Mitäs tekisitte tämmöisessä tilanteessa (tutti ja peukun imeminen)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hyvät neuvot jne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hyvät neuvot jne

Vieras
Eli meitin poika on nyt 1,5v. Ongelmana on, että imee kovasti peukkuaan, varsinkin kun väsyttää ja yöllä lähes aina peukku on suussa jos ei ole tuttia. Tutti ollaan jo kerran jätetty ilman ongelmia pois, sillä tuloksella että poika imi peukkunsa ihan haavaumille asti (vissiin hampaat hanganneet) joten eikun tutti takaisin kuvioihin että peukku pääsi paranemaan.

Nyt siis se kysymys.. Miten tuota peukun imemistä voisi yrittää vähentää? Ja mahdollisesti myös päästä tuosta tutista eroon..

Olen peukkua imenyt pienenä. Eipä siihen vinkkejä ole millä loppuis. Joskus 7v lopetin itse. Tuttia en ole syönyt. Suosittelen tutin antoa ja myöhemmin yrittää siitä eroon helpompi kumminkin kuin peukku joka on mukana...

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Olen peukkua imenyt pienenä. Eipä siihen vinkkejä ole millä loppuis. Joskus 7v lopetin itse. Tuttia en ole syönyt. Suosittelen tutin antoa ja myöhemmin yrittää siitä eroon helpompi kumminkin kuin peukku joka on mukana...

Mä imin peukkua vielä pidempään :/ eli siitä on varmasti vaikeampi päästä... kynneliä voi yrittää, mulla se ei auttanut pienenä. Ehkä tosiaan sitä tuttia vielä ja siitä eroon sit kun ymmärtää mitä on heittää se vaikka oravavauvoille.

Meillä sama ongelma, sillä erolla että tyttö ei ikinä suostunut syömään tuttia!! Ja saman ikäinen lapsi kuin ap:llä... Aina sanon kun eksyy peukku suuhun että otas peukku pois ja itse ottaakin sen sitten pois, mutta sinne se van eksyy silloin kun harmittaa, väsyttää tai nukkuu... Pari kertaa olen kokeillut laastarin laittamista sormeen kun tyttö nukkui, mutta sehän heräs repimään laastarin sormesta!! Jostain luin että laastarilla saa peukun syönnin lopetettua, ei enää tunnu samalta... Voihan ap tätä kokeilla jospa se vaikka teillä auttaisi ;)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niiih... kyllä se peukun syöminen aikanaan loppuu ... viimeistään sit kun alkaa pussailla ;) mulla ehti vaan hampaat mennä oikomiskuntoon sitä ennen.

Munkin peukun imijä pojalla kesti useita vuosia oikomishoito hampaisiin ja ihan peukun takia!

Alkuperäinen kirjoittaja Mustapantteri:
Meillä sama ongelma, sillä erolla että tyttö ei ikinä suostunut syömään tuttia!! Ja saman ikäinen lapsi kuin ap:llä... Aina sanon kun eksyy peukku suuhun että otas peukku pois ja itse ottaakin sen sitten pois, mutta sinne se van eksyy silloin kun harmittaa, väsyttää tai nukkuu... Pari kertaa olen kokeillut laastarin laittamista sormeen kun tyttö nukkui, mutta sehän heräs repimään laastarin sormesta!! Jostain luin että laastarilla saa peukun syönnin lopetettua, ei enää tunnu samalta... Voihan ap tätä kokeilla jospa se vaikka teillä auttaisi ;)

Me ollaan kokeiltu tätä laastarikikkaa hienoilla nalle puh- ja autolaastareilla, täysin tuloksetta :(. Jätkä vaan repii laastarin pois kun heti kun on lakattu ihastelemasta "hienoa isojen poikien laastaria".. Yöksi en ole uskaltanut edes laittaa, kun pelkään että saa laastarin suuhunsa ja vetää sen vaikka henkeen :(

Ja tää peukun imeminen on tosiaan aika onkelmallinen juttu.. Yleensä poika tottelee kun jotain pyytää, mutta peukkua ei ota suusta pyytämällä ei sitten millään. Ja sitä peukkua ei oikein voi nätisti "auttaa" sieltä suusta pois kun toinen pistää oikein vastaan ja väkisellä rupea yrittämään, ei siitä mittään tule.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Me ollaan kokeiltu tätä laastarikikkaa hienoilla nalle puh- ja autolaastareilla, täysin tuloksetta :(. Jätkä vaan repii laastarin pois kun heti kun on lakattu ihastelemasta "hienoa isojen poikien laastaria".. Yöksi en ole uskaltanut edes laittaa, kun pelkään että saa laastarin suuhunsa ja vetää sen vaikka henkeen :(

Ja tää peukun imeminen on tosiaan aika onkelmallinen juttu.. Yleensä poika tottelee kun jotain pyytää, mutta peukkua ei ota suusta pyytämällä ei sitten millään. Ja sitä peukkua ei oikein voi nätisti "auttaa" sieltä suusta pois kun toinen pistää oikein vastaan ja väkisellä rupea yrittämään, ei siitä mittään tule.

^siis väkisellä EN rupea yrittämään yrittää tuossa lukea..

