Mitä "vikaa" tässä asunnossa on, kun ei käy kaupaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harkitsee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Toki olemme ensisijaisesti etsineet pientaloa Espoosta. Ikävä kyllä Espoossa tuollaisten kohteiden hinnat menee siellä 600 000e:ssa. Emme halua ottaa isoa lainaa. Sitten olemme käyneet vanhoissa kohteissa, mutta tosi monessa on ollut vesivahinkoa ja kosteusongelmia. Mieheni on erittäin allerginen pölylle ja homeelle. Monessa vanhoissa taloissa haisee tunkkaiselle. Emme halua ottaa mitään riskiä monia vuosia muhineista korteusongelmista, joten haluamme uudehkon asunnon. 50% vanhoista taloista on tilastojen mukaan kosteusongelma.

Olemme katsoneet myös asuntoja Länsi-Vantaalta, mutta sielläkin on tultu Espoon imussa tosi koviin hintoihin. Samoin Kirkkonummella. Toki tuo sijainti on meille aika huono ja varsinkin tuo Hakunila kauhistuttaa.

Jos asenne Hakunilaa kohtaan on jo nyt kuinka se kauhistuttaa, niin älä hyvä ihminen muuta sinne edes mielikuvituksessasi. Koetin tuossa aiemmin selittää sen saaneen suotta huonon maineen, mutta tuolla asenteella pysy pois. Samalla rahnalla kannattaa harkita Tuusulaa tai Järvenpäätä, joista saat okt:n.

Yleensä käydään katsomassa asuntoja ja tunnustelemassa aluetta, mutta jos teet ostopäätöksiä tämän palstan perusteella minä suosittelen Eiraa tai Punavuorta, Siellä on kivasti meri lähellä ja nättejä huoneistoja. Hinnallahan ei kai niin ollut väliä!

Vesimaksusta sanotaan että kulutuksen mukaan, eli se ei kuulu vastikkeeseen.

Minusta kyllä 270e + 150-200e lämmitykseen = 420-470 euron asumiskulut on todella paljon. Siihen päälle vielä vesi + käyttösähkö, niin todennäköisesti asumiskulut asettuvat luokkaan 550 - 600 euroa per kuukausi. Siihen kun laskee vielä lainakulut, niin saa olla hitsin hyvät tulot että maksuista selviää.

Nyt huomasin tuolta ilmoituksesta, et siellä mainitaan energialuokka B. Eli aika hyvä. Kävin laskemassa sähkönkilpailutus-sivuilla, että tuon kokoisessa asunnossa, 4 henkilöä sähkölämmityksellä kuluttaisi vuodessa 21 000kilowattia eli 1133e/vuodessa lämmitykseen ja käyttösähköön. Se siis olisi noin 100e/kk.

Jos laskee Tilastokeskuksen sivuilta, että vastikkeessa noin 25% menee lämmitykseen ja keskimääräinen hoitovastike 2000-luvun taloille on 3e/neliö, niin
keskimääräien vastike x 125m2 = 375e. Siitä pois lämmityskulut 25% eli jää 281e/kk. Tuon hoitovastike siis on 262e/kk. Se on siis hieman edullisempi kuin keskimääräinen hoitovastike. Toki siitä nyt puuttuu "perushoito", mut oletan tämän tarkoittavan nurmikonleikkuuta ja lumenluontia (kustannus jotain 10e/kk per asunto ainakin meidän edellisessä paikassa siis).

Katsotaan, menenkö katsomaan tuota asuntoa. Olen lukenut enemmän Hakunilasta, ja se tuntuu olevan Vantaan pahin paikka.

Mä en oikein usko tätä väitettä. Aika monta uutta ok-taloa kyllä tehdään sähkölämmitäiseksi, mutta ne ovatkin sitten hyvin eristettyjä passiivitaloja.
En usko, että tuo Nissaksen kohde on kovin hyvä lämmitykseltään, koska siinä ei ole edes kerrottu energialuokkaa.

