Mitäs nyt tehrään, kun päivähoidossa ei kuulemma jousteta yhtään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Pimmo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja alan työntekijä;26827673:
Ymmärrätkö sinä jo, miksi aamuvuorolaisen työvuoron aientaminen on ikävä ilmiö? Hän LÄHTEE aiemmin, jolloin kolmen hoitajan samanaikainen työssä oloaika lyhenee. Se on muutenkin jo järkyttävän lyhyt, eli lapsianne hoidetaan oikeastaan kahden hoitajan voimin :( Missään ei tuotakaan oikeastaan julkilausuta, vaan vanhemmille toitotetaan kolmesta työntekijästä.

Ja lapsia ryhmissä on huikean paljon. Heidän hoitamisensa kahdella hoitajalla huonontaa laatua.

Ymmärrän, mutta nyt on kyse viidestä minuutista. Jos olisi kyse pitemmästä ajasta, olisi minusta järkevää, että lapsi vietäisiin vuoropäiväkotiin, josta sitten olisi kuljetus omaan päiväkotiin sen auettua.

Ymmärrän, mutta nyt on kyse viidestä minuutista. Jos olisi kyse pitemmästä ajasta, olisi minusta järkevää, että lapsi vietäisiin vuoropäiväkotiin, josta sitten olisi kuljetus omaan päiväkotiin sen auettua.

Kun aletaan joustamaan, joustaminen leviää ja laajenee sekä avaamisaikaan ja sulkemisaikaan. Ja kaikki levähtää pikkuhiljaa kuin lettutaikina pannulle. Olen sen nähnyt, että sana joustoista kiirii ja sitä vaaditaan pian kaikista suunnista. Jo 6.30 on käytännössä liian aikainen päiväkodin aukeamisaika jos asioita ajatellaan toiminnan ja henkilökunnan riittävyyden kannalta.

No, jollei oma mies voi auttaa ja joustaa (joka minusta olisi järkevin vaihtoehto, hänenkin työnantajansa voisi vähän joustaa tässä) niin sitten joustavat ap:n työkaverit. Ap ei voi tehdä aikaisia vuoroja ja sillä siisti. Epäreilua ehkä, juu mutta sellaista se on monellakin työpaikalla ihan millä tahansa alalla. Ei siitä tarvitse tykätä mutta niin se ratkaistaan.

Olen itse aivan toisella alalla töissä, mutta pidän itsestäänselvänä että minun työaikani ovat hyvin paljon riippuvaiset lapseni hoitoajoista ja jos meidän yksikössä on kiire ja joudumme ylitöihin, kollegani tekevät sen mitä minä en pysty. Itse en ylitöihin voi jäädä koska lapsi täytyy hakea. Varmaankin olen toisinaan rasite työkavereilleni, mutta eihän tätä ikuisesti kestä ja myöhemmin voin itse joustaa kun oma lapseni on jo isompi ja jollain kollegalla on pieni lapsi.

Miksi sinun pitäisi olla kuudelta töissä, jos kerran kassalla työskentelet? Tietääkseni kaupat aukeavat aikaisintaan seitsämältä.

Ei kuulu aiheeseen noin muuten, mutta tiiätkös, että jos kauppa aukeaa seiskalta, sitä ennen pitää esim.vaihtaa työvaatteet päälle ja laskea pohjakassat! Kuvittelitko, että kun kauppa aukeaa seiskalta, niin myyjän työvuoro alkaa silloin??

Kannattaa vielä puhua päiväkodin johtajan kanssa tai hänen pomonsa kanssa, aina löytyy korkeampi taho. Meidän kaupungissa päiväkodit aukeavat yleisesti 6.30, mutta kaupungilla on ohjeistus että tarvittaessa joustetaan 6-18 välillä.

Meidän työpaikalla yksi ihminen tekee vapaaehtoisesti aamuvuoroa, tulee6.30 joka aamu. Hän on hyvin tyytyväinen kun pääsee ajoissa töistä. Meille muille järjestely sopii myös hyvin, kaveri on tunnollinen, ei juuri koskaan sairaana eikä hänellä ole pieniä lapsia. Sen kerran jos hän on kipeä, soittaa itse varahenkilölle.

Alkuperäinen kirjoittaja alan työntekijä;26827840:
Kun aletaan joustamaan, joustaminen leviää ja laajenee sekä avaamisaikaan ja sulkemisaikaan. Ja kaikki levähtää pikkuhiljaa kuin lettutaikina pannulle. Olen sen nähnyt, että sana joustoista kiirii ja sitä vaaditaan pian kaikista suunnista. Jo 6.30 on käytännössä liian aikainen päiväkodin aukeamisaika jos asioita ajatellaan toiminnan ja henkilökunnan riittävyyden kannalta.

