mitäs kaikkia tuloja sitä on opiskelevalla yksinhuoltajalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hiiiiii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Opintolaina nimenomaan kuuluu opintiTUKEEN, siihen kuuluu myös opintoRAHA ja asumislisä, tosin lapselliset saavat yleistä asumistukea vaikka opiskelevat.

Tämä riiippuu myös siitä kuinka vanha olet ja onko sinulla esimerkiksi ammattia etukäteen. Itse opiskelen nimittäin työmarkkinatuen voimin ja se on lapsikorotuksen ja ylläpitokorvauksen kanssa huomattavasti suurempi kuin opintotuki. Tämä tietenkin edellyttää yli 25 vuoden ikää ja työttömyyden voimassaoloa Työvoimatoimistossa sekä työvoimaneuvojan kanssa tehtyä sopimusta. Aikaa opiskella on kaksi vuotta, että ei näillä rahoilla sentään tohtoriksi saakka lueta mutta kuitenkin :)

Alkuperäinen kirjoittaja suurenmoinenelämä;23837701:
- Opintolaina 300e/kk
- Opintoraha ~250e/kk
- Asumislisä (parisataa euroa kk) TAI asumistuki (vuokran ja maksukyvyn mukaan laskevat kelassa)
- Lapsilisä
- Elarit

Opintolaina ja opintoraha ovat siis eri asioita molempia voi saada samaan aikaan.

Lapsellinen opiskelija saa aina yleistä asumistukea.

[QUOTE="vieras";23840367]Ei välttämättä. ;) Itse opiskelen kuntoutusrahalla, mulla omistusasunto ja asumistukea ei heru centtiäkään. :whistle:[/QUOTE]

No tarkoitin lähinnä vastata että lapsellinen opiskelija ei voi saada opintotuen asumislisää.

toisaalta yleinen asumistuki on hyvä juttu, kun yleensä on suurempi kuin opintotuen asumislisä. TOISAALTA siihen vaikuttaa hyvin herkästi jos teet töitä.- opintotuen asumislisään käsittääkseni ei vaikuta yhtä paljon??

kiva koittaa näin yh:na saada säälittävien tukien lisäksi rahaa tekemällä töitä, niin heti peritään samaa tahtia asumistuet pois..........................

Yhteistyössä