Miten auttaa naapuri YH-äitiä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Oliivipuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Oliivipuu

Jäsen
31.07.2004
304
0
16
Tapasin ohimennen naapurini, josta näki kilometrin päähän stressi, väsymys ja turhautuminen. Hyvä ettei puhjennut itkuun selittäessään toivotonta tilannetta. :(

Hänellä on 2 pientä lasta, jotka valvottavat iltaisin jopa lähemmäs klo 23. Aamulla on kuitenkin herätys jo klo 6. Hänelle ei jää päivittäin yhtään aikaa itselleen, rauhoittumiselle. Hän käy siis päivisin töissä. Lapset ovat hyvin vilkkaita muutenkin ja tuottavat äidille valtavan stressin. Hän on puhunut asiasta neuvolassa ilman mitään tulosta. Hän kirosi, että loma alkaa, koska silloin hoitopaikka on kiinni. Hän oli hyvin kyllästynyt lapsiinsa ja se miten hän puhui asioista, huolestuttaa minua todella. Lasten isä ei ilmeisesti ole kovin kiinnostunut lapsiensa hoitamisesta, joten tilanne vaikutti hyvin epätoivoiselta.

Olen itsekin ollut koko vuoden hyvin stressaantunut ja itselläni on omat murheeni. Oloni tuli hyvin voimattomaksi, kun kuuntelin naapuriani. :'( Haluaisin niin auttaa! Mutta omat voimavarani tällä hetkellä on "kaput". En yksinkertaisesti voi "hajota" moneen suuntaan, kun pitäisi itsekin selvitä arjesta. Mitä siis tehdä? Olisiko kellään mitään hyvää vinkkiä, miten voisin edes pienesti auttaa naapuriani? :/

Mä uskoisin, että naapuri olisi iloinen jös vain kysyisit joskus, että voisitko ottaa lapsia muutamaksi tunniksi teille leikkimään että tämä äiti saisi levätä ihan rauhassa. Se kuulostaa vähältä, mutta sillä voi olla suuri merkitys.

eikö sekin jo vähän auttaisi jos menisitte omien lastesi kanssa kylään ja tekisitte vaikka jotain hyvää ruokaa.lapset leikkisivät keskenään ja te juttelisitte ja rentoutusitte yhdessä.jos lapset tappelevat,anna naapurin istua ja käy sä komentamassa lapsia.sekin vois jo hieman rauhoittaa.
sit ku sulla on voimavaroja,ota naapurin lapset tunniksi hoitoon ja laita äiti kävelylle yksin.

Minullakin kävi mielessä tuo asia, että katsoisin pihassa 2h lasten perään samalla kun katson omiani. Tosin kaikki menot kasaantuu juuri joulun alle, enkä tiedä ehdinkö omien lasteni kanssa olla pihalla, kun on hoidetta yks sun toinen asia. :/ Mieheni on ollut lokakuun alusta lähes joka viikko työmatkalla (+sairastelut), joten eri asioiden hoito on siirtynyt ja siirtynyt. :( En nyt haluaisi ottaa yhtään ylimääräistä "velvoitetta" itselleni, koska henkinen jaksaminen on äärirajoilla. Mutta jos asia hoituu vähän niin kuin siinä sivussa ei sitten ole haittaa.

Kiitos kuitenkin vinkeistä, mitä voin tehdä, kunhan tästä itse saan tarpeeksi voimia tarttua toimeen. :)

Hain tällä viestillä lähinnä sitä, että mistä naapurini voisi saada esim. kaupungilta tukea/apua tässä asiassa. Tietääkö kukaan sellaisesta? Vai saako jostain hyväntekijäjärjestöstä kenties apua kotiin? Ja jos niin miten toimia?

Alkuperäinen kirjoittaja Super Hot Female:
Eikös seurakunnalta saa apua ilmaiseksi, jostain tälläinen mielikuva!
Ja mannerheimin lastensuojeluliitolta saa hoitoapua, maksaa kyllä mutta ei hirveästi 4?/tunti

Onko se todella noin edullista?! Siinä taisi olla niin, että pitää maksaa myös hoitajan matkakulut, eikö niin? Meillä ei ole koskaan ollut hoitajaa sieltä, joten en tiedä asiasta niin tarkkaan.

