Mitä voisi tarjota kasvissyöjälle lihan tilalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28926625:
Ei muistaakseni ole ohjetta. Se on kovin suolainen juusto, joten voi vähän aikaa kylmässä vedessä liottaa ensin. Sitten kuivaat talouspaperilla, viipaloit ja paistat pannulla voissa, oliiviöljyssä tai niiden sekoituksessa niin, että pinta nätisti ruskistuu. Helpompaa kuin pihvien paistaminen :)

Olen monta kertaa miettinyt, että miten sitä oikein laitetaan, mutta nyt selkis. Huomenna voin testata tuolla ohjeella. Kiitos!

Keittis, mites koira on kotiutunut?

[QUOTE="vieras";28926730]Olen monta kertaa miettinyt, että miten sitä oikein laitetaan, mutta nyt selkis. Huomenna voin testata tuolla ohjeella. Kiitos!

Keittis, mites koira on kotiutunut?[/QUOTE]
Koira on kotiutunut loistavasti <3 Tuossa se köllöttelee mun vieressä sohvalla. Kissatkaan eivät pistä sitä enää niin 6-0 kuin alussa.

Tungen vielä tähän :)
Haloumi lössähtää mun mielestä pannulla helposti, uunissa se kuivuu vähän mutta pysyy paremmin kasassa (10-15 minuuttia uunissa riittää). Jos aiot paistaa kasvissyöjälle juurekset erikseen, juustosiivut voi heittää niiden päälle. Silloin kannattaa laittaa juureksiin vähemmän suolaa, koska sitä irtoaa haloumista aika paljon.
Ja tosiaan, jos lisäksi saa vielä kikherneitä, mä olisin todella otettu emännän vaivannäöstä. ;)

Tunge vaan, kaikki ohjeistukset ja mielipiteet otetaan kiitollisuudella vastaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28926744:
Koira on kotiutunut loistavasti <3 Tuossa se köllöttelee mun vieressä sohvalla. Kissatkaan eivät pistä sitä enää niin 6-0 kuin alussa.

Nyt sua ulkoilutetaan monta kertaa päivässä, niin onko kilot lähteneet nopeammin?

Hyvä Stellalle, että sai kodin, jossa pidetään hyvää huolta.

[QUOTE="vieras";28926755]Nyt sua ulkoilutetaan monta kertaa päivässä, niin onko kilot lähteneet nopeammin?

Hyvä Stellalle, että sai kodin, jossa pidetään hyvää huolta.[/QUOTE]
Joo, kolme kertaa päivässä satoi tai paistoi :) Ja juu, kilot kyllä karisee. Tosin olen viime päivinä aika paljon mussuttanut ihan vaan kasviksia eli sekin tiputtaa painoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28926775:
Joo, kolme kertaa päivässä satoi tai paistoi :) Ja juu, kilot kyllä karisee. Tosin olen viime päivinä aika paljon mussuttanut ihan vaan kasviksia eli sekin tiputtaa painoa.

Kuinka pitkille lenkeille koira sinut yleensä vie?

[QUOTE="vieras";28926803]Kuinka pitkille lenkeille koira sinut yleensä vie?[/QUOTE]
Aamulla tehdään yleensä vaan 20 minuutin lenkki, koska haluan pitää sen lenkin lyhyenä niitä päiviä varten, kun aamulla on lähdettävä kellon kanssa jonnekin. Päivällä ja illalla tehdään sitten pidempiä 45 min ja siitä ylöspäin. Matkaa en kyllä osaa arvioida, kun me hortoillaan milloin missäkin :D Tuo kiskoo hihnassa sen verran, että ihan kohtuullista vauhtia saan kipittää.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28926819:
Aamulla tehdään yleensä vaan 20 minuutin lenkki, koska haluan pitää sen lenkin lyhyenä niitä päiviä varten, kun aamulla on lähdettävä kellon kanssa jonnekin. Päivällä ja illalla tehdään sitten pidempiä 45 min ja siitä ylöspäin. Matkaa en kyllä osaa arvioida, kun me hortoillaan milloin missäkin :D Tuo kiskoo hihnassa sen verran, että ihan kohtuullista vauhtia saan kipittää.

Millä aikataululla olet saavuttanut tavoitteesi?

[QUOTE="vieras";28926947]Millä aikataululla olet saavuttanut tavoitteesi?[/QUOTE]
Mä en ole nyt asettanut sen paremmin aikataulua kuin tavoitettakaan. Saa mennä vähän omalla painollaan, mutta sellaista 0,5 - 1 kg viikossa on nyt mennyt. Se tuntuu ihan hyvältä tahdilta ja helppoa myös syömisten suhteen. Ainakin nyt, kun kaikki kasvikset on tuoreita ja hyviä. Marraskuussa voin jo olla eri mieltä helppoudesta :D

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28926957:
Mä en ole nyt asettanut sen paremmin aikataulua kuin tavoitettakaan. Saa mennä vähän omalla painollaan, mutta sellaista 0,5 - 1 kg viikossa on nyt mennyt. Se tuntuu ihan hyvältä tahdilta ja helppoa myös syömisten suhteen. Ainakin nyt, kun kaikki kasvikset on tuoreita ja hyviä. Marraskuussa voin jo olla eri mieltä helppoudesta :D

Onnea paljon! Kyllä sinä tuolla vauhdilla olet aika hoikka jo muutaman kuukauden kuluttua. Stella on ansainnut muutaman herkkuaterian!

