Miten ihmeessä saa voimia arkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Porkkana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Porkkana

Vieras
Lastenhoito tuntuu kauheen raskaalta velvollisuudelta, en meinaa ollenkaan jaksaa. Tekisin mielellään mitä vaan muuta paitsi olisin lasteni kanssa.
Exällä on diagnosoitu masennus, hän ei jaksa lapsia ottaa. Ketään muita ei ole.
Itsekin olen masentunut, mutten voi hakea apua. Tai kai voisin, mutta pelkään miten lasten käy kun molemmat vanhemmat ovat kyvyttömiä hoitamaan... Väsyttää vaan kauheasti tämä vastuu ja oman elämän puute.
Mitä voin tehdä?

Voit ainakin hoitaa itseäsi esim. harrastuksen tai muun oman ajan avulla ja sitä varten palkata lastenhoitajan esim MLL:stä.
Etsi muitakin apuja, kysy lisää vaikka neuvolasta jos käyt siellä lasten kanssa muutenkin.
Jos lapset eivät enää ole kovin pieniä niin mene töihin. Se auttaa kummasti vaikka tuntuu vähän oudolta neuvolta väsyneelle. Mutta ymmärsin niin että olen väsynyt kotona olemiseen ja oman elämän puutteeseen.

Jos puhuisit tuosta neuvolassa, niin saisit jonkinlaista tukiverkostoa sinne kotiin? Tottakai sinun täytyy hakea apua, jo ihan lastesikin takia. Ei se sinusta huonoa äitiä tee.

Olen töissä. Mutta yksinäiset illat on vaikeita, viikonloput kauheita. Kaikilla muilla on oma elämä...
Ehkä vois palkata hoitajan tunniks, pariks, mutta ensin jonkun pitäis siivota. Ei tänne kehtaa ketään päästää ovesta sisään, kun on niin paskasta...

jos olet masentunut hakeudu hoitoon, ensimmäinen apu voisi olla esim. perhetyöntekijä joka tulisi aina välillä hoitamaan lapsia ja auttamaan sinua kotitöissä. ei lapsia huostaanoteta vanhemman masennuksen takia

Alkuperäinen kirjoittaja porkkana:
Olen töissä. Mutta yksinäiset illat on vaikeita, viikonloput kauheita. Kaikilla muilla on oma elämä...
Ehkä vois palkata hoitajan tunniks, pariks, mutta ensin jonkun pitäis siivota. Ei tänne kehtaa ketään päästää ovesta sisään, kun on niin paskasta...

Ensin palkkaat siivoojan ja sitte lastenvahdin. Joskus löytää samat ominaisuudet yhdestä ihmisestä, esim. mun tuttu tekee perheille siivou- ja lastenhoitokeikkoja. Mistäpäin olet ?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Muista nukkua riittävästi. Univaje saa pienetkin asiat tuntumaan isoilta ja vaikeilta.

Tää on taivaan tosi .Jatkuva väsymys ja asioiden pyörittely vääristää mittasuhteet, nimimerkillä kokemusta on.

Masennukseen kannattaa hakea apua. Käy vaikka aluksi työterveyslääkärillä. Mutta kirjoita paperille ylös kaikki asiat, jotka sun mielestäsi omassa elämässäsi on pielessä. Kerroit, että viikonloput ovat aivan kauheita. Kirjoita sille paperille, mikä niistä tekee kauheita. Erittele asiat. Sen jälkeen mieti, mitä niille asioille voisi tehdä. Kaikille ei toki mitään, mutta varmasti osalle kuitenkin. Itse olin aikoinaan lopen uupunut, kun juoksin kodin, päiväkodin, työpaikan ja ruokakaupan välistä rundia. Kotiin päästessä lapset olisivat halunneet huomiotani samaan aikaan kuin mun piti kiireellä laittaa ruokaa nälkäisille ipanoille. Mä ratkaisin sen ongelman siten, että kotiin tultua syötiinkin päivällisen sijasta iltapala (eli helppoa ja nopeaa) ja sen jälkeen annoin lapsilleni about tunnin verran jakamattoman huomioni. Lapset olivat taas tyytyväisiä ja saatoin ruveta laittamaan illallista.

Jos et keksi itse ratkaisuja niihin asioihin, mitkä elämässäsi mättää, heittelepä niitä tänne palstalle. Olen huomannut, että täällä on melkoinen porukka visionäärejä äitejä, jotka keksivät mitä erilaisimpia ratkaisuja lähes kaikkiin ongelmiin. On hyvin luultavaa, että jokin niistä ratkaisuista sopisi sinullekin.

