Miten ekaluokkalaiset pärjäävät lomilla?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Voi jee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Otetaanpa esimerkkinä nyt oma työpaikkani: päiväkoti, meitä aikuisia ryhmässä kolme. Kaikilla pienet kouluikäiset lapset. Tulee koululaisten syysloma. Tietysto olemme kaikki vastuuntuntoisina vanhempina lomalla silloin, eikö niin?
 
Alkuperäinen kirjoittaja palkatonta?:
Otetaanpa esimerkkinä nyt oma työpaikkani: päiväkoti, meitä aikuisia ryhmässä kolme. Kaikilla pienet kouluikäiset lapset. Tulee koululaisten syysloma. Tietysto olemme kaikki vastuuntuntoisina vanhempina lomalla silloin, eikö niin?

Jos otatte palkatonta, olette lomalla silloin.Koska palkkarahoillanne voidaan palkata sijaiset. Ja useissa suomen kunnissa palkatonta lomaa jopa suositellaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Asuntolainaton:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Niin:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ria:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ria:
Eilen täällä puhuttiin kuinka tärkeää on äidin olla kotosalla kun lapsi alle 3v.Ja nyt ihmetellään tälläistä!!!Olkaa äidit mieluiten kotona aina kun lapsennekin eli koulun lomat jne. Sinne kunnes lapsenne lukiossa. Eihän ole järkeä olla 24h himassa 3vuotta ja sitten painaa töitä 11kk vuodessa ....Järkeä ohoi.

Kuule. Tiesitkö, että on työpaikkoja, joista ei saa omaa lomaa? Ja on työpaikkoja, joissa sä et saa edes päättää omia loma-aikojas???

Itse en ole töissä, mutta minä osaan kyllä ajatella pidemmälle kuin omaan napaani!!!!

Aika useissa paikoissa saa PALKATONTA LOMAA!!!!!!!!!!!!

Joka paikassa ei saa. En usko, että minä saisin, jos menisin pyytämään. Mies voisi saada työtilanteesta riippuen. Mut silloin kun heidän työpaikallaan on paljon töitä, edes pakollisia lomia ei välttämättä ehdi pitää ajallaan eli kesälomaa voi joutua siirtämään tms. Ja kun nykymaailmassa on systeeminä monessa paikassa että tulos tai ulos, niin harva uskaltaa alkaa siinä kohtaa työnantajan kanssa tappelemaan lomista.

Jos lasten kanssa haluaa viettää lomat niin se on arvo kysymys jossa voi esim. tehdä päätöksen työpaikan vaihdosta.


Jos vaikka isot asuntovelat painaa päälle, niin ei sitä niin vaan työpaikkaansa jätä tai mene koti myyntiin. Meillä ei nyt vielä ole mitään lomaongelmia, koska lapset on alle kouluikäisiä, mut ymmärrän kyllä, et kaikkie ei pysty lomaa pitämään, vaikka haluaisivatkin.

Eli iso asuntolaina määrää teillä perheenne tekemisiä enemmän kuinlastenne tarpeet?huh huh.No toivottavasti teillä nyt on ihana asunto.


Kuten sanoin, meillä ei ole vielä kouluikäisiä lapsia. Asunto on hankittu ennen lapsia ja sitä velkaa maksellaan vielä siinäkin vaiheessa kun lapset on ekaluokkalaisia. Pitäiskö meidän muuttaa varmuuden vuoksi kerrostaloon vuokralle, ettei lapset mene pilalle? Ei kaikki ole aina niin mustavalkoista.

Ja muuten mikä siinä on, kun monet oikein suosittelee viemään 3 vuotta täyttäneen lapsen päiväkotiin hoitoon, vaikka itse on kotona? Miten se on 3-vuotiaalle parempi olla erossa päivät vanhemmistaan, kuin kouluikäiselle, jonka jo pitäisi selvitä itsenäisesti? Mun lapsuudessa ei ollut iltapäiväkerhoja ja silti ihan tavallisia ihmisiä mun ikäpolvesta kasvoi, ainakin enimmäkseen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja PK pomo:
Alkuperäinen kirjoittaja palkatonta?:
Otetaanpa esimerkkinä nyt oma työpaikkani: päiväkoti, meitä aikuisia ryhmässä kolme. Kaikilla pienet kouluikäiset lapset. Tulee koululaisten syysloma. Tietysto olemme kaikki vastuuntuntoisina vanhempina lomalla silloin, eikö niin?

