Miten ennen oli tapana jakaa lasten tai kodinhoitoa perheessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jenni87
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

jenni87

Aktiivinen jäsen
05.04.2005
5 405
0
36
Ihmetyttää äitini joka tänään kyläillessä jaksoi valittaa, kun mies joutuu hoitamaan lapsia siinä missä minäkin.
Alettiin syömään, mies kuori toiselle lapselle perunan, minä toiselle, tämä siis ihan automaattisesti kävi. Ja äitini sitten minulle, että "mitä minä toista juoksuttamaan" -siis kuori lapsellensa perunan!
Tässä nyt oli ihan vaan yksi esimerkki. Kaikki mitä mies lasten eteen teki, olis mun kuulemma pitänyt tehdä, että mies saa levätä. :o

Äitini on jo melkein 60v, käy töissä (yrittäjä ) ja kovasti valittelee väsymystä kun "kaikki joutuu tekemään yksin" siivota, kantaa taloon puita, tehdä ruokaa (mm. 25-vuotiaalle veljelleni joka asuu edelleen kotona vailla huolen häivää ). Sanoinkin, että minä en ikinä vaivu tohon tilanteeseen. Meillä täällä asuu muitakin kun minä, joten minun ei tarvitse edes kaikkea tehdä yksin. Mun lapsilla on isäkin (on minullakin isä, se vaan ei ole ikinä mitään tehnyt) joka hoitaa lapsia ja kotia siinä missä minäkin.

Mutta ei mene jakeluun ei. Vaan minä olen saamaton ja huono kun miestä "juoksutan" enkä anna hänen levätä. :whistle:

Äitis on sen sukupolven ihmisiä että nainen hoiti kodin ja lapset ja mies kantoi tilipussin tupaan ja teki miesten työt.

Mun mummunikin mua yhäti opettaa (70v) että kun mies tulee kotiin, pitää olla tupa siivos ja ruoka valmiina. =) Useinkaan ei ole kumpaakaan....

Nykyään on toisin. Anna mennä toisesta korvasta samantien ulos.

No voi sun mies raukkaa nyt, onhan se rankkaa hoitaa yhdeinen koti ja yhdessä tehdyt lapset, mut niin se raukka löytyy täältäkin ;)

Mitähän sun äitis ois sanonut jos näkis mun miehen?

Tänään mies pesi pyykkiä, otti sit pesukoneesta ne ja meni laittaan kuivimaan, oli vahingossa laittanut yhden mun valkoisen paidan koneeseen ja sen hihaan oli sit tarttunut vähän punaista väriä.

Sanoin äijälle et nakkaa vaan roskiin ( aika vanha paita jo), mies että en minä nyt hyvää paitaa roskiin nakkaa ja meni ja pesi paidan käsin uudelleen :D

+ On tänään imuroinut, tehnyt ruoan ja ollut koko aamun vauvan kanssa.

Mutta onhan nuo nyt raukkoja, väsähtää vielä toiset :)

Alkuperäinen kirjoittaja äitikans:
Äitis on sen sukupolven ihmisiä että nainen hoiti kodin ja lapset ja mies kantoi tilipussin tupaan ja teki miesten työt.

Mun mummunikin mua yhäti opettaa (70v) että kun mies tulee kotiin, pitää olla tupa siivos ja ruoka valmiina. =) Useinkaan ei ole kumpaakaan....

Nykyään on toisin. Anna mennä toisesta korvasta samantien ulos.

Annan mennäkin. Sanokoot mitä sanoo.

Haluaisin kumminkin antaa ymmärtää, että teillä oli niin, meillä on näin. Ja turha tulla siihen väliin sanomaan miten pitäisi olla. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Tyttö kuin taivas:
No voi sun mies raukkaa nyt, onhan se rankkaa hoitaa yhdeinen koti ja yhdessä tehdyt lapset, mut niin se raukka löytyy täältäkin ;)

Mitähän sun äitis ois sanonut jos näkis mun miehen?

