Miten ihmeessä päättää toisesta lapsesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "helmililja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"helmililja"

Vieras
Olen ihan solmussa. Olen jo vuoden miettinyt yritetäänkö me toista lasta vai ei. Että lykätäänkö hamaan tulevaisuuteen (tai ei tehdä ikinä) vai aletaanko nyt yrittää. Ikää mulla on jo 34 eli aika rientää, mutta ei ole töitä :( ja tosi huono työtilanne täällä missä asutaan. Miehellä on vakityö eikä halua muuttaa mun töiden perässä. Nyt saisin vielä hieman parempaa äitiyspäivärahaa, jos ennätettäisiin saada toinen ennen kuin esikoinen täyttää 3. Toisaalta voisin yrittää etsiä töitä tai yrittää saada hieman enemmän koulutusta. Tai sitten voisin vain olla kotona ja tehdä sen toisen lapsen. Hirmu vaikea päätös! Kahden lapsen jälkeen en ainakaan lähtisi enää opiskelemaan ja töihinkään en ihan heti hakisi. Sitten työtilanne huononisi entisestään.

Miten lapsenteosta päätetään? Mitä mä kysyn itseltäni? Miehelle asia on ok, päätin suuntaan tai toiseen.

Oi, mun mielestä olet ihanassa tilanteessa jos vielä et ole mennyt töihin...omassa tilanteessani olen tullut jälkiviisaaksi, olisi pitänyt tehdä se toinen kun esikoisen kanssa olin kotona. Nyt olen palannut töihin ja mietityttää alkaa sama rulianssi uudestaan...paperisota kelan ja työpaikan kanssa, sekä huoli siitä kuka minun työni hoitaa ja onko minulle paikkaa jos jäisin taas pois...
Eli, kyllä minun mielestäni sinulla on nyt oiva tilaisuus tehdä toinen jos se on unelmissasi...Anna palaa vaan :)

Minäkin sanoisin, että juuri nyt on oikea aika. Jos meinaat koulutusta ja töitä tähän väliin, niin vuodet menevät liian nopeasti. Toki työpaikan voit yrittää hankkia, kun odottelet kakkosta. Vauvoista kun ei koskaan tiedä, onko ne tullakseen vai ei. Odotellessa voi vierähtää pitkäänkin. Toinen lapsi ei välttämättä tule yhtä nopsaan kuin eka, tai voi tärpätä heti. Vaikka kuinka suunnittelisi, niin kaikkeen pitää olla valmis.

Niin vaikea sanoa..ja voihan olla ettei se vauva noin vain tulekaan...Uskon, että töitä maassa riittää kun vaan palkattais...ja itse aion vielä opiskella uuden ammatin kun hoiitovapaa päättyy...enkä tiedä siis tulevista työasioista mitään ;) Mutta lapseni ovat parasta mitä elämässäni on tapahtunut eli sitä ajatellen---tehkää vaan se toinen :heart:

Minä olen eri mieltä kuin "voih" töihin menosta. Kakkonen syntyi esikoisen 3-vuotissyntymäpäivän tienoilla. Mielestäni minulle oli todella hyvä, että olin valillä töissä. Yhden lapsen kanssa töissä käyminen on suhteellisen helppoa.

[QUOTE="vieras";23631874]Minä olen eri mieltä kuin "voih" töihin menosta. Kakkonen syntyi esikoisen 3-vuotissyntymäpäivän tienoilla. Mielestäni minulle oli todella hyvä, että olin valillä töissä. Yhden lapsen kanssa töissä käyminen on suhteellisen helppoa.[/QUOTE]

no mutta jos ap:lla ei ole töitä niin miten se vois mennä töihin vaikka haluis? minä len sitä mieltä että nyt on oikea aika!

no mutta jos ap:lla ei ole töitä niin miten se vois mennä töihin vaikka haluis? minä len sitä mieltä että nyt on oikea aika!
Ei minullakaan ollut työpaikkaa odottamassa, mutta onnistuin löytämään määräaikaisen työn. Jos ap miettii, mennäkö töihin vai hankkiako lapsi, niin miksei voisi yrittää molempia. Kummankaan saamisesta ei ole takeita, mutta eikös sitä sanota, ettei yrittänyttä laiteta.

Kiitos vastauksista! En tuossa viestissäni hirveästi mainostanut huonoa rahatilannettamme :( eli työ ei siksikään olisi pahitteeksi. Mutta jos teen toisen lapsen, saan kyllä ihan hyvän äitiyspäivärahan siis. Mutta se on kuin pissaisi housuun eli hetken lämmittää ja sitten talous menee vielä huonommaksi. Kahden lapsen kanssa kotihoidontuella joutuisi kiristämään ihan kaikesta.

