Miten asuntolainaa haetaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja xxx
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
X

xxx

Vieras
Joo, siis ollaan menossa pankkiin juttelemaan asiasta mutta olisi kiva tietää vähän etukäteen että mitä tässä on tekemässä.

Mennäänkö me siis pankkiin, haetaan sitä lainaa jollekkin tietylle summalla. Ja sitten aletaan etsimään taloa? Joka on maksimissaan sen tietyn summan. Jos talo maksaa vähemmän niin nostetaan sitä vähemmän....

Vai miten tuo koko homma käytännössä siis toimii?

Kuten huomaatte ei ole ennen lainaa tarvinnut ottaa joten on ihan avuton näissä asioissa.

Eri pankkeja kannattaa varmaan vertailla näissä asioissa. Onko vinkkejä ensikertalaiselle?

Vertailet pankkeja ensin netissä, säästyt turhalta juoksemiselta. Selvitätte millaisella marginaalilla pankit tarjoavat lainaa ja minkä korkotyypin haluatta.

Olette luultavasti jo itse vähän pohtineet paljonko voitte maksaa kk lainaa takaisin, lisäätte siihen arvoidut asunnosta tulevat kulut= kuinka paljon teillä on varaa kk maksaa. Mietitte miten pitkän laina-ajan haluisitte.

Ja jos saatte halvemmalla, niin koko lainaa ei tarvitse nostaa.

Mulla oli kohde valmiina, joten hain lainaa siihen ja nostin vielä summaa vähän huonekalujen ostoa varten. Meillä pankki sitten halusi tiedot kyseisestä kohteesta, kopiot muistaakseni lähes kaikista papereista joita siihen liittyi. Lainan voi nostaa erissä, kaikkea ei tarvi nostaa.

ennen pankkiin menoa otat selvää mikä on euribor ja prime korot. sit selvitätä mitä tarkoittaa pankin marginaali.
sit pankki neuvookin sua auliisti, mut noi olis ihan hyvä tietää ja kuinka ne toimii.

Me taas kierreltiin eri pankkeja pyytämässä lainatarjouksia. Luulen, että paikan päällä pankissa saa parhaat tajoukset. Tarjouksia hakiessa kohde ei ollut vielä selvillä, mutta summa suurin piirtein tiedossa. Sopivan asunnon löydyttyä oli turvallista tehdä tarjous, koska tiesi, että lainaa varmasti saa ja sille summalle. Tarjouksen mentyä läpi kierrettiin uudelleen pari pankkia, joista oltiin saatu parhaimmat tarjoukset ja näitä kahta kilpailutettiin. Laskivat vuorotellen marginaalia ja lopulta marginaalit olivat samat. Päädyttiin pankkiin, jossa oli pienemmät palvelumaksut ym.

Yhteistyössä