Mitähän seuraavaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sandraana87
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

sandraana87

Jäsen
04.08.2008
73
0
6
Heippa taas!
Tulin vähän kyselemään että osaatteko sanoa mitä mulle tai meille seuraavaksi tehdään? Mua jännittää ja jotenkin pelottaa kaikki. Vauvaa mietin usein.

Elikkäs mulla munatorvien aukiolotutkimus tehty. Se oli ok. (ongelmana mulla on tämä että ei menkat tule ittestään kun on taustalla kilpirauhasen vajaatoimintaa. Teroja olen nyt syönyt ja kolmen viikon päästä on ensimmäinen yhteinen aika miehen kanssa jossa suunnitellaan vissiin että mille aletaan) Miehellä simpat tutkittu (tulosta tosin en oo kyselly, kun varmasti kertovat sen sitten kolmen viikon päästä)

Otan kaikkia papereita siis tuloksia kokeista mitä mulle on tehty niin mukaan ettei tarttis uuelleen niitä asioita tutkia, just nuita kilppariarvoja ja sit ku mulla on papakin 2 niin senkin ajattelin ottaa mukaan, vaikken tiiä yhtään onko sillä merkitystä tässä lapsi asiassa..

Elikkä mitä vaihtoehtoja mulla on? Mua kokoajan pelottaa että ei mikään onnistu ja kaikki on turhaa. reilu 2 vuotta on siis yritystä takana.Mä niin toivon että joku päivä vielä iki ihana vaavi köllis masussa..

Kiitos jos joku osaa vastata..

Mitkä sulla on kilpirauhasarvot (TSH ja t4v)? Syötkö tyroksiinia? Jos vajaatoiminta on asianmukaisesti hoidettu, niin sen ei pitäis vaikuttaa kuukautiskiertoon tai muuhunkaan elämään. Palautuminen pitkän tai vaikean vajaatoiminnan jälkeen tosin ottaa oman aikansa tyroksiinikorvauksen aloittamisen jälkeen. Jos vajaatoiminta ei ole hyvin hoidettu, se sotkee elimistön muun toiminnan vähän joka saralla ja mm. vaikeuttaa raskautumista ja lisää keskenmenoriskiä.

kanella
Viimeksi arvot olivat TSH 0,65 ja T4V 19. Vuoden verran olen syönyt thyroksiinia, mutta olo on vieläkin huono. Pyörryttää ja on tosi turvonnut ja pahoinvoiva olo. Menkkoja ei tule ollenkaan ilman terolutteja.. Nämä arvot on ollu ehkä 3kk ja sitä ennen oli aika säätämistä.
Haluaisin tietää että mitä mulle tai meille seuraavaksi tehdään. Mikähän on siis seuraava siirto?

Tai onko tää mun paraneminen vaan niin hidasta?! Lääkäri kuitenkin aikasemmin sano että mulla on varmaan parisen vuotta hoitamattomana ollut tämä.. Ja sillon kohta vuosi sitten tämä löydettiin niin TSH oli 120!!! Oireitahan oli sillon vaikka kuin hirveästi, mutta ei mua kukaan oikeen uskonu..

Arvot sulla vaikuttaa tällä hetkellä hyviltä. Onko t3v mitattu? Se voisi olla hyvä katsoa myös jossain vaiheessa, että näkee solutason tilanteen. Joskushan ongelma on siinä, että tyroksiini ei muunnu trijodityroniiniksi, joka siis on tehollinen muoto elimistössä. Arvoja pitää myös alussa seurata n. 3 kk:n välein ja harventaa välit oikean annoksen löydyttyä ja arvojen säilyessä vakaina vähitellen puoleen vuoteen ja sitten vuoteen. Ei siis voi luottaa siihen, että kun arvot kerran on ok, niin ne sellaisina pysyvätkin.

Sulla on ollut jo aika paha vajaatoiminta, joten aivan varmasti elimistöllä menee aikaa palautua vielä senkin jälkeen, kun arvot rupeavat olemaan kohdallaan. Sun olosi perusteella saattaa olla, että tyroksiiniannos ja arvot eivät vielä ole sinulle aivan optimaaliset. On myös ihmisiä, jotka eivät saa riittävästi apua synteettisestä tyroksiinista (Thyroxin), jolloin olisi hyvä kokeilla erityisluvallista Armour Thyroidia, joka sisältää kilpirauhasen tuottamia muitakin hormoneja.

Mitä sitten käytännössä kannattaa tehdä? Itse kilpirauhasongelmaisena pyytäisin ensin määrittämään vielä t3v:n ja varmistaisin, että arvo on hyvä. Tyroksiiniannosta voisi myös aavistuksen lisätä, edellyttäen, että t3v ei nouse liikatoiminnalle. Joillakin olo vaatii sen, että TSH ja t4v ovat aivan liikatoiminnan rajoilla - kuulun itse siihen porukkaan. Kun annos on säädetty optimaaliseksi, niin sitten ehkä kannattaisi odotella muutama kuukausi, normaalistuuko olo. Jos senkin jälkeen on vielä huono olla ja kuukautiskierto ei käynnisty, niin voisi miettiä vaihtamista Armour Thyroidiin. Muista hoidoista en osaa sanoa, kun itsellänikin on vasta tutkimusrumba alkamassa. Tiedän kuitenkin, että huono vajaatoiminnan hoitotasapaino voi aiheuttaa suuriakin ongelmia raskautumiselle ja raskaana pysymiselle, joten se pitää hoitaa kuntoon. Tsemppiä!

Yhteistyössä