Mut tuo ongelmien ja tyytymättömyyden erittely ei poista sitä, että kannattaa hakea ammattiapuakin.

Nukun tarpeeksi.
Tänne ei voi palkata, siivoojaa, kun ei se mahdu ovesta sisään. Tavarat on kasaantunut vuoriksi...
Mulla ei ole varaa mennä yksityiselle hoitoon, eikä kunnallisella tuota apua ole ennenkään annettu. Lääkkeitä vaan tuputetaan, niitä en halua.
Viikonloput on kauheita, koska oon aina yksin. Aina kiinni lapsissa.
Mekin on siirretty syömiset nurinperin aina jos en ehdi ruokaa laittaa kun kotiin tulen.
Kaikki muut ongelmat oon saanu ratkottua, mutta en sitä miten saisin raivattua tän kämpän asuttavaan kuntoon, mistä saisin lisää aikaa itelleni ja miten jaksan tätä paskaa elämää niin kauan että lapset on isompia ja pärjää edes sen hetken keskenään kun käyn viemässä roskat...

Ei se "ulos lähteminenkään" aina varmasti niin yksinkertsta oo...ainaki ite oon huono lähteen "ettiin itelleni elämää"... :| Mulla on mies eli lasten isä kuvioissa, mut saatan kuiten kuvitella mitä tää ois yksin. Kolmas lapsi kun tuli niin jotenkin me miehen kans oltiin hukassa toistemme kans ja meinattiin erota...se oli elämäni raskain vaihe; masennuksen partaalla kävin. Lähimmät ihmiset ei asu tässä ihan lähellä, mutta onneks on pari ihmistä joihin voi turvautua.

Toivottavasti helpottaa sulla, soita vaikka jolleki tuttavalle, kaverille, serkkutytölle. Ihan vaan kuulumisten vaihto mukavan ihmisen kans piristää tätäki iltaa varmasti!
Jos lapset on sen verran isoja niin tehkää jotain kivaa niin saat ajatukset käännettyä.

Ja maanantaina soitat vaik tosiaan sinne neuvolaan. Se että saa ammattilaisen kans jutella, auttaa tosi paljon.

:hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Porkkana:
Nukun tarpeeksi.
Tänne ei voi palkata, siivoojaa, kun ei se mahdu ovesta sisään. Tavarat on kasaantunut vuoriksi...
Mulla ei ole varaa mennä yksityiselle hoitoon, eikä kunnallisella tuota apua ole ennenkään annettu. Lääkkeitä vaan tuputetaan, niitä en halua.
Mekin on siirretty syömiset nurinperin aina jos en ehdi ruokaa laittaa kun kotiin tulen.
Kaikki muut ongelmat oon saanu ratkottua, mutta en sitä miten saisin raivattua tän kämpän asuttavaan kuntoon, mistä saisin lisää aikaa itelleni ja miten jaksan tätä paskaa elämää niin kauan että lapset on isompia ja pärjää edes sen hetken keskenään kun käyn viemässä roskat...

No jos kämppä on tuossa kunnossa kun kerrot, niin ei ihme ettei jaksa ja masentaa. Mulla ainakin aina vaikuttaa takaraivossa tekemättömät asiat, ja sitten ei muka mihinkään muuhun voi ryhtyä, kun ensin pitäis tehdä se eka keskeneräinen asia.
Eli nyt vaan rohkeesti siivoomaan, siitä tulee jo parempi mieli, kun näkee kättensä jäljen.
Ja mitenkään väheksymättä aidosti masentuneita ihmisiä, olen kyllä sitä mieltä, että nyky-yhteiskunnassa diagnosoidaan heti masentuneeksi, jos ei jotain jaksa tai on hetken aikaa murheinen. Tuntuu ettei negatiivisia ajatuksia vois enää ihmisillä olla, kaikki halutaan lääkkeillä kitkeä pois.

Alkuperäinen kirjoittaja enni:
Ja mitenkään väheksymättä aidosti masentuneita ihmisiä, olen kyllä sitä mieltä, että nyky-yhteiskunnassa diagnosoidaan heti masentuneeksi, jos ei jotain jaksa tai on hetken aikaa murheinen. Tuntuu ettei negatiivisia ajatuksia vois enää ihmisillä olla, kaikki halutaan lääkkeillä kitkeä pois.
Tuo on kyllä taivaan tosi!Aina pitäis olla niin pirun tehokas ja reipas, ja jos et ole niin oot masentunu tai ainaki ankea ihminen muuten...