Alkuperäinen kirjoittaja auts:
voiskohan peukkuun laittaa sitä ainetta mitä laitetaan lapsille kynsiin jos on kova syömään kynsiä? se siis maistuu tooooosi pahalle

Se taitaa olla yli kolmivuotiaille.. Onkohan siinä jotain haitallisia aineita vai mistähän se ikäraja tulloo?

^siis väkisellä EN rupea yrittämään yrittää tuossa lukea..

En minäkään väkisin ota sormea tytön suusta, mutta yleensä tyttö ottaa sen itse suusta kun vaan sanon että mikäs taas meni suuhun tai että vauvat vaan syö sormea... Kokeilin joskus 1-vuotiaana tyrkyttää tuttiakin mutta ei se sitä osannut syödä... Juu, meille ostetaan kynneliä, jospa se vaikka auttais :)

voiskohan peukkuun laittaa sitä ainetta mitä laitetaan lapsille kynsiin jos on kova syömään kynsiä? se siis maistuu tooooosi pahalle

Se taitaa olla yli kolmivuotiaille.. Onkohan siinä jotain haitallisia aineita vai mistähän se ikäraja tulloo?

Ai kolmivuotiaille vasta tuota :O Joku juttu on kyl keksittävä ennen kolmivuotis synttäreitä, en kyl anna likan syödä sormea niin pitkään!! Tai sit hyvänä äitinä katkon peukun :D No ei oikeesti...

Ai kolmivuotiaille vasta tuota :O Joku juttu on kyl keksittävä ennen kolmivuotis synttäreitä, en kyl anna likan syödä sormea niin pitkään!! Tai sit hyvänä äitinä katkon peukun :D No ei oikeesti...

Juu kolmivuotiaille, mut kuulemma esim. neuvolalääkärin luvalla (=reseptillä?) sitä voi laittaa nuoremmallekin (soitin just yhdelle tutulle asiasta) Kyl mua hirvittää miten pojan purennan käy jos tätä rataa jatkuu, kääk :(.

Laittakeehan vinkkejä vielä tuon laastarikikan lisäksi jos tulee mieleen!

Just tosta peukun imememisestä luin... Tais olla jari Sinkkonen (psykiatri) Joka totes, ettei peukun imemisestä ole haittaa ja että loppuu aikanaan. Huonompiakin tapoja ihmisillä on!

Juu kolmivuotiaille, mut kuulemma esim. neuvolalääkärin luvalla (=reseptillä?) sitä voi laittaa nuoremmallekin (soitin just yhdelle tutulle asiasta) Kyl mua hirvittää miten pojan purennan käy jos tätä rataa jatkuu, kääk :(.

soita huomenna neuvolaan ja kysy tosta asiasta tai sitten vaikka apteekkiin?

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Just tosta peukun imememisestä luin... Tais olla jari Sinkkonen (psykiatri) Joka totes, ettei peukun imemisestä ole haittaa ja että loppuu aikanaan. Huonompiakin tapoja ihmisillä on!

Ööh.. Ai siis mille ei ole haittaa peukun imemisestä? Kyl maarhan siitä on monta tutkimusta, että purenta ja hampaiden kehitys voi häiriintyä jos sitä koko ajan imeskelee :(

soita huomenna neuvolaan ja kysy tosta asiasta tai sitten vaikka apteekkiin?

Soitin apteekkiin, mutta sieltä ei oikein osattu neuvoa kun tuota kynneliä, sitäkin vaan lastenlääkärin tms luvalla. Neuvola on onneksi parin viikon päästä, pitää ottaa asia sielläkin puheeksi :)

Miten saada 7V.pojalta peukun syönti pos.Meillä poika ei oo ikinä yönnyt tuttia.Pojal on tietty unilelu jonka kanssa syö peukkua.Mut eihän siitä oo kyl mitään haittaa mut kun ei se ole kaunista.Hammaslääkäri sano et pojalla on tosi kauniit hampaat.Nyt otan tietyn unilelun pois et ei peukku menisi suuhun.Olen tehnyt muuloinkin sit ottaaa uuden unilelukseen sit peukku menee taas suukkiin.Jos nyt auttaisi,toivotaan.

ok. purehtavika voi tulla myös vaikka ei ole ikinä peukkua syönny ja vaikka syö niin ei välttämättä tuu mitään. ei se ole mikään purentavika automaatti kun syö peukkua.

Mun tyttö 3v syö peukkua, ja viime viikolla ostin kynneliä ja se aluksi toimikin, yöllä tosin söi kynnelistä huolimatta peukkua. Ehkäpä kynnelistä johtuen lapsi oksensi kaksi kertaa (eri päivinä) aamupäivästä. Nyt en ole kynneliä laittanut. En oikein tiedä uskallanko tuota kynneliä käyttää, jos se oksentelu johtui siittä (meillä muilla ei ole ollut mitään, joten tautia se ei ole).

Tuoteselosteen mukaan siinä on ainakin jotain alkoholia ja mentholia ja jotain muuta.

Lapsella on jo selkeä avopurenta, MUTTA minulla itselläni oli pienenä paha avopurenta, jota hoidettiin reilu 10v oikomishoidoilla. Siitä huolimatta mulle on avopurentaa tullut takaisin nyt kun oikomisista on aikaa jo se toinen 10v. Eli lapseni avopurentaan voi osasyynä olla geenit.

Yhteistyössä