Mitä vikaa korvikkeessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Väsynyt äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Väsynyt äippä

Vieras
Eli mitä vikaa korvikkeessa teidän mielestänne on? Kuulisin mielelläni mielipiteitä etenkin sellaisilta, joiden lapsilla on ollut jotain ongelmaa, joka ilmeisimmin johtuu korvikkeesta. Olen vain huomannut, että tuota korviketta pidetään hyvinkin pahana juttuna.

Itselläni imetyksestä ei tullut mitään. Lapsella väärä imuote ja minulla matalat rinnanpäät. Rintakumia on yritetty myös. Kaikki koitettu. Eli ei onnistu. Olen kuitenkin pumpannut maitoa koko ajan, lapsi on nyt kuusiviikkoinen. Maitomäärät vain ovat pikkuhiljaa lähteneet laskuun, kun jätin yhden yöpumppauksen välistä. Alussa sain 6 dl päivässä, nyt 4-5 dl. Tuo pumppaaminen vain on niin raskasta hommaa, että sen pois jättäminen houkuttelee suuresti. Haluan kuitenkin toki parasta vauvalle. Mutta toisaalta, jos äidinmaidosta ei olekaan mitään erityistä hyötyä, niin sitten harmittaisi, että käytän pari kolme tuntia päivässä pumppaamiseen, jos senkin ajan olisi voinut käyttää vauvan kanssa seurusteluun. Yritän kuitenkin jaksaa edes siihen asti, kun otetaan kiinteät ruoat mukaan.

Eli kertokaa mielipiteenne korvikkeista! Mitä itse tekisitte minun tilanteessani? Saa kertoa, vaikkei olisi kokemustakaan. Kaikenlaiset mielipiteet otan vastaan kiitollisena.

Antaisin korviketta.

Korvikkeessa ei ole mitään vikaa, varsinkin jos on ajauduttu väsymisongelmaan.
Tärkeintä on se että lapsi saa ruokaa ja äiti ja sen kautta parisuhde ja perhe-elämä voi hyvin.

Meillä esikoinen kasvoi korvikkeella ja oli täysin terve, kuopus rupesi saamaan korviketta vasta 5 kk:n iässä, mutta kerkesi sairastella ensimmäisen elinvuotensa aikana aika monta kertaa (joten se siitä äidin maidon suojaavasta vaikutuksesta ).

Ei niinkään korvikkeessa ole mitään vikaa, siitä vaan puuttuu äidinmaidon hyviä ominaisuuksia. Esim. entsyymejä, jotka edistävät ruuansulatusta. Huomaat eron, jos koitat sekoittaa vauvan puurojauheen kädenlämpöiseen korvikkeeseen ja äidinmaitoon. Jälkimmäinen "sulattaa" puuron liki välittömästi.

Mutta ymmärrän, että pumppaaminen on raskasta. Pienistäkin määristä äidinmaitoa on kuitenkin hyötyä, joten parempi kuin lopettaa tyystiin on pumpata pieni määrä ruuansulatusta edistämään. Se on etenkin hyödyksi sitten, kun kiinteitä aloittelette.

No minulla ei ole oikeasti kokemusta korvikkeesta, lapseni ei ole saanut sitä tippaakaan. Ja on kyllä ollut hyvin terve, mutta voi olla, että olisi ollut korvikkeellakin.

Meillä oli lopulta lehmänmaitoallerginen lapsi, jolla ei ollut iho oireita. Annettiin korvikketta pieniä määriä jo ihan pikkuvauvana mun erittäin pahan rintatukehduksen vuoksi. Allergia todettiin vasta nyt yks wee minun painostuksesta, kunen halunnut viedä lasta sairaalan unikouluun, jätin l.maidon pois ja kuvasin kännykälle muutaman kipuitkun korvikkeen annon jälkeen.
Aina itkulke ja oireille oli neuvolan mukaan joku "syy" tai lempisanani "Vaihe": rotarokote, huono röyhtyytys, huonot nukuttamistavat, hampaiden teko/liikkuminen, kaikki kehitysvaiheet, d-vitamiini, aivan kaikki muut paitsi se lehmänmaito.

Mutta en siis sano että siinä korvikkeessa itessään mitään pahaa on. Äidin jaksaminen on se pääasia tuossa vaiheessa. Se on tärkein asia. Itsekin itkin rakkaudesta kun ensimmäisennkerran annoin pelkästään pullosta, enkä joutunut kokemaan sillä kertaa sitä lapsen aiheuttamaa jumalatonta kipua imiessä tulehtuneita rintoja..

Ei korvikkeessa mitään pahaa ole, moni ei vaan toivoisi toisen lopettavan imetystä alun hankaluuksien tai tuen puutteen vuoksi. Myös jopa hoitohenkilökunta jo sairaalassa saattaa päästellä lehmiä suustaan imetyksen onnistumisen suhteen.

