Koska otettu tuo Hb?
Meinaan että aamulla jos otetaan ja on ollut ravinnotta, se on korkeampi. Tupakoitsijoilla myös näyttää korkeampaa arvoa, mutta se ei suinkaan johdu siitä että veri olis 'parempaa' vaan että happea on vähemmän.
verenluovutus tuli ekana mieleen, mutta ellei se kerta onistu niin enpä tiedä.... syömällä huonommin ei myöskään kuulosta kovin järkevältä neuvolta
Mulle on lääkäri suositellut säännöllistä luovuttamista, olen käynyt 3kk välein ja saanut sillä tavalla pidettyä arvot kohdillaan. Nyt saan luovuttaa vasta heinäkuussa ja mietin, voisinko tehdä jotain asialle, ettei nousisi kovin korkealle tuosta.
Juo kahvia, teetä, kaakaota ja käytä paljon maitotuotteita. Kaikki nämä estävät raudan imeytymistä. Minä taasen välttelen näitä, minulla kun tahtoo olla liian alhainen hb.
[QUOTE="Minttu";27912679]"Kilahdin" yllättäen tulleesta avioerosta ja jouduin suljetulle muutamaksi viikoksi. =)
Ja ei, en ole saanut ohjeita, kun tajusin asian vasta nyt, kun yritin käydä luovuttamassa verta, eikä mua huolittu. =)[/QUOTE]
Kyllä ne selittää mikseivät ota luovuttajaksi, mutta en tiedä sitä oliko tämä "kilahtaminen" sitten syynä siihen... Itselläni on aika korkea Hb ja vielä olen elävien kirjoissa.
Juo vettä, älä appelsiintuoremehua. Vältä maksaruokia, hapanleivän tilalle vaaleaa. Tällaisia ohjeita sain itse aikoinaan verenluovutuksesta. Ja olen kyllä saanut luovuttaa vaikka hb yli 170 eli siitä luovutuskielto ei johdu.
[QUOTE="vieras";27912746]Juo vettä, älä appelsiintuoremehua. Vältä maksaruokia, hapanleivän tilalle vaaleaa. Tällaisia ohjeita sain itse aikoinaan verenluovutuksesta. Ja olen kyllä saanut luovuttaa vaikka hb yli 170 eli siitä luovutuskielto ei johdu.[/QUOTE]
No en sitä tarkoittanutkaan..vaan, että HB on JO NYT noin korkea, enkä pääse yli puoleen vuoteen luovuttamaan..Luovutuskielto ei tullut korkeasta HB:sta. =)
Tää on vanha juttu..mutta onko varastorauta eli ferritiini tarkastettu. Korkea hemis kulkee yleensä käsikädes korkean ferritiiniarvon kanssa. Jos varastorauta liian korkea on se vaarallista sisäelimille.