Jos otatte palkatonta, olette lomalla silloin.Koska palkkarahoillanne voidaan palkata sijaiset. Ja useissa suomen kunnissa palkatonta lomaa jopa suositellaan.

Jos ryhmässä on töissä pelkkiä sijaisia, niin kyllä siitäkin vanhemmat napisee. Sijaiset ei tunne hoitolapsia ja pienille lapsille voi tulla turvaton olo, kun yhtäkkiä ympärillä on vain vieraita aikuisia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja PK pomo:
Alkuperäinen kirjoittaja palkatonta?:
Otetaanpa esimerkkinä nyt oma työpaikkani: päiväkoti, meitä aikuisia ryhmässä kolme. Kaikilla pienet kouluikäiset lapset. Tulee koululaisten syysloma. Tietysto olemme kaikki vastuuntuntoisina vanhempina lomalla silloin, eikö niin?

Jos otatte palkatonta, olette lomalla silloin.Koska palkkarahoillanne voidaan palkata sijaiset. Ja useissa suomen kunnissa palkatonta lomaa jopa suositellaan.

Jos ryhmässä on töissä pelkkiä sijaisia, niin kyllä siitäkin vanhemmat napisee. Sijaiset ei tunne hoitolapsia ja pienille lapsille voi tulla turvaton olo, kun yhtäkkiä ympärillä on vain vieraita aikuisia.

Tuskinpa ryhmänne toimii ainoastaan 3lla aikuisella jos kyseessä alle 3v ryhmä-luultavammin teitä 4 hoitajaa.Eli laskuoppin mukaan jäljelle jää 1 vakituinen hoitaja.Ja sijaiset on yleensä vanhoja hyviksi koetteuja tuttuja tai kiertäviä hoitajia. Lapset usein myös nauttivat uusista kasvoista ja ihmisistä-kun se ei ole jatkuvaa vaihtoa. En ole 24v urani aikan kuullut yhtään valitusta vanhemmilta tuollaisissa tilanteissa, yleensä valitukset tulee muista syistä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja PK pomo:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja PK pomo:
Alkuperäinen kirjoittaja palkatonta?:
Otetaanpa esimerkkinä nyt oma työpaikkani: päiväkoti, meitä aikuisia ryhmässä kolme. Kaikilla pienet kouluikäiset lapset. Tulee koululaisten syysloma. Tietysto olemme kaikki vastuuntuntoisina vanhempina lomalla silloin, eikö niin?

Jos otatte palkatonta, olette lomalla silloin.Koska palkkarahoillanne voidaan palkata sijaiset. Ja useissa suomen kunnissa palkatonta lomaa jopa suositellaan.

Jos ryhmässä on töissä pelkkiä sijaisia, niin kyllä siitäkin vanhemmat napisee. Sijaiset ei tunne hoitolapsia ja pienille lapsille voi tulla turvaton olo, kun yhtäkkiä ympärillä on vain vieraita aikuisia.

Tuskinpa ryhmänne toimii ainoastaan 3lla aikuisella jos kyseessä alle 3v ryhmä-luultavammin teitä 4 hoitajaa.Eli laskuoppin mukaan jäljelle jää 1 vakituinen hoitaja.Ja sijaiset on yleensä vanhoja hyviksi koetteuja tuttuja tai kiertäviä hoitajia. Lapset usein myös nauttivat uusista kasvoista ja ihmisistä-kun se ei ole jatkuvaa vaihtoa. En ole 24v urani aikan kuullut yhtään valitusta vanhemmilta tuollaisissa tilanteissa, yleensä valitukset tulee muista syistä.