Tiesitkö että esim aventilla on sellasia niplettejä, jotka laitetaa rintoihin ennen imetystä, niin se nostaa nänninpään esille.
Lapsen imuote vahvistuu ja parantuu yleensä 3kk kohdalla.

Ja meillä apu oli tuplapumppaus.
Oli jo käsikäyttönen, nii saatiin sit sähkönenkin, nii niillä pumppasin yhtäaikaa nii johan jatku maidon tulo.
Sellasia oikeita tuplapumppuja saa vuokrattuakin.
Ei sitä käsin kukas jaksa pumpata varsinkaan yöllä. Sellasen tavallisen sähkökäyttösen voi yöllä vaiks tyynyllä tukea rintasn, nii ei haittaa jos vähän nukahtaa.

Nii ja joskus tein sitä et pumpulla nostin nänninpään esille..en tietty tiedä onks se sulla mahdollista.
Mulla nänni muovaantu "imetyskelpoiseksi" vasta pikkuhiljaa....

teollista paskaa, mikään ei korvaa aitoa äidinmaitoa valitettavasti, meille ei nan maito sopinut vauvalle lainkaan kakka oli vihertävää ja limaista, ja vauva itki vatta kipujaan, vaihto semperiin auttoi tuohon ongelmaan, olen itse käyttänyt korvikkeita mutta silti mielipiteeni on jyrkkä, ja mieluiten olisin täysimettänyt, sain sellaisen lääkityksen etten voinut enää imettää.:(

Ei mitään vikaa, mulla oli ihan sama, pienet nännit, joista ei saanu otetta, 2 kuukautta jaksoin pumpata, hyvä jos desin päivässä sain. EI sitä pumppaamistakaan kovin kauaa jaksa. Korvikkeella kaikki oli tyytyväisiä :)

Lapsesi saisi äidinmaidon kaikki hyödyt pienistäkin lypsyistä, vaikka menisi korvikkeella pääasiallisesti. Lämpimästi kannatan tähän! Ja siis oikeasti, vaikka siitä puolesta desistä-desistä vuorokaudessa.

Nyt oin ihan pakko kysyä, et onko teidän paikkakunnalla imetyspolia? Kun todennäkösesti riittävän pätevässä ohjauksessa ote saataisiin korjattua, lapsi houkuteltua imemään ja sitä kautta myös rinnanpäät venymään. (Mulla oli matalat, niistä oli vauvan alkuun hirveen vaikee saada otetta, mutta ne on kahden imetyksen jälkeen venyny varmaan yli kolminkertaisiksi..) Mutta siis aika suoritus toi, että olet jaksanut noin paljon pumpata, vauvasi on sen suhteen saanut aina hyvän lähdön :) Jos et mitään konkreettista isoa apua ole saamassa, niin tuskin se lapsi siitä pilalle menee, vaikka maidontulo loppuisikin. Tässä kohtaa sun tosiaan täytyy ajatella asiaa oman jaksamisen kannalta, ei se lapsi siitä hyödy enää, jos itse kovasti väsyt.

Siis pumppaako ap käsikäyttöisellä rintapumpulla monta kertaa päivässä? Eihän sitä jaksa kukaan tehdä jos maito ei tule aivan suihkuamalla! Osta nyt hyvä nainen sähkökäyttöinen!

Ja mitä vikaa korvikkeessa on. No, se on tehty lehmän maitoon, eikä vauvasi ole vasikka vaan ihminen. Ihmisen ruokaa on äidinmaito. Korvike on ainoastaan viimeinen keino silloin, kun kaikki konstit on jo käytetty. Tai ainakin sen pitäisi olla.

[QUOTE="muu";29289652]Lapsesi saisi äidinmaidon kaikki hyödyt pienistäkin lypsyistä, vaikka menisi korvikkeella pääasiallisesti. Lämpimästi kannatan tähän! Ja siis oikeasti, vaikka siitä puolesta desistä-desistä vuorokaudessa.[/QUOTE]

Palaan vastailemaan viesteihin näin myöhään, pahoittelen. Onko tosiaan niin, että pienestäkin määrästä äidinmaitoa vauva saa tarpeeksi vasta-aineita ja kaikkea muuta hyvää?