No jaa, ei meillä ainakaan niin käynyt. Ja siihen voi laittaa stopin jossain vaiheessa. Jos viiden minuutin vaatijoita (pakottavista syistä) on jo muutamia, kannattaa todeta, että päiväkodin aukioloajat on taas entiset ja että lapset voi aamulla viedä vuorohoitokotiin, josta sitten kuljetus omaan hoitopaikkaan.

Toki minulla ei ole kokemusta kuin pienistä paikkakunnista, joten en tiedä, miten nämä käytännöt toimisivat isommissa paikoissa. Mutta tiedän, että ne saadaan toimimaan ainakin meillä. :)

[QUOTE="apuva";26827852]Ei kuulu aiheeseen noin muuten, mutta tiiätkös, että jos kauppa aukeaa seiskalta, sitä ennen pitää esim.vaihtaa työvaatteet päälle ja laskea pohjakassat! Kuvittelitko, että kun kauppa aukeaa seiskalta, niin myyjän työvuoro alkaa silloin??[/QUOTE]

En kuvitellut. Keneltäkään ei mene tuntia kassan laskuun ja työvaatteiden vaihtoon.

Erikoista, että teillä päiväkodilla ei ole velvollisuutta aueta ennen 6.30. Meidän kunnassa jokaisen kunnallisen päiväkodin täytyy olla auki 06-18 välillä, jos yksikin kyseisessä päiväkodissa oleva perhe tarvitsee. Yleensä ne ovat 6.30-17, mutta on vain ilmoitusasia, mikäli tarvitsee hoitoa 06-18 välillä.
Voitko ottaa oman lapsesi omalle työpaikallesi aamulla hetkeksi? Veisit hänet sitten tien toiselle puolelle heti kun mahdollista ja tekisit sitten sen 10min iltapäivällä takaisin? Olen myös pk.ssa töissä ja meillä ainakin onnistuisi.

En kertakaikkiaan usko, että työpaikassasi ei ymmärrettäisi 5-10 minuutin myöhästymistä, en vain usko.

Jos asiaa todella näin, kirjoita asiasta paikallislehteen. Vihjaa ensin sekä päiväkotiin, että työnantajalleszi, että ajattelit nyt toimia näin... voi olla että jousto sittenkin löytyy.

Kuinka monta näitä eskarilaisia on jotka tulevat jo 6:30? Etkö oikeasti voi näiden lasten vanhempien kanssa keskustella asiasta ja ehdottaa että tulisivat 5 minuuttia myöhemmin silloin kun sinä olet aamuvuorossa? Koska kuten aiemmin jo kirjoitin niin meillä toimitaan näin ja asiat sujuvat. Ja päiväkodissa siis työskentelen!

[QUOTE="Lissu";26827921]Ihan asian vierestä. Itse olen ollut kaupassa töissä, avasi klo 9 ja aamuvuorolaisen vuoro alkoi 8.15. Kieli vyön alla sai juosta että sai kaiken tehtyä ennen kuin piti avata ovet, ja vaatteidenvaihtoa tuohon aikaan ei ollut huomioitu.[/QUOTE]

Se, jonka avaukseen alunperin vastasin, painotti nimenomaan kassatyöskentelyä ei muita puuhasteluja.

[QUOTE="päikky";26827934]Erikoista, että teillä päiväkodilla ei ole velvollisuutta aueta ennen 6.30. Meidän kunnassa jokaisen kunnallisen päiväkodin täytyy olla auki 06-18 välillä, jos yksikin kyseisessä päiväkodissa oleva perhe tarvitsee. takaisin? [/QUOTE]

Huh mikä sääntö jos se tosiaankin koskee pieniä yksiköitä. Ehkä kaikkialla ei ole yhden tai kahden ryhmän yksiköitä, koska niissä 6-18:n aukioloaika voitaisiin laskea päivähoitolain rikkomiseksi, kun päivittäin klo 13.40 -18.00 olisi vain kaksi hoitajaa. Iltavuorolainen tulisi vasta klo 10.20 joka päivä, eli kaikki toiminta aamupäivisin vietäisiin läpi kahdella hoitajalla. Ulkoilu ja kaikki. Ei siis tosiaankaan mitenkään järkevää ja laitonta. Mutta ehkä henkilökunta on mitoitettu eri tavalla?

