Mitäs kun muksu ei syö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Nuudeli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Nuudeli"

Vieras
Oon yrittäny tarjota 4 v lapselleni kaikenlaista ruokaa mut se ei syö mitään jos on esim ainekset sekaisin. pitää olla pelkkää perunaa tai makaroonia ja siihen jauhelihaa ja kurkkua erikseen. ei tykkää mistään uunilaatikoista tai sopasta. eikä myöskään hyväksy sitä kastiketta, vaan joka hemmetin perheenjäsenelle pitää tehdä ruuat erikseen :P olen niin kyllästynyt tähän. Mä itse syön karppiruokaa kun yritän laihduttaa, mies syö vaan lihaa, muksun syöminen on jotain siltä väliltä... neuvoja kellään antaa?

eihän tuo niin hankalaa ole, siis laitaa ruuat lautaselle omiksi kasoiksi . Syökö silloin hyvin? Miksi pitää tehdä eri ruuat? Paistat lihaa, keität lapselle ja miehelle muutaman perunan ja salaattia/kasviksia?

[QUOTE="Ehkä";29439564]eihän tuo niin hankalaa ole, siis laitaa ruuat lautaselle omiksi kasoiksi . Syökö silloin hyvin? Miksi pitää tehdä eri ruuat? Paistat lihaa, keität lapselle ja miehelle muutaman perunan ja salaattia/kasviksia?[/QUOTE]

Tätä minäkin mietin että eikö teidän tilanteessa olisi juuri helpointakin niin että valmistat ruoka-aineet erikseen ja kokoatte kukin ruokavaliollenne sopivan setin siitä ja saa lapsikin sitten erillään nuo. Tuo kastikeinhovaihe oli meilläkin!

Miehesi ruokavalio ei kuulosta hyvältä.

Minun kaksi lasta on molemmat olleet koko ikänsä huonosyömäsiä. Toinen on nyt viisi vuotta ja toinen täyttää yhdeksän kk kuluttua. Meillä on auttanut jos kylmät ja kuumat ruoka-aineet ei koske toisiaan ja on eri lautasilla. Lapsi saa osallistua ruanlaiton lisäksi kauppaostoksiin ja ruokalistan tekoon. Myös "mistä ruoka tulee" peliä on pelattu. Käytännössä olemme vierailleet navetassa katsomassa lypsämistä. Käytiin kanalassa missä oli samassa paikassa " pihvilehmiä" eli niitä jotka kasvatetaan suoraan jauhelihaksi. On luettu kirjasta mitä tehtaassa tapahtuu ruualle ja miten se tuodaan kauppaan. Myös riistaa on syöty ja kerrottu että jänis ja hirvi on ruokaa joka metsästetään itse. On puhuttu nylkemisestä mutta kuvia ei ole vielä katsottu. Kalaa ongintaan ja perkaavat ja paistavat ne itse.

Lapset saa tehdä kaupallistaa. Tehdään viikon lista jääkaapin oveen ja noudatetaan sitä. Kumpikin lapsi saa valita viikossa kaksi ruokalajia listaan. Tämän pohjalta suunnitellaan kauppalista. Pienemmällä on meillä kuvitetut kortit joihin olen mainoksista leikannut ruokia joita syömme. Annan sille vaikka maito ja leipä kortit ja lapsen homma kaupassa on etsiä maito ja leipä ( auttaa myös hahmottamiseen kun siinä ongelmaa lapsella). Isompi kirjoittaa itse listan ja tekee ostoksia sen mukaan.

Lapset saa tehdä ruokaa ainakin kahdesti viikossa ( yleensä ne omat lempiruokansa). Viisi vuotiaskin osaa paistaa jauhelihaa kun aikuinen valvoo ja pitää pannusta kiinni kaverina. Ei ole yhtään hitaampaakaan lapsen kanssa kun alun jälkeen lapsi oppii toimimaan keittiössä.

Luulisi että tieto ruuasta lisä tuskaa mutta päin vastoin. Pöydässä lempikeskustelu on että tämä on nyt sitä lanttua ja tullut pellosta. Minä sen paloittelin ja keitin, ihan hyvää..

Toinen juttu että emme syö välipaloja ollenkaan. 3-4 ateriaa lämmintä ruokaa riittää ja hyvin on kasvaneet ( pienemmän kasvu hidasta allergioihin vuoksi). Myös ulkoilu lisää ruokahalua. Lapset on pari kertaa päivässä ulkona noin tunnin kerrallaan ja molemmilla on liikunta harrastuksia pari kertaa viikossa.

Tässä vielä kuva kauppakorteista

Joillakin lapsilla on hankaluuksia syödä ruokaa, joka on sekoittunut toisiin ruoka-aineisiin. Yleensä tähän liittyy muitakin aistiyliherkkyyksiä (esim. saattaa näkyä haasteina pukemisessa yms.). Tämä saattaa olla lapselle ihan todellinen haaste. L@ur@ olikin kirjoittanut hyviä vinkkejä omassa viestissään.

Helpotat kuitenkin lapsen syömistä, jos erottelet ruuat eri kasoihin (aina kun se on mahdollista). Peruna erikseen, salaatti erikseen (ja jos oikein haastava tilanne on, niin esim. kurkku, tomaatti eri kasoihin), liha tms. erikseen, eivät koske toisiaan. Kerro lapselle selkeästi mitä ollaan syömässä.

Yhteistyössä