Minä en ole lastenhoitaja, mutta meidän lapsen ryhmässä (alle 3-v) on vain kolme hoitajaa. Jos kaikki olisi yhtä aikaa poissa, niin aika kurjaa se olisi pienille lapsille. Omani vasta opettelee päiväkodin arkea, joten en kyllä tykkäisi, jos yhtäkkiä lapsen pitäisi jäädä ventovieraiden ihmisten kanssa päiväksi, kun muutenkin on itkeskellyt hoidossa ja on arka.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja PK pomo:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja PK pomo:
Alkuperäinen kirjoittaja palkatonta?:
Otetaanpa esimerkkinä nyt oma työpaikkani: päiväkoti, meitä aikuisia ryhmässä kolme. Kaikilla pienet kouluikäiset lapset. Tulee koululaisten syysloma. Tietysto olemme kaikki vastuuntuntoisina vanhempina lomalla silloin, eikö niin?

Jos otatte palkatonta, olette lomalla silloin.Koska palkkarahoillanne voidaan palkata sijaiset. Ja useissa suomen kunnissa palkatonta lomaa jopa suositellaan.

Jos ryhmässä on töissä pelkkiä sijaisia, niin kyllä siitäkin vanhemmat napisee. Sijaiset ei tunne hoitolapsia ja pienille lapsille voi tulla turvaton olo, kun yhtäkkiä ympärillä on vain vieraita aikuisia.

Tuskinpa ryhmänne toimii ainoastaan 3lla aikuisella jos kyseessä alle 3v ryhmä-luultavammin teitä 4 hoitajaa.Eli laskuoppin mukaan jäljelle jää 1 vakituinen hoitaja.Ja sijaiset on yleensä vanhoja hyviksi koetteuja tuttuja tai kiertäviä hoitajia. Lapset usein myös nauttivat uusista kasvoista ja ihmisistä-kun se ei ole jatkuvaa vaihtoa. En ole 24v urani aikan kuullut yhtään valitusta vanhemmilta tuollaisissa tilanteissa, yleensä valitukset tulee muista syistä.


Minä en ole lastenhoitaja, mutta meidän lapsen ryhmässä (alle 3-v) on vain kolme hoitajaa. Jos kaikki olisi yhtä aikaa poissa, niin aika kurjaa se olisi pienille lapsille. Omani vasta opettelee päiväkodin arkea, joten en kyllä tykkäisi, jos yhtäkkiä lapsen pitäisi jäädä ventovieraiden ihmisten kanssa päiväksi, kun muutenkin on itkeskellyt hoidossa ja on arka.

OK: Minulle vieras tilenne,koska meillä hyvä noin 12hlön sijaisrinki ja 2 varahenkilöä. Ja alle 3v ryhmässä 1opettaja, 3 hoitajaa sekä 1 avustaja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja PK pomo:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja PK pomo:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja PK pomo:
Alkuperäinen kirjoittaja palkatonta?:
Otetaanpa esimerkkinä nyt oma työpaikkani: päiväkoti, meitä aikuisia ryhmässä kolme. Kaikilla pienet kouluikäiset lapset. Tulee koululaisten syysloma. Tietysto olemme kaikki vastuuntuntoisina vanhempina lomalla silloin, eikö niin?

Jos otatte palkatonta, olette lomalla silloin.Koska palkkarahoillanne voidaan palkata sijaiset. Ja useissa suomen kunnissa palkatonta lomaa jopa suositellaan.

Jos ryhmässä on töissä pelkkiä sijaisia, niin kyllä siitäkin vanhemmat napisee. Sijaiset ei tunne hoitolapsia ja pienille lapsille voi tulla turvaton olo, kun yhtäkkiä ympärillä on vain vieraita aikuisia.

Tuskinpa ryhmänne toimii ainoastaan 3lla aikuisella jos kyseessä alle 3v ryhmä-luultavammin teitä 4 hoitajaa.Eli laskuoppin mukaan jäljelle jää 1 vakituinen hoitaja.Ja sijaiset on yleensä vanhoja hyviksi koetteuja tuttuja tai kiertäviä hoitajia. Lapset usein myös nauttivat uusista kasvoista ja ihmisistä-kun se ei ole jatkuvaa vaihtoa. En ole 24v urani aikan kuullut yhtään valitusta vanhemmilta tuollaisissa tilanteissa, yleensä valitukset tulee muista syistä.