Mä kävin kylässä yhdellä tutulla, jolla oli uusi lähes 300m2 talo, jossa oli sähkölämmitys. Väitti, että tulee halvemmaksi kuin maalämpö (aloituskustannukset 30 000e). En tiedä, miten hyvin eritetty hänen talonsa oli. Hieman korkeampaa sähkölämpöä kuulemma makselee monta kymmentä vuotta tuolla maalämmön asennuskustannuksilla.

Usko pois, kaukolämpö ei ole ollenkaan niin halpaa kuin yleensä ajatellaan.

Seuraavassa laskuesimerkki kolmesta vaihtoehdosta, jossa talo tarvitsee 20000 kWh lämmitysenergiaa vuodessa ja 6000kWh lämpimän käyttöveden tuottoon.

Tapaus 1. Sähkölämmitteinen talo. Kustannus 26000*0,13€=3380€

Tapaus 2. Sähkölämmitys+ilmalämpöpumppu. Ilmalämpöpumpun oletettu kestoikä 10 vuotta. Pääomakustannus 300€/vuosi. Parhaimmillaan vähentää yli 50% lämmitykseen tarvittavaa sähkönkulusta. Laskettuna 50% mukaan lämmityskustannus on 10000*0,13€+300€=1600€. Eli ostetaan sähköyhtiöltä 10000kWh energiaa ja sen avulla siirretään ulkoilmasta 20000kWh energiaa talon lämmitykseen. Ilmalämpöpumpulla ei saa aikaiseksi lämmintä vettä, vaan se on tehtävä pelkällä sähköllä. 6000*0,13€=780€
Yhteensä siis 2380€

Tapaus 3. Kaukolämpö Vantaalla 9kW:n liittymä. Kiinteä vuosimaksu n. 500€. Lämmitystarve on suurin talvella, jolloin kaukolämmön hinta on korkein. (kesä 0,04458€/kWh, syksy ja kevät 0,05834€/kWh, talvi 0,07359€/kWh.) Käyttäen talvipainotettua hintaa 0,066€/kWh saadaan vuosikustannukseksi 26000*0,066€+500€=2216€.

Aika tasoihin menee siis kaukolämmön ja ilmalämpöpumpun kustannukset.

Ja en edusta ilmalämpöpumppuja myyvää tahoa, olen vain tyytyväinen käyttäjä.

[QUOTE="vieras";28685551]Jos asenne Hakunilaa kohtaan on jo nyt kuinka se kauhistuttaa, niin älä hyvä ihminen muuta sinne edes mielikuvituksessasi. Koetin tuossa aiemmin selittää sen saaneen suotta huonon maineen, mutta tuolla asenteella pysy pois. Samalla rahnalla kannattaa harkita Tuusulaa tai Järvenpäätä, joista saat okt:n.

Yleensä käydään katsomassa asuntoja ja tunnustelemassa aluetta, mutta jos teet ostopäätöksiä tämän palstan perusteella minä suosittelen Eiraa tai Punavuorta, Siellä on kivasti meri lähellä ja nättejä huoneistoja. Hinnallahan ei kai niin ollut väliä![/QUOTE]

Mulla ei kyllä ole ollut tätä ennen mitään asentta Hakunilaa kohtaan. Nyt kun olen tässä lukenut Hakunilasta netistä lähinnä lehtiartikkeleista, niin on sillä paikalla kyllä kamala maine. Mähän vaan nyt kerron vain rehellisesti, mitä ole lukenut netistä. Ei mulla ole mitään asennetta. Olen vain kauhistunut, mitä ole netistä lukenut. Nyt viimeisimpänä uutisena sieltä on tullut kirveellä ryöstetty apteekki ja sitten Helsingin sanomat pohti, missä voisi alkaa Tukholman Husbyn kaltaiset mellakat, niin siinä oli ehdotettu Hakunilaa tulevaisuudessa, ellei nykykehitystä estetä (valkoisten pako alueelta).

Mä olen käynyt Hakunilassa kerran ajamassa autolla ohi, enkä nähnyt siellä mitään ihmeellistä. Ei kukaan tee ostopäätöksiä palstan perusteella, mutta kyllähän täällä saa näkymyksiä. En tunne ketään sieltä päinkään muuten, jolta kysyä.

