Mitäs nyt? PATTI RINNASSA

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kova patti rinnassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Sipi&Tylvesteri:
Alkuperäinen kirjoittaja Kannanottaja:
Mikä kuppikoko sulla on? Pienet rinnat on helposti mastopaattisia eli tiiviitä ja niiden tutkimiseen on mammoa parempi ultra, johon taas pääsee mammoa nopeammin. Muuten olisin sinuna huoletta - vaikeat rintasyövät löydetään yleensä kuusikymppisillä mammossa eikä niihin liity mitään pahkuraa.

Ärhäkkää rintasyöpää löytyy ihan joka ikäryhmästä ja ihan kaiken kokoisista rinnoista. Patti ei ole aina syöpä, mutta pitää mennä hoidattamaan asia pois mahd nopeasti.

Kerros mistä olet tämän "tiedon" kaivanut?
Minä löysin erään artikkelin rintasyövästä ja olikohan vuonna 2006 alle 30-vuotiaita rintasyöpään sairastuneita oli 9kpl, mun mielestä aika vähän!

Alkuperäinen kirjoittaja Duffy:
Alkuperäinen kirjoittaja Sipi&Tylvesteri:
Alkuperäinen kirjoittaja Kannanottaja:
Mikä kuppikoko sulla on? Pienet rinnat on helposti mastopaattisia eli tiiviitä ja niiden tutkimiseen on mammoa parempi ultra, johon taas pääsee mammoa nopeammin. Muuten olisin sinuna huoletta - vaikeat rintasyövät löydetään yleensä kuusikymppisillä mammossa eikä niihin liity mitään pahkuraa.

Ärhäkkää rintasyöpää löytyy ihan joka ikäryhmästä ja ihan kaiken kokoisista rinnoista. Patti ei ole aina syöpä, mutta pitää mennä hoidattamaan asia pois mahd nopeasti.

Kerros mistä olet tämän "tiedon" kaivanut?
Minä löysin erään artikkelin rintasyövästä ja olikohan vuonna 2006 alle 30-vuotiaita rintasyöpään sairastuneita oli 9kpl, mun mielestä aika vähän!

Syöpärekisteri:
Sairastuvuuden prosentuaalinen jakautuminen ikäryhmittäin vuonna 2006
20-29 30-39 40-49 50-59 60-69 70-79 80+
0,3% 3,1% 15,1% 29,9% 24,2% 16,4% 11,0%

Suomessa on hyvät rintasyöpätilastot. Vain joka kymmenes nainen sairastuu rintasyöpään, taajamissa jopa joka seitsemäs. Vuosittain löydetään yli 4000 uutta rintasyöpätapausta. Seulonta mammografiassa löydetään noin 1/3 rintasyövistä. Valtaosa eli 2/3 havaitaan erilaisten terveystarkastusten yhteydessä tai naisten oman aktiivisuuden ansiosta. Naiset ovat huomanneet uuden muutoksen rinnassaan ja hakeutuneet pikaisesti tutkimuksiin.

Tänään suihkussa löysin patin vasemmasta rinnasta ja maanantaina sitten lääkäriin. Kerran aikaisemmin on ollut ja se todettiin hyvänlaatuiseksi. Poistatin sen kuitenkin yöunia viemästä. Olen ymmärtänyt, että tällaiset hyvänlaatuiset patit ovat melko yleisiä nuorilla naisilla(?) Itse olen 20-vuotias. Maanantaina sitten nähdään taas, mikä on tilanne tällä kertaa.

Se patti on vieläkin ihan saman muotoinen, tarkkarajainen kuin silloin ketjua avatessani. Huomenna on viimein aika lääkäriin!

Terveyskeskuksessa ensimmäinen kysymys oli, etteikö minulla ole vakituista gyneä joka tämän voisi katsoa. Sanoin siihen, etten näin kotihoidontuesta pysty sellaista nyt maksamaan vaan olen uusinut e-pillerit tk-lääkärin luona. Vastaanotossa puhelimeen vastannut nainen oli tästä ihmeissään.

Höh, ilmeisesti tk:ssa ei saisi tällaisilla asioilla lääkäriä vaivata. Mutta ei minulla ole muutakaan mahdollisuutta tätä tutkituttaa.

Kuinka pian olette päässeet ultraan sen jälkeen kun lääkäri on pattia tunnustellut???

Noniin, torstaina olin lääkärillä pattia näyttämässä, hän laittoi lähetteen sairaalaan ja kirje sairaalasta tuli jo eilen.

Aikani sairaalaan olisivat olleet 22.12. ja 29.12. eli aika kauan kuitenkin olisi pitänyt odottaa ennenkuin olisi ekalla ajalla päässyt mammografiaan ja toisella ajalla sitten kirurgian polille ilmeisesti vastauksia kuulemaan.
En tiedä mitä olisi tapahtunut jos tämä patti ei olisi siinä mammografiassa näkynyt... oisko sitten tullut kolmas aika jossa oltaisiin ultrattu, otettu se ohutneulabiopsia... vai miten lie olisi edennyt.

