Miten elatusmaksu määräytyy?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "OMG"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"OMG"

Vieras
avoerosta jo 7 vuotta, enkä aikoinaan jaksanut tyhmyyttäni mitään elatusmaksuja alkaa pyydellä. Noh, poika on nyt 10v ja harrastukset, vaatteet ym. maksaa! Itse olen opiskelija nyt, työmarkkinatuen turvin. Pyysin lapsen isää osallistumaan harrastus ja vaatehankintoihin. Vastaus oli ei :o
Lapsi käy epäsäännöllisen säännöllisesti isänsä luona, mikä vaikeuttaa mitään säännöllisen harrastuksen aloittamista :( Isä ei suostu kuskaamaan 20km harrastukseen, eikä anna lapsen olla kotona mun luona kun on "hänen päivä". Tästä sit itkut lapsen kans väännettiin eilen... eka kerta kun ois halunnut alottaa jonkun säännöllisen harrastuksen. Että voi aikuinen ihminen (isä) olla itsekäs. No, en mä voi sitoutua että hakisin varta vasten lapsen sieltä 20km päästä tähän meidän lähelle harrastuksiin. Isä kuskaa kouluun lasta ton matkan aina sillon tällön kun arkena hällä on vapaata ja lapsi on siellä. Sitten, yritin tosiaan järkeistää noita hankintoja, jo talvella ekan kerran ehdotin et mitä jos ostettas yhdessä yhdet luistimet, yhdet kengät ja ulkovaatteet, koska ne on kalliita. Niin ei käynyt isälle. Hän hommaa omat mitkä on siellä hänen luona ja mun on hommattava meille omat. Ei mitään järkee! Noh, nyt isä itse otti yhteyttä lastenvalvojaan? sopiaksemme elareista joita hän rupeasi maksamaan. Aikahan saatiin puolentoista kuukauden päähän, hän ei suostu tulemaan mun kanssa samalle ajalle :/ ?!?
Mä en oo vaatinu siltä mitään, vaan pyysin osallistumaan ja järkeistämään hommaa mut ei...hää vetää vaikeimman kautta.
No, jos me nyt sovitaan joku summa, kun mä saan vain työmarkkinatukea, niin mitäs sit jos mä joskus saan töitä eli palkkaa, pitääkö sitten sopia uudestaan? Entä jos mulla on satunnaisia sijaisuuksia opiskelun aikana?

Sun tulot ei vaikuta elareihin. Isän tulot vaikuttaa. Oot sitten töissä tai opiskelija. Elarit tulee jokatapauksessa valtion kautta isältä tai suoraan isältä. Kannattaa aina mennä valtion kautta ni kukaan ei pääse kusettaman tai kitiseen. oot oikeutettuun 150€ yh korotettuun elatustukeen, ja sit tulee se elatusapu mikä lasketaan isän tuloista niiku päälle jos on tullakseen. se elatusapu on vähä epäselvä mullekki. mut elatustuki minkä kela maksaa on jokaisen lapsen ja yh vanhemman oikeutettu raha vähä niinkuin lapsilisä.

No parempihan se tuossa tilanteessa on mennä lastenvalvojalle. Se laskee elarit ja jos isä ei niitämaksa niin saat sit kelasta ja ne peritään isältä. Ja parempi varmaan tehdä sielä myös tapaamissopimus niin loppuu se isän harrastama mielivaltainen pompottelu.

• Tykkää
Reactions: Data
Alkuperäinen kirjoittaja Yh-äiti turusta;29762120:
Sun tulot ei vaikuta elareihin. Isän tulot vaikuttaa. Oot sitten töissä tai opiskelija. Elarit tulee jokatapauksessa valtion kautta isältä tai suoraan isältä. Kannattaa aina mennä valtion kautta ni kukaan ei pääse kusettaman tai kitiseen. oot oikeutettuun 150€ yh korotettuun elatustukeen, ja sit tulee se elatusapu mikä lasketaan isän tuloista niiku päälle jos on tullakseen. se elatusapu on vähä epäselvä mullekki. mut elatustuki minkä kela maksaa on jokaisen lapsen ja yh vanhemman oikeutettu raha vähä niinkuin lapsilisä.

Molempien tulot vaikuttavat. Tärkein on käytettävissä olevien tulojen suhde lähin ja etän välillä.

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Yh-äiti turusta;29762120:

Molempien tulot vaikuttavat! Ja elatustukea ei saa jos etävanhemman maksama elatusapu on elatustukea korkeampi. Ei elatustuki ole mikään subjektiivinen oikeus, eikä sitä makseta elatusavun päälle! Sinä et tiedä yhtään mistä puhut.

Ensimmäisenä varaat ajan lastenvalvojalle. Jos isä ei toimita lastenvalvojalle tietoa tuloistaan ja menoistaan, asia on vietävä käräjäoikeuteen. Lastenvalvoja ei määrää elatusapua, hän tekee ehdotuksen jonka vanhemmat hyväksyvät tai hylkäävät. Elatusavussa on kyse vanhempien välisestä sopimuksesta, tai käräjäoikeuden määräämästä elatusavusta. Elatustuen maksaa Kela, jos etävanhemmalla ei ole maksukykyä.

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
Miksi toi elarisysteemi on niin saakutin monimutkanen? Kertokaas mulle paljonko on elarit, jos esimerkki tapaus on seuraava:

Etävanhempi tulot 3000€/kk
Lähivanhempi ei käy töissä. Kotona lasten kanssa. Ei etsi töitä aktiivisesti vaan elää tukien ja elarin varassa.
2 lasta. Iät 5v ja 8v.

Paljonko tuo etävanhempi maksaa elareita tuosta 3k bruttopalkasta?

