Mitäs mieltä tästä (eskari-ikäisten erimielisyydet)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Viikate
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Viikate

Aktiivinen jäsen
19.08.2011
4 072
2
38
Tyttöni esikouluryhmässä on tyttö, jonka kanssa mun tyttöni ei meinaa tulla toimeen. Käsittääkseni muutamalla muullakin lapsella on ollut ongelmia kyseisen tytön kanssa, hän on kovin hyökkäävä ja helposti aggressiivinen niin sanallisesti kuin fyysisestikin. On tässä pitkin syksyä mätkinyt muita lapsia ja omakin tyttöni on tästä saanut osansa, henkilökunnan jakelemat rangaistukset eivät näytä ennaltaehkäisevän näitä tilanteita. Viime viikolla mun tyttöäni lyötiin kirjalla ja tänään tönäistiin pihalla kumoon. Tyttöni on pitänyt sanallisesti puolensa ja kertonut heti henkilökunnalle, mutta nämä tilanteet tuntuvat toistuvan jatkuvasti.

Nyt kehoitin tönäisemään/läppäisemään/lyömään takaisin, lujempaa. Eiköhän lopu se perseily pikkuhiljaa :kieh:

[QUOTE="Vieras";27442671]Ei se sillä lopu, tyttösi voi saada kaiken syyn niskoilleen ja enemmän turpiinsa. Puhu ennemmin hoitajien ja johtajan kanssa.[/QUOTE]

Henkilökunnan kanssa olen asiasta puhunut, samoin tytön äidin kanssa. Henkilökunnan keinot ovat tietysti rajalliset eivätkä voi kaikkia tilanteita olla todistamassa ja jokaista tilannetta näkemässä ja estämässä, tietysti ymmärrän tämän. Melko hellämieliseltä vaikuttava äiti on kuulemma koettanut jutella tyttärensä kanssa.

Mitähän tässä seuraavaksi tekisi, en tiedä. Mutta jollakin keinolla tämä loppuu.

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen lapsen kotiäiti;27442687:
Toivottavasti et oikeesti antanut neuvoa lyödä takas.

No todellakin annoin. Kyseinen lapsi terrorisoi jatkuvasti muita, kukaan ei uskalla puolustautua, kaikilla on keinot vähissä. Pitäisikö kyyristyä nurkkaan ja suojata päätä, kun toinen potkii? Ei tarvitse.

Itsekin olen samoin sanonut, kun lapseni oli koulukiusattu. Ei vaan uskaltanut, kun kiltti on ;) Puutuin asiaan itse ja sain sen loppumaan. Nyt eskarilaiseni ryhmässä myös saman sorttinen kiusaaja-tyttö kuin tämä kertomasi. Otin heti asian puheeksi hoitajien kanssa - joka ikinen kerta kun pientäkin tönimistä ollut lastani kohtaan. Hoitajat toimineet hienosti ja saaneet sen loppumaan. Ammattitaitoinen henkilökunta saa kyllä kiusaamisen loppumaan - tavalla tai toisella.

mitä mieltä. en tiedä mitä mieltä. vasta sinun "totuus" oli tuossa. toinen totuus puuttuu. ehkä sen toisen lapsen mielestä lapsesi syrjii, kiusaa, puhuu selän takana pahaa ja yrittää eristää muista.

ja toinen ei osaa kuin lyödä. ehkä lapsesi on ilkeä, koska äiti on juoruakka, yrittää eristää tuota lasta. Muuten kuin juoruamalla et voi sanoa, ett "muillakin on ongelmia lapsen kanssa".

No todellakin annoin. Kyseinen lapsi terrorisoi jatkuvasti muita, kukaan ei uskalla puolustautua, kaikilla on keinot vähissä. Pitäisikö kyyristyä nurkkaan ja suojata päätä, kun toinen potkii? Ei tarvitse.