Mieheni ei sitten halunnut laittaa minua odottamaan tuonne joulukuun lopulle, vaan soitti eilen yksityisiä lääkäriasemia läpi.
Ajan olisin saanut jo tälle päivälle, mutta en olisi voinut mennä sinne lasten kanssa, joten aika otettiin huomiselle.

Huomenna yksityispuolen röntgenlääkäri ottaa mammografian ja ultraäänen, sekä uä ohjauksessa sen ohutneulabiopsian.

Pelottaa se neula millä biopsia otetaan, tai lähinnä se, miten paljon sattuu kun se otetaan tai miltä se tuntuu ja sitten se vastaus jota joutuu varmaan odottamaan.

Mutta tämä etenee nyt tällä tavalla.
Ajattelin vain välitietoja käydä antamassa asiasta, kun täällä niin moni on vastannut avaamaani ketjuun.

Päivittelen taas kuulumisia, kunhan jotain kerrottavaa on.

Alkuperäinen kirjoittaja Kova patti rinnassa:
Noniin, torstaina olin lääkärillä pattia näyttämässä, hän laittoi lähetteen sairaalaan ja kirje sairaalasta tuli jo eilen.

Aikani sairaalaan olisivat olleet 22.12. ja 29.12. eli aika kauan kuitenkin olisi pitänyt odottaa ennenkuin olisi ekalla ajalla päässyt mammografiaan ja toisella ajalla sitten kirurgian polille ilmeisesti vastauksia kuulemaan.
En tiedä mitä olisi tapahtunut jos tämä patti ei olisi siinä mammografiassa näkynyt... oisko sitten tullut kolmas aika jossa oltaisiin ultrattu, otettu se ohutneulabiopsia... vai miten lie olisi edennyt.

Mieheni ei sitten halunnut laittaa minua odottamaan tuonne joulukuun lopulle, vaan soitti eilen yksityisiä lääkäriasemia läpi.
Ajan olisin saanut jo tälle päivälle, mutta en olisi voinut mennä sinne lasten kanssa, joten aika otettiin huomiselle.

Huomenna yksityispuolen röntgenlääkäri ottaa mammografian ja ultraäänen, sekä uä ohjauksessa sen ohutneulabiopsian.

Pelottaa se neula millä biopsia otetaan, tai lähinnä se, miten paljon sattuu kun se otetaan tai miltä se tuntuu ja sitten se vastaus jota joutuu varmaan odottamaan.

Mutta tämä etenee nyt tällä tavalla.
Ajattelin vain välitietoja käydä antamassa asiasta, kun täällä niin moni on vastannut avaamaani ketjuun.

Päivittelen taas kuulumisia, kunhan jotain kerrottavaa on.

Hei!

Ei kannata pelätä ohutneulanäytettä. Se ei satu. Ihan vähän nipistää ku neula puhkaisee ihon, mutta muuten ei tunnu. Minulta otettiin näyte muutama kuukausi sitten. Kaikki oli kunnossa.

Voimia!

Alkuperäinen kirjoittaja Annu:
Hei!

Ei kannata pelätä ohutneulanäytettä. Se ei satu. Ihan vähän nipistää ku neula puhkaisee ihon, mutta muuten ei tunnu. Minulta otettiin näyte muutama kuukausi sitten. Kaikki oli kunnossa.

Voimia!

Hei Annu!
Kiitos tiedosta. Se ohutneulanäyte minua on eniten pelottanut, ihanaa että kävit kertomassa että se ei satu vaan vähän nipistää. Kestääkö sen ohutneulanäytteen ottamisessa kauan? Onko neula pitkä vai lyhyt? Ja onko oikeasti ihan ohut?
Anteeksi tarkka tiedustelu, minä vaan etsin asiasta tietoa valmistellen itseäni psyykkisesti tähän.
Kävitkö yksityispuolella? Kyselen, jos kävit, että mitä tehtiin ja mitä tuli maksamaan?

Hei! olen seurannut kirjoitustasi. Tsemppiä huomiseen! Ohutneulabiopsia on aika kivuton toimenpide. Jos näyte joudutaan ottamaan ihan tuosta nännipihan alueelta, niin se nipistää kyllä, mutta jos muualta rinnan alueelta niin aika kivuttomasti se menee. Mammografia+ultra+ohutneula (joka on solunäyte) antaa aika luotettavan kuvan patin laadusta, mutta vasta paksuneulanäyte (kudosnäyte) antaa varman vastauksen.
Minulla poistettiin syksyllä toisesta rinnasta iso kiinteäreunainen muljuava kasvain. Ohutneulanäyte antoi diagnoosiksi fibroadenooman ja niinhän se patologilausunnossa loppujen lopuksi olikin.

Alkuperäinen kirjoittaja Annu:
Hei!

Voimia!

Hei Annu!
Kiitos tiedosta. Se ohutneulanäyte minua on eniten pelottanut, ihanaa että kävit kertomassa että se ei satu vaan vähän nipistää. Kestääkö sen ohutneulanäytteen ottamisessa kauan? Onko neula pitkä vai lyhyt? Ja onko oikeasti ihan ohut?
Anteeksi tarkka tiedustelu, minä vaan etsin asiasta tietoa valmistellen itseäni psyykkisesti tähän.
Kävitkö yksityispuolella? Kyselen, jos kävit, että mitä tehtiin ja mitä tuli maksamaan?

