Mitä voin tehdä, ekaluokalla poika joka haukkuu ja terrorisoi koko luokkaa?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja esikko ekalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

esikko ekalla

Vieras
Tyttöni on ekaluokalla, jossa yksi oppilas terrorisoi koko luokkaa, opettaja tuntuu olevan toimintakyvytön asia suhteen, mitä minä voin tehdä?

Jo ensimmäisenä koulupäivänä tyttö kertoi, että hänen takanaan istuva poika on repinyt häntä poninhännästä. Hän ei ollut ennen poikaa nähnytkään ja tyttöni on hiljaisempi ja kiltti luonteeltaan. Seuraavana päivänä kertoi tämän saman pojan sanoneen hänelle, että hän haluaa vaihtaa matikan ryhmää, koska tyttö on hänen ryhmässään. kolmantena päivänä poika oli siirretty toisaalle istumaan ,mutta koko luokan terrorisointi jatkuu.

Mm. opettaja kun poistuu luokasta, tämä poika alkaa rämpätä valoja ja hyppiä pulpeteilla, sylkee, röyhtäilee ja pärskii muiden oppilaiden naamalle jne. Jatkuvaa häiriköintiä on ollut koko koulun aika, noin 3 x vkossa kysyn tytöltä, miten menee ja aina vain kertoo tästä samasta pojasta. Kävimme opettajan kanssa keskustelemassa (vanhempienvartti), jossa keskustelimme myös tästä asiasta, opettaja kertoi ettei sille voi tehdä oikein mitään. Luokasta ei voi laittaa käytävälle kuulema nykyään ketään, eikä mitään erityisluokkia ole olemassa, koska ketään ei haluta "eristää". Ilmeisesti tämän pojan vanhempia ei asia kiinnosta (näin luin rivine välistä opettajan puheesta), koska tiedän että opettaja ja rehtori on käytöksestä ainakin kirjallisesti viestineet vanhemmille.

Tyttö oli muutama vko sitten erään luokkalaisensa tytön luona kylässä, hakiessani kysyin tämän äidiltä, miten hänen tytöllä on koulu lähtenyt sujumaan. Kertoi ottaneensa puhelimitse yhteyttä jo kerran opettajaan tästä ko. häiriköstä. Hänen lapsensa kertoo myös päivittäin miten paljon tämä poika häiritsee jatkuvasti muiden opiskelua ja kiusaa joko fyysisesti tai sitten henkisesti. Ko äiti meinasi soittaa syysloman jälkeen uudelleen opettajalle mikäli tilanne ei muutu. Kerroin myös omani puhuneen samasta kotona.

Tänään tyttöni sitten tuli kotiin ja sanoi että tämä poika oli haukkunut häntä lehmäksi, kun opettaja oli ollut jossain tas tunnilla käymässä. Samaan syssyyn oli haukkunut erään pojan homoksi ja toisen tytön lesboksi. Olen sanonut tytölle alusta lähtien ettei välittäisi tästä oppilaasta ja olisi kuin sitä ei olisi olemassakaan, ja tiedän ettei lapseni edes kerro kaikkea mitä siellä tapahtuu, ei ole luonteeltaan "rolli" vaan liiankin kiltti. Nyt alkaa jo itselläkin hermo palaa, voinko ottaa kehen yhteyttä ja mitä sanon? Itselläni esikoinen vasta aloitti koulutien, ei ole tuttua ollenkaan kuinka toimia tällaisissa tilanteissa. Pakkohan tälle on jotain tehdä mielestäni, vaatia koulua puutumaan asiaan? Pitkä sepustus toivottavasti jaksaisitte lukea ja auttaa.

Kova kovaa vasten. Yhteydenotto opettajaan, rehtoriin. Vaaditte että muutos on tultava tai lapsi vaihtaa koulua ja samalla koko muukin luokka! Kyllä keinoja ja resursseja on jos niitä vaan halutaan käyttää! Luokkaan voitaisiin ottaa vaikka aluksi avustaja, joka "vahtisi" tätä poikaa. Ko. poika tarvitsee selvästi apua, huomiota, ohjausta jne.
Sitäpaitsi, ei ekaluokan opettajan pitäisi lähteä kesken tunnin yhtään mihinkään!

jaa, no voihan nenä.
Mitäpäs jos sinä tai joku muu lasten vanhemmista menette koululle auttamaan ja pitämään kuria. Puolet suomalaisista tekee vuorotyötä. Tai sitten voi ottaa palkallisen vapaapäivän, esim. kertyneitä ylitöitä tai pitää lomapäivän koulussa. Eli, menette sinne ja kerrotte nätisti miten ollaan koulussa.
Tai isovanhempia, lasten vanhempia ym. auttamaan. tiedän että ehkä sanot, että eihän joku voi olla siellä joka päivä. Kyllä muualla maailmassa vaan useimpina päivnä jonkun äiti tai isä voi olla auttamassa.

