen muksun ja nyt muksujen kanssa kotona. Siinä meni mun duunipaikkakin. Mutta tää on antanut miljoona kertaa enemmän kuin ottanut.
Me asutaan "ahtaasti", 4 henkeä 60 neliötä. Eikä ainakaan nyt ole mitään hinkua muutokseen. Maalla asutaan, pienessä kylässä, pihaan mahtuis eläintarha (ja varmaan tuleekin jonkinsorttinen, joskus). Kierrätetään, käytetään loppuun, entisöidään, kompostpidaan, kasvatetaan ja yritetään opettaa muksuille tätä taitoa kanssa.
Koska asutaan ei missään, tarvitaan kaks autoa, mutta nytkin toinen seisonut viikon tossa. Käytetään autoa vain ihan minimit ja sit otetaan siitäkin kaikki irti. Oon tutustutanut tän tuppukylän tyypit kimppakyyteihin, kun samaan kirjaston tapahtumaan osallistui kylän 9 talosta 7stä porukkaa. Aloin laittaa viestejä, että menen sinne ja tänne, kyytiin mahtuu. Nyt se tapa on levinnyt noihin muihinkin!
Se suurin "uhraus" tuntuu mulle kumminkin olevan tää hidastempoisuus. Mä olin työelämässä ja ennen lapsia tehosuorittaja ja megatehokas ja tunnollinen ja aina menossa ja täsmä. Lapsi ja nyt lapset on tehneet musta pykälää rennomman, seesteisemmän ja sellaisen, joka oikeasti osaa istua kahvimuki käpälässä talon rappusilla tunninkin katselemassa lintujen pesänrakennuspuuhia.