Miten helpottaa yskää yöllä? Uusia vinkkejä tarvitaan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lentokala
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Lentokala

Aktiivinen jäsen
12.02.2005
13 695
1
36
Miten helpottaa lapsen yskää yöllä? Ei vauva vaan kohta 6v.

Kun aamuyöstä alkaa se tauoton köhiminen niin mitä tehdä?
Käytössä on kohoasento, juotavaa, niistetään nenää, otetaan yskän lääkettä jne.
Lapsi periaatteessa nukkuu koko ajan, mutta saattaa yskiä niin et oksu meinaa tulla.

Miten helpottaa lapsen yskää yöllä? Ei vauva vaan kohta 6v.

Kun aamuyöstä alkaa se tauoton köhiminen niin mitä tehdä?
Käytössä on kohoasento, juotavaa, niistetään nenää, otetaan yskän lääkettä jne.
Lapsi periaatteessa nukkuu koko ajan, mutta saattaa yskiä niin et oksu meinaa tulla.

Sama täällä, paitsi kyseessä 5-vuotias. Tuntuu, että on kaikkijo kokeiltu, mutta yskä vaan pysyy :(

[QUOTE="Lissu";25464478]Kuulostaa astmatyyppiseltä. Onko hengitettävä Ventoline käytössä, jos ei, niin pyydä siihen resepti.[/QUOTE]

Ei, tää on kyllä nyt just flunssa yskää. Astmaa ei oo (on tutkittu).
Ventolineä nestemäisenä käytössä nytkin yskään.

Meillä oli uuden vuoden tienoilla kolme yskivää lasta. yskiminen alkoi jo klo 00-01 ja jatkui tauotta aamuyöhön saakka. sitten valvotun yön jälkeen nukuttiin puolille päivin...(onneks oli loma)

Yskä oli kuivaa, hakkaavaa ja välillä kuulosti kuin oksennus tulisi/keuhkot pihalle.
Laitettiin kaikkien lasten sängynpäätyyn kuumalla kastellut märät pyyhkeet roikkumaan, kyllä se vähän auttoi.

Mutta ei mitkään yskänlääkkeet ja muut paljoo/yhtään piisannnu. Se yksiminen lähti yskimällä ja kyllä sitä pari viikkoa kestikin...

Miten astma on tutkittu, rasitustesteillä? Pef-mittauksilla? Vaikkei astmaa olisi niin kyseessä saattaa olla infektioastma. Kaunko yskä on kestänyt?

Hengitettävä Ventoline on tehokkaampi kuin nestemäinen. Jotkuthan antaa lapsille Codesan Compia, mutta en uskaltaisi itse antaa ilman lääkärin ohjetta, ja astmaatikoillehan sitä ei saa antaa.

[QUOTE="Lissu";25464525]Kaunko yskä on kestänyt?

.[/QUOTE]

Tää alko viime yönä,
mutta ei ole luonnolisestikaan tuon ikäisen ensimmäinen yskä.=)
Eli ei mitään huolestuttavaa mutta ihan yleisesti näin flunssa-aikana lähdin kyseleen...

Toi sipulijuttu on hyvä, joskus vauva-aikana jommalle kummalle koitin ja tepsi. En vaan muistanut sitä, kiitos!"

Tää alko viime yönä,
mutta ei ole luonnolisestikaan tuon ikäisen ensimmäinen yskä.=)
Eli ei mitään huolestuttavaa mutta ihan yleisesti näin flunssa-aikana lähdin kyseleen...

Toi sipulijuttu on hyvä, joskus vauva-aikana jommalle kummalle koitin ja tepsi. En vaan muistanut sitä, kiitos!"

Ok no sitten, mä ajattelin että on pidempään ollut. Eipä se sitten välttämättä infektioastmaa ole tekemässä, vaikka aamuyöhön sijoittuukin. :)

sipuli auttaa tukkoiseen nenään, mutta voihan sitä yskäänkin koittaa.