[QUOTE="...";29289872]Nyt oin ihan pakko kysyä, et onko teidän paikkakunnalla imetyspolia? Kun todennäkösesti riittävän pätevässä ohjauksessa ote saataisiin korjattua, lapsi houkuteltua imemään ja sitä kautta myös rinnanpäät venymään. (Mulla oli matalat, niistä oli vauvan alkuun hirveen vaikee saada otetta, mutta ne on kahden imetyksen jälkeen venyny varmaan yli kolminkertaisiksi..) Mutta siis aika suoritus toi, että olet jaksanut noin paljon pumpata, vauvasi on sen suhteen saanut aina hyvän lähdön :) Jos et mitään konkreettista isoa apua ole saamassa, niin tuskin se lapsi siitä pilalle menee, vaikka maidontulo loppuisikin. Tässä kohtaa sun tosiaan täytyy ajatella asiaa oman jaksamisen kannalta, ei se lapsi siitä hyödy enää, jos itse kovasti väsyt.[/QUOTE]

Asun ulkomailla, ja täällä sairaalassa oli todella, siis todella hyvä imetystukihenkilökunta. Minua kävi auttamassa varmaan 10 eri kätilöä imettämisen kanssa siinä kuitenkaan onnistumatta. Imetys onnistui vain kerran, ja silloinkin rintakumilla, ja puolen tunnin imemisen jälkeen vauva oli saanut 10 ml imettyä... Eli ei hurraamista.

Jatkan edelleen pumppaamista, mutta olen vähentänyt pumppaamiskertoja. Nykyään pumppaan kuuden tunnin välein, eli neljä kertaa vuorokauden aikana. Saan pumpattua 4 dl/vrk. Ennen pumppasin kolmen tunnin välein. Olen tosi onnellinen päätökseeni pumpata harvemmin, sillä tuo kolmen tunnin välein pumppaus saa hulluuden partaalle. Elämä oli yhtä stressaamista pumppauksesta.

Mutta joo, nyt kun pumppailen ja katson noita onnettomia nännejäni, niin huomaan, sttä ei mikään ihme, jos lapsi ei saa otetta. Rinnanpää on ehkä 3 mm itse rinnasta... Puolen tunnin pumppauksen jälkeen ehkä 5 mm. Koita tuollaisesta sitten saada otetta...

[QUOTE="Tytti";29290193]Siis pumppaako ap käsikäyttöisellä rintapumpulla monta kertaa päivässä? Eihän sitä jaksa kukaan tehdä jos maito ei tule aivan suihkuamalla! Osta nyt hyvä nainen sähkökäyttöinen!

Ja mitä vikaa korvikkeessa on. No, se on tehty lehmän maitoon, eikä vauvasi ole vasikka vaan ihminen. Ihmisen ruokaa on äidinmaito. Korvike on ainoastaan viimeinen keino silloin, kun kaikki konstit on jo käytetty. Tai ainakin sen pitäisi olla.[/QUOTE]

Sairaalassa käytin sähkökäyttöistä pumppua, mutta kotona olen tosiaan pumppaillut käsipumpulla. Minun mielestäni käsikäyttöinen ob itse asiassa parempi ja tehokkaampi kuin sähköinen, koska sillä voin itse määrätä pumppausrytmin. Välillä maitoa tulee suihkuamalla, ja silloin voin vain pitää "paineen yllä", kunnes suihku loppuu. Välillä tuollaisen suihkun aikana voi tulla jopa 20 ml maitoa, ja joskus melkein kaikki maito tulee suihkuina, jolloin pumppaussessio saattaa kestää vain 20 min.

Eli siis, jatkan edelleen pumppaanista, mutta nykyään kuuden tunnin välein, ja saan pumpattua n. 4 dl päivässä. Aion jatkaa ainakin siihen asti kunnes aloitetaan kiinteät, eli luultavasti 4 kk:n ikään. Vauva on nyt 2 kk. Jos hyvin jaksan, niin pumppaan 6 kk:n ikään asti, ja ihan ideaalitilanteessa jatkan punppaamista vuoden ikään asti. Saa nähdä kauanko tätä rumbaa jaksaa. Vaikka jos nyt oikein hyvin käy, niin vauvahan voi vielä vaikka oppia imemään tissiäkin. Harjoitellaan aina pari kertaa viikossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Väsynyt äippä;29363568:
Jatkan edelleen pumppaamista, mutta olen vähentänyt pumppaamiskertoja. Nykyään pumppaan kuuden tunnin välein, eli neljä kertaa vuorokauden aikana. Saan pumpattua 4 dl/vrk. Ennen pumppasin kolmen tunnin välein. Olen tosi onnellinen päätökseeni pumpata harvemmin, sillä tuo kolmen tunnin välein pumppaus saa hulluuden partaalle. Elämä oli yhtä stressaamista pumppauksesta.

Mä jouduin pumppaamaan kahden tunnin välein jotta maidon tulo pysyi edes jonkinmoisena. Luovutin reilun kuukauden jälkeen koska en kerennyt muutakuin pumpata, pestä pumppua ja pulloja ja syöttää vauvaa. Ja taas sama juttu. Ihme että jaksoin edes noin kauan kun en kerennyt edes syödä kunnolla saatikka yhtään mitään muuta. Sen jälkeen on pystynyt vähän vauvata nauttimaankin. Joten stemppia sulle, hyvin olet jaksanut!