Mitä, jos tyttösi tönäisee kiusaajaa ja hän loukkaakin itsensä pahemmin, esim. päänsä, kannatko sitten vastuun, kun olet lastasi usuttanut väkivaltaan.

[QUOTE="hmmm";27442741]mitä mieltä. en tiedä mitä mieltä. vasta sinun "totuus" oli tuossa. toinen totuus puuttuu. ehkä sen toisen lapsen mielestä lapsesi syrjii, kiusaa, puhuu selän takana pahaa ja yrittää eristää muista.

ja toinen ei osaa kuin lyödä. ehkä lapsesi on ilkeä, koska äiti on juoruakka, yrittää eristää tuota lasta. Muuten kuin juoruamalla et voi sanoa, ett "muillakin on ongelmia lapsen kanssa".[/QUOTE]

Suhteellisen pienet piirit tällä kylällä on, tottahan täällä perheet ja lapset puolin ja toisin tunnetaan. Tiedän kyllä tämän tytön harrastaneen tätä myös muita lapsia kohtaan jo parin viime vuoden ajan.

Tietysti olen koettanut selvitellä oman tyttöni osuutta tapahtumiin ja riitoihin, tyttö on seikkaperäisesti tapahtumien kulkua selvittänyt. Tämän toisen tytön äiti on tyttärensä kanssa jutellut eikä tyttö osaa kuulemma kertoa selvää syytä siihen, miksi käyttäytyy aggressiivisesti. On äidin mukaan "tuittupää" ollut aina.
Alan kyllästyä pikkuhiljaa siihen, että viikoittain tyttö kertoo joutuneensa tönäistyksi seinää vasten tai haukutuksi, heitetyksi tavaroilla yms. On se nyt perkele jos ei yhtä kakaraa saada kuriin.

Oma kokemukseni on, ettei asialle voi mitään.

Meidän tapauksessa kyse on pojasta, joka on käyttäytynyt eskarista asti väkivaltaisesti muita kohtaan. Nyt tämä poika ja oma lapseni ovat jo viidennellä luokalla ja näitä väkivaltatilanteita sattuu vieläkin. Esimerkiksi tänään poikani tuli silmä mustana kotiin, koska oli ilmeisesti katsonut kyseistä poikaa väärällä tavalla. Opettajat ja rehtori ovat kuulemma voimattomia ja tämän pojan tempauksia katsotaan vuosi vuodelta sormien läpi, koska asialle ei voi tehdä mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen lapsen kotiäiti;27442687:
Toivottavasti et oikeesti antanut neuvoa lyödä takas.

Sehän on oikein hyvä neuvo, jos pehmeämpiä keinoja on jo kokeiltu. Itse aion antaa saman opastuksen lapsilleni. Vanhempana myös haukkuminen ja verbaalinen nolaaminen vähenee, jos ei vaan hiljaa käännä toista poskea ja ole mukamas alentumatta kiusaajien tasolle. Harva uskaltaa haukkua läskiksi/laudaksi/vajaaksi/homoksi/lesboksi sellaista, jolta tulee vielä pahempaa tekstiä takaisin.

[QUOTE="vieras";27442754]Mitä, jos tyttösi tönäisee kiusaajaa ja hän loukkaakin itsensä pahemmin, esim. päänsä, kannatko sitten vastuun, kun olet lastasi usuttanut väkivaltaan.[/QUOTE]
Jos näin kävisi, tietysti ottaisin vastuun siitä, että olen antanut luvan puolustautua.

Alkuperäinen kirjoittaja räyh;27442789:
Sehän on oikein hyvä neuvo, jos pehmeämpiä keinoja on jo kokeiltu. Itse aion antaa saman opastuksen lapsilleni. Vanhempana myös haukkuminen ja verbaalinen nolaaminen vähenee, jos ei vaan hiljaa käännä toista poskea ja ole mukamas alentumatta kiusaajien tasolle. Harva uskaltaa haukkua läskiksi/laudaksi/vajaaksi/homoksi/lesboksi sellaista, jolta tulee vielä pahempaa tekstiä takaisin.

