Mitäs nyt tehrään, kun päivähoidossa ei kuulemma jousteta yhtään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Pimmo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei päiväkodit voi itse päättää milloin aukeavat.
Lautakunta tekee asiasta päätöksen.
Se prosessi on valtavan monimutkainen.
Siihen ei lähdetä yhden taistomatin takia.

näin tekisin itsekin. Paitsi jos on siellä yksin ja lapsia vastuulla niin ei voi jättää yksin. Veisin sitten kun toinen hoitaja tulee vuoroon.

No ei kai nyt herranjestas ap voi tai saa viedä omaa lastansa hoitoon omalle työpaikalleen. Anna mun kaikki kestää...

[QUOTE="minä";26827754]M
Jos päiväkoti ei jousta, kysyisin eskarilaisten vanhemmilta, voisiko lapsen tuoda hoitoon vasta 6.35 eikä 6.30. Tai jos eskarilaisia tulee hoitoon 6.30 vain muutama, ottaisin heidät oman lapsen kanssa vastaan eskarin pihalla, käveltäisiin yhdessä päiväkodille ja takaisin eskarille sisään.[/QUOTE]
No ei tämäkään mun mielestä ole mikään ratkaisu. Että muut "kärsii" siitä, ettei ap halua viedä lastansa vuoropäiväkotiin 10 kilometrin päähän... Ei kaikki lapset esim. ole puettuna talvipakkasella hyvin, kun tulevat tarhaan. meillä ainakin mentiin colleget jalassa tarhaan ja minusta olisi väärin sanoa jo valmiiksi kiireellisille vanhemmille, että "laittakaa Nicolle ja Jessicalle toppahousut päälle, koska minun täytyy hoitaa tässä lastenne kanssa vielä omia asioita työaikana". Jos eskarilaiset tarvivat hoitoa 6:30, niin ei heitä silloin voi kieltää tulemasta silloin. Kyllä kuulkaa nämä ongelmat on ihan jokaisessa perheessä!

[QUOTE="pop";26827942]En kertakaikkiaan usko, että työpaikassasi ei ymmärrettäisi 5-10 minuutin myöhästymistä, en vain usko.

Jos asiaa todella näin, kirjoita asiasta paikallislehteen. Vihjaa ensin sekä päiväkotiin, että työnantajalleszi, että ajattelit nyt toimia näin... voi olla että jousto sittenkin löytyy.[/QUOTE]

Jaa. Ja miten sinun on niin vaikea ymmärtää, että eskarin AINOA hoitaja voisi tulla 10 min myöhässä töihin? Samaan aikaan kiireiset vanhemmat odottavat palelevien lasten kanssa eskarin oven takana ja myöhästyvät itse töistä.

[QUOTE="äiti";26829430]jos itse veisin lapseni hoitoon ekana ja hoitaja siitä lähtisi viemään omaansa hoitoon vaikkakin vaan tien yli niin en hyväksyisi.[/QUOTE]
Täysin samaa mieltä. Ei hoitajille makseta siitä, että hoitavat omia asioitaan työaikana.

Ap, lapsi vuoropäiväkotiin. Ei se sinun lapsesi hoito-ongelma voi koitua ongelmaksi lapsesi nykyisille hoitajille ja eskarilaisten vanhemmille.

Kyllä moni muukin tuossa tilanteessa joutuu tai joutui viemään lapsensa pitkän matkan päähän vuoropäikkyyn

Tai niin, kysy mieheltäsi, voiko hänen työnantajansa joustaa? Jos ei pysty, niin miksi sitten muiden pitäisi joustaa TEIDÄN LAPSEN VUOKSI?

Onpas mielenkiintoinen ketju. Minusta kyllä kohtuutonta että 5minuutin tarpeen vuoksi pitäisi vuorohoitoon lapsi viedä useamman kilometrin päähän, mutta kai se niin on sitten tehtävä jos ei muuta vaihtoehtoa kertakaikkiaan ole.
Itse ehdottaisin myös että esimiehen kanssa neuvottelisit että voisiko lapsi olla ap:n mukana siihen puoli kahdeksaan kunnes tulee toinen hoitaja paikalle että lapsen saa vietyä omaan hoitopaikkaansa. Tai sit vaan röyhkeästi ap myöhästyy noina aamuina töistä sen 5 minuuttia eli on valmiina lapsensa kanssa päiväkodin ovella 6.30, lykkää lapsen sisään heti kun ensimmäinen hoitaja tulee ja kiiruhtaa sitten omaan työpaikkaan ja "pahoittelee" siellä mahdollisesti odottaville että anteeksi kun oon myöhässä.

