mitäs nyt, 12 viikkoa täynnä....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yön utu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

yön utu

Jäsen
26.02.2010
574
0
16
huh, tänään se päivä koitti. 12 raskausviikkoa on vihdoin täynnä. heräsin aamulla ja tajusin,tänään se maaginen raja tuli täyteen...

olo on suorastaan epätodellinen..ei pahoinvointia enää, onneksi! nyt saan kertoa vaikka koko maailmalle raskaudesta, riskiaika on ohi...tästä alkaa keskiraskaus...

onpa ihana fiilis =) =)

Jep noi rajapyykit on aina kivoja mut ton jälkeen mulla alko jännääminen et koska tulee 24-25 viikkoa täyteen koska sillon vauvalla ois jo mahollisuudet jäädä henkiin jos syntyy.. mulla nyt rv 27+5 ja jokainen uusi alkava viikko on yks etappi taas :) Onnea loppuodotukseen!!

Alkuperäinen kirjoittaja meiju:
Jep noi rajapyykit on aina kivoja mut ton jälkeen mulla alko jännääminen et koska tulee 24-25 viikkoa täyteen koska sillon vauvalla ois jo mahollisuudet jäädä henkiin jos syntyy.. mulla nyt rv 27+5 ja jokainen uusi alkava viikko on yks etappi taas :) Onnea loppuodotukseen!!

hmmm....mä jännään jo ensi tiistaina olevaa nt ultraa, ja sen jälkeistä lääkärineuvolaa....potkuja...

pienissä etapeissa on hyvä mennä =)

En tahdo masentaa, mutta omasta kokemuksestani tiedän, että keskenmeno voi tulla sponttaanisti vielä rv14 tienoollakin.
Mutta harvinaisempaahan tuo toki on.

Itse en enään uskalla tuon jälkeen kertoa ulkopuolisille ennen kuin rv20 on saavutettu ja rakenne ultrassa todettu kaiken olevan hyvin.

Tietääkseni se rajapyykki on vasta kun kahdestoista raskausviikko on loppunut eli 13+0.

En siis mitenkään halua pelotella tai latistaa tunnelmaa mutta itse uskalsin iloita vasta kun nt-ultra oli ohi ja kohdussa kaikki hyvin rv 12+5.

Alkuperäinen kirjoittaja jil:
En tahdo masentaa, mutta omasta kokemuksestani tiedän, että keskenmeno voi tulla sponttaanisti vielä rv14 tienoollakin.

Itse en enään uskalla tuon jälkeen kertoa ulkopuolisille ennen kuin rv20 on saavutettu ja rakenne ultrassa todettu kaiken olevan hyvin.

Juu jos noin ajattelee niin eihän sitä voi koko raskausaikana kellekkään kertoa kun kohtukuolema voi tulla vaikka rv 39!!

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Tietääkseni se rajapyykki on vasta kun kahdestoista raskausviikko on loppunut eli 13+0.

En siis mitenkään halua pelotella tai latistaa tunnelmaa mutta itse uskalsin iloita vasta kun nt-ultra oli ohi ja kohdussa kaikki hyvin rv 12+5.

Kahdestoista viikko on rv 11+0 - 11+6. Kun viikkoja on 12+0 on alkanut kolmastoista raskausviikko.

ootko vähän ..... ?

Joo en mäkään halua masentaa, mutta eipä se sitä tarkoita että vauva kotiin asti koskaan pääsee. Mulla kuoli rv 39. Ei jaksa sitä kolmen kuukauden rajapyykin hehkutusta, mielummin menis kesken sit heti alkuun, eikä sitten loppumetreillä :'(

Alkuperäinen kirjoittaja kokokoook:

ootko vähän ..... ?

En...kerroin vain yhden tosi seikan. Ja sanoinhan, että se on harvinaisempaa enään tuossa vaiheessa ja toin vain esiin, että itse en tohdi kertoa ennen kuin rakenne ultrassa on todettu lapsi hyvinvoivaksi.
SEn jälkeen voi olla hyvinkin paljon rauhallisemmin ja kohtukuolema jos tulisi, se johtuisi todennäköisesti monista muista seikoista kuin kehityshäiriöistä lapsessa itsessään.

Alkuperäinen kirjoittaja marmariini:
Joo en mäkään halua masentaa, mutta eipä se sitä tarkoita että vauva kotiin asti koskaan pääsee. Mulla kuoli rv 39. Ei jaksa sitä kolmen kuukauden rajapyykin hehkutusta, mielummin menis kesken sit heti alkuun, eikä sitten loppumetreillä :'(

toi on ihan totta, otan osaa :hug: varmasti kamalimpia asioita joita elämässä voi tapahtua!!
oon ihan samaa mieltä, parasta olisi kun menisi kesken heti ekalla viikolla...onneksi noi on tosi harvinaisia...