Tämäpä se. Kantapään kautta sain itse aikoinaan oppia, että tietty ihmisryhmä ymmärtää vain yhtä kieltä, omaansa. Vain pahemmin selkään saamisen tai henkisen nöyryytyksen pelko estää heitä terrorisoimasta muita.

Mä sanoisin sinuna hoitajille, että ellei tämä lopu niin otan yhteyttä päivähoitotoimistoon! Jos eskarilaista ei saa kuriin, niin mitä se on teininä. Hui! En uskalla edes ajatella... Ja asia ei nyt meille kenellekään kuulu, mutta toivottasti kelto on käynyt seuraamassa tätä kiusaaja ja tarvittaessa saanut lähetteen perheneuvolaan jota kautta ehkäpä lastenneurolle... Jatkuva väkivalta ja kiusaaminen saattaa kieliä esim. adhd:sta..

Meillä oli vastaava tilanne pojan ollessa ryhmiksessä. Sanottiin kans, että takaisin pitää lyödä, mutta ei siitä tullut loppua. Sitten käskettiin tämä kiusaajapoika meille leikkimään, ja siihen loppui kiusaamiset. Pojista tuli toistensa parhaat kaverit, ja sitä ovat edelleen, nyt jo kolmosella koulussa.

[QUOTE="mmm";27442784]Oma kokemukseni on, ettei asialle voi mitään.

Meidän tapauksessa kyse on pojasta, joka on käyttäytynyt eskarista asti väkivaltaisesti muita kohtaan. Nyt tämä poika ja oma lapseni ovat jo viidennellä luokalla ja näitä väkivaltatilanteita sattuu vieläkin. Esimerkiksi tänään poikani tuli silmä mustana kotiin, koska oli ilmeisesti katsonut kyseistä poikaa väärällä tavalla. Opettajat ja rehtori ovat kuulemma voimattomia ja tämän pojan tempauksia katsotaan vuosi vuodelta sormien läpi, koska asialle ei voi tehdä mitään.[/QUOTE]

On tuo uskomatonta :O Ei jumalauta miten pistää vihaksi..!

Hyvä keino on myös huutaa täyttä kurkkua, kun satutetaan. Niin, ettei se pääse tapahtumaan vähin äänin. Yleensä hyökkääjä kyllä hämmentyy ja perääntyy, jos uhri ei alistu, vaan huutaa, tosissaan kiljuu. Esim. " APUA, AUTTAKAA!! TUO LYÖ!! APUAAAA!" Voitte pitää ihan huutoharjoituksia. Näin myös uhri saa luvallisia keinoja vaikuttaa tilanteeseen välittömästi.
Eikö teidän koulussa ole Kiva koulua, sehän on joka paikassa jo? Siinä on tarkat menettelyohjeet kiusaamistapauksiin, ja se todistetusti toimii.

[QUOTE="viiraska";27442879]Hyvä keino on myös huutaa täyttä kurkkua, kun satutetaan. Niin, ettei se pääse tapahtumaan vähin äänin. Yleensä hyökkääjä kyllä hämmentyy ja perääntyy, jos uhri ei alistu, vaan huutaa, tosissaan kiljuu. Esim. " APUA, AUTTAKAA!! TUO LYÖ!! APUAAAA!" Voitte pitää ihan huutoharjoituksia. Näin myös uhri saa luvallisia keinoja vaikuttaa tilanteeseen välittömästi.
Eikö teidän koulussa ole Kiva koulua, sehän on joka paikassa jo? Siinä on tarkat menettelyohjeet kiusaamistapauksiin, ja se todistetusti toimii.[/QUOTE]

Meidän tapauksessa kiva-koulutittelillä voi minun puolestani rehtori pyyhkiä takamuksensa.

Yhteistyössä