Miksi toi elarisysteemi on niin saakutin monimutkanen? Kertokaas mulle paljonko on elarit, jos esimerkki tapaus on seuraava:

Lähivanhempi ei käy töissä. Kotona lasten kanssa. Ei etsi töitä aktiivisesti vaan elää tukien ja elarin varassa.
2 lasta. Iät 5v ja 8v.

Nettopalkka ja etän menot ratkaisevat. Paljonko on lääkekulut, asumismenot, opintolainojen takaisin maksu, onko elätettäviä, tapaamiskulut...

Joka tapauksessa kaikkien menojen ja elarien jälkeen etälle täytyy jäädä omaan käyttöön noin 500 euroa.

Nettopalkka ja etän menot ratkaisevat. Paljonko on lääkekulut, asumismenot, opintolainojen takaisin maksu, onko elätettäviä, tapaamiskulut...

Joka tapauksessa kaikkien menojen ja elarien jälkeen etälle täytyy jäädä omaan käyttöön noin 500 euroa.

:D 500 eurolla ei paljoa uusia perheitä perusteta. Hyvä kun ruokaan ja työmatkoihin riittää. Nyt ymmärrän miksi mieluummin petetään kuin erotaan.

2 lasta. Iät 5v ja 8v.

Ja miksi ETÄvanhempaa rangaistaan, jos ois samalla tavalla lusmu? Lähivanhempi saa olla pummi ihan vapaasti.

Tuossa viitataan siihen että etä ei voi jäädä kotihoidontuelle hoitamaan lapsia kun katsotaan luistavan elatusvelvollisuudesta. En sitten tiedä onko paikkakuntakohtaisia eroja.

Tuota just tarkotin, että kyllä se etä voi ihan hyvin olla vastuussa siitä elatuksesta. Eikö sen luulis olevan ihan ylpeyden asian, että saa maksaa jälkeläistensä hyvinvoinnista. Elää sitten itse vähän vähemmällä.

2 lasta. Iät 5v ja 8v.

Tiedän tapauksen jossa etän tulotn.3000, lähin 310 + asumistuki + toimeentulotuki,
2 lasta, elatusmaksu 270e yhteensä/kk, eikä etän tarvitse sen lisäksi sitten osallistua mihinkään.

Onpa todella epäinhimillinen järjestelmä, jos etävanhemmalla ei ole oikeutta jäädä hoitovapaalle!

Kuvitellaan, että etä olisi (syystä tai toisesta) yh, tai hänen puolisonsa sairastuisi niin vakavasti, ettei pystyisi hoitamaan lasta kotona yksin. Aika epäinhimillistä, jos etävanhemman pieni lapsi joutuu menemään kokopäivähoitoon päiväkotiin aiemmin kuin perhe haluaisi vain siksi, että lähivanhempi saa elatusapunsa!

Kauhean epäinhimillistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29763238:
Onpa todella epäinhimillinen järjestelmä, jos etävanhemmalla ei ole oikeutta jäädä hoitovapaalle!

Kuvitellaan, että etä olisi (syystä tai toisesta) yh, tai hänen puolisonsa sairastuisi niin vakavasti, ettei pystyisi hoitamaan lasta kotona yksin. Aika epäinhimillistä, jos etävanhemman pieni lapsi joutuu menemään kokopäivähoitoon päiväkotiin aiemmin kuin perhe haluaisi vain siksi, että lähivanhempi saa elatusapunsa!

Kauhean epäinhimillistä.

Eikö esim tuollaisessa tapauksessa etän elarit sitten pienenisi kun tulotkin pienenisi?

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;29762493:
Tiedän tapauksen jossa etän tulotn.3000, lähin 310 + asumistuki + toimeentulotuki,
2 lasta, elatusmaksu 270e yhteensä/kk, eikä etän tarvitse sen lisäksi sitten osallistua mihinkään.

Kuinkahan tuo on mahdollista?
Kun eikös kelalta saisi sitten loput siihen n. 153 euroon asti?
Ja muutenkin kuulostaa melko pieneltä elarilta tuloihin nähden.

[QUOTE="vieras.";29763316]Eikö esim tuollaisessa tapauksessa etän elarit sitten pienenisi kun tulotkin pienenisi?[/QUOTE]

Mutta tuolla ylempänä sanottiin, että ei voi jäädä hoitovapaalle tai ainakaan ei ilmeisesti saisi silloin helpotusta elatusmaksuihin :(

Kuinkahan tuo on mahdollista?
Kun eikös kelalta saisi sitten loput siihen n. 153 euroon asti?
Ja muutenkin kuulostaa melko pieneltä elarilta tuloihin nähden.

Mutta jos siitä 3000 eurosta vähentää ensin verot asumiskulut ja muut kulut, ja lisäksi jos etävanhemmalla on asunto- tai opintolainaa, muita lapsia (huollettavia), jne. niin eipä siitä paljon elatusmaksuihin jää.

Ei tällä palstalla kukaan pysty vastaamaan, kuinka paljon elatusapua pitäisi milläkin palkalla maksaa. Elatusapua määriteltäessä lasketaan lapsen elatuksen tarve, josta vähennetään lapsilisä (joka siis hyödyttää molempia vanhempia vaikka maksetaankin lähille). Sen lisäksi lasketaan molempien vanhempien elatuskyky ja vanhemmat elättävät lastaan elatuskykyjen suhteessa. Myös luonapidot huomioidaan. Tähän löytyy hyvin selkeät ohjeet om:n ohjeesta. Eivät ole mielestäni kovinkaan monimutkaiset kun vähän jaksaa keskittyä. Jos molempien vanhempien tulot ja menot ovat tiedossa, elatusapu voidaan laskea helposti itsekin. Lastenvalvojalta toki tarvitaan vahvistus, jotta sopimus on virallinen.