Olen asunut Eirassa nuoruudessani, enkä sinne todellakaan halua. Helsingin keskustassakaan ei tule käytyä kuin harvoin nykyään. Viime viikonloppuna tosin menin lapsen kanssa Lintsille, joten reitti kulki keskustan kautta bussilla ja ratikalla. Kamala "kulttuurishokki" tuli, kun kadut (varsinkin reitti Foorumilta Rautatienaseman eteen ratikkapysäkille) haisi niin virtsalle. Miten ihmiset voi edes nauttia siellä kävelystä, kun jokapuolella näkee likaisia tahroja, haisee virtsa ja roskia kaduilla? Suorastaan sanoen inhottaa kävellä siellä.
Olen käynyt useassa suurkaupungissa (mitä toki Helsinki ei edes ole) ja jopa Itä-Euroopassakin on siistimmät ja viihtyisämmät kadut eikä vain turistialueella.

En todellakaan halua asumaan mihinkään kaupunkiympäristöön, kun Suomessa useimmat kaupungit ovat niin likaisia ja huonosti hoidettuja.

Pihan huolto ei ole se kallis puuttuva osa tuon talon vastikkeessa, mutta lämmitys on. Kuten sanottu, niin veden ja käyttösähkön kanssa kuukausikulut noussevat luokkaan 550-600 euroa. Minusta se on todella paljon. Päälle vielä lainan kulut, niin asumiseen menee kuussa sellainen 2000-2500 euroa. Kuinkahan monella perheellä siihen on varaa... Ja jos on, niin kuinka moni haluaa moisen yhtiömuotoisen talon, kun todnäk paljon edullisemmin pääsisi oikeassa omakotitalossa.

Mä laskin äsken, että se sähkö olisi noin 100e/kk + 262e/kk hoitovastike.
Et ihan oikeasti meinaa, et jollakin on olisi joku 2000e/kk lainamenot? Huh.

Et taida ymmärtää näistä juurikaan?

80-100€/kk menee 4-5 henkiseltä perheeltä jo taloussähköön.
Siihen päälle talviaikainen lämmitys joka tehdään TEIDÄN MAKSAMALLA SÄHKÖLLÄ. MYÖS VEDEN LÄMMITYS. Ymmärrätkö? Talvella lämmitys ehkä 300€/kk.

Ja todellakin, 400000€ lainalla parin tonnin lainanlyhennys on aika normi. Meinasit sä maksaa lähes puolen millin lainaa jonku tonnin kuussa?

Mä laskin äsken, että se sähkö olisi noin 100e/kk + 262e/kk hoitovastike.

[QUOTE="Vieras";28685734]Et taida ymmärtää näistä juurikaan?

80-100€/kk menee 4-5 henkiseltä perheeltä jo taloussähköön.
Siihen päälle talviaikainen lämmitys joka tehdään TEIDÄN MAKSAMALLA SÄHKÖLLÄ. MYÖS VEDEN LÄMMITYS. Ymmärrätkö? Talvella lämmitys ehkä 300€/kk.

Ja todellakin, 400000€ lainalla parin tonnin lainanlyhennys on aika normi. Meinasit sä maksaa lähes puolen millin lainaa jonku tonnin kuussa?[/QUOTE]

Mä kyllä ymmärrän ihan hyvin asunnon ostosta ja kustannuksista. Kävin sivustolla Vertaa sähkön hinta helposti – Sähkövertailu.fi ja arvioin tuonne asuntoon lämmitys- ja käyttösähkökustannukset. Se ehdotti 21 000 vuodessa eli noin 1100e/vuosi.
Mun mielestä kuullostaa aika realistiselta, koska edellisessä paritalossa, jossa energialuokka oli E, käytimme KÄYTTÖsähköä 96m2 4 henkeä 9000 vuodessa.

Mienaatko ihan oikeasti, et on olemassa ihmisiä, joilla on 400 000e:n laina?

Mistä saat sähköenergia ja siirron yht. 52€/MHh joka tuosta tulee?

Itse saan saman sivun arvioinnilla 27,3 MHh joka tekee noin 3500€/v.

400000€ lainasta. Millä meinaat, että nuoret hyvätuloiset ostaa talonsa? Säästämällä 50 vuotiaaksi ja sitten käteisellä kun OK-taloa ei enää tarvitakaan?

