Mitäs mieltä tästä???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Armiliina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
No ohhoh, kyllä ois mullakin mahtanut leuka pudota pöytään..
Meillä on kans sen verran pieni pöytä keittiössä, et aina kun on enempi porukkaa käymässä, nii aikuiset juo kyllä eka ja lapset leikkii sen aikaa keskenään..tietty jos on joku vauvaikäinen, niin sitä ei jätetä yksin muiden lasten kans tms.
Mut kyllä lasten pitäis malttaa odottaa sen aikaa kun sanotaan että aikuiset juo ja syö ensin.

:laugh: Mua alko naurattaa kun kuvittelin tilanteen... Että oisin itse juuri sanonut että olen kattanut aikuisille ensin, lapset voivat leikkiä sen ajan... Sitten joku tulee ja laittaa lapsensa siihen pöytään :D Ois varmaan nauru päässyt :D Semmonen "mitä kohtaa et tajunnut lauseesta 'olen kattanut aikuisille ensin?'" :D

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Olitko siis sanonut sille vieraalle, että järjestys on tämä että aikuiset eka ja sitten lapset?

Kyllä sanoin, ja olisi kyllä tiennyt sanomattakin, kun aina ennenkin meillä on ollut tuollainen käytäntö...

Kun olin lapsi, meillä lapset söi aina ensin ja vanhemmat saivat sen jälkeen kahvitella rauhassa. Onneksi meillä on iso pöytä, jonka ääreen mahtuu kaikki tai jos ei mahdu, osa saa kahvitella olkkarin pöydänääressä. Jos kuitenkaan kaikki eivät mahtuisi, antaisin tarjoilun lapsille ja sen jälkeen kattaisisin pöydän aikuisille. Musta on kiva, jos saan rauhassa kahvitella vaikka useammankin tunnin ja rupatella mukavia.

Jos me oltaisiin kylässä ja aikuisille olisi tarjoilu ensin, meidän lapset luultavasti kiehnäisivät kokoajan ympärillä, olisi kurja itse herkutella kun lapselle ei voisi tarjota. Kiehnäävät siis aina ympärillä, kun ujostelevat vieraassa paikassa.

Onneksi mä en ole koskaan eksynyt noin tiukkapipoiseen kyläpaikkaan. :D Että jotain oikeasti häiritsee se, kuka syö ensimmäiseksi ja onko pöydässä lasten jäljiltä sotkuja...? Minkä ikäisiä lapsia arvon ap:llä itsellään on? Vai onko? ;)

meillä tehdään aina niin että ensin lapset, sitten aikuiset. kun on lapset ensin saanut mehut ja kakut naamaan niin saa aikuiset istua rauhassa pitkät ajat ja juoda kahvia ja jutella, ilman että on vähän väliä joku lapsista roikkumassa siinä ja jankuttamassa että koska me päästää, anna tota, mäkin haluun sitä....
vaikka lapset miten ois opetettu käyttäytymään ja odottamaan niin silti on aina joku siinä norkumassa kun on esim eri-ikäistä porukkaa

Alkuperäinen kirjoittaja Suklaanappirulla:
Kannattaa varmaan tarjota lapsille vaan pirtelöt ihmemukeissa (joista ei roisku eikä pärsky) kylppärin puolella...... kätevä on lattiat vaan huuhtaista. :D

Just näin. Tai sitten kannattaa koko tarjoilu siirtää ulkotiloihin, siellähän on nyt niin viehättävä ilmakin. Etteivät lapsivieraat turhaan kanna sisälle jaloissaan vaikka hiekkaa tai - herra meitä varjelkoon - kuraa!!! :O

Alkuperäinen kirjoittaja vieraampi:
Alkuperäinen kirjoittaja Suklaanappirulla:
Kannattaa varmaan tarjota lapsille vaan pirtelöt ihmemukeissa (joista ei roisku eikä pärsky) kylppärin puolella...... kätevä on lattiat vaan huuhtaista. :D

