Mitä välipalaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippyli1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äippyli1

Vieras
Mitä annatte välipalaksi 10 kk ikäiselle vauvalle? Mua alkaa jo kyllästyttää nuo iänikuiset hedelmä-ja marjasoseet... Nyt olen ottanut ruokavalioon myös jogurtin ja sinne sekoitan sit noita soseita. Mutta mitä muuta voi antaa?

ja lisäyksenä että marjat, erityisesti mansikat olivat herkkua. Niitä vain pakasteessa aina olevinaan liian vähän että harvinaiseksi jäi nämä välipalat. Ja keräsin syksyllä viinimarjoja rasioihin. Näistä sitten kiisseleitä keittelen, samoin kuin muistakin marjoista. Ihan tällaista perusruokaa. Sokeria tietenkin laitoin vähänlaisesti kiisseleihin. Valmishedelmä- ja marjasoseistakin keitin joskus kiisseliä, se oli kyllä hyvää muidenkin mielestä.

Mä "boostaan" valmiita soseita monesti raastetulla omenalla tai päärynällä, muussatulla persikalla, banaanilla, marjoilla jne. Muuten ei pikkupurkillinen sosetta meillä riittäiskään täyttämään mahaa, ellei siihen olis lisätty jotain ekstraa =) (ja siis lapsi on vasta kohta 9kk, eli en oo vielä hapanmaitotuotteita antanut)

Kiisseliä keitän paljonkin, koska se on niin halpaa, lisäaineetonta ja nopeasti valmistuvaa. Joskus teen kiisselin pelkästä mehusta, mutta itse kaipaan siihen myös "sattumia", joten lisään kiisseliin mustikkaa, vadelmaa, mansikkaa jne. Isommat lapset tykkäävät myös keltaisesta kiisselistä, johon laitan appelsiinimehua ja banaaninpaloja, appelsiinia, mandariinia tms.

Isommat lapset tykkäävät myös "hedelmävartaista" eli pilkon hedelmiä ja laitan ne cocktail-tikkuihin. Sillä tavoin menee alas eksoottisempiakin hedelmiä.

Kiitoksia vinkeistä. Tuota kiisseliä täytyy kyllä kokeilla. Meillä neiti on vähän nirso erilaisten palojen suhteen, vaikka hampaita onkin suussa jo 6. Banaania kyllä syö haukkaamalla pieniä paloja itse, mutta esim. mustikka ei mene vaikka sen muusais. Tosin mustikasta tullut mehu kelpaa jogurtin seassa. Lisääkin vinkkejä saa laittaa tulemaan.

Mansikkahan on nykytiedon mukaan pannassa noin vuoden ikään asti. Sen allergiareaktio voi olla yhtä raju kuin kiivin, jota ei suositella missään tapauksessa pienelle lapselle.

Alkuperäinen kirjoittaja Muistutus:
Mansikkahan on nykytiedon mukaan pannassa noin vuoden ikään asti. Sen allergiareaktio voi olla yhtä raju kuin kiivin, jota ei suositella missään tapauksessa pienelle lapselle.

Onkohan nyt kuitenkaan ihan pannassa? Mistä moinen tieto? Toki tiedän, että mansikka voi olla allergisoivaa, mutta nykyäänhän ei suositella mitään turhia ruoka-aineiden välttämisiä. Eli jos ei ole perheessä allergiaa, tällöin voi kokeilla vapaammin kaikkia ruoka-aineita. Ja se, että lapsi reagoisi uuteen ruoka-aineeseen esim. poskien tai suun ympärystän punoitus, ei välttämättä tarkoita allergiaa.

Meillä ainakin on syöty kiiviä ja mansikkaa 8 kk iästä lähtien, samoin sitrushedelmiä. Välipalaksi jogurttia, hedelmän paloja, marjoja, kiisseliä, juustoja (leipäjuustoa, mozzarellaa, raejuustoa), leipää, maissinaksuja, talk-muroja, joskus mysliäkin.

Meillekin ihan neuvolassa sanottiin mansikasta, että sitä pitäisi välttää vuosikkaaksi aassti, etenkin tuoreena. Kyllä minä mieluummin uskon neuvolan antamaa tietoa kuin jonkun mutu-tietoa siitä, että kyllä voi syödä, koska on meidänkin lapset syöneet. Mutta minusta jokainen syöttäköön vaikka tervaa lapselleen, ei kiinnosta.

Neuvolan neuvot, joopati joo. Olen tässä 4 lapsen aikana pikkasen huomannut, että noi neuvolan th:n ammattitaidot on aika vaihtelevia. Siellä on todella asiantuntijoita ja sitten aivan mutulla mennään tyylisiä tätejä ja tyttöjä. Kukin uskoo neuvolan tätiä jos uskoo. Sitäpaitsi huono verrata mansikkaa ja tervaa toisiinsa. Luulenpa, että lapset on kautta aikain syöneet mansikoita aika pienestä. Suomessahan lapset on allergisia juuri siksi, että kaikkea vältetään liikaa ja ollaan ylihygieenisiä. Jos perheessä ei ole allergiaa ja on testannut pienen määrän mansikkaa lapselleen, niin eiköhän se mene. Itse ainakin kesällä keittelin ihanat tuoremarjakiisselit lapsille juuri mansikasta, nam.

Pieni altistaminen (mansikat ym) lisää lapsen vastustuskykyä, ei ruokien pannassa pitäminen, erityisesti silloin kun ei ole allergiataipumusta. Allergiaperheet voivat olla varovaisempia. Miksi esimerkiksi maatilojen lapset ovat vähiten allergisoituneita (tieto tosin parin vuoden takaisesta julkaisusta)? Syy on se, että lapset ovat esimerkiksi eläinten kanssa pienestä lähtien tekemisissä ja näin vastustuskyky saa haasteita ja kehittyy. Mutta jokainen tekee kuten parhaaksi näkee, tuloksethan ovat nähtävissä lapsen kasvaessa, aikuisena viimeistään.

Meillä on syöty mansikkaa tuoreena kesällä. Keväällä sai poika pakasteessa ollutta mansikkaa. Mansikka jälkiruokaa piltiltä/bonalta (en muista kumman tuote) poika söi jo 6 kuukautisena. Aluksi annoin pienen maistiaisen ja sitten lisäsin annosta. En ole kuullut, että masikka olisi pannassa. Se tosin on allergisoivien ruoka-aineiden listalla. Mutta kai nyt jokainen äiti tajuaa uutta ruoka-ainetta antaessaan, että aluksi vähän ja sitten annostusta lisätään, jos ei tule oireita.

mä oon antanu 10 kk ikäiselle kaikkea mahdollista välipalaksi,kun meiän lapsilla hampaitakin on ollut paljon jo tuon ikäisinä.Kannattaa tarjota nirsoilevallekin niitä ruoka-aineita myöhemmin uudestaan,joita ei ensin ota.Saattaa jossain vaiheessa alkaa tykkäämäänkin...
Eli hedelmiä ja marjoja,kasviksia,jugurttia,leipää,kiisseleitä,maissinaksuja,riisikakkuja.
Oon antanu myös jotain keksejä ja kotipullaa joskus.En ole niin kauhean tarkka sokerin kanssa.

Yhteistyössä