Mitäs mieltä ootte tällaisesta (neuvolasta kerrottua)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja axlrose
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ai sinnekö se meidän pojan paino on karannut? :D
No ei, mutta nyt vakavasti ottaen. Hyvähän se on, että tutkitaan, mutta mielestäni kun eivät ole niin tarkkoja jos menee miinuskäyrillä, miksi plus käyristä pitäisi? Oma ,mielipiteeni on, että parempi lapsen noin pienenä on pulska olla, kuin liian laiha, niinkuin meillä :/ Neuvolasta juuri sanoivat, että moni pulska lapsi laihtuu "silmissä" ja palaa normi käyrien läheisyyteen, kun lähtevät liikkeelle. Joten sinuna en olisi kovin huolissani ja unohtaisin nuo kammoksumiset isokokoisuudesta!

On kyllä iso poika.. Mun poika oli 1v 10kg ja 85cm ja tyttö 1v 8kg 80cm.
Mun tyttö on lopettanu itsestään yösyötön vähä ennen 3kk ikää joten kyllä sun lapsi varmasti pärjää yhdellä syötöllä yössä. Ja voihan olla ettei poika herää nälkää vaan siihen että on tottunu saamaan maitoa..
Mun sisko yösyötti omia kaksosiaan vielä 2 vuotiaanakin kun ne oli tottunu heräämään parin tunnin välein saamaan vellipullon kouraan.

Alkuperäinen kirjoittaja älä huolestu:
Mun poika oli 3kk ikäisenä 10kg, täysimetyksellä, painoa kontrolloitiin parin viikon välein ja alkoikin tasaantua ihan itsestään.
Nykyään jätkä on sopusuhtainen 16-kiloinen 3-vuotias.
Anna terkkarin läyhätä, tuskin mitään aihetta huoleen.

Sulla on ollu kyllä iso pallero :)

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
On kyllä iso poika.. Mun poika oli 1v 10kg ja 85cm ja tyttö 1v 8kg 80cm.
Mun tyttö on lopettanu itsestään yösyötön vähä ennen 3kk ikää joten kyllä sun lapsi varmasti pärjää yhdellä syötöllä yössä. Ja voihan olla ettei poika herää nälkää vaan siihen että on tottunu saamaan maitoa..
Mun sisko yösyötti omia kaksosiaan vielä 2 vuotiaanakin kun ne oli tottunu heräämään parin tunnin välein saamaan vellipullon kouraan.

Et sinä voi sanoa noin, että kun sun lapses pärjää ruuatta yön niin toistenkin on pärjättävä :o

varmaan ihan sopivan kokoinen kaveri ja kyllä se kasvu tasaantuu.
yö syömisistä ehkä koittaisin vähentää, meillä tankataan iltaisin velliä 200 ml noin klo 21.00
ja nukutaan sen voimin aamuun asti. tyttö nyt 4kk. hyvin kasvaa.
lapset on tietty yksilöitä tässäkin asiassa.
ajattelin vaan että noin usein kun heräilee yöllä syömään saattaa siinä olla vaan läheisyys itkua ja sitten jää helposti lapselle tapa heräillä..... ehkä, en tiedä.
meillä on kaikki kolme tenavaa olleet hyviä nukkumaan öisin niin en muusta tiedä.

kävisin kokeessa, kun ne määrättiin.

mä oon joo-jotellut neuvolassa, kun mun lapset pieniä. Kaikkia kikkakolmosia saatiin, mutta niinpä vaan menevät omalla käyrillään.

Kun vähennät yösyöntiä, niin teidän aamut voivat aikaistua tuosta. Ja kohtahan sä annat isolle pojalle kiinteitäkin?