[QUOTE="vieras";26829073]meilläpä päiväkodit aukeavat tasan 06.45. Siitä jokainen sinkoaa pää kolmantena jalkana työhön.

Aikaa ei voi täällä aikaistaa, siihen tarvitaan lautakunnalta lupa. Kuitenkaan aikastamiselle ei löydy riittävästi todellista tervetta.
Kyllä moni veisi vaikka kuudelta lapsensa ja takaisin kotiin lukeen aamun lehden ja suihkuun ja seiskaksi töihin.[/QUOTE]

Mitenhän moni?? En usko että kukaan vapaaehtoisesti.

Helsingin kaupungilla päiväkotien pitää ymmärtääkseni aueta 6.30 ( vai onko se 6.15 ) tarpeen mukaan, muussa tapauksessa 7.00.
Esim. niinä aamuina kun olen ilmoittanut lapsen hoidon alkavan 6.30, niin silloin se aukeaa silloin. Ellen ole ilmloittanut aikaista aamua, niin päiväkoti aukeaa vasta 7.00. koska meidän lapsi on ainoa jolla on noita aikaisia aamuja.

Mä sopisin kylmästi työnantajan kanssa että ei kiitos enää aikaisia aamuja, vaan pyytäisin saada tulla myöhempään. Ja niin olen tehnytkin- onneksi työnantaja on ymmärtäväinen.

[QUOTE="vieras";26830899]
Itse ehdottaisin myös että esimiehen kanssa neuvottelisit että voisiko lapsi olla ap:n mukana siihen puoli kahdeksaan kunnes tulee toinen hoitaja paikalle että lapsen saa vietyä omaan hoitopaikkaansa. Tai sit vaan röyhkeästi ap myöhästyy noina aamuina töistä sen 5 minuuttia eli on valmiina lapsensa kanssa päiväkodin ovella 6.30, lykkää lapsen sisään heti kun ensimmäinen hoitaja tulee ja kiiruhtaa sitten omaan työpaikkaan ja "pahoittelee" siellä mahdollisesti odottaville että anteeksi kun oon myöhässä.[/QUOTE]

Mä en montaa aamua katselisi jos päiväkodin hoitaja tulisi myöhässä ja sen takia mä myöhästyisin omasta työstä. Kyllä se pitää sopia muulla tavalla, ei tuota ongelmaa voi siirtää seuraaville ihmisille.

• Tykkää
Reactions: Aina Marina
[QUOTE="äiti";26829360]Viisaasti ajateltu.
Hoitaja hoitaa lapsen ja kodin. Laittaa ruuan samalla koko perheelle.
Äiti kun palaa työstä väsyneenä saa lämpimän ruuan.
Illan jaksaakin olla 100% läsnä kullannuppujen arjessa. Ei tarvi miettiä siivouksia sun muuta.

Muista vaan maksaa hyvä palkka hoitajalle niin saat pitää hänet luonasi vuosia.[/QUOTE]

kaikki ilomielin ottaisivat tämän vaihtoehdon. Mutta kenellä on varaa maksaa yli kaksi tonnia kuussa siitä hyvästä hoidosta? Esim palkka 1500 e (joka mielestäni on ihan minimi aikuiselle ihmiselle 40 h päivistä) + kolmasosa tuosta vielä sivukuluja päälle. Toki saa kelasta jotain korvausta ja hyvällä tuurilla kunnastakin tukea, mutta esim. meidän kunta tukisi tasan 0 eurolla. Eli eipä paljoa kotihoidontuki - verot taikka yli kolmevuotiaasta se reilu satanen kelasta lämmittäisi... Lisäksi ruokakulut sekä hoitajasta että lapsista.

kaikki ilomielin ottaisivat tämän vaihtoehdon. Mutta kenellä on varaa maksaa yli kaksi tonnia kuussa siitä hyvästä hoidosta? Esim palkka 1500 e (joka mielestäni on ihan minimi aikuiselle ihmiselle 40 h päivistä) + kolmasosa tuosta vielä sivukuluja päälle. Toki saa kelasta jotain korvausta ja hyvällä tuurilla kunnastakin tukea, mutta esim. meidän kunta tukisi tasan 0 eurolla. Eli eipä paljoa kotihoidontuki - verot taikka yli kolmevuotiaasta se reilu satanen kelasta lämmittäisi... Lisäksi ruokakulut sekä hoitajasta että lapsista.