Mulla on juniorin yskään nimenomaan hengitettävää salbutamolia (ventoline) ja sitten KUURINA ...en muista nimeä! oranssi inhalaattori. Jotain kortisoni-tyyppistä siinä on. Mutta siis lääkäriltä sitä on pyydettävä enivei.

Yskänlääkkeistä: yksi lääkäri sanoi mulle, että yskänlääkkeet voi heittää hemmettiin. Jos tahtois että ne vaikuttais, pitäis ottaa PALJON isompi annos kuin mitä purkissa lukee. Mutta se vastaavasti aiheuttaa yleensä pahoinvointia. Että ihan saa valita haluaako yskiä vaiko oksentaa.

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
[QUOTE="vieras";25464640]sipuli auttaa tukkoiseen nenään, mutta voihan sitä yskäänkin koittaa.

Mulla on juniorin yskään nimenomaan hengitettävää salbutamolia (ventoline) ja sitten KUURINA ...en muista nimeä! oranssi inhalaattori. Jotain kortisoni-tyyppistä siinä on. Mutta siis lääkäriltä sitä on pyydettävä enivei.

Yskänlääkkeistä: yksi lääkäri sanoi mulle, että yskänlääkkeet voi heittää hemmettiin. Jos tahtois että ne vaikuttais, pitäis ottaa PALJON isompi annos kuin mitä purkissa lukee. Mutta se vastaavasti aiheuttaa yleensä pahoinvointia. Että ihan saa valita haluaako yskiä vaiko oksentaa.[/QUOTE]

Se oranssi on luultavasti Flixotide, hengitettävä kortisoni. :) Sitä saatetaan kuuriluontoisesti määrätä myös ei-astmaatikoille.

Hunaja auttoi meillä. Liuotin sitä hunajaa lusikallisen hyvin pieneen tippaan vettä, että oli vähän juoksevampaa, kun oli sellaista kovaa ja nielaisi sitä teelusikallisen. En uskonut siihen, mutta sitten se lapsi nukkuikin koko yönsä ihan rauhallisesti.

[QUOTE="asdfasdf";25464650]Hunaja auttoi meillä. Liuotin sitä hunajaa lusikallisen hyvin pieneen tippaan vettä, että oli vähän juoksevampaa, kun oli sellaista kovaa ja nielaisi sitä teelusikallisen. En uskonut siihen, mutta sitten se lapsi nukkuikin koko yönsä ihan rauhallisesti.[/QUOTE]

Mikä tahansa nielua kostuttava helpottaa yskänärsytystä... hunaja kun on sellaista "liimamaista" niin varmaankin auttaa paremmin kuin esim. vesi. Olen siis huomannut itsekin että auttaa vähän, mutta vain sellaiseen pieneen ärsytysyskään eikä kunnon tautiin/astmaan.

meillä 7kk:n ikäinen yskinyt jo pari viikkoa öisin. Viikon verran ollut myös nuhaa. Onneksi nyt jo helpottamaan päin, mutta vielä äsken vähän köhisi. Miten toi sipulijuttu siis toimii? Pilkonko sipulia ja laitan sängyn alle vai miten? Olisin todella kiitollinen avusta! :)

meillä 7kk:n ikäinen yskinyt jo pari viikkoa öisin. Viikon verran ollut myös nuhaa. Onneksi nyt jo helpottamaan päin, mutta vielä äsken vähän köhisi. Miten toi sipulijuttu siis toimii? Pilkonko sipulia ja laitan sängyn alle vai miten? Olisin todella kiitollinen avusta! :)

Mä olen vaan halkaissut raa'an sipulin, rikkonut vähän pintaa että saa "höyryt" kunnolla ulos ja laittanut lautasella sängyn alle. Huone haisee vähän ajan päästä kuin grillikioski mutta kyllä se vähän avaa lapsen hengitystä. :)

Mulla itsellä auttoi kuivaan, hakkaavaan yöyskään kurkkupastillit. Laitoin siis lidlin eukamentholin poskeen ja nukuin se suussa. Siellä se pikkuhiljaa suli ja auttoi pitämään yskänärsytystä poissa. Lisäksi toki oli kohoasento.

