mitä voin sanoa? Ystävä sai down lapsen. Auttakaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei mitään tollasta karmeeta rumaa runoa niinkuin ehdotettiin.
'Ihan Onnittelut vauvasta.
Vauva on täydellinen ihan omana itsenään ja vanhempia varmasti säälitellään ulkopuolisten toimesta ihan tarpeeksi,mun mielestä ystävät ei niin tee.

Onnittelet aivan normaalisti. Sillä down-lapsia on monen tasoisia ei siis mitään muisto värssyä taikka säälittely juttuja. Lapsi on lahja vanhemmille ja aivan yhtä rakas vaikka olisikin erityislapsi jokainen lapsi on erityislapsi.

Minusta nuo surkuttelu lorut on kamalia,kas kun ette osta kukkavihkoa ja hautapaikkaakin vielä valmiiksi:(
Muutenkin tuereilla vanhemmilla on uuden oppimista niin joku vie jotain surkuttelu loruja eteen:(
Normaali onnittelu kuten normaalin lapsen syntyessä olisi nyt vanhemmille paras tuki:)

Alkuperäinen kirjoittaja Helinä:
Kun on oikein pieni
voi lentää linnun untuvalla,
nukkua orvokinlehden alla,
kun on oikein pieni.

Kun on oikein pieni
voi keinua heinässä heiluvassa,
levätä kukassa tuoksuvassa,
kun on oikein pieni.

Kun on oikein pieni
voi istua lumihiutaleille,
liitää maailman tuulien teille,
kun on oikein pieni.

Tämä on mun mielestä niiiiin kaunis!
On siis Hannele Huovin runo
kaunis ja herkkä!

Alkuperäinen kirjoittaja paapelo:
Lapsihan hänkin on siinä missä muutkin vastasyntyneet. Ei muistakaan vastasyntyneistä anneta lohduttavia värssyjä.

Mutta kuten moneen kertaan mainittu, onnittelet normaalisti ja ole tukena, jos sinua tarvitaan, äläkä missään nimessä ala antamaan vertaistukisivustojen linkkejä tai osoitteita.

Peesi!

Ei kai kukaan anna LOHDUTTAVAA runoa onnittelurunona lapsen syntymän johdosta..

joku runo, mitä nyt normaalistikki korttiin laitetaan. Ja turha täällä nyt on kenenkään mua elävältä kivittää vaikka asiasta shokissa olenki ja täällä apua kysyn. Juuri siksi apua kysyn,etten vaan heitä loukkaisi.

Alkuperäinen kirjoittaja ihana:
Kun on oikein pieni
voi lentää linnun untuvalla,
nukkua orvokinlehden alla,
kun on oikein pieni.

Kun on oikein pieni
voi keinua heinässä heiluvassa,
levätä kukassa tuoksuvassa,
kun on oikein pieni.

Kun on oikein pieni
voi istua lumihiutaleille,
liitää maailman tuulien teille,
kun on oikein pieni.

Tämä on mun mielestä niiiiin kaunis!
On siis Hannele Huovin runo
kaunis ja herkkä!

Tää on kaunis, laitoin sen lapsensa menettäneelle ystävälle - syntyi siis ennen aikojaan eikä jaksanut elää. Mutta tähän tapaukseen ei kyllä oikein sovi mielestäni.

Joo, siis ymmärrän et voi viedä shokkiin ystävän tai kaverinkin, asia tulee lähelle ihan eri tavalla kun down-lapsi tai muuten vammainen syntyy lähipiiriin (meillä siis kaverit sai down-vauvan), ja toki voit olla järkyttynyt ja surullinenkin!
Mutta sitä kai nää ihmiset yrittää sanoa, et vanhemmilleen lapsi on rakas joka tapauksessa, ja toisaalta kaikille tuollainen ei ole järkytys, meille ei oikeastaan ollut, koska oltiin omalla kohdalla downin syndrooman/vammaisuuden mahdollisuutta pohdittu ja emme osallistuneet sikiöseuloihin, meille vammainen lapsi olisi ollut yhtä tervetullut kuin tervekin.
Niin kavereiden down-vauvaan on suhtauduttu niinkuin olisi omaammekin suhtauduttu, toivottuna ja omalla tavallaan ihan tavallisena vauvana.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
joku runo, mitä nyt normaalistikki korttiin laitetaan. Ja turha täällä nyt on kenenkään mua elävältä kivittää vaikka asiasta shokissa olenki ja täällä apua kysyn. Juuri siksi apua kysyn,etten vaan heitä loukkaisi.