Just näin. Tai sitten kannattaa koko tarjoilu siirtää ulkotiloihin, siellähän on nyt niin viehättävä ilmakin. Etteivät lapsivieraat turhaan kanna sisälle jaloissaan vaikka hiekkaa tai - herra meitä varjelkoon - kuraa!!! :O

Kuulostat muuten aivan tuolta kyseiseltä rouvalta... Kaikki on joko mustaa tai valkoista- ei mitään siltä väliltä...

ihan pimeetä, emmä ainakaan haluis kahvitella nätissä pöydässä, jos 1-5 vuotiaat koko ajan kyttäis ja odottais vuoroaan. ihan hirvee ajatuskin. tosi hehkee keskustella niiden katseiden alla

Meillä on iso pöytä, mutta en siltikään tarjoa aina lapsille ja aikuisille yhtäaikaa.
Riippuu hyvin paljon minkälainen porukka on kylässä.
Jos lapset osaa käyttäytyä ja syö siististi niin tarjoan yhtäaikaa aikuisten kanssa. Jos he ovat sottapyttyjä tarjoan lapsille aikuisten jälkeen.
Hyvin yksinkertaista. Talo elää tavallaan, vieras käy ajallaan.

Meillä on suvussa ja kaikissa paikoissa mihin eksytty lapset saanneet samaan aikaan kuten myös kotona. Eikä se miusta ole "kaikki mulle heti" opettamista. Koska siinä vaiheessa aikuiset on opetettu siihen malliin, jos heidän on saatava ensiksi ja lasten odotettava... :whistle:

Hui. Kaikella kunnioituksella, mutta meillä kaikki saavat syödä samaan aikaan- riippumatta pöydän tai ihmisen koosta.
Aikuisilla tai lapsilla ei ole erityisoikeuksia suuntaan tai toiseen ja minusta on todella kummallista että lasten (tai aikuisten) pitäisi odottaa vuoroaan.

Toki, jos sattuisin tulemaan vastaavaan paikkaan kylään, kunnioittaisin talon tapoja ja lapset joutuisivat odottamaan. En myöskään käsitä sitä jos vieraat eivät kunnioita talon tapoja, oli ne miten hassuja hyvänsä (jos nyt ei ihan mahdottomuuksiin/mauttomuuksiin mennä...)

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
No ohhoh, kyllä ois mullakin mahtanut leuka pudota pöytään..
Meillä on kans sen verran pieni pöytä keittiössä, et aina kun on enempi porukkaa käymässä, nii aikuiset juo kyllä eka ja lapset leikkii sen aikaa keskenään..tietty jos on joku vauvaikäinen, niin sitä ei jätetä yksin muiden lasten kans tms.
Mut kyllä lasten pitäis malttaa odottaa sen aikaa kun sanotaan että aikuiset juo ja syö ensin.

Meillä myös näin ja hyvin ovat lapset malttaneet odottaa vuoroaan, kun on kivat leikit olleet käynnissä.

Mä oon kans aikoinanni tehny eka et kaikki kahvistelemaan (aikuiset ja lapset) yhtaikaa. Sit huomasin sen liika äänekkääksi touhuksi, eihän siinä voinu aikuiset keskustella ollenkaan. Sit oli käytäntö et aikuset eka. Noh, niinku täällä on moni (heh,oli ainaki yks ku en jaksanu lukkee koko ketjua : )jo todennut et lapset vaan odottaa kärsimättömänä vuoroaan nii väärään kurkkuunhan siin kaffet jo vetää ;) Nyt on sit et lapset eka ja sit vasta aikuiset. Pennut saavat tyydytettyä sokeritarpeensa ja painelevat leikkimään omissa rauhassaan ja aikuiset voi kahvitella rauhas.