En kyllä tiedä, uskaltaako tuota keinoa kokeilla lapsen kanssa. Eikä hampaille tee kovin hyvää, mutta mulle uni oli hampaita tärkeämpää tuolla hetkellä. :D

Kosteutusta huoneilmaan ja sit ihan yskänlääkettä. Mä laitan usein höyryävän vesikattilan lastenhuoneeseen ja esim. pyykkitelineen sinne myös. Ja ihan apteekista saa ilman reseptiä lapsillekin sopivia yskänlääkkeitä.

Kosteutusta huoneilmaan ja sit ihan yskänlääkettä. Mä laitan usein höyryävän vesikattilan lastenhuoneeseen ja esim. pyykkitelineen sinne myös. Ja ihan apteekista saa ilman reseptiä lapsillekin sopivia yskänlääkkeitä.

Pienille lapsille yskänlääkkeistä ei ole mitään taikaa. Tästä on ollut paljon juttua mediassa ja lääkärit ovat samaa mieltä. Meille useampi lääkäri on suositellut yli yskänlääkkeiden hunajaa.

ettei vaan olis korvatulehdus mikä ei ole kipeä. meillä korvatulehdukset ilmenee ainoastaan yö yskänä ja koskaan kahdella lapsista ei ole korva ollut kipeä vaikka on ollut pahasti tulehtunut. Yö yskän takia siis menty lääkäriin ja on todettu erittäin paha korva tulehdus.

ilmankostutin, reilu hunajasatsi napaan ennen nukkumaanmenoa, ja kohoasento :) Tiikeribalsamia rintaan.
Itse sekoitan tuon hunajan lämpimään veteen, saatan samaan mukiin laittaa myös eukalyptuspastilleja tms, jos on tukkoinen.

Mä niin suosittelen erittäin lämpimästi ainakin kokeilemaan lämmintä inkivääri- hunaja- juomaa. Sillä lähti viimeisin inhottavan kamalan sitkeän flunssan tuoma yskä keskimmäiseltämme (kohta viisi), johon oli tikahtua. Eli - hankit tuoretta inkivääriä ja pilkot sen pieniksi paloiksi ja laitat palat teesihdin sisään (voit toki laittaa palaset mukin pohjallekin mutta varaudu tuulastamaan ne sieltä myös pois). Sitten keitettyä vettä ja inkivääripalojen huljauttelua kuumassa vedessä tovi, valmiin juoman maustat vielä hunajalla (tarvittaessa lisäsokerillakin, meillä poika joi juoman pelkän hunajan makeuden avulla), kenties hiukan viilennät juomaa kylmällä vedelläkin sopivaksi, ja a vot! - rauhoittaa ja vie yskän mennessään.

..tuliko muuten tarpeeksi seikkaperäisesti selvitetyt ohjeet :D?!

Mikään niin kurjempaa kuultavaa olekaan kuin lapsen yskiminen yöllä, kun niin kovasti väsyttäiskin...kovasti pikaista paranemista toivon!

Ilman reseptiä saa sellaista yskänlääkettä kuin katapekt. Itselleni on käytetty sitä kun oli pienenä yskä ja oksensin aina ku yskin. Omalle lapselle Olen käyttänyt ja tulen käyttämään. Vanha hyvä lääke eikä mäkiä paljon. Se vaan Ei ole hyllyssä joten täytyy pyytää:)

Kohoasento (vähän niin kuin sairaalasängyssä) ja kyljellään, niin yskän ei pitäisi vaivata niin paljon. Meillä ainakin hyvin saanut kyljellään nukuttua, kun asento hieman kohollaan.

Yhteistyössä