Tänään mies pesi pyykkiä, otti sit pesukoneesta ne ja meni laittaan kuivimaan, oli vahingossa laittanut yhden mun valkoisen paidan koneeseen ja sen hihaan oli sit tarttunut vähän punaista väriä.

Sanoin äijälle et nakkaa vaan roskiin ( aika vanha paita jo), mies että en minä nyt hyvää paitaa roskiin nakkaa ja meni ja pesi paidan käsin uudelleen :D

+ On tänään imuroinut, tehnyt ruoan ja ollut koko aamun vauvan kanssa.

Mutta onhan nuo nyt raukkoja, väsähtää vielä toiset :)

Niin, ja mun pitäis antaa sen levätä.

Kun pienempi oli vauva, minä hoidin hänen yöheräilyt luonnollisesti koska imetin. Äiti oli sitä mieltä, että mies kumminkin häiriintyi yöheräilyistä niin paljon (ei häiriintynyt, kuorsasi kaiket yöt) että mun olisi täytynyt antaa hänen nukkua myös päiväunet. :o

Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Niin, ja mun pitäis antaa sen levätä.

Kun pienempi oli vauva, minä hoidin hänen yöheräilyt luonnollisesti koska imetin. Äiti oli sitä mieltä, että mies kumminkin häiriintyi yöheräilyistä niin paljon (ei häiriintynyt, kuorsasi kaiket yöt) että mun olisi täytynyt antaa hänen nukkua myös päiväunet. :o

Meillä on kumpainenkin ollut alusta asti pullolla + tissillä. Mies on kans herännyt ihan omasta tahdostaan syöttämään yöllä, kun ovat heräännet.

Nyt kun vauva herää enään 5-6 aikaan aamulla syömään, niin mies syöttää ennen kuin lähtee töihin, joten jos tuolla periaatteella myö elettäs niin miehen pitäs varmaan nukkua koko päivä :D :laugh:

Mutta juu. kyllähän tuo perheen ja kodin hoito kuuluu kummallekikin, ennen saattoi olla toisin mutta en usko että silloinkaan äidit olisivat pistäneet pahasti jos miehet olisivat auttaneet.

Mutta entä jos äiti on töissä ja mies kotona, pitääkö miehen ottaa äidin rooli ja naisen miehen rooli vai pitääkö naisen kuitenkin tehdä kaikki töiden jälkeen?

Se varmaan riippuu perheestä.

MUN isä siivoaa talon ja vaihtaa lakanat, pesee pyykit, pöllyttää siinä missä äitikin.
Mun hoidosta en mitään muista. :D

Miehen isä ei kotihommii tehny, ne oli akkojen joutavaa puuhaa. :snotty:

Mut kelpo mies miehestä kasvoi - kotihommallisesti. :D

Ai joo, mut iällisesti (ns appiukko kuollu jo ajat sitte) olis eroo varmaan jotain 10v, noilla miehillä. Mun isä nyt 58v. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Ford Prefect:
Se varmaan riippuu perheestä.

MUN isä siivoaa talon ja vaihtaa lakanat, pesee pyykit, pöllyttää siinä missä äitikin.
Mun hoidosta en mitään muista. :D

Miehen isä ei kotihommii tehny, ne oli akkojen joutavaa puuhaa. :snotty:

Mut kelpo mies miehestä kasvoi - kotihommallisesti. :D

Ai joo, mut iällisesti (ns appiukko kuollu jo ajat sitte) olis eroo varmaan jotain 10v, noilla miehillä. Mun isä nyt 58v. =)

Voi olla, että mun vanhemmat on niin vanhoja, että niillä on niin vanhanaikaiset tavat ollut jo silloin kun minä olin pieni.

Äiti siis melkein 60v, ja isä reilusti päälle (65v lienee lähellä oikeaa).

Yhteistyössä