Mitä varusteita päiväkotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Päiväkotiin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Päiväkotiin

Vieras
Hoi kaikki pk-työntekijät, äidit ja muut asiasta tietävät.
Lapsemme aloittavat päiväkodin ja nyt on pohdinnassa, mitä täytyy hankkia.
Onko lapsella hyvä olla varasisävaatteet?
Miten monenlaisia ulkovaatteita?
Muuta?
Nimikoida ainakin kannattaa juu.

Meillä on: Yksi vaatekerta varasisävaatteita. Vuorelliset kumpparit (kesällä tavalliset), kurahousut, kurahanskat ja sadetakki. Varatoppahanskat.

Jos on monenlaista ulkovaatetta, eipä ne hoitajat niitä ala valita kaapista. Jos on kylmä pakkaspäivä, kotoa tuodaan villahaalari naulakkoon. Hoitajat pukevat ne vaatteet lapselle, mitä naulakossa kulloinkin on.

Ehdottomasti varasisävaatteita mukaan, iästä riippuen paljonkin. (Helposti tulee alkuun pissavahinkoja, käsiä pestessä paidan hihat kastuu jne) Kaikki kannattaa nimikoida sukkia myöten. Sisätossut tarvitaan varmaan kaikissa päiväkodeissa, ne on hyvä olla sellaiset jotka lapsen on helppo itse pukea (ja sitä vois myös harjoitella kotona jos eivät ole lapselle ennestään tutut tossut). Ulkovaatteista yksi haalari/takki ja housut periaatteessa riittää, niiden lisäksi kuravaatteet märille keleille ja näille pakkasille tietysti lämmintä vaatetta haalarin alle. Kauluri, lämpimät ja kuivina pysyvät rukkaset, hyvä pipo ja villasukat on myös ihan perusvarustetta ulkoiluun.. Maalaisjärjellä pärjää, mietit mitä pukisit lapselle parin tunnin ulkoiluun kotona ja viet samat päiväkotiin jossa sitten puetaan päivän sään mukaan mitä katsotaan tarpeelliseksi.

Ja sitten ehkä jotkut unilelut? Helpointa on jos lapsi jättää lelun päiväkotiin eikä sitä tarvitse joka päivä kuljettaa edestakaisin ja sitten kun se unohtuu joko kotiin tai päiväkotiin niin lapselle iskee kriisi. Siinä varmaan ne oleellisimmat.. Meillä monella tytöllä on hiusharja ja ponnareita päiväkodissa. Kesäaikaan tarvitaan omat juomapullot.

Vaatetus kannattaa valita niin että väärinpukemisen riski on mahdollisimman pieni ja toisaalta niin että lapsen on helppo itse harjoitella pukemista.
Siis esim haalari, villahaalari, kypärämallinen pipo, helposti puettavat kengät. Mielellään ei nauhakenkiä eikä napitettavia villatakkeja jossei lapsi niitä itse osaa pukea. Takki ja housut on useinmyös hankalampi pukea kuin haalari ja jos siihen alle vielä laittaa eriliset villahousut ja paidan niin liikkuvia osia alkaa olla liikaa.

Sisätossut, vaippoja jos lapsi niitä käyttää. Xylitolipastillit pitää meillä tuoda itse. Pienelle lapselle tai kuivaksi opettelevalle parikin varavaatekertaa sisävaatteita. Meillä piti tuoda myös ruokalappu mutta onessa paikassa nuo varmaan on il
Kuravaatteet yhtä kokoa isommat kuin ulkohaalari niin ne on helppo pukea haalarin päälle. Toppahanskat, kurahanskat ja välilapaset. Kumpparit. Meillä on aina kuravaatteita ja kumppareita säilytetty päikyssä. Kotona ei kuravaatteita käytetä paitsi kumppareita joita on toinen setti kotona.

- Sisätossut
- Varapaita
- Varahousut x2
- Varapikkarit x 2
- Varasukat x2
- Villa/fleeceasu
- Vararukkaset
- Kurahousut
- Kuratakki
- Kurahanskat
- Kumisaappaat
- Vuorelliset kumisaappaat tai villasukat ja tarpeeksi isot kumisaappaat
- Unilelu

Ulkoiluun säähän sopiva haalari tai housut ja takkiyhdistelmä (haalari helpompi pukea ja lapsi saa vetoketjun helpommin itse kiinni), kauluri, pipo (joka pysyy hyvin päässä, eikä valu silmille tai nouse korvilta pois), rukkaset, kengät.

Yhteistyössä