Mitä yökuivuuteen kypsyminen tarkoittaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Syntyjä syviä :)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Syntyjä syviä :)

Vieras
Mitä se tarkoittaa, että yökuivuus on kypsymisestä (hormoneista) kiinni? Joskus olen jostain lukenut, että hormonit säätelisi sitä, herääkö pissahätään vai ei, mutta eihän se voi ihan niinkään vain olla.

Tätä mä taas mietin tänään, kun yritettiin (päiväkodin ehdotuksesta) esikoisella (kohta 5v) vaan jättää vaippa pois pariksi yöksi. Heidän ajatuksensa oli, että jos se vaippa vaan tekee pojasta laiskan, eikä hän vain viitsi käydä yöllä pissalla. No, molempina aamuina poika heräsi sängystään ihan läpimärkänä. Ei siis voi olla sitä, ettei viitsisi lähteä pissalle - ei hän edes herää miettimään, viitsinkö vai enkö.

Toisaalta ajattelen kuopusta. Hän on ollut yökuiva jo kaksivuotiaasta, kertaakaan ei ole tullut pissavahinkoa, eikä kertaakaan ole käynyt yöllä pissalla. En oikein siis usko, että tuo kypsyminen olisi vain sitä, että herää pissahätään. Sen täytyy liittyä jotenkin myös pidättämiseen?

Joku hormonihan sitä virtsaneritystä yöllä säätelee. Siis jos sitä hormonia on, ei virtsaa erity nukkuessa ja siks pystyy pidättämään aamuun. Onko sun kuopus tyttö ja esikoinen poika? Pojilla tuo on kai yleisesti hitaampaa.
Meidän esikoinen 4,5 käyttää kanssa vielä yövaippaa vaikka päiväkuiva on ollut yli 2 vuotta. Nyt on alkanut vaippa olemaan kuivakin välillä, mutta ei vielä olla kokeiltu ilman.

Alkuperäinen kirjoittaja Syntyjä syviä :);29017349:
Mitä se tarkoittaa, että yökuivuus on kypsymisestä (hormoneista) kiinni? Joskus olen jostain lukenut, että hormonit säätelisi sitä, herääkö pissahätään vai ei, mutta eihän se voi ihan niinkään vain olla.

Tätä mä taas mietin tänään, kun yritettiin (päiväkodin ehdotuksesta) esikoisella (kohta 5v) vaan jättää vaippa pois pariksi yöksi. Heidän ajatuksensa oli, että jos se vaippa vaan tekee pojasta laiskan, eikä hän vain viitsi käydä yöllä pissalla. No, molempina aamuina poika heräsi sängystään ihan läpimärkänä. Ei siis voi olla sitä, ettei viitsisi lähteä pissalle - ei hän edes herää miettimään, viitsinkö vai enkö.

Toisaalta ajattelen kuopusta. Hän on ollut yökuiva jo kaksivuotiaasta, kertaakaan ei ole tullut pissavahinkoa, eikä kertaakaan ole käynyt yöllä pissalla. En oikein siis usko, että tuo kypsyminen olisi vain sitä, että herää pissahätään. Sen täytyy liittyä jotenkin myös pidättämiseen?

Tulosta heille joku artikkeli yökastelusta ja anna palaute:mad:
Kiva suhtautua noin lapseen joka ei mahda asialle mitään ja varmasti kärsii siitä eniten itse! varsinaiset ammattikasvattajat...

Hormoneistahan se on kiinni, mutta... Oma keskimmäiseni kasteli yöllä kuukautta vaille viisivuotiaaksi, joka yö. Käännekohta oli kun erosimme, ja muutin pois yhteisestä asunnostamme (lapset vuoroviikoin). Ensimmäisestä yöstä lähtien keskimmäinen oli yökuiva molemmissa kodeissa. Voihan tietysti olla että hormonitoiminta kypsyi tuossa kohtaa kuin nappia painamalla, mutta ihmeellinen yhteensattuma kyllä. Eikä kyse ollut mistään äärimmäisestä stressistä riitelevässä eroperheessä, ja stressi olisi lauennut kun ero tapahtui. Ei meillä riidelty tai ollut mitenkään jäätävä tunnelma ennen eroa.

Virallisesti minäkin sanon asiakkailleni (olen terveydenhoitaja) että yökuivaksi oppimista ei voi kiirehtiä, mutta voi silti olla että taustalla on jotain, mitä ei vielä ymmärretä.

[QUOTE="Noh";29017367]Kyseinen hormoni saa virtsaa erittymään yöllä vähemmän. Samasta syystä aamupissa on aika väkevää.[/QUOTE]

justiin meinasin tulla kirjoittamaan tämön saman.

Jep, hormonitoiminta säätelee pidätyskykyä ja sitä, herääkö pissahätään vai ei. Mun tytöstä tuli yökuiva juuri ennen viisivuotispäiväänsä. Kun yövaippa oli ollut viikon kuivana, otettiin vaippa pois eikä ole koskaan pissannut sänkyynsä. Asialle kannattaa antaa aikaa :).

Onpa erikoista että päiväkodista moista ehdotettiin! Mitä se heille edes kuuluu? Oma tyttäreni oli yökastelija vielä kuusivuotiaanakin. Minirin-lääkitystäkin kokeiltiin, en tiedä oliko siitä mitään hyötyä mutta aika pitkään hän sitä käytti. Helpommalla pääsette kaikki kun käytätte vaippoja niin kauan kun tarve vaatii. Asiasta ei kannata sen kummempaa numeroa tehdä.

mulla kanssa parin kuukauden päästä 5v poika, joka yö litimärkä vaippa, välillä tulee aamuyöstä ylikin ja kaikki märkää.. tiedän että on aika yleistä, mutta silti miettii silloin tällöin että olenko juuri tuo laiska äiti joka ei "viitsi KOULUTTAA" lastaan. mutta aivan turhahan sitä kärsiä kun pissaa tulee "litratolkulla" =)

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;29017558:
Tulosta heille joku artikkeli yökastelusta ja anna palaute:mad:
Kiva suhtautua noin lapseen joka ei mahda asialle mitään ja varmasti kärsii siitä eniten itse! varsinaiset ammattikasvattajat...

Kyseinen asia ei kuulu millään lailla päiväkodin henkilöstölle. Meillä poika pissasi öisin 5v asti. Yhtäkkiä vaan vaipat alkoivat olla kuivia ja jätettiin pois. Koskaan ei lasta asiasta moitittu tms, annettiin kehittyä omalla painollaan. Neuvolassakaan en asiasta puhunut. Ja hyvä niin, sillä aika teki tehtävänsä, oikeat hormonit alkoivat toimia ja lapsi kehittyi yökuivaksi ilman mitään asian paisuttelua. Nykyään herää pissahätään, käy pissalla ja jatkaa uniaa.

Yhteistyössä