Minä en ole lastenhoitaja, mutta meidän lapsen ryhmässä (alle 3-v) on vain kolme hoitajaa. Jos kaikki olisi yhtä aikaa poissa, niin aika kurjaa se olisi pienille lapsille. Omani vasta opettelee päiväkodin arkea, joten en kyllä tykkäisi, jos yhtäkkiä lapsen pitäisi jäädä ventovieraiden ihmisten kanssa päiväksi, kun muutenkin on itkeskellyt hoidossa ja on arka.

OK: Minulle vieras tilenne,koska meillä hyvä noin 12hlön sijaisrinki ja 2 varahenkilöä. Ja alle 3v ryhmässä 1opettaja, 3 hoitajaa sekä 1 avustaja.

Montako lasta siinä ryhmässä on? Meidän päiväkodissa 12 lasta/3hoitajaa.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Ria:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ria:
Eilen täällä puhuttiin kuinka tärkeää on äidin olla kotosalla kun lapsi alle 3v.Ja nyt ihmetellään tälläistä!!!Olkaa äidit mieluiten kotona aina kun lapsennekin eli koulun lomat jne. Sinne kunnes lapsenne lukiossa. Eihän ole järkeä olla 24h himassa 3vuotta ja sitten painaa töitä 11kk vuodessa ....Järkeä ohoi.

Kuule. Tiesitkö, että on työpaikkoja, joista ei saa omaa lomaa? Ja on työpaikkoja, joissa sä et saa edes päättää omia loma-aikojas???

Itse en ole töissä, mutta minä osaan kyllä ajatella pidemmälle kuin omaan napaani!!!!

Aika useissa paikoissa saa PALKATONTA LOMAA!!!!!!!!!!!!

ei se palkatonkaan loma aina onnistu siihen haluttuun aikaan ellei joku ihan pakollinen juttu ja lasten syysloma ei liene pakollinen, mutta kenties neuvoteltavissa. Kun sen työpaikan hommien pitää pyöriä ja väkeä olla työpaikan tarpeiden eikä työntekijöiden halun mukaan.
eli ei kun joku hoitaja lapselle sitten, mummo, naapurin täti, tuttu lukiolaistyttö tai -poika yms.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Niin:
Jos lasten kanssa haluaa viettää lomat niin se on arvo kysymys jossa voi esim. tehdä päätöksen työpaikan vaihdosta.
Nöin on. Ja pakkoko se on rakentaa talonsa jonnekin Juankoskelle, missä työpaikkoja ei ole niin vaan vaihdettavissa? Helsingistä löytyy kyllä töitä työhaluisille.

No joo, oikeesti. Ei kyllä todellakaan kaikilla ole työpaikkoja tarjolla kuin manulla illallisia. Jotkut saavat olla ikionnellisia siitä, että edes tämän yhden työpaikan saivat. Eikä se edes ole niin yksinkertaista myydä stiä juankoskelaista taloa ja muuttaa helsinkiläiseen lähiöön. Hyvähän se on meidän huudella, joille työtarjouksia tungetaan aamuruuhkabussissa sieraimiinkin.

Täällä aikoinaan ekaluokkalaisten syyslomat onnistui yleensä naapuriavun voimin. Kun likka oli ekalla, mä olin junnun kanssa hoitovapaalla. Mulla oli sen syysloman aikana 3 vierasta lasta perään katsottavana. Yksi puolivieras eli siskoni poika. Ja tietty oma ekaluokkalaiseni. Kun junnu oli ekalla, junnu oli syyslomalla kotona 5 vuotta vanhemman isosiskonsa kanssa ja mä olin töissä.

 
Alkuperäinen kirjoittaja ---:
Yleensä vastuuntuntoiset vanhemmat ovat itsekkin lomalla kun koululaiset.Muuta vaihtoehtoa en ymmärrä.

Kerrotko meille muillekin, mistä sellaisia työnantajia löytyy, jotka antavat palkallista lomaa aina kun koululaisillakin on lomat? Ja siis yhtä pitkiä lomia kuin koululaisilla?
 
Yksi vaihtoehto on lähteä "käräjöimään" kunnan kanssa. Sosiaalitoimeen yhteenotto; ekaluokkalainen yksin kotona = heitteillejättö! Näin vastaavan tapauksen telkussa (olisko ollu ajankohtainen kakkonen tai vast), jossa kunnallinen hoitopaikka järjestyi, kun jaksoi olla sitkeä ja tapella asian puolesta. Tosiasiahan on, ettei 7-v pärjää vielä yksin, kaikilla ei ole turvaverkkoa, eivätkä kaikki saa lomia.
 