Alkuperäinen kirjoittaja Porkkana:
Nukun tarpeeksi.

Jos kaikki on muuten ok, mutta tunnet olevasi masentunut ja saamaton niin ehkä kannattaisi kuitenkin harkita sitä lääkitystä. Jos kerran muutakaan apua ei ole saatavilla. Toinen vaihtoehto on vaan löytää jostain voimaa saada kämppä siistiksi ja hoitaa asiat ajallaan - ottaa itseään niskasta kiinni. Mutta jos masennus vie voimat ja energian niin kannataisi kokeilla sitä lääkitystä joka voi tuoda energisyyden melko helpostikin takaisin ja asiat alkaakin luistaa kuin itsestään.

Keittiksen sääntö nro 1: Jos kämppä on niin sekaisin, että yllätysvieraat ei mahdu sisään ja vieraat sitä kauhistelee, vieraalle ojennetaan jätesäkki, pölynimuri, pesuainepullo ja riepu käteen.

Keittiksen sääntö 2: Jos romuläjän yli pääsee vielä kiipeämään, läjä ei ole liian iso.

Keittiksen sääntö 3: Ei ne sotkut mihinkään karkaa, vaikkei niitä tänään tekisikään.

Keittiksen sääntö 4: Jos karkaavat (vrt sääntö 3 ), niin hyvä vaan.

Mä pistäisin sulle lohdutukseksi kuvan mun tän hetkisestä työhuoneestani, jos junnu ei olisi ottanut mun kameraani mukaansa Lontooseen. Mulla on sitä superhienoa omaa aikaa just nyt, sunnuntai-iltaan asti. Ja tässä mä vaan istun palstalla enkä siivoa. Kyllä mä huomenna sitten :whistle:

Tiedän itsekin, miten paljon tekemättömät työt rasittaa. Varsinkin, kun ne näkee joka hetki silmissään. Mutta on vain kaksi vaihtoehtoa: joko alkaa tehdä niitä tai sulkea silmänsä niiltä. Itse ajattelin raivata tämän työhuoneeni ensi yönä. Mä olen tätä pintaremonttia ja suursiivousta tehnyt jo toista vuotta...siitä lähtien, kun esikoinen toissa keväänä muutti omaan asuntoon. Ärsyttäähän tämä sekasotku välillä ja välillä saan inspiksen heivata romuja pois. Mutta en tee tästä itselleni ongelmaa...mulla on - jos elinikäarvioihin on luottamista - vielä noin 30 vuotta aikaa siivota tämä sotku :D

Aloita se siivous siis pienestä. Vaikka yksi kaappi päivässä. KAIKKI tarpeeton kylmästi asunnosta ulos. Jos sitä kaappia siivotessasi ajattelet, että "tätä voi ehkä vielä tarvita", niin se kuuluu ehdottomasti poisheitettäviin. Kun saat yhdestä kaapista turhat roinat pois, voit siirtää sinne eteisestä tarpeellista tavaraa.

Ja vielä... itse aloitin syömään E-Epaa noin 2 kk sitten ja siinä ainakin mulle loistava mielialalääke. Olen lähes aina hyvällä tuulella. Niin hyvällä, ettei edes nämä sotkut haittaa.

Missä päin muuten asut? Kyselen siksi, että tässä odottelen, milloin menen taas auttamaan vammaista tytärtäni suursiivouksessa. 2 kertaa vuodessa käyn likan luona auttamassa häntä siivouksessa. Meillä on aina todella mukava päivä, laitetaan hihat heilumaan, möä kokkailen jotain ruokaa, jutellaan mukavia ja kun kämppä kiiltää, mä lähden kotiin. Jostain syystä muiden ihmisten kotien siivoaminen on paljon mukavampaa kuin oman. Joten jos asut pk-seudulla ja kaipaat jonain viikonloppuna kaveria suursiivouksen tekemiseen, niin kyllä mä voisin tulla. Mulla kun ei ole pikkuihmisiä enää jaloissa vaan olen vapaa tekemään mitä lystään. Ja mä - harmi kun ei ole sitä kameraa - en ihän vähästä säikähdä :D