Mun siro tyttö oli 9 kg vasta pari vuotiaana.. :D

Mun pojat on molemmat kans kasvanu kovaa vauhtia vauvana, tosin olivat täysimetyksellä, eli siinä ylisyöttämisen vaaraa ei ole, vaan vauva imee sen mitä tarvii. 4kk iässä kuopus oli 9170g ja 65cm, koskaan ei oo kauhisteltu, naureskeltu vaan, et hyvä ku kasvaa, siitä se kasvu tasaantuu ku liikkeelle lähtee. Ja niin on käynytkin. Älä nyt ala hirveesti rajottamaan vauvan maidon juontia, ku ei yli litraa mee päivässä kuitenkaan. Pojalla on nyt vaan kasvukausi menossa. Jos samaa tahtia kasvaa vielä kävelemään oppimisen jälkeenkin ni sit on jo syytä ihmetellä, et onko kaikki kunnossa ja aihetta tutkimuksiin. :)

No, meille on aina "valitettu" kun painoa liian vähän! Nyt 1v4kk 84cm ja 9700g ja ei enää valiteta, vaikka hoikka on, mutta ei enää hirveesti miinuksella.

Meidän poika 4kk 10100g ja 68,5cm. Mitään testejä ei tehty eikä määrätty ja nyt 3 v ja hieman ikäisiään pidempi mutta aivan sopusuhtainen poika.

Ja ihmiset osasivat olla aivan järkyttäviä kommenttiensa kanssa vaikka lääkärit eivät nähneet mitään syytä tutkimuksiin. Eli tankittelu ja läski vauva puheet kolahtavat kyllä äidin sydämmeen aika pahasti!

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Eli aika lyhyt - ap:n lapsi on pitkä, joten painoakin on enemmän. Vauvoilla se normaalipaino on todella laaja käsite.

Mun pojan vauvaiän painoa kauhisteltiin usein, mutta pituutta ei muistettu huomioida: 76 cm 7 kk iässä, 1-vuotiaana 83 cm. Luonnollisestikin painoi enemmän kuin samanikäinen pätkä.

Ihan normaalipituinen. 83-senttinen taas on käyrän yläpäässä.

Meillä esikoinen painoi 14kg 7kk ikäsenä ja käytii kerran lääkärissä tutkimassa ettei ole mitään sairautta.Oli kyllä 5,5 kg jo syntyessään.
Nyt 9v. 148cm pitkä ja painaa 34kg

Alkuperäinen kirjoittaja Miuski harmailee:
Suositus on, että jos lapselle alkaa menemään maitoa/velliä yli 1000ml/vrk, pitäisi aloitella kiinteitä. Kun lapsesi kerran syö noin hyvin ja alkaa olla ikääkin, niin sinuna aloittaisin pikkuhiljaa kiinteitä. Vähän aikaa siinä menee, mutta kohta kiinteitä alkaa menemään sen verran, että lapsi saa siitä kasvuunsa aineita eikä maitoa tarvita niin paljon. Tietysti voit yrittää vähentää yömaidon määrää, mutta voi olla, että nyt ei pelkkä maito enää riitä pitämään nälkää poissa niin pitkään. Usein vauvelit ovat tuossa vaiheessa aika pullukoita, kun eivät vielä ole lähteneet liikkumaan. Meillä poika oli myös varsin iso ekan ikävuotensa ajan, mutta kasvu tasoittui hyvin liikkeelle lähdön myötä ja nyt, kohta kolme vuotiaana, on ihan hoikka (vaikkakin pitkä) poika.

Joo mun piti tohon kirjoittaakin mutta tuli jo niin pitkä teksti että jäi sanomatta. Olen nyt n. viikon verran antanut soseita. Aluksi kolme ekaa päivää maistatin perunaporkkana sosetta, annoin syödä reilu kolme tai neljä ruokalusikallista yhteensä ja loput maitoa. siitä eteenpäin olen antanut luumusosetta niin paljon kun syö. ku on ton kakkaamisen kanssa ollut aina ongelmia.
Nyt on toinen päivä kun vetää koko purkillisen luumusosetta.
Muuten menee koko päivä pelkkää maitoa, ja illalla 2dl perunaporkkana velliä.