ja jos kukaan ei halua autella opettajaa, niin mitä tuollaiset lehmittelyt ja lesbottelut haittaa? tosi lapsellinen lapsi. Pyydät lastasi sanomaan, että eipä ole hauskaa tuollainen.

ja jos menee vakavammaksi, niin otat vaikka koulun kuraattoriin yhteyttä ja ehdotat sille "kiusaajalle" avustajaa.

oletko varma, että muut alpset eivät alun alkaen syrji ja kiusaa ja näin aiheuta tätä riehumista?

erityiskoulut ja luokat olisi hyvä saada takaisin.ja käytävälle pitäisi saada laittaa oppilas.

On tällä pojalla kuulema muutama ystävä, jotka osallistuvat toimintaa naureskelemalla kun toinen hölmöilee. Olen miettinyt, olenko kohtuuton jos otan opettajaan yhteyttä asian tiimoilta? Onko koulunkäynti nykyään tosiaan tuollaista, että kaikki vain pitää "sulatella"?

[QUOTE="alkup";22177348]On tällä pojalla kuulema muutama ystävä, jotka osallistuvat toimintaa naureskelemalla kun toinen hölmöilee. Olen miettinyt, olenko kohtuuton jos otan opettajaan yhteyttä asian tiimoilta? Onko koulunkäynti nykyään tosiaan tuollaista, että kaikki vain pitää "sulatella"?[/QUOTE]

Et ole kohtuuton! Ei tuollaista pidä suvaita!

[QUOTE="alkup";22177348]On tällä pojalla kuulema muutama ystävä, jotka osallistuvat toimintaa naureskelemalla kun toinen hölmöilee. Olen miettinyt, olenko kohtuuton jos otan opettajaan yhteyttä asian tiimoilta? Onko koulunkäynti nykyään tosiaan tuollaista, että kaikki vain pitää "sulatella"?[/QUOTE]

Et ole kohtuuton vaan näkisin lähinnä velvollisuutenasi viedä asiaa eteenpäin.

" ja jos kukaan ei halua autella opettajaa, niin mitä tuollaiset lehmittelyt ja lesbottelut haittaa? tosi lapsellinen lapsi. Pyydät lastasi sanomaan, että eipä ole hauskaa tuollainen. "

Ai mitä haittaa?!! No en minä ainakaan hyväksyisi jos työpaikalla työkaveri haukkuisi minua lehmäksi tai lesboksi!! Esimiehen tulee silloin puuttua tilanteeseen, vaikka olisikin "töissä kiirettä" eli opettajan pitää todellakin puuttua moiseen vaikka kuinka olisi kädet täynnä!

Tämä juttu tuli minulle mieleen tuosta kirjelmä-ketjusta, mitä voisin tehdä asia eteenpäin viemiseksi fiksummalla keinolla kuin mitä kiusaajan äiti ketjussa kertoo. Itse en halua missään nimessä tätä poikaa lynkata, vaan mietin mitä voisi asialle tehdä ettei koko luokan vuosi (koko ala-aste?) menisi pilalle tämän asian takia..

kyllä vanhemmat ovat omalla toiminnallaan saaneet aikaiseksi sen ettei opettajalla ole enää mitään oikeuksia tehdä mitään. Nyt sitten jo ekaluokkalaiset hyppii silmille..

opettajat nostaa kädet pystyyn..

yhteys rehtoriin ja kuraattoriin! mihin noi erityisluokat on oikein hävinny?

[QUOTE="alkup";22177434]Tämä juttu tuli minulle mieleen tuosta kirjelmä-ketjusta, mitä voisin tehdä asia eteenpäin viemiseksi fiksummalla keinolla kuin mitä kiusaajan äiti ketjussa kertoo. Itse en halua missään nimessä tätä poikaa lynkata, vaan mietin mitä voisi asialle tehdä ettei koko luokan vuosi (koko ala-aste?) menisi pilalle tämän asian takia..[/QUOTE]
Et voi tehdä oikeastaan muuta kuin ottaa yhteyttä opettajaan, kertoa tapahtuneista kiusaamisista ja sen jälkeen toivoa, että kiusaaminen loppuu. Näin se valitettavasti on.

Opettajan täytyy kyllä tietää, mitä luokassa tapahtuu.

