Miten huonoon kuntoon päästät vaatteesi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Tiettävästi vaateteollisuus on paha saastuttaja maailmalla. Tarkemmin ottaen mm. puuvillan viljely vaatii massiiviset määrät vettä. Miten huonoon kuntoon päästät vaatteesi ja millä tavalla hävität ne?

Ostan vaatteeni pääsääntöisesti kirpputorilta poislukien alusasut ja sukat. Ompelen, korjaan, puran.... lopuksi teen rätei ja lumppui, joita käytetään mm auton vahauksessa, remonttitöissä jne. Jäljelle jää napit, nauhat ja toimivat vetoketjut, jotka säilytän uudelleen käyttöä varten.

Ostan vaatteeni pääsääntöisesti kirpputorilta poislukien alusasut ja sukat. Ompelen, korjaan, puran.... lopuksi teen rätei ja lumppui, joita käytetään mm auton vahauksessa, remonttitöissä jne. Jäljelle jää napit, nauhat ja toimivat vetoketjut, jotka säilytän uudelleen käyttöä varten.
Jatkan vielä, että ostan mieluummin kotimaisia vaatteita Marimekkoa, Vuokkoa... ovat laadukkaampia ja kestävät paremmin kulutusta sekä ovat ajattomia.

• Tykkää
Reactions: Echo
Paidat kestää mulla 6-7 vuotta, housut n.3. Ei nyt paha.
Käytän uusimpia vaatteita ihmisten ilmoilla ensin, mutta kun alkavat kulahtaa tai reikiintyä niin niistä tulee kotipaitoja.

Riippuu.

Mulla on mustia v-aukkoisia luotto t-paitoja, tilaan niitä aina heti lisää kun alkavat haaleta ja käytän harmaantuneita kotipaitoina. Niitä kuluu keskimäärin pari vuodessa.

Muut vaapaa-ajan vaatteet kestävät vuosikausia. Villavaatteet ovat reikää täynnä ennenko maltan luopua niistä -jos maltan silloinkaan. Hyvin ne menevät vielä korvessa reissussa aluskertana tai yövaatteina.

Työvaatteet taas on uusittava noin vuoden välein ku huomioväri haalistuu.

Riippuu.

Mulla on mustia v-aukkoisia luotto t-paitoja, tilaan niitä aina heti lisää kun alkavat haaleta ja käytän harmaantuneita kotipaitoina. Niitä kuluu keskimäärin pari vuodessa.

Muut vaapaa-ajan vaatteet kestävät vuosikausia. Villavaatteet ovat reikää täynnä ennenko maltan luopua niistä -jos maltan silloinkaan. Hyvin ne menevät vielä korvessa reissussa aluskertana tai yövaatteina.

Työvaatteet taas on uusittava noin vuoden välein ku huomioväri haalistuu.
Mitä vaatteita sulla on nyt päällä?

Vaikuttaa hiukan, että teet oman muodin. Teetkö?
Hei taidanpa itseasiassa tehdä =D Kiitos olipa kivasti ilmaistu :) olen itse yrittänyt pysyä aina vähän taustalla ja sivussa valokuvista, kun on yleensä jotain itsetehtyä tai tuunattua päällä. Mutta eihän se loppujen lopuks ehkä huono asia ole. Ja käytän joskus myös uusia kankaita ja teen esim juhlamekkoja.

• Tykkää
Reactions: Algoma
En osaa korjata tai tuunata vaatteita. Ostan housuja n. 5-7vuoden välein, kestää sen aikaa, paitoja n. 4vuoden välein, päällypaitoja tai villapaitoja n. 5vuoden välein. Vanhimmat vaatteet on n. 20 vuotta vanhoja.
Yritän ostaa aina laadukasta ja pesun kestävää. Ja mahdollisimman vähän, jotta vaatekaappi näyttää hyvältä.

Yhteistyössä