Mä kyllä ymmärrän ihan hyvin asunnon ostosta ja kustannuksista. Kävin sivustolla Vertaa sähkön hinta helposti – Sähkövertailu.fi ja arvioin tuonne asuntoon lämmitys- ja käyttösähkökustannukset. Se ehdotti 21 000 vuodessa eli noin 1100e/vuosi.
Mun mielestä kuullostaa aika realistiselta, koska edellisessä paritalossa, jossa energialuokka oli E, käytimme KÄYTTÖsähköä 96m2 4 henkeä 9000 vuodessa.

Mienaatko ihan oikeasti, et on olemassa ihmisiä, joilla on 400 000e:n laina?

Meillä on lainaa 400000€ ja lyhennys noin 2000€. Laina-aika on noin 20v. Jos ja kun korot nousee, niin meillä on mahdollisuus nostaa lyhennyssummaa. Perintöäkin on tulossa, joten tuskin tätä kämppää oikeasti 20v enää maksetaan.

Meillä okt:n kaikki asumiskulut jyvitettynä tekee 350€/kk. Maalämpö löytyy ja neliöitä lähemmäs 200 sekä iso autotalli. Tottakai rempat sitten tuohon päälle, muttat tuossa on jo mukana nuohoukset, kiinteistöverot, vakuutukset jne.

Asunto on siis ihan kiva. Itse etsin asuntoa Vantaalta, mutta miksikö en ole tätä edes käynyt katsomassa? No, se on kokoonsa nähden ylihinnoiteltu. Asunto on ihan "perus"asunto, siinä ei ole mitään extraa, sen pohja on jopa vähän tylsä. Se on erillistalo, jossa on kohtuullisen kovat kuukausikustannukset, vaikkakin siinä mm. on LTO. Yksi suuri miinus on se, että asunnossa ei ole mitään säilytystiloja. Samaan hintaan saa Vantaaltakin omakotitalon.

Sijainti on hyvä, kulkuyhteydet hyvät ja palvelut hyvät. Lisäksi mm. urheilukeskus on lähellä.

Jos koko summan 400 tonnia ottaa lainaksi, lainamenot keskimääräisellä 5% korolla ja 20 vuodella laskettuna on 2650e/kk. Lainasummilla 300 tonnia = 2000e/kk ja 200 tonnillakin vielä 1300e/kk. Oletan, että harvalla on heittää puolet omaa rahoitusta, vaan todellisuudessa se laina lie luokkaa 300 t€ ja yli.

Joka tapauksessa jos asumisen kuluja lasketaan, tulee aina ottaa huomioon myös sidotun pääoman kulut, eli tuon 400 tonnin mukaisesti. Jos siis vaikka koko summa on käteisenä, saisi siitä muualle sijoitettuna pääomatuloja, jolloin koko summan sitominen asuntoon aiheuttaa noiden tulojen menetyksen joka pitää laskea miinuspuolelle eli menoksi.

[QUOTE="Vieras";28685829]Mistä saat sähköenergia ja siirron yht. 52€/MHh joka tuosta tulee?

Itse saan saman sivun arvioinnilla 27,3 MHh joka tekee noin 3500€/v.

400000€ lainasta. Millä meinaat, että nuoret hyvätuloiset ostaa talonsa? Säästämällä 50 vuotiaaksi ja sitten käteisellä kun OK-taloa ei enää tarvitakaan?[/QUOTE]

Liatoin tuolla sivulla talon tiedot ja sain siellä kulutukseksi 21 000 vuodessa. Helsingin energian laskurilla sain kulutukseksi 18 000 vuodessa.
Sivusto ehdotti hinnaksi siis 1133e/v.

Mä en tiedä yhtään nuorta, jotka olisivat ostaneet noin 100m2 pientalon PK-seudulta isolla lainalla. Sehän on ihan järjetöntä. Ensiasunnon kannattaa olla joku halvempi ja pienempi. Sitten myöhemmin kun on jo kertynyttä varallisuutta, voi miettiä asunnon päivitystä.

Tunnetko sinä ketään, joka käy pankista hakemassa 400 000e:n lainan ensiasuntoon?