Alkuperäinen kirjoittaja kokokoook:

ootko vähän ..... ?

En...kerroin vain yhden tosi seikan. Ja sanoinhan, että se on harvinaisempaa enään tuossa vaiheessa ja toin vain esiin, että itse en tohdi kertoa ennen kuin rakenne ultrassa on todettu lapsi hyvinvoivaksi.
SEn jälkeen voi olla hyvinkin paljon rauhallisemmin ja kohtukuolema jos tulisi, se johtuisi todennäköisesti monista muista seikoista kuin kehityshäiriöistä lapsessa itsessään.

mullaki alkoi ongelmat vasta 13+4 nyt mennään rauhallisesti sairaslomalla viikolla 17. päivä kerrallaan ja odotetaan sitä 25 viikkoa et vauva tosiaan voisi pysyä hengissä vaikka syntyisikin.

Alkuperäinen kirjoittaja yön utu:
Alkuperäinen kirjoittaja huooh:
Joo, iloitsin miäkin ja muille juoruilin. Nt-ultrassa löytyi kuollut vauvanalku. Että se siitä. :/

no onneksi mulla on kotidoppler jolla oon saanut sydänäänet kuuluviin....että kaiken pitäisi olla kunnossa...

Niinhän sitä voisi luulla... Toivotaan että niin myös kohdallasi on.

Raskaus itsessään on onneksi kaunis asia, oli lopputulos mikä tahansa, minusta ainakin ja olen kokenut onnellisia ja surullisia loppuja.

Se, että jos joku huonon lopputuloksen vuoksi ei uskalla kertoa ennen kuin luottaa ITSE kaiken olevan hyvin on varsin luonnollista, mikä onkaan kamalampaa, kuin se, että on kertonut juuri kaikille hyvänpäivänkin tutuille ja lapsi ei selviäkkään loppuun saakka, jokainen sitten kyselemään kuinka raskaus edistyy ja joutuu käymään surua läpi uudestaan ja uudestaan. Se on itsesuojelua.

Mutta onneksi valta osa raskauksista jatkuu ja etenee normaalisti ja lapsi myös syntyy valtaosassa raskauksia elossa, joskin komplikaatioita voi tulla, mutta niistä kyllä lähes aina selvitään säikähdyksellä.

Paljon voi mennä vikaan, mutta niinhän se on, että ihmisen elämänkaaren aikana vaarallisin aika on kohdussa ja syntyessä.
Lääketiede onneksi on auttanut selättämään lähes kaikki vakavat tilanteet ja kuolemat ovat enemmänkin poikkeus kuin mikään sääntö.

Parhainta on, jos odottava äiti pystyy vain nauttimaan päivän kerrallaan ja olemaan ilman jatkuvaa murhetta, mutta koska tieto lisää tuskaa, näin aika harvoin enään taitaa olla.

oli ihan pakko palata vielä tänne....
esikoista odottaessa 7 vuotta sitten olin onnellisen tietämätön mistään riskeistä ja rajoista, hyvä kun viikot osasin laskea.
kaikki meni hyvin.

nyt oon ressannut alusta asti enemmän kuin missään muussa asiassa. olen ollut aivan varma että lapsi on kuollut, se ei voi selvityä loppuun. mutta tosiasia on että mun kohdalla ei ole erityisempiä riskitekijöitä, en ole saanut kuin yhden aivan alkuraskauden keskenmenon, ja tässä vaiheessa erittäin suuri osa raskauksista jatkuu loppuun ja lapsen syntymään.

jos vielä ressaa kaikesta, saa ressata loppuun asti ja vielä kun vauva syntyy. voihan se lapsi jäädä vaikka auton alle.
tällöin ei koko raskaudesta pysty nauttimaan.
mä oon ainakin päättänyt että kun 12 viikkoa ja samalla ns. riskiraja tuli täyteen niin alan nauttia raskaudesta täysillä ja unohdan noi pienet riskit joita on olemassa ihan koko elämän. jos jotain sattuu niin sitä voidaan miettiä silloin, estämään en kuitenkaan pysty.

Niin, ja ainakin mun kohdalla tää jää viimeiseksi lapseksi, tämäkin oli iloinen yllätys,iltatähti, joten aion ottaa kaiken irti. tämän jälkeen mun lapsiluku on täynnä.

Yhteistyössä