Miten alan opettaa 1-vuotiasta itse syömään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Marika"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Marika"

Vieras
Lusikkaa olen ruokailuille jo usein antanut mutta lähinnä hakkaa sillä pöytää.

Kun laitan lautasen hänen eteen ja annan lusikan käteen, sotkee hän lusikalla ruokaa tai sitten kädellä sotkee, ei vie suuhun... annanko jatkaa vai kiellänkö sotkemisen ja otan lautasen pois?

Lautasta myös nostellaan ja yritetään kipata...

Meillä poika vuosi ja 5 kk. Ei syö vieläkään itse, kuin erittäin harvoin, eli oikeastaan osaisi, jos viitsisi :) No, ei oo mulle mikään ongelma syöttää. Älä stressaa. Anna lapsen sotkea tai sitten syötä itse/ jotakin siitä väliltä.

Laita sille lautanen eteen ja pieni määrä ruokaa. Ala sitten itse syödä omaa ruokaasi ja kouta kiinnittää lapseen mahdollisimman vähän huomiota. Nälkäinen lapsi kekdii kyllä jonkun keinon saada ruokaa suuhunsa. Kannattaa ehkä harjoitella alkuun sormiruoalla, esim makaroonia/perunoita/keitrttyjä vihanneksia/kanasuikaleita/lihapullia paloina jotka on helppo napsia sormin suuhun. Anna ihan rauhassa tutkia sitä ruokaa. Jos alat kieltämään 'leikkimisen' niin lapsi vaan innostuu kun saa paljon huomiota ruoan nakkelemisesta jne. Omalla esimerkillä on suuri vaikutus.

Sormiruokaa onkin saanut ja ne kätevästi löytää tiensä suuhun. Ongelma on tuokin kun alkaa heittelemään sitä lautasta ja kääntelemään yms. Imukuppilautanen vois varmaan olla kova sana.

Voithan ottaa lautasen pois jos lapsi sitä kääntelee. Tai jod de lentää lattialle niin anna olla siellä. Päättäväisedti vaan syöt sitä omaa ruokaasi etkä kiinnitä touhuihin huomiota.

Yhteistyössä