Miten aloititte

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja marjojen tarjoamisen?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

marjojen tarjoamisen?

Vieras
Meillä on 6 kk ikäinen tytyliini, joka syö nykyään päivittäin riisi/kaurapuuroa + mangososetta, perunaporkkanasosetta, ja iltaisin yleensä maissivelliä. Seuraavaksi olisin lisäämässä tytön ruokavalioon muita viljoja puuron muodossa, ja mielelläni valmistaisin puuron jälkiruuaksi (tai ""voisilmäksi"") pakasteesta omia tavallisia kotimaisia marjojakin jossain muodossa, mutta missäköhän? Miten olette aloittaneet marjojen tarjonnan itse valmistamalla? Entä hedelmien, koska esim. banaania ja miten valmistettuna, vaiko ihan sellaisenaan lusikalla soseutettuna?
 
Eikö tuossa 6kk iästä lähtien, voi tarjota jo kaikkea nopeassa tahdissa. (Siis ikäsuositusten mukaan)

Me aloitimme 5kk iässä kiinteät, siten että n. vk per uusi maku. Mutta meillä ei ole koskaan ollut mitään allergioihin viittaavaa. Joten tuosta 6kk iästä alkaen, olen antanut ""kaikkea"" sallittua, enkä noudattanut ""uusi maku/per viikko"" systeemiä.

Olen ymmätänyt, että voi antaa ihan siinä muodossa, kuin menee alas. Typyllä oli aikamoinen sihtikurkku. Klönttisoseisiin siirrytiin vasta n.10kk iässä. Muuten tuli yökki jossain vaiheessa, jos vauva sai mukamas liian ison palan.

Hyvä tapa antaa marjoja on sekoittaa esim puuron joukkoon tms. Banaania olen antanut ihan välipalana muussattuna, ja vanhempana paloiteltuna.

Eikös 8kk iässä voi jo antaa lähes kaikkea mitä vuosikkaalle, lukuunottamatta maitotuotteita ja paria muuta (en muista mitä). Ja vuosikkana voi antaa samaa kuin muulle perheelle. Tietysti huomioiden mausteet, suolan jne.
 
Kyllä se vielä tuossa vaiheessa on yksi uusi maku per viikko. Ehtii sitten huomata, jos vaikka vauva on jollekin allerginen ja vauva ehtii tottua uusiin makuihin.

Me alotettiin kaupan valmiilla marjasoseilla, mustikkaa suosittelivat ekaks neuvolasta. Pakasteesta ollaan annettu marjoja niin, et annetaan hieman sulaa ja sit sauvasekottimella soseeksi ja puuron päälle, niin yksinkertaista! Tai sit ollaan keitelty hellalla keitoksi, vähän sokeria ja perunajauhoja sekaan.
Banaani on hyvä hedelmä, kun on pehmeä ja vauvan on helppo syödä sitä. Alkuun muussasin haarukalla lautaselle, mut aika nopeesti poika rupes syömään sitä itse, annoin banaanin palan käteen ja poika haukkasi siitä aina sopivan palasen suuhun. Päärynä on toinen suht pehmeä ja helposti syötävä hedelmä.
:)
 
kyllä kai nuo allergiat näkyvät vähän nopeammin kuin viikossa? itse on pitänyt vähäntään kolme päivää väliä kun olen antanut jotain uutta. tietysti tilanne on toinen jos lapsi on saanut oireita jostain, mutta meillä ei mistään ole tullut mitään.
 
haarukalla vähän sulaneita makeuttamattomia mustikoita, sitten siirryttiin samaan tapaan vadelmiin ja mustaherukoihin. Kaikkiin pistin aluksi hieman banaania joukkoon ja sitten vähitellen jätin pois. Meillä ei tyttö ollut herkkäkurkku ja 8-kuisena siirryttiin jäisiin mustaherukoihin, joita tyttö poimi itse lautaselta. Erittäin kehittävää. Punaherukat menee myös suurena herkkuna, mutta puolukka pitää jättää puuroon sekotettavaksi. Vitamiinit pysyy parhaiten tallella niin, että nopeasti sulattaa marjat. Kaupan soseita ei ole annettu kuin retkillä, koska niissä on marjaa vain alle 30%!
 
Meille kans sanoivat että aluksi maku/viikko periaatteella..Tehtiin niin aluksi mutta kuka jaksaa puputtaa jotain peruna/porkkanaa viikon?!
Aloiteltiin 4kuisena silloin oli kyllä ihan hyvä rauhassa totutella yhteen makuun kerrallaan,ja annoksetki oli niin pieniä!
Nyt 6 kk syödään 2-3 päivää samaa makua.
 

Yhteistyössä