Hei!

Näytteen ottaminen ei kestä kauaa. Itsellä otettiin yhdestä patista näyte, joka olikin täynnä nestettä eli se puhkesi. Näytteen otto kesti varmaan minuutin tai vajaan.

Neula on aika pitkä ja hmmm jykevä ontto neula. Ei mitenkään älyttömän iso, mutta ei nyt niin ohutkaan kuin esim rokotuksessa käytettävät neulat.

Minä kävin yksityispyolella ja työnantajani maksoi. Sain siis työterveydestä lähetteen. En tiedä mitä tuli maksamaan.

Kävin mammografiassa ja ultrassa. Samantien otettiin myös ohutneulanäyte. Ei siis tarvinnut etukäteen jännittää ku en tiennyt mitä tuleman pitää.

Mutta siis, ei kannata pelätä, se ei satu!

Kiitos tsempeistä! Mukavaa että kirjoitit kokemuksestasi, vaikka ei varmasti mikään mukava kokemus ole ollut.
Jos lueskelet vielä tätä, niin kuinka kauan jouduit olemaan sairaalassa kun tuo patti poistettiin? Poistettiinko se niin että olit valveilla leikkauksen ajan vai nukuttivatko?
Tiedustelen tässä jo etukäteen tällaistakin, kun terveyskeskuslääkäri sanoi että aika herkästi poistelevat näitä patteja, olivatpa mitä hyvänsä.

Kiitos tsempeistä! Mukavaa että kirjoitit kokemuksestasi, vaikka ei varmasti mikään mukava kokemus ole ollut.
Jos lueskelet vielä tätä, niin kuinka kauan jouduit olemaan sairaalassa kun tuo patti poistettiin? Poistettiinko se niin että olit valveilla leikkauksen ajan vai nukuttivatko?
Tiedustelen tässä jo etukäteen tällaistakin, kun terveyskeskuslääkäri sanoi että aika herkästi poistelevat näitä patteja, olivatpa mitä hyvänsä.

Samaa mieltä kuin tk-lääkärisi. Aiemmin olin eri mieltä..Minulla siis oli yksi fibroadenooma, noin 2-3 cm halkaisijaltaan jo ihan nuoresta saakka. Sitä on seurailtu ja keväällä selvisi, että sen taakse oli seurantajakson aikana kasvanut toinen n. 5 cm ja vielä kolmas 1 cm patti. Nämä siis poistettiin elokuussa ihan julkisella puolella. Koska ohutneulanäyte oli otettu keväällä ja diagnosoitu, huhtikuussa, poisto ei ollut kiireellinen.
Kasvaimet poistettiin anestesiassa ja seuraavana päivänä pääsi kotiin. Kaksi viikkoa sairaslomaa. Leikkaushaava parani nopeasti ja arpi on todella siisti, huomaamattomasti nännipihan reunassa; samoin rinta (c-kuppi) on ihan samannäköinen kuin ennen leikkausta, vaikka noin paljon poistettiin.

Kiitos paljon tiedosta. Olin ajatellut että sairaalassa menee useampi päivä, että pitää mennä leikkausta edeltävänä iltana ja sitten joutuu vielä pari päivää sairaalassa viettämään. Mutta siis tämähän oli hyvä tieto, että siellä ei välttämättä tarvitse viettää kuin yksi yö.
Tämän muuttuu pikkuhiljaa valoisammaksi asiaksi kun saa enemmän kokemukseen perustuvaa tietoa. Kiitos!! Ja hienoa että arvesta tuli siisti ja rinta on entisellään.

Hei!

Lupasin tulla kertomaan kuulumisia.
Kävin siellä yksityisellä, ei suostunut ensimmäiseksi tekemään mammografiaa tämän ikäiselle, vaan aloitti ultraten. Ultrassa löytyi suurehko 3 cm halkaisijaltaan oleva pyöreä kiinnittynyt imusolmuke.
Ei mitään sen pahempaa. Jostain syystä se on tulehtunut / ärtynyt niin, että on kasvanut.
Välttämättä se ei koskaan siitä pienene, mutta sille ei tarvitse tehdä mitään.
Oli tosi mukava naislääkäri ja naishoitaja, eikä tosiaan tarvittu mitään ohutneulanäytettä tai muuta.
Pelkkä uä riitti.

Kiitos paljon kaikille tsempanneille ja kokemuksia vaihtaneille!

Mulla on kans molemmissa rinnoissa, en oo ajatellu et se olis mitenkään vaarallista. Ku joskus vähän yli vuosi sitten kävin lääkäris ja sanottiin et jossei kuukaudes lähe niin uudestaan. Mut en koskaan sit menny ko ne ei satu, eikä ne mitenkään erikoisesti... ääh, en tiedä... olisko neuvoja? :)

Yhteistyössä