Mitä vaihtoehtoja olemassa isän jäädä kotiin hoitamaan lasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Myttö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Myttö

Jäsen
30.12.2004
64
0
6
Mitä vaihtoehtoja olemassa isän jäädä kotiin töistä lasta hoitamaan?
Hei!

Kysymys tulikin tuossa otsikossa, mutta vielä hieman enemmän taustatietoja laitan tässä. Eli olisin mahdollisesti työllistymässä itse tammikuun alusta. Hoitoon en lasta haluaisi vielä laittaa, sillä hän olisi tuolloin 8,5 kk vanha. Ajatuksena olisikin että isä jäisi lasta hoitamaan kotiin vuorostaan. Isällä on vakituinen työpaikka. Mitä vaihtoehtoja hänellä olisi käytössään jäädä kotiin? Vuorotteluvapaa, virkavapaa...?? Mistä isä saisi silloin rahaa? Haemme nyt jotain muuta ratkaisua kuin hoitovapaata.

Itse olisin jäänyt liiton päivärahoille vanhempainrahakauden päätyttyä, mutta nyt kotikunnassani avautui minulle sopiva vakituinen työpaikka, joten tokihan sitä kannattaa hakea. Tahtoo olla näin pienissä kunnissa noi vakituiset työpaikat kiven alla. Olisin tosi kiitollinen, jos joku vastaisi ja auttaisi tätä tietämätöntä näissä asioissa.

Myttö

Vaikea sanoa, koska hoitovapaalta luistaminen on tehty kyllä vaikeaksi, ja jos jättäytyy esim. työttömäksi täytyy olla työmarkkinoiden käytössä ja ottaa vastaa tarjottua työtä.. virkavapaalla ei saa rahaa mistään, joten hoitovaapakin on tällöin parempi.. vuorotteluvapaalla samoin saa kelasta rahaa mut pitää hakea paljon aikasemmin ja löytää työkkäristä sopiva ehdokas.. Joten ei ole vaihtoehtoja kuin hoitovapaa tai työttömyys oikeesti..

Eihän täällä muuten kukaan olis hoitovapaalla

varmaan joku noista vapaista. Ja mä tiedän kaks iskää puolituttuja ovat, jotka ollu koti isinä ku äiti on töissä. Mulla on sellanen käsitys et on mahis ihan normi kotihoidontukisysteemillä vai miten se ny kelassa menee hoitaa lasta kototna, oli hoitaja kumpi vain lampsen vanhgemmista. Käy kysymässä kelalta

Oletko itse tammikuun alussa vanhempainvapaalla? Jos sinä annat kaksi viimeistä vanhempainvapaa-viikkoa miehellesi, voi hän pitää 4 viikkoa vanhempainvapaata (isäkuukausi). Ja tältä 4 viikon ajalta hän saa vanhempainrahaa tulojensa mukaan.

Muutoin hän voi olla hoitovapaalla. Jos kuntanne myöntää kuntalisää hän voi hakea myös sitä.

Mun mies jää kotiin tammikuussa, kun menen töihin. Nyt joulukuussa on isäkuukaudella, kun pidän kesälomia pois. Alunperin miehen piti jäädä vuorotteluvapaalle. Vuorotteluvapaan minimikesto on 3kk ja maksimi 12 kk. Lisäksi sen saa keskeyttää vaikka vapaata olisi myönnetty se 12 kk. Vuorotteluvapaata haetaan työkkäristä ja ammattiliitosta, mutta ensin tulee käydä työkkärissä keskustelemassa ja työpaikalla. Jos vuorotteluvapaa myönnetään, saa 70% ansiosidonnaisesta ja kunnan kuntalisän. Myös kodinhoidontuki tulee, mutta liitto vähentää sen ansiosidonnaisesta.

Mun mies sai lomauksen. Eli häntä ei olisi lomautettu, mutta suostui vapaaehtoiseksi, kun muita lomautettiin. Saa paremmin rahaa kuin vuorotteluvapaalta. Eli nyt isukki on kotona huhtikuun loppuun ja tytär menee hoitoon toukokuussa.

Yhteistyössä