Mitähän mun pitäis oikein tehdä (lapsen kiusaamisesta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minkkius
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Minkkius

Jäsen
20.01.2009
337
0
16
Meidän Poitsulla on tossa naapurissa yks kaveri, olkoon vaikka nyt Kalle. Ovat tunteneet toisensa jo kolmisen vuotta ja hyvin leikkineet keskenään. Eskarista on tullut tähän kolmas poika, olkoon vaikka Ville. Viime kesä meni vielä ihan hyvin, leikkivät hienosti kolmin.

Nyt viime syksyn ja nyt kevään aikana tähän hommaan on tullut muutos. Tuo Ville tuntuu olevan sen verran voimakas persoona, että vetää Kallenkin touhuunsa mukaan. Kaksin Kalle ja Poitsu leikkivät ihan hyvin, pelaavat, touhuavat jne. Mutta heti, kun tuo Ville tulee mukaan, touhu muuttuu. Ja valitettavasti meidän Poitsu on se kiusauksen kohde. Ville ja Kalle juoksevat Poitsua karkuun, huutelevat typeryyksiä ja ainakin tuo Ville tekee ihan kiusaa. Tänään oon ihan seurannut sitä touhua.
Mä olen yrittänyt Villen äidin kanssa puhua, mutta häntä ei tunnu kiinnostavan. Eskarissa on huomattu sama juttu, ja sielläkin on yritetty puhua, mutta ei mitään vaikutusta.

Mä sitten itse tänään sanoin pojille, että onko sellainen kaveri, joka ensin tulee hakemaan pihalle ja sitten alkaa kiusaus. Ja tuolle Kallelle sanoin, että jos hän kerta alkaa kans siihen kiusaamiseen mukaan, niin sitten ei meillekään tarvi enään tulla, koska sellainen ei ole kaveri.

Mutta jos poikien vanhempia ei asia kiinnosta, niin mitä mun pitäis tehdä??
Tulee sellainen olo, että mä vaan valitan ja valitan.

Syksyllä poikien pitäis aloittaa koulu, ja jos toi sama jatkuu sielläkin, niin siten mä en taas tiedä mitä tehdä, jos nytkään ketään vanhempaa ei kiinnosta...

vaikeaahan tuo on jos ei vanhempia kiinnosta, itse varmaan en antais lapsen enää leikkiä heidän kanssa, tai sitten vaan kannustaisin lasta antamaan takas.. ei tuo jälkimmäinen vaihtari ole paras mutta nykyään taitaa toimia ikävä kyllä tehokkaimmin..

Mitä Kallen vanhemmat ovat asiasta mieltä? Olet oikeassa, että ennen koulun alkua tuo pitää saada loppumaan. Koulukiusaukseen voi lähteä sitten useampikin oppilas mukaan. Entä jos juttelisitte kaikki yhdessä, siis pojat ja te vanhemmat, jos siis tämän Kallen vanhempia edes kiinnostaisi.

Sä voit vielä jutella Villen kanssa. Eli aina, kun näet kiusaamista, niin puutu siihen. Sanot suoraan mitä ei saa tehdä. Lisäksi sä voit vahvistaa poikasi itsetuntoa, jolloin kiusaaminen ei niin kovin häntä vahingoita. Ja käy hänen kanssaan läpi noita kiusaamistilanteita, anna pojallesi keinoja jo etukäteen selvitä niistä paremmin. Eli keksi jokin toimintatapa, miten poikasi kannattaisi toimia esim. tuossa karkuunjuoksemistilanteessa, ja käykää se pojan kanssa mielikuvaharjoitteena läpi.

kuules, mitä jos otat seuraavassa kiusanteko hetkessä kaikki pojat juttusille, aja niin sanotusti nurkkaan. Keskustele Villen kanssa siinä paikalla, että miltä tuntuisi, jos vaikka kaikki muut kiusaisivat häntä. Villellä on ongelma, hakee huomiota ja kavereita omaan pahaan oloonsa kiusaamalla. Sehän tiedetään, että kiusaajan taustalla on huono itsetunto tai jokin muu. Mitä, jos kehuisit kaikkia poikia juuri silloin puolestaan, kun leikt sujuu hyvin ja esim.sen kunniaksi viet heidät jätskille tai muuta kivaa. Se kiva voi tapahtua ihan omallakin pihalla, vain mielikuvitus on rajana. Mikä pojille on nyt tärkeää, palkitse niillä asioilla. Voi olla, että Ville kaipaa niin armottomasti aikuisen huomiota, että tekee sit ihan mitä vaan, vaikkakin sit väärällä tavalla.

Yhteistyössä