Sitten, opeta lapsellesi puolustautumista. Jos joku sanoisi häntä lehmäksi, niin päästäisi röhönaurun ja sanoisi että sun siannaamallasi/rotannaamallasi/ hevosennaamallasi , mä en puhuisi yhtään mitään.

Tuo normaaliluokkaan integroimis-villitys on kyllä peestä! Erityiskouluille on tilausta ja erityisluokille! Aivan uskomaton häirikkö tuo poika. Pakkohan tuohon ON puuttua! Ota yhteys koulutoimenjohtajaan, jos opettaja ja rehtori ovat kädettömiä.

Näin tosiaan nykyään on, mammojen kullannuput saa ihan rauhassa riehua ja pitää koko koulua pilkkanaan kun opettajilla ei ole minkäänlaisia valtuuksia enää. Ketään ei "eristetä" vaikka pienryhmät olisivat varmasti kaikkien etu tässäkin tapauksessa mitä todennäköisemmin. Riittää kun äiti ja isi sanoo kotona että just joo ihan sama kun reissariin viestiä koulusta laitetaan niin lapset saa asenteen jo siitä, millään ei ole mitään väliä.

tällainen mika, ollut ekasta luokasta samanlainen. Ja yhä edelleen, vaikka asiaan on yrittetty puuttua. Jotenkin tuntuu, että hänen käytöstään katsotaan sormien läpi... samalla luokalla on poika, joka on villi ja puhuu tunneilla ja kyselee jne mutta on reilu kaveri eikä ikinä kiusaa ja on hyvä koulussa. Tämä poika laitettiin jollekin erikoisluokalle ja kotona on käynyt jotain kuraattoreita jne. tämä "mika" taas saa jatkaa muiden kiusaamista ihan kaikessa rauhassa ilman että asiaan puututaan...

Juttelin tässä aamulla erään tuttavani kanssa joka samassa työpaikassa tämän pojan äidin kanssa. Äiti haukkunut jo viime keväänä ennenkuin koulu alkanut tämän opettajan työpaikallaan, että tietää kuulema jo valmiiksi että sen kanssa tulee ongelmia. Nyt puhunut lapsensa olevan matemaattiinen nero, joka turhautunut koko koulunkäyntiin. Jaa aika erikoiselta nerolta kuulostaa, jos ensimmäisestä koulupäiuvästä lähtien turhautunut, sylkee, lyö ja haukkuu muita oppilaita. Viime vkolla kuulema siprunnut koulun pyyhekumin kesken oppitunnin tuhannen p* päreiksi, opettaja teipannut joka ikisen siprun reissuvihkoon viestin kera, äiti haukkunut työpaikallaan opettajan hulluksi ja kertonut sanoneensa pojalle, että saat äidiltä uuden kumin ja jos vastaavia VAHINKOJA sattuu jatkossa, niin muista aina että äiti ei ole ikinä niin köyhä ettei olisi varaa uutta kumia ostaa.

Että ehkäpä tämä kertoo, miksi opettajan puheesta oli käsitettävissä että vanhempien kanssa kommunikointi turhaa. Voiko pojan saada pois luokasta/jotain apua tilanteeseen vaikka vanhemmat ovat tällaisia? Aion kirjoittaa opettajalle reissariin tänään ja vaatia jotain tapahtumaan.

Jos ko. äiti sattuu tätä palstaa lukemaan niin tunnistakoon vaan poikansa ihan vapaasti...

[QUOTE="vieras";22178445]Minä vaatisin sille pojalle henkilökohtaisen avustajan ellei voida eristää.[/QUOTE]

Tai luokkaan ehdottomasti luokka-kohtainen avustaja joka pitää luokkaa sillä aikaa silmällä,kun opettaja on muualla!
Itse olen toiminut luokka-avustajana ja olin jo luokassa odottamassa valmiina ,kun lapset tulivat välitunnilta.
Vastaavanlainen tilanne oli kyseessä,paitsi tämä ekaluokkalainen poika sai välillä myös kunnon raivareita ja saattoi tirvaista vieruskaveriaan nenään ilman syytä...

Onneksi kyse ei ollutkaan meidän pojasta.
Mitä vanhempi voi pahalle pojalleen tehdä? Ei me kotoa käsin voida muuta tehdä, kuin jankuttaa ja jankuttaa asioista.
Meidän poika on menossa psykologin juttusille, se on ainut miten me voidaan tässä tilanteessa tehdä. :(

Mie sanoisin itse vanhemmille silleen, että varmasti asia menee perille. Ja jos useampi vanhempi sanoisi heille, niin ehkä tulisi jotain muutosta asiaan. Tai sitten ei...

Yhteistyössä