No ihan mikä vaan. Yhtä vaikea tehtävä kuin terveen lapsen kohdalla. :D Tuo tässä esillä ollut "kun on ihan pieni"-runo kuulostaa kivalta.

Se on vähän yksilöllistä minkä kukakin kokee loukkaavaksi. Itseäni loukkasi lähinnä onnittelukommentti: "no, mutta tehän olette vielä niin nuoria että voitte saada lisää lapsia!" ja sellaiseen tuskin sorrut...? :whistle: ja sitten nämä hokemiset "just ton takia mä aikanani kävin kaikissa sikiöseuloissa, en tiedä mitä olisin tehnyt jos meille olisi tuollainen syntynyt!"

Eli tuollaisia kun vältät niin pääset jo aika pitkälle. Oikeasti, tärkeintä on vain osoittaa vanhemmille että tuo lapsi on sinulle ihan yhtä rakas ja tervetullut kuin mitä olisi ollut terveenäkin. Ja muuten se läsnäolo ja kuunteleminen, lupaus että voivat soittaa sinulle aina kun tuntuu että kaipaavat ystävää. Ne on sitä mitä tuossa tilanteessa itse kaipasin, en mitään liirum-laarumeita tai edes vamman vähättelyä.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:

No ihan mikä vaan. Yhtä vaikea tehtävä kuin terveen lapsen kohdalla. :D Tuo tässä esillä ollut "kun on ihan pieni"-runo kuulostaa kivalta.

Se on vähän yksilöllistä minkä kukakin kokee loukkaavaksi. Itseäni loukkasi lähinnä onnittelukommentti: "no, mutta tehän olette vielä niin nuoria että voitte saada lisää lapsia!" ja sellaiseen tuskin sorrut...? :whistle: ja sitten nämä hokemiset "just ton takia mä aikanani kävin kaikissa sikiöseuloissa, en tiedä mitä olisin tehnyt jos meille olisi tuollainen syntynyt!"

Eli tuollaisia kun vältät niin pääset jo aika pitkälle. Oikeasti, tärkeintä on vain osoittaa vanhemmille että tuo lapsi on sinulle ihan yhtä rakas ja tervetullut kuin mitä olisi ollut terveenäkin. Ja muuten se läsnäolo ja kuunteleminen, lupaus että voivat soittaa sinulle aina kun tuntuu että kaipaavat ystävää. Ne on sitä mitä tuossa tilanteessa itse kaipasin, en mitään liirum-laarumeita tai edes vamman vähättelyä.

Kiitos vastauksestasi. Onnitten heitä pienestä prinsessasta,avain niinkuin olen muitakin onnitellut.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:

Kiitos vastauksestasi. Onnitten heitä pienestä prinsessasta,avain niinkuin olen muitakin onnitellut.

Minä aikoinani laitoin tekstarin takas kun ystäväni ilmoitti että olivat saaneet down-vauvan että " Paljon onnea, ihanaa teillä on aurinkovauva, taivaasta annettiin teille enkeli tuomaan iloa ja onnea". Poika on nyt 3 v ja mitä ihanin pieni aurinko.

Tuo on hyvä, että onnittelet normaalisti niinkuin olet muitakin onnitellut. Muutenkin käyttäydy normaalisti, kuuntele vanhempia ja jos joku vanhempien sanoma asia mietityttää, niin voi kysyä siitä enemmän.