Vaikka olisi miten hyvätuloinen tahansa, progressiivinen verotus pitää huolen, että ne nettotulot eivät ole kauhean suuret.

[QUOTE="vieras";28685887]Meillä on lainaa 400000€ ja lyhennys noin 2000€. Laina-aika on noin 20v. Jos ja kun korot nousee, niin meillä on mahdollisuus nostaa lyhennyssummaa. Perintöäkin on tulossa, joten tuskin tätä kämppää oikeasti 20v enää maksetaan.

Meillä okt:n kaikki asumiskulut jyvitettynä tekee 350€/kk. Maalämpö löytyy ja neliöitä lähemmäs 200 sekä iso autotalli. Tottakai rempat sitten tuohon päälle, muttat tuossa on jo mukana nuohoukset, kiinteistöverot, vakuutukset jne.[/QUOTE]

Ihan mielenkiinnosta kysyn:

a)Mitä tapahtuu, jos toinen teistä jää työttömäksi? Esim jos puolisolla tai itsellä on yritys, ei toinen edes pääse työttömyyskorvauksen piiriin

b)mitä tapahtuu, jos jäät hoitovapaalle/kotiin lapsen kanssa? Mitä jos lapsi sairastuu vakavasti ja jäät omaishoitajaksi? Mitä tapahtuu, jos sinä sairatut?

c) mitä tapahtuu, jos tulee lama, jota tässä on povailtu monta vuotta? Deutche Bank juuri ennusti viime viikolla, että asuntojen hinnat tulee romahtamaan Suomessa.

c) mikä on nettovelkaantumisasteenne?

No kerro mulle mitä se 1133€ sisältää?

Nuorella tarkoitin noin 30-35 vuotiaita nuoria perheellisiä. Jos kahdella aikuisella on tulot esim. 4 k€/naama niin käteen yli 5000€/kk kahdelta. Kai siitä 2000€ laittaa asumiseen.
Mä en näe järkeä asua edes 10 vuotta kitkutellen jossain missä ei halua ja sitten keski-ikäisenä vasta siellä missä haluaa.

Liatoin tuolla sivulla talon tiedot ja sain siellä kulutukseksi 21 000 vuodessa. Helsingin energian laskurilla sain kulutukseksi 18 000 vuodessa.
Sivusto ehdotti hinnaksi siis 1133e/v.

Mä en tiedä yhtään nuorta, jotka olisivat ostaneet noin 100m2 pientalon PK-seudulta isolla lainalla. Sehän on ihan järjetöntä. Ensiasunnon kannattaa olla joku halvempi ja pienempi. Sitten myöhemmin kun on jo kertynyttä varallisuutta, voi miettiä asunnon päivitystä.

Tunnetko sinä ketään, joka käy pankista hakemassa 400 000e:n lainan ensiasuntoon?

Vaikka olisi miten hyvätuloinen tahansa, progressiivinen verotus pitää huolen, että ne nettotulot eivät ole kauhean suuret.

a)Mitä tapahtuu, jos toinen teistä jää työttömäksi? Esim jos puolisolla tai itsellä on yritys, ei toinen edes pääse työttömyyskorvauksen piiriin

b)mitä tapahtuu, jos jäät hoitovapaalle/kotiin lapsen kanssa? Mitä jos lapsi sairastuu vakavasti ja jäät omaishoitajaksi? Mitä tapahtuu, jos sinä sairatut?

c) mitä tapahtuu, jos tulee lama, jota tässä on povailtu monta vuotta? Deutche Bank juuri ennusti viime viikolla, että asuntojen hinnat tulee romahtamaan Suomessa.

Asuntojen hintojen on epäilty romahtavan jo vuosia. Ostimme 10 vuotta sitten ensimmäisen asuntomme, jota ei olisi kuulemma pitänyt ostaa, koska asuntojen hinnat romahtavat ihan kohta Suomessa. No, eivätpä ole vielä romahtaneet. Joten se nyt vaan on niin, ettei näistä koskaan tiedä :)

kyllä mä sanoinsin, että suurin ongelma tossa kohteessa on se Hakunila ja Vantaa ylipäätään. Siihen nähden liian kallis.