Aivan. Puhumattakaan siitä, miten käy, kun se palkkaamasi hoitaja sairastuu. Maksat hänen palkan, ja sitten vielä hommaat sijaishoitjan jostain. Hoitajan sairastumisen vuoksi kun ei voi olla omasta töistä poissa.

[QUOTE="vieras";26830899]Onpas mielenkiintoinen ketju. Minusta kyllä kohtuutonta että 5minuutin tarpeen vuoksi pitäisi vuorohoitoon lapsi viedä useamman kilometrin päähän, mutta kai se niin on sitten tehtävä jos ei muuta vaihtoehtoa kertakaikkiaan ole.
Itse ehdottaisin myös että esimiehen kanssa neuvottelisit että voisiko lapsi olla ap:n mukana siihen puoli kahdeksaan kunnes tulee toinen hoitaja paikalle että lapsen saa vietyä omaan hoitopaikkaansa. Tai sit vaan röyhkeästi ap myöhästyy noina aamuina töistä sen 5 minuuttia eli on valmiina lapsensa kanssa päiväkodin ovella 6.30, lykkää lapsen sisään heti kun ensimmäinen hoitaja tulee ja kiiruhtaa sitten omaan työpaikkaan ja "pahoittelee" siellä mahdollisesti odottaville että anteeksi kun oon myöhässä.[/QUOTE]

Entäs jos ap:n lapsen päiväkodin työntekijä tekisi samoin, eli röyhkeästi myöhästyisi töistä säännöllisesti 5 min oman lapsensa hoito-ongelman vuoksi?

Miksi sinun pitäisi olla kuudelta töissä, jos kerran kassalla työskentelet? Tietääkseni kaupat aukeavat aikaisintaan seitsämältä.

kyllähän kaupassa toki muitakin töitä on vaikka kassalla olisikin.

meidän kaupan aamukassan töihin kuuluu mm. pohjakassojen laitto, tupakkakoneiden täyttö, lehtien laitto ja palautukset, leipien laitto(pieni kauppa, leipähylly kassojen vieressä). helposti saa näihin tunnin menemään eikä riitäkään.

Mulla tämä ongelma hoidettu niin, että vaihdan aikasen aamun seuraavaan (7.00) työparini kanssa ja vastaavasti iltavuoron aikasempaan. Näin siis silloin, kun miehellä aikanen aamuvuoro tai iltavuoro-viikko. Pojan päiväkoti on kyllä auki 6-18 tarvittaessa, mutta en halua viedä kuudelta vielä hoitoon enkä pitää iltaan saakka. Onneksi näitä ei ole usein.

Aika mielenkiintoista kuulla, että henkilökunta joutuu kipuilemaan saman ehtimisongelman kanssa kuin me muut vanhemmat. Päivähoidon viesti on selkeä eli vanhemmat joustavat...jotenkin...ei se henkilökuntaa paljoo kiinnosta.

Mitenhän moni?? En usko että kukaan vapaaehtoisesti.

Kyllä näitä valitettavasti on. Siis että tuodaan lapsi hoitoon ja lähdetään itse takaisin kotiin.
Mennään aamupalalle, lenkille, kauppaan, tekemään ruokaa, lämmittämään uunia ym ja se ihan pokkana ilmoitetaan samalla kun lykätään lapsi klo7 pk:n ovesta sisään :O

Tämäkin (eroperheen) lapsi on vuorohoidossa ja hänen hoitopäivänsä saattaa olla 7-18... Isä tuo aamulla ja kertoo menevänsä kotiin takaisin aamupalalle. Äiti hakee lapsen illalla, kun on ensin käynyt jumpassa, ratsastamassa tai milloin missäkin.

Alkuperäinen kirjoittaja pk:n täti itsekin;26831484:
Kyllä näitä valitettavasti on. Siis että tuodaan lapsi hoitoon ja lähdetään itse takaisin kotiin.
Mennään aamupalalle, lenkille, kauppaan, tekemään ruokaa, lämmittämään uunia ym ja se ihan pokkana ilmoitetaan samalla kun lykätään lapsi klo7 pk:n ovesta sisään :O

Tämäkin (eroperheen) lapsi on vuorohoidossa ja hänen hoitopäivänsä saattaa olla 7-18... Isä tuo aamulla ja kertoo menevänsä kotiin takaisin aamupalalle. Äiti hakee lapsen illalla, kun on ensin käynyt jumpassa, ratsastamassa tai milloin missäkin.

