miten ehkäistä raskautta ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitä tehdä ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitä tehdä ?

Vieras
Minulla on siis huono hormonaalinen toiminta, sillä aikoinaan käyttämäni e-pillerit vei kuukautiseni mennessään muutamaksi vuodeksi kokonaan ja senkin jälkeen eivät oikeastaan koskaan olleet säännölliset :(

Nyt olemme sitten miehen kanssa tilanteessa, että esikoinen on saatu :D ja mietimme vuoden/kahden ajaksi ehkäisyä, mutta tuon oman hormonitoiminnan takia ei kauhean vahvat ehkäisymenetemät olisi kovassa huudossa ja kondomia ei mies halua käyttää enkä minäkään sitä halua, on jotenkin "tökerö" =/

Nyt vain mietin, että mikä olisi ehkäisymuoti joka aiheuttaisi vähiten ongelmia mahdolliseen uudelleen raskautumiseen parin vuoden kuluttua ? Jos sillä on mitään merkitystä niin ikäni on silloin n 30v.

Sen verran olen tässä lueskellut, että tuo kuparikierukka lienee se "paras" vaihtoehto, kun ei ole hormonaalinen ? Hemmetti, että kaikkee sitä joutuu pähkäilemään..

Hormonikierukka itselläni, gyne ainakin kovasi puhui että on hellempi kuin pillerit kun se hormoni ei mene niinkään vereen vaan vaikuttaa lähinnä siellä kohdussa.

no kapseli laitetaan käteen ja se voi olla siinä kolme tai viisi vuotta, riippuu merkistä.
Poistaa voi tietty aikaisemmin.
En kyllä ihan ymmärtänyt tuota pitkää vaikutusaikaa?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ehk%C3%A4isyrengas
tuossa on siitä renkaasta

Niin ja juu kapselin vaikutusaika, jos tarkoitetaan sitä että poistosta raskauteen niin mulla 2viikkoa.

Laitatuttaisin sinuna ehkä sen kuparikierukan, kun siinä ei ole hormoneja lainkaan. Varsinkin jos toivot vielä muutaman vuoden kuluttua uutta raskautta ja et halua odotella kuukautisia, mitä hormonijuttujen jälkeen voi joutua odottamaan. Kuparikierukassakin on omat vaivansa toisilla ja toisille se sopii. Itselleni ei sopinut, kun lisäsi vuotoa mahdottomasti...

Mulla jäi kapselin kanssa vuodot pois kokonaan, käytin kuusi vuotta (kaksi kapselia siis) ja poistatuksen jälkeen tuli heti yhdet menkat ja sitten olinkin jo raskaana.

Niin, mua tuo vuodon lisääntyminen mietityttää, kun mulla on ennenkin ollut tosi runsaat vuodot ja kipeet...että miten sit käy !? :( Mut noiden hormoneiden takia olis tosiaan paras, ehkä. Voiko sen laitattaa, vaikka on synnyttänyt sektiolla ? Onko sillä merkitystä ?

Kyllä mielestäni voi laittaa, kun niitä on erikokoisia. Esim. synnyttämättömille naisille laitetaan tietääkseni pienempi, mutta voihan sitä vielä kysäistä terveydenhoitoammattilaiselta... Ja eihän se siis aina lisää sitä vuotoa, mutta vain kokeilemalla selviää.

Yhteistyössä