Mut aapeen tapaukseen...Mun mielestä ei olut reilua toi et vanhemmat pukkaavat jälkikasvunsa pöytään ilman et talon emäntä antaa lupaa. Ja vois vieraat kunnioittaa talon tapojakin :kieh: Meillä ainkin vieraat tietävät jo miten täällä tapahtuu nii ei kukaan kyllä kommentoi mitään, eikä kyseenalaistakaan.

me kyläillään paljon ja meillä käy paljon immeisiä kylässä. Tavat muuttuvat ihan ihmisten ja määrän mukaan. Kiva on kattaa nätisti, kynttilä palamaan ja niin vaikka olisi lapsia pöytä täynnä.. voihan sen sitten sammuttaa jos niikseen menee.. Ei se mua ainakaan loukkaa jos joku äiti ajattelee niin et nyt menee lapset heiltä ensin tai et aikuiset jos itse olin ajatellut et lapset vois aloitaa ensin juomisen. Kyllä varmaan äiti tuntee muksunsa parhaiten ja sen että kuinka he käyttäytyvät..

Itse meillä tahtoo olla pikkasen ongelmaa siinä et jos kaikki menee samaan aikaan pöytään.. Jos ny sovitaankaan.. Jos 4 alle 5 v lastamme ja me vanhemmat ollaan yhtä aikaa, voi moni kuvitella sen tilanteen et useimmiten isäntäväki on tyhjentänyt jo kahvikuppinsa kun me isännän kans aloitellaan. Aika menee pikkusten muonitteluun .. aika hässäkkää se on. Ihan hyvin mielestäni pikkuisille kantsii antaa juomingit ensin ja sit vanhemmille. Mukava juoda rauhassa ja pysty antamaan talonemäännän laittamalle kahville arvonkin.. jos taas lapsille mukavat leikit meneillään ,niin hyvinhän aikuiset siinä tilanteessa sit saa juomarauhan.. Olen sillä kannalla et tilanteen mukaan!

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Alkuperäinen kirjoittaja Mahza:
Ei se värin ole. Itse tekisin toisin, oon huomannu et ku lapset saa ensin keksin ja mehun, niin ne antaa aikuisten juoda kaffen rauhassa.
Mutta, jokainen tavallaan, ja jos kylässä annetaan ensin aikuisille, niin sit lapset saa ootella.

näin. meillä kans lapset ensin ihan siks et sen jälkeen saapi kahvitella paljon rauhallisemmin. mut olenpa ollut kylässäkin missä tehdään kuten teillä.

kuin myös, monesti pöydässä on isoja ja pieniä yhtä aikaa.

Mielestäni on väärin ja tarkoittaa, että et arvosta yhtä paljon lapsia. Ennenhän perheenpää eli mies otti ensin ruoan ja lapset ja äiti sitten jos jäi.
Mielestäni vanhanaikaista ja typerää.

Meidän suvussa on ollut aina tapana että lapset aikuisten jälkeen.. Ja mitään ongelmia ei ole ollut. Kaikkille suvun kakaroille kuten myös minulle on opetettu sen kuuluvan peruskäytös tapoihin. (että jaksaa siis odottaa,että aikuiset ensin) Kuten myös sen että kylässä kylän tavalla!

Eikö sinun lapsi ole vielä vauva?

Eli siis itsellesi ja miehellesi katat pöydän ja vieraat (lapset) saavat tulla teidän jälkeen. Kyllä on mielestäni käytöstavat hukassa sinulta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mielestäni on väärin ja tarkoittaa, että et arvosta yhtä paljon lapsia. Ennenhän perheenpää eli mies otti ensin ruoan ja lapset ja äiti sitten jos jäi.
Mielestäni vanhanaikaista ja typerää.

Tuollainen puhtaaksiviljelty patriarkaalinen tapa lienee liioiteltua nykyään, mutta kyllä lapset edelleen voivat odottaa vuoroaan. Sekä tarjoilun, että keskustelun suhteen. Lasten ei tarvitse olla päällepäsmäreinä, kun aikuiset kahvittelevat ja keskustelevat vaan voivat odottaa vuoroaan. Siitä tuskin tulee sieluun vammaa, vaan opettaa, että maailmassa on järjestystä ja tapoja. Ja jokainen odottaa vuoroaan. Aina ei kaikessa tarvitse mennä kersojen pillin mukaan.

Yhteistyössä