Miten on mahdillista että 10 tunnin raja ylitetään?

Jos minä olisin yh, lapseni olisi yli 10 h hoidossa/pv. Ai miksi? No yh:na ei olisi varaa tehdä lyhyempää päivää, asuminen pk-seudulla on niin kallista. Ja mun alan töitä ei ole kuin suuremmissa kaupungeissa. Ihan keskustassa ei ole varaa asua nytkään eli työmatkoihin menee mulla tällä hetkellä julkisilla 50 min/suunta. Tähän kun lisään hoitoon viemisen ja hakemisen, menisi lapsi hoitoon aamulla klo 6:50 ja pois ehtisin hakemaan aikaisintaan klo 17:15. Saati sitten niinä päivinä kun bussiaikataulut ei osu kohdalleen, olen toisessa vuorossa ja bussien kulkuväli pidempi jne.

Nyt onneksi en ole yh ja teen vielä 75 % työaikaa, joten lapseni on hoidossa 4 pv/viikko ja max 8 h/pv. Mutta parinkin yh-työkaverin lapselle tuo yli 10 h hoitoaika on ihan arkea..

[QUOTE="mmm";26831630]Jos minä olisin yh, lapseni olisi yli 10 h hoidossa/pv. Ai miksi? No yh:na ei olisi varaa tehdä lyhyempää päivää, asuminen pk-seudulla on niin kallista. Ja mun alan töitä ei ole kuin suuremmissa kaupungeissa. Ihan keskustassa ei ole varaa asua nytkään eli työmatkoihin menee mulla tällä hetkellä julkisilla 50 min/suunta. Tähän kun lisään hoitoon viemisen ja hakemisen, menisi lapsi hoitoon aamulla klo 6:50 ja pois ehtisin hakemaan aikaisintaan klo 17:15. Saati sitten niinä päivinä kun bussiaikataulut ei osu kohdalleen, olen toisessa vuorossa ja bussien kulkuväli pidempi jne.

Nyt onneksi en ole yh ja teen vielä 75 % työaikaa, joten lapseni on hoidossa 4 pv/viikko ja max 8 h/pv. Mutta parinkin yh-työkaverin lapselle tuo yli 10 h hoitoaika on ihan arkea..[/QUOTE]

Vuoropäiväkoti olisi sinulle oikea ratkaisu. Lain puolesta saat tehdä lyhennettyä työaikaa lapsen kakkosluokalle asti. Olet aika rohkea, kun pärjäät yksin lapsen kanssa. Tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja pk:n täti itsekin;26831580:
Sanopa se :|

Voiko tuollaisen mamman käräyttää jonnekin? Räikeätä järjestelmän väärinkäyttöä ja käytän nyt sanaa väkivaltaista lapsen kohtelua. Lapsihan on käytännössä vanhempien osalta hylätty. Anteeksi kärjistys, mutta verenpaineeni kuohahti.

Aivan naurettava lopputulema tässä ap:n tapauksessa olisi se, että lapsi vietäisiin kymmenen minuutin takia vuorohoitopk:iin, kun muutoin hoitoaika on ns. päivähoidon puitteissa eli erityistä vuorohoidontarvetta ei siis ole. Pk:n aukioloaika on sidoksissa siihen, milloin asiakkaat sitä tarvitsevat. Ja nyt sattuu ensimmäinen asiakas olemaan oven takana klo 6.20.

Kymmenen minuuttia aikaisemmin. Ei sen pidemmästä ajasta ole kyse. Eikä se ole pk:n ryhmätoiminnasta sen oleellisemmin poiskaan, kun aamuvuorolainen tulee töihin 6.20.

Kummastelen kyllä pk:n esimiehen kykyä järjestellä hoitopaikkansa asiakassuhteita, jos ei ymmärrystä, tilannetajua ja pitemmän päälle järkevää ratkaisua kykyene tuossa tilanteessa tekemään. Perusteet kun ovat varsin kohdallaan.

mun mielestä tää on ihan selvä tapaus. lapsi vuorohoitoon ja ongelma on täysin poistunut! :) kaikki kerkiää töihin ja hoitoon, eikä kenenkään tarvi joustaa... ap vähän ajaa mutta niin tekee muutkin, joilla sama tilanne.

Eikä se ole pk:n ryhmätoiminnasta sen oleellisemmin poiskaan, kun aamuvuorolainen tulee töihin 6.20.

Työaika ei ala samaan aikaan kun ensimmäinen lapsi seisoo ovella. Ei ainakaan meillä.