[QUOTE="vieras";28926960]Onnea paljon! Kyllä sinä tuolla vauhdilla olet aika hoikka jo muutaman kuukauden kuluttua. Stella on ansainnut muutaman herkkuaterian![/QUOTE]
Kiitos :) Joo, toivotaan, että tämä vauhti pysyy.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28927188:
Vasta 4,5 kg.

Hyvinhän toi on, hyvä alku. =) Mulla menee päinvastaiseen suuntaan. Tarttis ottaa oikein kunnolla itseä niskasta kiinni. Kesällä piti, kun oli kaunis ilma ja olisi ollut hyvä ulkoilla. Mutta ei!

[QUOTE="vieras";28927352]Hyvinhän toi on, hyvä alku. =) Mulla menee päinvastaiseen suuntaan. Tarttis ottaa oikein kunnolla itseä niskasta kiinni. Kesällä piti, kun oli kaunis ilma ja olisi ollut hyvä ulkoilla. Mutta ei![/QUOTE]
Hyvä ruoka, parempi mieli :D Ja tosiaan liikunta on sellainen, mikä niiiiiiiiiiiiiiiin helposti jää. Toi koira on siinä suhteessa ihan mielettömän hyvä juttu. Mutta ei pidä antaa periksi vaan jatkaa vastoinkäymisistä huolimatta :)

Mikä koiruus sulla siellä on :)
Tämmönen vuoden ikäinen "puhdasrotuinen Pietarin porttikonginvartija" tuli meille heinäkuun alussa :D

koiran1.jpg

Minulle kasvissyöjänä olisi kelvannut pelkkä kanttarellikastikekin. On sen verran nannaa. Kikherneistä saa muuten helposti myös falafel-tyyppiset pihvit tai vaikka ihan falafelitkin. Mikäli et aio liotella itse, niin säilykepurkkihyllystä löytyy valmiiksi liotettuja. Minä olen jättänyt friteeraamisen väliin ja jättänyt korianterin ja juustokuminan pois, niin lopputuloksena on vähemmän itämainen lopputulos. Tietysti sitä voi tuunata lisää lisäämällä kasviksia joukkoon raasteena jolloin lopputulos ei ole niin kuiva.

Halloum on muuten ihan tajuttoman suolaista. Itku meinasi tulla, kun sitä tarjottiin iso pala juhlissa. Tosin joskus olen saanut hyvääkin halloumia, joten kaipa niissäkin on eroja.

Kasvissyöjänä rakastaisin sienikastiketta ja arvostaisin tuohon rinnalle jotain proteiinilähdettä. Mieluummin ottaisin soijapihvin (oli se sitten hyvin tai huonosti tehty tai pakasteesta valmis) kuin halloum-viipaleen, se on mun makuun ihan liian suolaista ja ei kyllä sovi sienikastikkeen kanssa mun mielestä.

[QUOTE="Omppu";28927486]Minulle kasvissyöjänä olisi kelvannut pelkkä kanttarellikastikekin. On sen verran nannaa. Kikherneistä saa muuten helposti myös falafel-tyyppiset pihvit tai vaikka ihan falafelitkin. Mikäli et aio liotella itse, niin säilykepurkkihyllystä löytyy valmiiksi liotettuja. Minä olen jättänyt friteeraamisen väliin ja jättänyt korianterin ja juustokuminan pois, niin lopputuloksena on vähemmän itämainen lopputulos. Tietysti sitä voi tuunata lisää lisäämällä kasviksia joukkoon raasteena jolloin lopputulos ei ole niin kuiva.

Halloum on muuten ihan tajuttoman suolaista. Itku meinasi tulla, kun sitä tarjottiin iso pala juhlissa. Tosin joskus olen saanut hyvääkin halloumia, joten kaipa niissäkin on eroja.[/QUOTE]
Se pitää liottaa ensin. Ihan kuten suolasienetkin. Muuten on liian suolaista.

itse en tykkää yhtään halloumista, joten esitän vaihtoehtoisn ratkaisun: falafel-pyöryköitä. Niitä saa pakasteesta valmiina, eli ei tarvitse ruveta itse uppopaistamaan. Niiden kanssa ne uunijuurekset ja kylmä kastike, johon turkkilaista jugurttia, valkosipulia ja sitruunamehua. :)

Yhteistyössä