Maailman huonoin äiti ilmoittautuu!!

minulla ei ole lomapäiviä niin paljon että voisin pitää kuolulaisesten loma-ajat lomaa. Palkatonta en voi ottaa koska silloin jäisi joko laina maksamatta tai sitten olisimme syömättä. Minun 10v ja 7v lapseni ovat syyslomalla kotona keskenään 6 tuntia. Sitten paikalle saapuu mummu 2 tunniksi.
 
Oon töissä kun koulussa on syysloma. Onneks esikko pääsee papalle niiksi kahdeksi päiväksi.
Siellä on töissä muitakin vanhempia, joilla on koululaisia ja töissä pitää olla. Sijaisia ei saa niin helposti ja sijaisillakin voi olla eka-tokaluokkalaisia lapsia joilla on silloin syysloma.

Olen aika onnellisessa asemassa lasteni kanssa, kun vanhempani asuvat tosi lähellä ja isäni on kotona aina ja mieluusti esikoista siellä pitää!
Toimii myös esikon ip kerhona :laugh:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Niin:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ria:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ria:
Eilen täällä puhuttiin kuinka tärkeää on äidin olla kotosalla kun lapsi alle 3v.Ja nyt ihmetellään tälläistä!!!Olkaa äidit mieluiten kotona aina kun lapsennekin eli koulun lomat jne. Sinne kunnes lapsenne lukiossa. Eihän ole järkeä olla 24h himassa 3vuotta ja sitten painaa töitä 11kk vuodessa ....Järkeä ohoi.

Kuule. Tiesitkö, että on työpaikkoja, joista ei saa omaa lomaa? Ja on työpaikkoja, joissa sä et saa edes päättää omia loma-aikojas???

Itse en ole töissä, mutta minä osaan kyllä ajatella pidemmälle kuin omaan napaani!!!!

Aika useissa paikoissa saa PALKATONTA LOMAA!!!!!!!!!!!!

Joka paikassa ei saa. En usko, että minä saisin, jos menisin pyytämään. Mies voisi saada työtilanteesta riippuen. Mut silloin kun heidän työpaikallaan on paljon töitä, edes pakollisia lomia ei välttämättä ehdi pitää ajallaan eli kesälomaa voi joutua siirtämään tms. Ja kun nykymaailmassa on systeeminä monessa paikassa että tulos tai ulos, niin harva uskaltaa alkaa siinä kohtaa työnantajan kanssa tappelemaan lomista.

Jos lasten kanssa haluaa viettää lomat niin se on arvo kysymys jossa voi esim. tehdä päätöksen työpaikan vaihdosta.

Eiköhän se ole järkevintä kun ensimmäisen lapsen on saanut, sanoa itsensä irti työpaikasta ja jäädä kotirouvaksi. Sitten kun lapset ovat muuttaneet kotoa, voi siksi ajaksi ennenkuin lapset saavat lapsia ajatella töitä. Sittenhän pitää taas olla käytettävissä, jos vaikka joku tarvii lapsenvahtia.
 
Suomessa on oppivelvollisuus muttei koulupakkoa =) eli älkää nyt hyvät ihmiset viekö niitä lapsia kouluun vaan jääkää vielä kotiin itse opettamaan niin ei tarvitse pilttien ahdistua mistään syyslomista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja s:
Yksi vaihtoehto on lähteä "käräjöimään" kunnan kanssa. Sosiaalitoimeen yhteenotto; ekaluokkalainen yksin kotona = heitteillejättö! Näin vastaavan tapauksen telkussa (olisko ollu ajankohtainen kakkonen tai vast), jossa kunnallinen hoitopaikka järjestyi, kun jaksoi olla sitkeä ja tapella asian puolesta. Tosiasiahan on, ettei 7-v pärjää vielä yksin, kaikilla ei ole turvaverkkoa, eivätkä kaikki saa lomia.

miten lapsi on sitten koulupäivien iltapäivät? Jos ei ole iltapäiväkerhossa niin ei ole käräjäinnin paikka, ymmärtäisin näin.
 

Yhteistyössä