Eikä hieman aiemmin aloittamisella ole muuten merkitystä, mutta entäs jos sillä hoitajalla on omia lapsia, jotka täytyy viedä hoitoon? Bussikyyti, joka toimii vain pk:n nykyisen aukioloajan mukaisesti? Tms?
Pk:n aiempi aukaiseminen voi vaikuttaa monen muunkin kuin pelkästään sen hoitajan aamuun.

Vielä muutama vuosi sitten mä en olisi päässyt avaamaan ennen puolta seiskaa, kun oli oma lapsi vietävä toiseen päiväkotiin. Nyt on toinen juttu, kun hänkin jo koululainen.

todella outoa, että päiväkoti ei tuon vertaa jousta.. itsekin päiväkodissa töissä, ja meillä johtaja suostuisi joustoon aivan varmasti, uuden päivähoitopaikan etsiminen tuo työtä varmasti enemmän johtajalle, kuin se, että työntekijän työvuoro alkaa 10 min aikaisemmin ..

..no, mikäli pphoidon puolella ei voida tehdä paikallisia järjestelyeriä, ts. tsekattaisiin hiukan kaikkien hoitajien asiakkaiden hoitoaikoja ja räätälöitäisiin sitä pakettia yhteisesti siten, että varahoitotarve pienenisi (esim. yhdelle hoitajalle keskitettäisiin aikaisin aamulla hoitoon tulevat lapset, jotka muutoin eivät kuulu vuorohoidon piiriin), niin silloin pk:n on joustettava.

Jännä on ollut tämän ketjun aikana huomata se tosiseikka, kuinka eriarvoisessa asemassa ihmiset tässäkin asiassa tätä maata ovat. Monella paikkakunnalla kun ns. tavallisten pk:n aukioloaikoja on jouduttu rukkaamaan huolella, ja henkilökunta on joutunut sitoutumaan laajennettuun hoitoaikaan tarpeen niin vaatiessa. Vuorohoitopk:t ovat pääsääntöisesti tarkoitetut ainoastaan sille tarpeelle, tässä tapauksessa sitä tarvetta ei täytetä.

Eli vaihtoehdot ovat käsittääkseni vähissä. Joko pph- puoli jatkaa joko samalla tai tarkistetulla tavalla toimintaa, missä silmälläpidetään varahoidon määrää tai sitten pk joustaa. Joka tapauksessa pph:n ja pk:n puolen on tässä asiassa päästävä ratkaisuun.

Villinä korttina tosin toimii sitten tämä, että miten ap:n tapauksessa esimies suhtautuu siihen, että ap:n lapsi tulee noina aikaisina aamuina työntekijän mukana listoille sen muutaman minuutin ajaksi, jotta hän pääsee sitten kuskaamaan lapsensa tien yli omaan ryhmäänsä..... itseasiassa tää rupee hymyilyttämään ja kovasti.

No, niin tai näin - toivon sydämeni pohjasta että ap:lle osoitetaan järkevä vaihtoehto, että viisaus astuisi tähän tilanteeseen ja tilanne saataisiin ratkaistuksi. Voimia sinulle, ap, sillä varmasti tämä asetelma syö hermoja :hug:...

Meillä (yksityinen) päikky alkoi avata 15 minsaa aikaisemmin just siksi, että yhden perheen takia se vartti oli aivan olennainen juttu. En voi uskoa että tuo vartti on näin vaikea asia muissakaan päikyissä...

Vaikea juttu viiden minuutin takia. Toisaalta kuitenkin ymmärrän, ettei pk voi joustaa yhden kohdalla, koska siitä helposti syntyy kierre, jossa kaikki vaativat yhtä sun toista joustoa. Terveellä järjellä ajateltuna tuskin kuitenkaan olisi kohtuutonta, että aamuhoitaja tulisi muutaman minuutin aikaisemmin...

Tässä tilanteessa nyt kuitenkin näyttää siltä, että ap.n on yksinkertaisesti sovittava työpaikalla, että hän ei voi tehdä aikaisia aamuja. Näin olen itsekin joskus sopinut ja se sopi kyllä, kun sovittava oli. Mahdollisesti tilanne muuttuu jossain vaiheessa niin, että lapsen aikasempi hoiton vieminen onnistuu, mutta siihen asti olisi vain alistuttava siihen, että aamuvuorot eivät onnistu.

Vuoropäiväkotia en lähtisi viiden minuutin takia rasittamaan.

Yhteistyössä