Pitäisikö sitten esimerkiksi iltavelli vaihtaa rohkeasti, johonkin iltapuuroon? Ainakin tuntuisi siltä että tuo mies tarvitsee tukevamman iltapalan. ei velli täytä niin hyvin että päästäisiin vain yhdellä syötöllä :/

Alkuperäinen kirjoittaja miu:
kävisin kokeessa, kun ne määrättiin.

mä oon joo-jotellut neuvolassa, kun mun lapset pieniä. Kaikkia kikkakolmosia saatiin, mutta niinpä vaan menevät omalla käyrillään.

Kun vähennät yösyöntiä, niin teidän aamut voivat aikaistua tuosta. Ja kohtahan sä annat isolle pojalle kiinteitäkin?

Mun siro tyttö oli 9 kg vasta pari vuotiaana.. :D

Onko sun tyttös muuten terve? Kovin on pieni ollut...

Mun nuorin poika oli 4kk neuvolassa 9219g ja 66cm ja ikinä ei ole sanottu mitään pahaa.Miten vauvaa voi muka edes syöttää liikaa????Nyt 1 vee neuvolassa oli 13010g ja 81,5cm.Ei kaikki vauvat ole samankokoisia =) Sun kannattaa ehkä kertoa toi neuvolahoitajalle myös kun ilmeisesti hän ei sitä tiedä.

Alkuperäinen kirjoittaja Nadia:
Just kirjoitin oman avauksen meidän isokokoisesta nykyisin 5-vuotiaasta, jonka kanssa raattiin sairaalassa 2 ensimmäistä elinvuotta kun oli niin "iso".
Käy kokeissa ja jos ei ole häikkää haistata vitut. Sinä äitinä tiedät lapsesi parhaiten.
Meidän tämä jättijätkä oli 4kk 8600g ja 67.3cm.

heheh :) Niin, katsotaan mitä tulokset näyttää.. On vaan muuten kaikinpuolin virkeä ja iloinen vauva, ei muuta merkittävää selitystä ole kilpirauhas häikille... Mutta noin pieniltähän sitä on vaikea ilman kokeita todeta...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No meillä ei vuoden ikäinenkään ollut 9-kiloinen, poika siis kyseessä. Eli melkoinen tankki, kyllä...

No just joo, meillä oli kuopus 9,4kg 1veenä ja meni miinuskäyrällä.
Kauhean ihanaa tulla sanomaan pientä vauvaa tankiksi, ääliö!!

Alkuperäinen kirjoittaja -V-:
Meidän poika 4kk 10100g ja 68,5cm. Mitään testejä ei tehty eikä määrätty ja nyt 3 v ja hieman ikäisiään pidempi mutta aivan sopusuhtainen poika.

Ja ihmiset osasivat olla aivan järkyttäviä kommenttiensa kanssa vaikka lääkärit eivät nähneet mitään syytä tutkimuksiin. Eli tankittelu ja läski vauva puheet kolahtavat kyllä äidin sydämmeen aika pahasti!

Totta, vielä kun on aihetta olla ylpeä pojastaan! Huitelee mennä jalkojen ja käsien kanssa. on voimaa ja lihasta, yrittää punkea istumaan, kääntyili jo 1,5 kk sitten. ja osaa vaikkas mitä 4 kk ikäiseksi, ja sitten joku tulee sanomaan että läskivauva, olet huono äiti syötät lapsesi piloille :(

Hei, meillä lapsi alkoi kanssa lihomaan kun syötettiin valmisvelliä (niissä 2dl) purkeissa + vastiketta. Niissä on energiaa ihan älyttömästi. Kun aikanaan siirryttiin pois purkkivellistä + vastikkeesta rasvattomaan maitoon alkoi paino tasaantua. Voisitko tehdä vellin itse tai antaa välillä ihan vettä esim tuosta teidän maito määrästä päivän aikana useammassa osassa vaikkapa yhteensä 2dl?