Ehkä parempi katua sitä mitä teki kuin jätti tekemättä -etenkin kun lapsiaan ei kuulemma kukaan yleensä kadu ;)

Minä olen sitä mieltä että tee toinen lapsi vain jos palavasti sitä haluat. En lähtisi tekemään lasta jos en olisi täysin vakuuttunut että toisen lapsen haluan.

[QUOTE="Kumikameli";23631904]Minä olen sitä mieltä että tee toinen lapsi vain jos palavasti sitä haluat. En lähtisi tekemään lasta jos en olisi täysin vakuuttunut että toisen lapsen haluan.[/QUOTE]

Jos voittaisin lotossa, tekisin vaikka neljä lasta! Kyse on taloudesta, töistä ja jaksamisesta yms. mut lottovoitollahan kustantaisi vaikka siivoojat ja muut palvelijat yms.

[QUOTE="Kumikameli";23631904]Minä olen sitä mieltä että tee toinen lapsi vain jos palavasti sitä haluat. En lähtisi tekemään lasta jos en olisi täysin vakuuttunut että toisen lapsen haluan.[/QUOTE]
Hyvä pointti! Yksikin lapsi on ok eli toista ei kannata tehdä tavan tai seuran vuoksi. Vähän ap:n kirjoituksesta tuli sellainen fiilis, että toinen lapsi olisi haluttu, mutta kaikki epävarmuustekijät mietityttävät. Harmi, kun et voi vapaasti lykätä päätöstä tuon äitiyspäivärahan vuoksi. Uskon, että muutamassa kuukaudessa olisit varmistunut siitä, mitä haluat. Mutta jos nyt tuntuu, että yksikin lapsi riittää, niin siinä tapauksessa mieti vielä.

Minulta meni työpaikka alta esikoisen hoitovapaan aikana. Olin työttömänä kun tein toisen lapsen ja äitiysloman jälkeen olin vielä hoitovapaalla. Kun kuopus täytti kolme, "rupesin" taas työttömäksi. Vähän yli vuoden jälkeen sain onneksi puolen vuoden tukityöpaikan, sen jälkeen pientä työpätkää sieltä täältä ja muutaman vuoden jälkeen sainkin ihan kokopäivätyön toistaiseksi voimassaolevalla työsopimuksella.

Sitä en tiedä, miten ura olisi mennyt, jos olisin jättänyt kuopuksen tekemättä ja päässyt töihin aikaisemmin. Lasten saaminen on ollut elämäni ykkösjuttu. Työ on vaan työtä, joka joskus loppuu - kuten tuo aiemmin mainitsemani kokopäivätyö päättyi yt:n jälkeisiin potkuihin. So what, taas on uusi työ, mutta lapset entiset :)

Tee toinen lapsi nyt! :)
Jos alat empimään rahatilannetta/työtilanteita jne, niin huomaat kohta että aika on mennyt kuin siivillä ja lapsia ei enää kohta saakkaan.
Olet kuitenkin niin valmis toiseen nyt, kun ehkä ever tuut olemaan. :)

Tehkää jos siltä tuntuu, niin ei sitten tarvi katua. Töihin ja opiskelemaan kerkiät/mme vaikka yli 40v mutta lapset kannattaa tehdä kun siltä tuntuu. On varmasti iso suru jos jättääkin tekemättä, eikä myöhemmin enää saakkaan.

No jos haluatte toisen lapsen tee se nyt. Työpaikat on sellaisia, jotka voi koska tahansa mennä alta, joten sen varaan ei kannata elämäänsä laskea. Sitten se harmittaisi aikapaljon, jos odotat kamalasti ja se lapsenteko pitkittyy ja pitkittyy kunnes et enää saakaan lapsia ilman hoitokeinoja. Ja kun ikää on kuitenkin aikapaljon, niin niitä hoitojakaan ei saa enää niin kauaa = voitte jäädä ilman toista lasta vallan.

Me tehtiin lapsi silloin, kun molemmat opiskeltiin. Ei ollut kyllä juurikaan rahaa, mutta aina pärjää kyllä jos haluaa pärjätä. Yksi pieni lapsi ei sitä rahapussia niin kamalasti keikauta vielä siinä vaiheessa. Vasta kun lapsi kasvaa, se alkaa viemään rahaa enemmän.

Yhteistyössä