Itse muistan hyvin kaverini, joka tuli meille kylään ja näki ensimmäistä kertaa jo vähän vanhemman vammaisen lapseni. Kaveri suhtautu itäysin normaalisti eikä pitänyt vammaisuutta mitenkään ihmeellisenä, "poikkeavana" asiana. Osaisipa itsekin suhtautua samalla tavalla vastaavissa tilanteissa.

Itse asiassa mielestäni outo kysymys. Totta kai onnittelet! Heille on juuri syntynyt uusi pienokainen. Vai mietitkö muiden vastasyntyneiden kohdalla tämmöistä. Eivät he ole menettäneet lasta tms.

Pahinta on, että alkaa surkuttelemaan tai säälimään. Sitäkin pahempaa on, että vanhemmat joutuu valitettavan usein tukemaan lähipiiriään tällaisessa tilanteessa vaikka sen pitäisi olla aivan toisin päin. Älä siis todellakaan surkuttele, sääli tms. He tarvitsevat nyt sinun tukea, ei toisin päin. Totta kai vammaisen lapsen syntymä on shokki myös lähipiirille, mutta heidän pitäisi ymmärtää hakea tietoa ja tukea itselleen aivan muualta ja olla aidosti läsnä ja tukena vanhemmille.

Mutta summa summarum, heille on syntynyt suloinen pieni vauva. Eikös siitä yleensä onnitella ilman mitään kommervenkkejä?

Minä taas en, näkisin ne oleellisena osana tuota runoa. Vaikkei downin kohdalla noin "karua" yleensä olekaan.

muoks. vaikka yleisesti olenkin sitä mieltä ettei nuo runot tms välttämättä osu kohdalleen heti lapsen syntymän jälkeen vaan vasta myöhemmin.

...ei mielestäni sovi oikein Downiin, muu osa varmaan kyllä.

Jossain kirjassa Down-lapsen syntymää verrattiin siihen, että oli menossa matkalle Etelä-Eurooppaan kehuttuun kohteeseen, jonne pääsyä odotti, mutta kone laskeutuikin Amsterdamiin. Se oli aluksi pettymys, mutta lopulta vain erilaista tulppaaneineen ja tuulimyllyineen, ei sen huonompaa kuin Etelä-Eurooppa, jonne luuli olevansa matkalla.

Tämä jo vanha ketju, toivottavasti kukaan ei enää paini moisen apua apua apua miten reagoida ystävän down lapseen. Normaalisti täysin tavalliset vauva onnitttelut.. Tiedän, että jotku ovat menneet loukkaamaan itkien surkuttelemaan tuttavan lapsen vamman vuoksi. Minä ainakin loukkaantuisin ja kokisin, että lapseni ei ole hyväksytty. Fiksut ihmiset oniittelee lapsen syntymästä huolimatta siitä millainen lapsi on syntynyt. jos olisi jotain vakavaa sairautta niin kannustavia lauseita ja nythän ei ole kysymys hengen päälle käyvästä ominaisuudesta. Vanhemmat rakastavat yhtä paljon tervettä ja vammaista lasta. Omistuista. Kun syntyy terve hän on sillä hetkellä terve. Elämässä voi tapahtua mitä vain ja sen vuoksi en itse lapseivesipunktioonkaan osallistunut vaikka down seula hälyyttikin. En voisi koskaan abortoida lasta sen vuoksi, että hän on vammainen.

..olisin ollut järkyttynyt, jos joku olisi onnitellut meitä tälläisellä runolla kuulessaan lapsen vammasta jo alkumetreillä.
Tämmöisten runojen aika on sitten myöhemmin, meillä vaikeavammainen lapsi, tälläisistä runoista olen saanut lohtua vasta myöhemmin !
Tavallinen onnittelukortti vain nyt !

ihan tavalliset onnittelut vain,ihan kuin normaalille lapselle!Kauheinta oli,kun sain vammaisen lapsen,niin sukulaiset ja tuttavat eivät onnitelleet ollenkaan :(

Yhteistyössä