Alkuperäinen kirjoittaja KerroTokiLisää:
Mun nuorin poika oli 4kk neuvolassa 9219g ja 66cm ja ikinä ei ole sanottu mitään pahaa.Miten vauvaa voi muka edes syöttää liikaa????Nyt 1 vee neuvolassa oli 13010g ja 81,5cm.Ei kaikki vauvat ole samankokoisia =) Sun kannattaa ehkä kertoa toi neuvolahoitajalle myös kun ilmeisesti hän ei sitä tiedä.

Olen useammasta paikasta lukenut, että kuulema korvikevauvaa voi syöttää liikaa. Imetettyä taas ei.
Sen takia ei noita painojakaan voi ihan suoraan verrata. Siis imetettyjen ja korvikevauvojen.

Olen siis nyt antanut aamulla kun ekan kerran syö n.08.00-09.00 välillä, maitoa 125ml. sitten 3-4 tunnin päästä luumusosetta purkillisen ja maitoa päälle n50 ml jos syö. Sitten taas n.3 tuntia ja 125 ml maitoa. Sitten klo, 18-19.00 riippuen vähän miten aamulla ollaan herätty ja miten päivä on rytmittynyt, niin iltavelliä 200ml. Tämän jälkeen poika sammahtaa n, puolen tunnin päästä ja herää n klo.00.00 syömään ja taas 125ml.. Toinen yösyöttö tulee 3-4 välillä aamuyöstä, 125 ml. Joskus jos tulee kolmas syöttö se sijoittuu kuuden pintaan, ja kasin maissa herätäänkin ja alkaa taas sama rytmi.
tästä jos pikaisesti laskee, niin maitoa saa vrk 750 ml, ja jos tulee yöllä kolmas syöttö niin alle 900 milliä kuitenkin...

Jos tuosta 750 ml pudottaa maitomäärää pois, niin ei paljoa kyllä voi ottaa, kkun sanoi kuitenkin neuvolassa että väh. 600ml täytyy vrk maitoa saada.
Joten en tuota sosettakaan sitten ihan hirveästi enempää viitsi antaa :O

Jos kuitenkin vaihdan iltavellin, iltapuuroon?
Ikää on nyt 4 kk ja n. 2 viikkoa, joten puurot joissa on suositus 5-6kk kävisi?
Voiko ottaa kahden viikon "varaslähdön" ? :)

Alkuperäinen kirjoittaja axxl:
Olen siis nyt antanut aamulla kun ekan kerran syö n.08.00-09.00 välillä, maitoa 125ml. sitten 3-4 tunnin päästä luumusosetta purkillisen ja maitoa päälle n50 ml jos syö. Sitten taas n.3 tuntia ja 125 ml maitoa. Sitten klo, 18-19.00 riippuen vähän miten aamulla ollaan herätty ja miten päivä on rytmittynyt, niin iltavelliä 200ml. Tämän jälkeen poika sammahtaa n, puolen tunnin päästä ja herää n klo.00.00 syömään ja taas 125ml.. Toinen yösyöttö tulee 3-4 välillä aamuyöstä, 125 ml. Joskus jos tulee kolmas syöttö se sijoittuu kuuden pintaan, ja kasin maissa herätäänkin ja alkaa taas sama rytmi.
tästä jos pikaisesti laskee, niin maitoa saa vrk 750 ml, ja jos tulee yöllä kolmas syöttö niin alle 900 milliä kuitenkin...

Jos tuosta 750 ml pudottaa maitomäärää pois, niin ei paljoa kyllä voi ottaa, kkun sanoi kuitenkin neuvolassa että väh. 600ml täytyy vrk maitoa saada.
Joten en tuota sosettakaan sitten ihan hirveästi enempää viitsi antaa :O

Jos kuitenkin vaihdan iltavellin, iltapuuroon?
Ikää on nyt 4 kk ja n. 2 viikkoa, joten puurot joissa on suositus 5-6kk kävisi?
Voiko ottaa kahden viikon "varaslähdön" ? :)

Siis eikö syö soseita?

Yhteistyössä