Muuten kyllä oikein kivan näköinen talo sekä sisältä että ulkoa.

Meillä vanhassa paritalossa siis oli huoltoyhtiö. Tarkistin tuloslaskelmasta, että lumenluonti maksoi 1200e/vuodessa koko talonyhtiölle (eli 5e/asunto per kuukausi). Asuntoja siis oli 20kpl ja kohde oli Espoossa. Nurmikonleikkuuta ei voi määritellä tuloslaskelmasta, koska siihen kuuluu pihatyöt, joka maksoi 4300e/vuodessa. Pihatöihin kun kuuluu paljon muutakin (mm. valaistuksen korjaus yms).

Meillä tosiaan vanhassa asunnossa sai taistella talvisin lumen kanssa, vaikka huoltöyhtiön piti tulla se kolaamaan. Monesti meni monta päivää lumisateen takia, et tiet käytiin auraamassa. Nurmikko leikattiin yhteisiltä alueilta noin 2 ekrtaa kesässä eli monesti nurmikko oli aivan kauheannäköinen. Omalta pihalta nurmikko piti ajaa kuitenkin itse, vaikka oma pihan edessä ei ollut mitään estettä yleisiin alueisiin (samaa aluetta koko alue). Jokatapauksessa siis piti ottaa esiin ruohonleikkuri. Oli ihan sama, olisinko ajanut samalla yhteisetkin alueet vai pelkästään oman pihan.
Meinasin kommentoida, että teidän lumitöidenne hinta oli todella alhainen. Taloyhtiöiden sopimuksissa lukee yleensä, että aurataan 1 - 3 tuntia lumisateen päättymisestä. Jos lunta sataa useamman päivän aikana, eikä ole vaikka sitä 3 tunnin taukoa, menee päiväkausia ennen kuin huoltofirman pitää poistaa lumet. Ne sopimukset, joissa lumitöitä tehdään aina tarvittaessa ovatkin sitten huomattavasti kalliimpia.

Yleensä on niin, että uusissa taloyhtiöissä nuo yhtiövastikkeet ovat korkeita. Esim. meillä on vain 120 euroa, neliöitä meillä on siis 95,5. Meillä on superhalpa isännöitsijä, ei olla ihan tyytyväisiä, mutta isännöitsijää vaihdettaessa hinta olisi moninkertainen. Lumityöt tehdään meillä myös itse, vesi sisältyy meillä vastikkeeseen. Huoltotöitä tehdään sekä talkoilla, että myös tilaamalla huoltofirma tekemään hommat. Myös nurmikot meillä leikataan itse.

En tiedä millä kriteereillä ja millä hinnalla olette asuntoa etsimässä. Mutta Espoostakin saa 400.000 eurolla ihan uudenkin pientaloasunnon. Koosta saattaa joutua tinkimään ja sijainti ei välttämättä ole paras mahdollinen, mutta ainakin huomattavasti lähempänä työpaikkoja kuin Hakunila.

[QUOTE="poikia3";28686199]En tiedä millä kriteereillä ja millä hinnalla olette asuntoa etsimässä. Mutta Espoostakin saa 400.000 eurolla ihan uudenkin pientaloasunnon. Koosta saattaa joutua tinkimään ja sijainti ei välttämättä ole paras mahdollinen, mutta ainakin huomattavasti lähempänä työpaikkoja kuin Hakunila.[/QUOTE]

Huomattavasti lähempänä työpaikkoja kuin Hakunila. Itselläni ei kyllä näin olisi :D

On oltu työttömänä ja hoitovapaalla ja pärjätty osin säästöjen, osin lyhennysvapaan avuin. Myytävää omaisuutta on jonkin verran, että hätätilassa niidenkin avulla menisi (työttömyyskorvausten lisäksi) varmaan pari vuotta. Kumpikaan meistä ei ole yrittäjä, ihan normaaleissa korkeakoulutetun asiantuntijan töissä.

Jos pakko on, niin talon voi myydä.

Talon arvo toki on paljon enemmän kuin se velkasumma 400000€, näinäkin aikoina. Eikä tämä ole ensiasuntomme vaan omaa rahaa on laitettu kiinni ihan huomattava summa.

Yhteistyössä