Yksinhuoltaja voi hakea myös tukiperhettä itselleen, jolloin lapset voivat mennä yhdeksi viikonlopuksi kuussa tuohon perheeseen, ja yh saa levätyksi. Tosin noistakin perheistä on valtava pula ja jonot ilmeisen pitkät. Neuvola tai sossu osaavat varmaan neuvoa asiassa.

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Yksinhuoltaja voi hakea myös tukiperhettä itselleen, jolloin lapset voivat mennä yhdeksi viikonlopuksi kuussa tuohon perheeseen, ja yh saa levätyksi. Tosin noistakin perheistä on valtava pula ja jonot ilmeisen pitkät. Neuvola tai sossu osaavat varmaan neuvoa asiassa.

Niinpä tietysti, pulaa on kaikesta tärkeästä asiasta! Mitähän sitä pitää tapahtua, ennen kuin asioihin puututtaan?
:/ Mun naapuri nimittäin oli todella räjähdyspisteessä! Sen takia olen todella huolissani! Hän on tosiaan kysynyt kasvatusapua neuvolasta eikä ole vielä saanut, mutta täytyy ehdottaa tuota tukiperhejuttua myös.

Kunpa itselläni olisi voimia auttaa, täytyy löytää joku keino. Sitä paitsi en tarkkaan tiedä missä hän asuu, naapuritalossa kylläkin, mutta en tiedä kuin etunimen...en siis voi mennä soittelee ovikelloa tms. Toivottavasti törmään häneen piakkoin, että voisin jotenkin tukea.

Alkuperäinen kirjoittaja Super Hot Female:
Eikös seurakunnalta saa apua ilmaiseksi, jostain tälläinen mielikuva!
Ja mannerheimin lastensuojeluliitolta saa hoitoapua, maksaa kyllä mutta ei hirveästi 4?/tunti

Korjaan, että teen itse töitä mannerheimin lastensuojeluliitolle ja tunti hoidosta on nykyään 8,10e. :'(

Joskus riittää pelkkä ystävyys. Se, että pyytää kahville. Tai pyytää mukaansa kirjastoon, leikkipuistoon, hiihtämään (jos jossain päin maailmaa on lunta ) . Juttelee niitä näitä. Auringosta, kuusta, lapsista, mummoista, bussilippujen hinnoista, kaupan kassasta....ihan mistä vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
Mä uskoisin, että naapuri olisi iloinen jös vain kysyisit joskus, että voisitko ottaa lapsia muutamaksi tunniksi teille leikkimään että tämä äiti saisi levätä ihan rauhassa. Se kuulostaa vähältä, mutta sillä voi olla suuri merkitys.

Tuolla olisi varmasti TOSI ISO MERKITYS! Mä en oo yksinhuoltaja, mutta iskä on paljon töissä ja mun ihana entinen naapurini otti toisen lapsen hoitoon, kun haaveilin päiväunista toisen lapsen kanssa. Meillä oli siis vaihe, että nukkuivat jsut ristiin unet ja yöt oli aivan hulabaloota. Tämä ihan naapurini hoiti siis toista lasta ja minusta tuntui, että jaksoin pitkään paremmin, kun sain sinä yhtenä päivänä nukkua kunnon päiväunet. Harmi vain, että ollaan muutettu, eikä tuota ihanaa ihmistä enää juurikaan tapaa. :(

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Joskus riittää pelkkä ystävyys. Se, että pyytää kahville. Tai pyytää mukaansa kirjastoon, leikkipuistoon, hiihtämään (jos jossain päin maailmaa on lunta ) . Juttelee niitä näitä. Auringosta, kuusta, lapsista, mummoista, bussilippujen hinnoista, kaupan kassasta....ihan mistä vaan.

Kiitos, tämä lämmittää erityisesti mieltäni! Nyt tuntuu, että voin tehdä jotain. :) Toivottavasti tosiaan törmään tähän äitiin vielä ennen joulua!

Alkuperäinen kirjoittaja viima80:
ota muksut hoitoon vaikka 2 tunniks. varmasti auttaa, edes vähän. tai pyydät koko porukan kylään, ulos, tms.

Juurihan ap sanoi ettei omat voimavaratkaan tahdo riittää, ja jokanen ehdottaa että ottaisi naapurin lapset hoitoon.
Osaako tällä palstalla kukaan lukea?

Yhteistyössä