[QUOTE="pop";26827942]En kertakaikkiaan usko, että työpaikassasi ei ymmärrettäisi 5-10 minuutin myöhästymistä, en vain usko.

Jos asiaa todella näin, kirjoita asiasta paikallislehteen. Vihjaa ensin sekä päiväkotiin, että työnantajalleszi, että ajattelit nyt toimia näin... voi olla että jousto sittenkin löytyy.[/QUOTE]

Ap on ilmeisesti ainoa vuorossa. Vaikka esimies ja työkaverit ymmärtäisivät myöhästyisivät, ymmärtävätkö eskarilaisten vanhemmat, että eivät saakaan lasta hoitoon, silloin kun on sovittu? Ja ymmärtävätkö näiden vanhempien esimiehet, jos he puolestaan myöhästyvät tämän vuoksi säännöllisesti töistä? Esim. jos vanhempi on bussikuski, hoitaja, konduktööri tms. Ymmärtkö sinä, jos työmatkabussisi on säännöllisesti 10 minuuttia myöhässä, jotta ap saa lapsensa hoitoon? Tai kauppa ei aukea ajoissa? Tai lääkärisi on myöhässä?

• Tykkää
Reactions: Draumsyn
[QUOTE="pop";26827942]En kertakaikkiaan usko, että työpaikassasi ei ymmärrettäisi 5-10 minuutin myöhästymistä, en vain usko.

Jos asiaa todella näin, kirjoita asiasta paikallislehteen. Vihjaa ensin sekä päiväkotiin, että työnantajalleszi, että ajattelit nyt toimia näin... voi olla että jousto sittenkin löytyy.[/QUOTE]

Tämä on kyllä ihan paras :laugh:

[QUOTE="Kristiina";26828006]Kuinka monta näitä eskarilaisia on jotka tulevat jo 6:30? Etkö oikeasti voi näiden lasten vanhempien kanssa keskustella asiasta ja ehdottaa että tulisivat 5 minuuttia myöhemmin silloin kun sinä olet aamuvuorossa? Koska kuten aiemmin jo kirjoitin niin meillä toimitaan näin ja asiat sujuvat. Ja päiväkodissa siis työskentelen![/QUOTE]

No sitten nämä eskarilaisten vanhemmat, jotka joutuvat tuomaan lapsensa viisi minuuttia myöhemmin, myöhästyvät omista töistään :) Kenen siis pitäisi tässä joustaa...

Eli siellä on sitten aina ylipaikalla lapsi kun sinne omas viet? Ei se nyt noin voi mennä.

Koskaan ei ole omani olleet mukanani (eivätkä tule olemaan, sillä ovat jo koululaisia), mutta tiedän että joku on joskus joutunut näin toimimaan ja tästä on esimiehen kanssa aina erikseen sovittu. Eikä ne lapsiryhmät aina muutenkaan niin laillisia ole, vaikka vanhemmat kenties niin kuvittelee... Ei tarvii kuin yhden hoitajan sairastua eikä sijaista löydy niin siinähän ollaan :whistle: On yks ja sama onko siinä ryhmässä silloin 12 vai 13 lasta.

Alkuperäinen kirjoittaja alan työntekijä;26828062:
Huh mikä sääntö jos se tosiaankin koskee pieniä yksiköitä. Ehkä kaikkialla ei ole yhden tai kahden ryhmän yksiköitä, koska niissä 6-18:n aukioloaika voitaisiin laskea päivähoitolain rikkomiseksi, kun päivittäin klo 13.40 -18.00 olisi vain kaksi hoitajaa. Iltavuorolainen tulisi vasta klo 10.20 joka päivä, eli kaikki toiminta aamupäivisin vietäisiin läpi kahdella hoitajalla. Ulkoilu ja kaikki. Ei siis tosiaankaan mitenkään järkevää ja laitonta. Mutta ehkä henkilökunta on mitoitettu eri tavalla?

Mun mielstä tämä on todella hyvä systeemi. Kuten sanoin niin useimmilla päiväkodeilla aukioloaika on 06.30-17. Mutta mikäli perheen tilanne vaatii niin pk.n tulee olla auki 06-18 välillä. En usko, että tota mahdollisuutta kovin paljoa käytetään, mutta eipähän jätä pulaan ketään perhettä kuitenkaan. Yksittäistapauksia suuren kunnan mittakaavassa ovat nuo tarvitsevat perheet, joille ei perus aukioloajat riitä/täytä vuorohoidon kriteereitä.

Yhteistyössä